Valinnan vaikeus, Onkyo 809 Vai Marantz 6006

Keskustelu osiossa 'Vahvistimet' , aloittajana Energy83, 02.10.2011.

  1. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Olen tässä kasaamassa ensimmäistä kotiteatteri pakettia. Olen lukenut näitä alan foorumeita nyt muutamia viikkoja ja päätynyt 2 vahvistimeen mitä on paljon kehuttu eli Onkyo TX-NR809 vai Marantz SR6006 ?. Molemmissa on paljon hyviä ominaisuuksia, onkyo on ollu mulla vahvasti mielessä mutta luettuani onkyon huonosta takuukorjauksesta ja onkyon yks kaks poksahteluista olen vakaasti kallistumassa Marantziin.. Marantzin ulkonäkökin pieksää kyllä onkyon

    Onkyossa on tehoja enemmän (7x180w) kun taas marantzissa (7x100w), onko tällä nyt käytännön merkitystä jos on hankkimassa ns. laadukkaita kaiuttimia rinnalle?

    Onkyo painaa 18,3kg ja Marantz 11,4 joten onko onkyossa laadukkaammat kamat sisällä vai mikä painaa? joskus olen kuullut juttua että mitä painavampi sen laadukkaampi

    Eli televisiona toimii tällä hetkellä Samsung LE46C755 johon olen erittäin tyytyväinen, kimmokkeen tämän ostamiseen sain myös dvd plazan foorumia luettaessa

    käytössä olisi nyt aluksi n.1500e ja ajattelin asiaa niin että jos ostais ensin vahvarin plus etukajarit 2/3kpl ja myöhemmin loppu setin eli takakajarit + subi

    eli setti olisi ehkä seuraavanlainen:

    Telkku: Samsung LE46C755
    Vahvistin: Marantz SR6006 / Onkyo TX-NR809
    Etukajarit: Elac BS 184 2-4kpl, tai Wharfedale Diamond 10.2 2-4kpl, Monitor Audio BX2 2-4kpl,
    Olisko teillä kokeneemmilla ehdotuksia kajarisettiin?

    Kannattaako ostaa 5kpl halvempia kajareita vai odotella rahan tuloa ja ostaa kalliimpaa settiä pikkuhiljaa? Parittomien kaiuttimien ostaminen taitaa olla vähän hankalaa

    Sen verran on jääny päähän luettuani että lattiakaiuttimia ei kannata välttämättä ostaa jos ei ole rahaa huolella, samalla hinnalla saa paljon laadukkaammat jalustakäikäleet plus että käikättimet pitää olla mahdollisimman identtisiä hyvän äänikuvan luomiseksi, center käikäleetkö on ns. huono valinta? eli yks mahdollisuus ostaa etukajarit 2kpl + sarjaan kuuluva center putkilo + takasetti + subi

    Olisin kiitollinen jos saisin joitain vastauksia joten voisin alkaa pikkuhiljaa kuluttamaan euroja setin hankkimiseen
     
  2. rtahtinen

    rtahtinen Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2010
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyllykaiuttimia käytettäessä tehoeroa tuskin mitenkään kuulee noissa mittakaavoissa ja valmistajissa, kun teholukemat on ainakin hyvin lähellä sitä mitä luvataan.

    Onkyoissa tuppaa olemaan enemmän/parempia ominaisuuksia halvemmalla, kuin muiden valmistajien vahvistimissa, jonka takia itse päädyin 709:iin. Ihmeen viileänä tuo on käynyt vaikka onkin toistaiseksi liian tiukassa välissä jossa ilma ei kierrä, joten en usko että ainakaan noita viime sukupolvien jatkuvan ylikuumenemisen aiheuttamia ongelmia tämän vuoden malleissa on enää. *koputtaa puuta*

    Parittoman määrän ostaminen onnistuu lähes varmasti kaikista liikkeistä joista mitään noista kaiuttimista löydät. Kannattaa käydä kuuntelemassa ja vertailemassa niitä halvempia ja kalliimpia kaiuttimia, ja sen perusteella valita kannattaako ensin ostaa 2-3 vai riittääkö rahat heti viiteen jos halvemmat kuulostavat hyviltä. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa kysästä liikkeestä koekuuntelua myös kotona, hifiliikkeiden koekuunteluhuoneet tuppaavat olemaan hyvin erilaisia sisustukselta ja rakenteelta kuin normaali olohuoneet, joka tekee kaiuttimen äänestä erilaisen. Koekuunteluhuoneesta saa kuitenkin hyvän vertailukohdan sille kuinka hyvältä kyseiset kaiuttimet voivat kuulostaa.
     
