XCOM: Enemy Unknown

Keskustelu osiossa 'PC-pelit' , aloittajana nepa, 12.10.2012.

  1. x_jmt_x

    x_jmt_x Well-Known Member

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    6 759
    Saadut tykkäykset:
    206
    Niin ja näin. Uudet viholliset sekä Chosenit lisäävät muuttujia taistelukentälle. Toisaalta Faction Heroes ovat tarpeettomankin ylivoimaisia pelin keskivaiheilla. Minun mielestäni se, että variantteja on enemmän, ei sinänsä tee pelistä varsinaisesti vaikeampaa. "Podit" ovat edelleen 2-3 vahvuudeltaan. Ennen se oli sectoidi ja kaksi perus-Adventia, nyt se voi olla vaikka Priest, Purifier ja perus-Advent. Eli ihan sama taktiikka ei toimi, mutta edelleen 70% ajasta viholliset ovat - ainakin Veteranilla - eliminoitavissa heti ensimmäisellä vuorolla pelin alussa. Lopussa tuo nousee 100%:iin (juuri oli retaliation, jossa aktivoin yhdeksän vihollista kerralla, joista kaksi niitä itseään lisää kloonaavia Codexeja; vuoron lopussa yksi oli elossa ja sekin ampui ohi). Kysymys on vain siitä, että miettii kuka - mistä - missä järjestyksessä.

    N. 350h peruspeliä ja viimeisillä useammalla läpivedolla ei ole tullut timerien kanssa kiire kertaakaan; minimissään kaksi jäljellä aina. Tässä timereita on paljon vähemmän ja Reaperin kanssa ne harvemmin ovat ongelma. Reaperin movement range on täysin naurettava (PCS Superior Speed ja yellow move on oikeasti melkein puoli karttaa) ja Shadow Conceal purkautuu vain yhden ruudun päästä. Käytännössä kohteita voi käydä hakkeroimassa kesken tulitaistelun, jos niikseen tulee. Mutta kuten sanoin, hard timereita - mission fail, jos tietty vuoromäärä palaa umpeen - on paljon vähemmän. Yleensä timerit on softeja, kuten vaikka alati lisää lappaavia losteja taikka sitten Advent roudaa kaikki suppliesit pois (yksi laatikko kerrallaan) jos et hoida hommaa kotiin.

    Niin, Chosenien ilmaantuminen paikalle ei muuta vielä mitään, mutta kun sellaiseen saa line of sightin, timerit jäätyvät taistelun ajaksi.

    Kts. edellä, enemmän muuttujia. Lisäksi Sectoidit eivät tunnu olevan aivan niin totaalisen päässejä, että nostaisivat aina joka käänteessä Zombeja, mutta priorisoivat edelleen psi-hyökkäyksiä ampumisen sijaan. Jotain bugeja on jäänyt (uudet viholliset eivät reagoi mimic-beaconeihin samalla tavalla pakotetusti, kuin vanhat), mutta mitään radikaalia muutosta en havainnut. Ehkä pitäisi asentaa se A Better Advent, joka tekee AI:sta fiksumman.
     
    nepa tykkää tästä.
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Well-Known Member

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    6 759
    Saadut tykkäykset:
    206
    Ainiin, noihin protect the device -tehtäviin, joita on väitetty vaikeiksi (itse olen koskaan failannut tasan yhden tuollaisen commanderilla enkä ole save scummannut): tässä on muuttunut sen verran, että devicen health ei ole näkyvissä ennen kuin näet devicen. Vähän kuumottaa, kun ei tiedä, miten monta osumaa se kestää. Tosin ainakin alkupäässä Veteranilla se on ollut 30+ healthia ja damagea napsuu 3-4/vuoro - tuossahan on kaikki aika maailmassa. On ne varmaan melkein 50 % saanut pudotettua pahimmillaan...
     
  3. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 061
    Saadut tykkäykset:
    254
    Kohta on oma War of the Chosen pelattu. Aluksi meno oli mukavaa, mutta sitten iski sama puutuminen kuin emopelissä. Liikaa toistoa. Chosenit ovat ihan mielenkiintoinen lisäys, mutta vain sitä. Toisin kuin monissa arvosteluissa, joissa on kehuttu sitä, miten peli on muuttunut Avatar-projektin estämisestä Chosenien kanssa tappelemiseen, niin itse olen kokenut pelin ihan toisin. Chosenit vain kulkevat siinä rinnalla ja tulevat välillä aiheuttamaan (mukavia) ikävyyksiä.

    Choseneja enemmän olisin tykännyt monipuolisemmasta vihollis- ja kenttävalikoimasta. Vaikka kentät lienee generoidaan, niin kuitenkin niin valmiista paloista, että tulee vähän mieleen pojan legoleikit, joissa on samat talot ja autot ja ukot, mutta vain eri paikoissa.

