Valkokankaan ympärille mustaa

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana prisoner, 24.07.2017.

  1. prisoner

    prisoner Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kuinka moni plazalainen käyttää oikeasti valkokankaan ympärillä tai taustaseinällä tummaa / mustaa väriä?

    Olen kyllä tiennyt, että näin pitäisi tehdä, mutta jostain syystä testasin vasta nyt ekan kerran. Ja onhan siinä huima ero! Varsinkin alaosan tummentaminen toi yllättävän ison lisän vaikutelmaan.

    Lyhyt blogijuttu aiheesta: http://lunki.fi/diginiksi-valkokankaan-ymparille-mustaa/
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Onhan tuota tullut käytettyä viimeset 10v :). Taannoin askartelin omaan screeniin maskeeraukset eli 16:9 kangas muuttuu -> 2.35:1 scopeksi niin että ylhäältä ja alhaalta tulee mustaa valoa imevät samettimaskit. Tällöin ei jää niitäkään mustia palkkeja kun katsellaan eri kuvasuhteella. ( tuossa video 1:38 kohdassa näkyy mitä meinaan)
     
  3. prisoner

    prisoner Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    382
    Saadut tykkäykset:
    6
    Mäkin olen miettinyt tota cinemascope-maskausta, mutta tekstit taitaa mennä aika usein mustan puolelle? Saisikohan jollain soittimella / mediatoistimella tuon kuvan siirrettyä 16:9 ylälaitaan, jolloin tarvittaisiin lisämaskia vain alalaitaan?
     
  4. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Tekstien siirtoa tukee käsittääkseni useampikin laite / laitos .. Kuvansiirto onkin vähän vaikeampi homma, johon en kyllä itse osaa vastata. Itseltä löytyy (vielä toistaiseksi) JVC X5000 missä on linssimuisti ja tuo kuvansiirto (lens shift), lisäksi HTPC niin noilla saa kyllä edellämainitut hienosti toteutettua.