  3. Hellcat79

    Hellcat79 Guest Guest

    Liittynyt:
    18.11.2007
    Viestejä:
    453
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse viilaisin tuota vahvistimen ja kaiuttimien suhdetta hieman toiseen suuntaan. Itse sijoittaisin selvästi enemmän kaiuittimiin ja vähemmän vahvistimeen. Miksikö? Vahvistintekniikka vanhenee nopeammin ja ne "ominaisuudet" mitkä nyt ovat kalliissa malleissa ovat pian jokaisessa mallissa. Kaiuttimien suhteen eteenpäin mennään selvästi hitaammin, mikä johtaa siihen, että niiden uusintaa ei välttämättä tarvitse tehdä niin usein.

    Lisäksi sanoisin, että Onkyon ääni ei ole parhaasta päästä vaan parempaa ääntä saa esimerkiksi Denonilla. Tämä tietenkin mielipide kysymys ja paljon myös kiinni kaiuittimista.
     
  4. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mikäli olen ymmärtänyt keskusteluista niin eikö Denon ja Marantz ole aika pitkälti sama laite?
    Sit se että tuo tuleva setti on varmaan toistossa seuraavat 3-5v joten heti en ole vahvaria tai kajareita vaihtelemassa joten hyvähän se on ostaa samalla kohtuullinen vahvarikin niiden kajareiden kaveriksi..
     
  5. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Hopeiseen SR6006 Maraan olen vahvasti näillä näkymin kallistumassa mutta kajarisetti on vielä hakusessa

    4kpl noita Elacin BS 184:sia ei olis varmaan mikään huono vaihtoehto alkuun? verkkokaupassa 499e/pari mustia BS 184:sia myynnissä. Varmaan noissa elaceissa hintalaatu kohdallaan
     
  6. marttih

    marttih Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.05.2011
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Virtalähde vahvistimissa painaa,muu elektroniikka melko kevyttä,painosta pystyy hiukan päättelemään pitävätkö annetut tehot paikkansa,eli riittääkö virtalähteessä potku
     
  7. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Marantz SR 6006 tilattu ja 2kpl etukajareiksi Elac BS184. Myöhemmin tarkoituksena hoitaa lisää samoja 184:sia 3-4kpl, jos ei saa yksittäisiä hommattua niin pitää ostaa 4kpl ja lykätä 4 eteen + 2 taakse + tuleva subi... vai miten se kannattaa parhaiten hoitaa 6 x BS184 + Subi
     
  8. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    2 front
    1 center
    2 surround
    1 surround back
    +subi
    = 6.1
     
  9. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Onko kellään ollut ongelmia Marantzin firmwaren päivityksessä verkon kautta?
    Sain kaikki laitteet hyvin toimimaan ja kättelemään keskenään, Marantz + 2kpl Elac BS184 + Pc + Tv + Wii ja kaikki toimii paremmin kun hyvin ja Elacit soi todella mallikkaasti. Marantziin menee ethernet piuha adsl boksista, pc:stä optisesta lähdöstä rca- piuha marantzin optiseen joka toimii mallikkaasti, Marantz juttelee tv:n kanssa ARC-ARC lähdössä