    Uusista kavereista omalle puolelle pidän todella paljon. Tuovat mukavasti enemmän mahdollisuuksia taisteluun. Sen lisäksi joitakin uusia tehtäviä, kuten pelastustehtävät, on jotka ovat mukavia. Samoin vihollisten hyökkääminen omalle alukselle on kiva, mutta niitä saisi olla useammin.

    Aikarajoitetut tehtävät ovat helpompia ja niitä on vähemmän kuin aiemmin. Silti laitoin aika nopeasti modin, joka poistaa aikarajat kokonaan. Se ei ollut ysäripelin juttu eikä se oikein ole meikäläisenkään juttu. Tarkoitus on varmaan kuitenkin, että jokainen pelaaja tykkää pelistä ja itse tykkään siitä enemmän, kun aikarajat ottaa pois.

    Suuri tuli- ja tuhovoima, granaatit, räjähdykset ja taktikointi on meikäläisen juttu. En tykkää, jos omia suosikkisotilaita kuolee, silloin aina latailen pelin uudestaan. Pidän erilaisista pulmapeleistä yleensäkin ja tietynlaisen tetriksen tästäkin saa, kun yrittää selvitä tehtävästä ilman suosikkisotilaiden kuolemista. Välillä saa yrittää montakin kertaa uudestaan, mutta yleensä lopussa kiitos seisoo. Jokaista kuolemaa en pelasta lataamisella, mutta muutama ukkeli on, jotka säästän loppuun saakka.

    Hajoava ympäristö on kyllä edelleen todella hauska. Olen ottanut muutamia screenshotteja siitä minkälaista jälkeä on jäänyt joidenkin taistelujen jälkeen. Talot ovat raunioina ja kuolleita vihollisia riippuu seinillä hirtettyinä (tuo on ilmeisesti pieni bugi, kun katolla olevat viholliset talon räjähtämisen myötä tippuvat, mutta jos vieressä on ehjä seinä, niin jäävät siitä roikkumaan kuin hirtettyinä :) ) tai makaavat kuolleina talojen tukipylväiden päällä (melkein ainoat mitä talosta on enää jäljellä).

    Kyllähän tätä mielellään pelailee ja kun ulkomailta sai ostettua parilla kympillä, niin ei hintakaan liikaa kirpaissut. Mutta kyllä tämä yhteen pelikertaan jää niin kuin emopelikin. Seuraavaa osaa odotellessa.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    6 061
    Saadut tykkäykset:
    254
    Joka oli sitten Tactical Legacy Pack. Ovat muut pelailleet?

    Neljä kampanjaa ja jokaisessa seitsemän (ellen väärin muista) tehtävää. Pelkkiä taistelutehtäviä ja jokaisen jälkeen saa jotain updateja ukkeleille. Vihollisten tappamisesta ja tehtävien suorittamisesta saa pisteitä ja omien haavoittumisesta ja kuolemisesta saa miinusta.
    Tehtävän aikana ei voi tallentaa tai ladata, vaan tehtävän voi aloittaa vain uudestaan, mutta pistemenetyksin. Toisaalta kuolleet sotilaat eivät aiheuta ukkojen menettämistä seuraaviin tehtäviin, joten jos ei ole kiinnostunut pisteiden maksimaalisesta keräämisestä, niin ukkojen menettäminen ei haittaa.

    Lisäri oli viime vuonna ilmainen War of the Chosenin ostaneille ja tuo tuli itsellekin hieman yllätyksenä, koska en tiedä olinko edes klikkaillut mitään latausjuttuja, mutta yhtäkkiä huomasin, että lisäri oli asennettu koneelleni. Voi olla, että epähuomiossa luulin asentavani vain päivitystä, mutta latasinkin lisärin. Noh, eipä väliä. Ilmaiseksi tuli kuitenkin.

    Tykkäsin kovasti. Varsinkin kolme ensimmäistä kampanjaa olivat hyviä. Neljäs ei niin enää (tai siis oli toki hyvä, mutta ei ihan niin hyvä kuin muut) tai sitten tuli vain jo taistelu-uupumus. Peli pakottaa pelaamaan eri tavalla kuin mihin on tottunut, koska sotilasvalikoima vaihtelee kampanjoista toiseen. Ihan samanlaisia hurmoshetkiä tämä ei tarjonnut kuin emopelin taistelut parhaimmillaan. Johtuen ehkä siitäkin, että ukkoihin ei ehdi kiintyä, kun ne vaihtuvat. Ja toisaalta tässä ei pääse ihan pelaamaan sitä omaa peliä, mikä yleensä meikällä jättää jälkeensä raunioituneen kaupungin.

    Mutta ilmaiseksi lisäriksi ihan loistava ja olisin sen oikeankin hinnan tästä mielelläni maksanut. Liekö kymppi tai jotain sinne päin.