Welhon upload

Keskustelu osiossa 'Tietoliikenne' , aloittajana super-samppa, 19.06.2010.

  1. super-samppa

    super-samppa Guest Guest

    Liittynyt:
    01.04.2006
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voisiko tämä johtua Welhon verkko rakenteesta?

    Olen tehnyt aikapaljon upload testejä. Mulla oli aikoinaan Welho 110/5 liittymä, ja sillä upload oli jotain 2-3mb ja nyt mulla on Welho 200/10 ja sillä upload on jotain 3-4mb. Kaukana tietenkin luvatusta 10 uploadista. Olen kuullut, että tuolla 10 uploadilla pitäisi päästä ainakin johonkin 7-8mb lukuihin, jotka oisivat mielestäni OK.

    Kuitenkin, olen huomannut sellaisen jutun, että jos mulla on yhtäaikaisia siirtoja (isoja ftp siirtoja, vastapuoli ottaa vastaan 100mb), niin tämä 3-4mb siirtonopeus ei jakaannukkaan meneillään olevien siirtojen kesken, vaan jokainen yhtäaikainen siirto menee edelleen samalla vaudilla. Onko näin, että welho rajoittaa jotenkin yksittäistä siirtoa? Mutta yhteys nopeus periaatteessa kasvaa yhteensä tuohon n. 10mb jos on taas monta yhtäaikaita siirtoa käynnissä? Onko joku muu havainnut vastaavaa?

    Kyselin myös Welholta 10mb upload linjan siirron hitautta, ja sielläkin mainittiin, että kannattaa kokeilla upload nopeutta myös yhtäaikaisilla siirroilla. Muttei osannut asiakaspalvelun mamma sen enempää kertoa, miksi se toimisi noin.

    Käytössäni on oma tekemät mittarini, jotka kertovat tarkan totuuden siirto nopeuksista (mittaria on testattu/verrattu monilla erinopeuksisilla kuitu ja adsl liittymillä.. ja statistiikkaa löytyy).

    Download suunta on OK.
     
  2. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko liityntätapa ethernet vai kaapelimodeemi? Jos modulaattori-/demodulaattoritekniikka on käytössä, ainakin käytetty modeemimalli vaikuttaa siirtonopeuksiin. Modeemilinjoilla on muutenkin monenlaisia hidastintekijöitä.

    Vähän liian paljon teoreettisesta 10 megan uppikaistasta tuo toteutuva 3-4 Mb/s kyllä jää.
     
  3. super-samppa

    super-samppa Guest Guest

    Liittynyt:
    01.04.2006
    Viestejä:
    30
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaapeli liittymä. Ja modeemin se Cisco EPC3000 joka liittymän mukana toimitettiin.

    Eritoten ihmetyttää juuri tuo, kun nähtävästi yksittäistä siirtoa jotenkin rajoitetaan, mutta sitten montaa siirtoa ei rajoiteta kaistan mukaan, vaan silloin yhteenlaskettuna siirtonopeudessa päästään lähemmäksi sitä luvattua 10mb:aa.
     
  4. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Spekulointia: koska kova lähetys (upload) hidastaa vastaanottoa (download) niin ISP saattaa jotenkin rajoittaa tuota lähetystä (per yhteys) ettei heti mennä lähelle teoreettista maksimia jolloin tosiaakin tuo vastaanotto hidastuu jo huomattavasti. Tässä voi olla ehkä jotain liitosta tuohon kaapeliyhteyden luonteeseen jossa muistaakseni alueen kaistaa jaetaan muiden alueen (kaapeli)käyttäjien kanssa.