    Olen nyt pari kertaa yrittäny suorittaa firmwaren päivitystä ja molemmilla kerroilla epäonnistunut. Verkko toimii hyvin ja nettiradiot skulaa, kone löytää uuden firmwaren jonka päivitys kestää laitteen mukaan n.3min mutta kun laittaa Upgraden käyntiin niin laite lähtee ns. tarkastelemaan uutta firmwarea ja laite junnaa paikallaan monta tuntia tekemättä päivitystä. Toisella päivitys yrityksellä tv:n näyttöön ilmesty tiheä lumisade efekti ja ajattelin että ei perkele se hajos koko laite mutta laitteen sammutus-käynnistys niin kaikki on taas kunnossa.. Lueskelin tuolta jostain AVS foorumilta et 5000-6000 sarjalaisissa olis ollu jotain pientä ongelmaa firmwaren päivityksissä verkon kautta. Uskaltaakohan tota päivitystä alkaa jatkossa edes kokeilemaan jos tuo Marantz muuttuu pian tiiliskiveksi.

    Toinen juttu vois olla et kokeilis päivittää usb:n kautta mut kun sitä uutta firmware .exe softaa ei taho löytyä mistään, ainakaan nopealla vilkasulla marantzin sivuilta

    En kadu kyllä hetkeäkään et tuli Onkyon sijasta valittua tuo Marantz, on se muuten upea laite, hieno ulkonäkö ja äänenlaatu on mielestäni parempi kuin hyvä :thumbsup:
     
  10. Energy83

    Energy83 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.07.2010
    Viestejä:
    91
    Saadut tykkäykset:
    3
    Firmwaren päivitys onnistui verkon kautta normaalisti kun muutamia kertoja vielä kokeilin, päivityksessä meni n.10min.

    Hommasin vielä noita 184:sia elacceja 2kpl lisää ja pistin setupin toimimaan niin että Front Left + Front Right + Surround Left + Surround Right. Kyllä kait nuo kuuluu ihan ookoo :)
     
  11. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Saksan Amazonista hintaan 699€ tilattu SR 6006 kotiutui tänään. Alkukokemusten mukaan todella muikea peli, asetuksia rassataan mutta hyvä siitä vielä tulee. 2 HDMI:tä ulos on hyvä ominaisuus, saapi tykille ja telkulle kuvan ilman mitään jakajia. Aikaisempi SR 4002 ei mielestäni käynyt yhtä lämpöisenä. Taitaa olla ominaisuus...
     
  12. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tänään SR6006 pätkäissyt kuvan ja äänen pari kertaa leffaa katsoessa. Kuva pimeäksi ja äänet pois. Molemmilla kerroilla vahvistin ollut päällä n. 2 h ja kuten edellisessä viestissä kerroin niin aika lämpöisenä käy. Mahtaako liittyä tähän vai mikäköhän on nyt vikana? Volumet eivät olleet kummallakaan kerralla edes kohtuullisella tasolla (aikaisin aamulla ja nyt myöhään illalla). Molemmilla kerroilla pimeys kestänyt n. 2 sekuntia jonka jälkeen kaikki toiminut OK.
     
  13. feelgood

    feelgood Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.05.2001
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    onko sulla löytynyt ratkaisua tähän? Mulla on tuo otsikon Onkyo, ja ihan vastaava probleema. Ei mulla ainakaan ole lämmöistä kiinni, välillä pätkii pian aloituksen jälkeen, joskus voi katsoa 3 tunnin leffan ilman katkoja.

    Olen testannut parempia kaapeleita sekä vahvistimelta tykille, että digiboksilta vahvistimelle. Sama ongelma myös Oppon BR-soittimelta. Olen myös lisännyt antennierottimet seinästä tuleviin antennikaapeleihin, ei vaikutusta. Onkyo on käynyt huollossa kahdesti, eka kerta SW-päivitys, toisella kertaa HDMI-kortti vaihdettiin. Ongelma ilmenee ihan samoin, ja vahvistimen näyttöön tulee teksti "No Signal"

    Mietin jo että vaihtaisin tohon Marantziin, mutta ei ilmeisesti kannata....
     
  14. marttih

    marttih Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.05.2011
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    No ainakin Oppo on tarkka HDMI kaapelin laadusta,joillain ei meinaa toimia mitenkään
     
  15. feelgood

    feelgood Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.05.2001
    Viestejä:
    143
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oppon mukanahan tuli HDMI-kaapeli; kuvittelisin, että se nyt ainakin toimisi hyvin?