Uuden talon suunnittelu ja kotiteatteri

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Fazed, 01.10.2014.

  1. Fazed

    Fazed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2014
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Terve,

    Ajattelin hieman tiedustella neuvoja kotiteatterin suunnitteluun, kun täällä tuntuu lukemani perusteella olevan aika vietävän tietäväistä porukkaa runsain
    mitoin :)

    Muutaman kuukauden sisään olisi lähdössä omakoti rakentumaan tänne Helsinkiin. Talosta tulee kaksi kerrosta + kellari -tyyppinen ratkaisu, ja (kenties
    poikkeuksellisestikin?) vaimo on jo ehtinyt myöntyä likimain puolen kellarista käytöksi "miehiseen luolaan". Tila ei ole vielä tarkalleen täsmentynyt, mutta
    tulee olemaan suurinpiirtein 7m pitkä ja 4.5m leveä suorakulmio. Koko tila ei kuitenkaan ole varattu kotiteatterille vaan siitä olisi tarkoitus lohkaista "lautapelihuone"
    (6 hengen isohko pöytä, pienehkö jääkaappi ja baarikaappi) ja sitten "kotiteatteri" tykillä ja konsoleilla. Mikäli sopivasti onnistuu, kenties vielä toinen konsolipiste
    (4vs4 -pelien mahdollistamiseksi) led-töllöllä kotiteatterin ulkopuolelle jotenkin tiiviisti :p Tilassa ei ole ensinkään ikkunoita (niitä ei laiteta kun tulisivat koko seinän
    mittaisen terassin alle) - kenties osasyy siihen, että sain luvan riipiä koko huoneen poikain käyttöön (minä + perheen nyt 7 ja 4 -vuotiaat pojat =)

    Nyt pitäisi suunnitella tuo tila ilmanvaihdon ja seinäratkaisujen kannalta mahdollisimman järkevästi jatkoa ajatellen, ja tässä olisi asiantunteva apu tarpeen. Olen kyllä
    lukenut täällä olevia ketjuja ahkerasti läpi, joten perusasioita on jonkin verran hallussa, mutta koska minulla ei koskaan ennen ole ollut kotiteatteria (tai surround-järjestelmää,
    tai videotykkiä, tai edes varsinaisesti dedikoitua tilaa leffoille/konsoleille) niin olen tietysti täysin kokematon käytännön suhteen.

    Eli, onko tuollainen sanotaan noin 3.5x4.5m tila riittävä, jotta sinne saa kohtuullisen toimivan kotiteatterin? Kuinka monelle katsojalle moinen tila mielestänne riittää?
    Lueskelin noita rakennusprojektithreadeja ja tulin siihen käsitykseen, että ilmanvaihdon kannalta viisasta olisi sisääntulo kankaan lähellä etunurkassa ja poisto vastapäisessä
    takanurkassa. 3 tulevan kotiteatterin seinistä tulee olemaan betonia ja yksi rakennetaan oikeastaan siitä materiaalista, joka olisi kotiteatterin kannalta toimivinta. Kuinka päin
    teatteria kannattaisi sijoittaa, screeni koko luolan suuntaisesti (eli yhdelle kellarin ulkoseinistä niin, että se ainoa gyproc yms. seinä on katsojien vasemmalla puolella vai
    vastakkaiselle seinälle tästä gyprocista niin, että gyprocseinä olisi katsojien selkien takana? Jälkimmäisessä ratkaisussa itse tykin saisi kenties "lautapelihuoneen" puolelle, mikä
    tuntuisi hyvältä asialta noin lämpö- ja äänimielessä. Miten nyt sitten akustisesti ajatellen, onko surkea ratkaisu jos juuri se gyproc-seinä on vastapäätä screeniä? Auttaako
    akustiikan parantelussa (akustisten levyjen ja trappien yms. avulla), jos seinät ovat etukaiuttimista katsoen symmetriset (eli betonia kummallakin sivulla) vs.
    että oikealla puolella olisi betoni ja vasemmalla gyproc? Gyproc-seinää selän takana puoltaisi myös ehkä se, että tällöin huoneen leveys olisi maksimoitu penkkejä ajatellen.

    Muutamia seikkoja koskien projektin taustaa, vaatimuksia, olemassaolevaa ja tulevaa kalustoa ja muita speksejä:

    Vaatimukset

    - Tavoitteena tila elokuvien ja tv-sarjojen katseluun ja konsolipelaamiseen, musiikin kuuntelu erillisessä huoneessa ei ole prioriteetti, laitan taloon Sonoksia tätä varten (siitä
    kyselen asiantuntija-apuja ihan erillisessä ketjussa), ja nekin lähinnä taustamusiikkia varten
    - Perheessä on vanhempien lisäksi 3 lasta, ja mietin, saisiko tuonne jotenkin katselupaikat 5-6 hengelle? Riippuu tietenkin istuinten koosta, mutta vaikuttaako tuo kokemuksenne
    mukaan edes realistiselta 3.5x4.5m tilaan?
    - Mahdollisuuksien mukaan jonkin verran ääntä eristävä - ei tämän täysin hiljainen tarvitse olla (makuuhuoneet ovat talon yläkerrassa, eli välissä on oleskelukerros), mutta
    olisi se tietysti mukava jos ihan täydellä volyymilla ei kaikki tulisi läpi. tässä vaikuttanee paljonkin se miten tuon väliseinän rakentaa.
    - Mitään ennätyksellisiä äänenpaineita ei ole hakusessa, mutta kun nyt kerran moisen tilan valmistaa niin saisihan siellä siellä nyt leffojen jyrinä ja pauke kuulua kunnolla :)
    - Videotykki olisi tarkoitus olla, ja mieluummin melko hyvä sellainen
    - 3D:tä olisi halu katsella
    - Screenin olisi mukava olla isohko, mutta jos katseluetäisyys ei ole kuin pari metriä niin se kai ei ihan tajuttoman kokoinen voi olla, onko 100" liian iso?
    - Toisto tapahtunee pääasiassa Plexin kautta verkkolevyltä tai sitten PS3/PS4 ja Xbox360/One -kalustolta, joten ihmeellistä tilaa en itse koneistolle luullakseni tarvitse

    Taustat

    - Olen itse IT-alalla, ja tarkoitus on ylimääräisenä näperryksenä rakentaa varsin (yliammutun...) "älykäs" talo - KNX:t (linuxilla ohjattuna), 3-4 palvelinta, mikrofoneja,
    kameroita, arduinoja jne. Toki aluksi ei kaikkea ole käytössä :) Tämä tieto lähinnä siksi, että kaikki lukijat ymmärtävät puutyöpeukalon olevan keskellä otsaa, mutta
    toisaalta kaikki tarkkuutta vaativa ja digitaalisesti tapahtuva on sydäntä lähellä
    - Kotiteatteria ei tosiaan ennen ole ollut, enkä ainakaan vielä ymmärrä hifistä saati akustiikasta täältä lukemaani enempää
    - Olen "rohmuaja" -tyyppiä, eli mitä varmimmin tulen mahdollisuuksien mukaan pikaista tahtia päivittäneeksi laitteiston elementit oivallisiksi :D Yritykset rajoittaa tätä
    luonteenpiirrettä eivät ainakaan vielä ole onnistuneet...
    - Plex tulee pääasiassa vastamaan median syötöstä, inhoan fyysisten levyjen käyttöä ja hyllytystä

    Nykyinen kalusto ja päivitykset

    - Ajatus olisi aluksi selvitä nykyisellä audiokalustolla ja päivittää sitten kun rahatilanne hiukan normalisoituu rakennuksen valmistuttua
    - Kummallisten kuvioiden kautta minulla on täysin pihalla olevaksi amatööriksi ilmeisesti ihan käyttökelpoista rautaa (paljon kertonee, että minun piti aiemmin googlettaa onko tuosta
    vahvistimesta mihinkään esim. 3D:tä ajatellen): vahvistimena on Denon AVR-3312, kaiuttimina 2x Genelec 8020B (valkoisia, pfft), 1x musta 6010A ja 2x valkoinen 6010A sekä pari kappaletta
    8020B seinätelinettä ja pari kääntyilevää 6010A seinätelinettä - oletukseni on, että nämä ovat liian pienet, mutta pärjääkö näillä edes alkuun tässä tilassa vai onko suosiolla päivitettävä
    isompaan? Tässähän on se puute (mikä nyt on itselleni selvinnyt), että keskikaiutin on pienempi kuin oikea ja vasen...
    - Subbaria ei ole, ja sellainen varmasti tarvitaan. Subbarin olisi varmaankin viisasta olla sellainen, joka kävisi sekä nykyisellä setillä että myöskin tulevalla päivityksellä. Jos ajatellaan sellaista noin
    1000€ hintaluokkaa, niin olisiko siellä riittäviä vehkeitä vai pitääkä mennä 1500-2000€? Ymmärtääkseni subbari on varsin tärkeä tuodessaan juuri sen elokuvateatterimaisen "jyminän" mukaan
    kokemukseen.
    - Olisiko mahdollisen päivityksen parasta olla mallia 3x G3 eteen ja sitten nuo 8020B:t taakse ja 6010A:t sivuille? Vai onko tuohon tilaan 7.1 jo overkilliä?
    - Projektorin kohdalla olen tarkastellut arvosteluja, mutta tuntuvat menevän varsin ristiin parhaiksi kehuttujen suhteen. Toisaalta tämän valinta tulee ajankohtaiseksi vasta n. vuoden kuluttua
    joten siinähän ehtivät jo mallitkin vaihtua kertaalleen. Mutuna näyttäisi, että 1500-2000€ irtoaisi ihan kelpo laite, olenko pahasti pielessä?
    - Screeniksi meinasin täällä ihan positiivista käyttökokemusta saanutta kapalevylle maalattua kiinteätä screeniä. Hieman arveluttaa, että pitäisikö sen olla kaareva katseluetäisyyden ollessa
    varsin lyhyt? Tuohon pitäisi olla sitten joku muu ratkaisu.

    Akustiikka

    Eihän sitä nyt voi tilaa edes kotiteatteriksi kutsua, jos ei akustiikkaa ole vähintään jonkin verran parannettu :D Vaikken olekaan varsinaisesti tarkasti toistuvaa musiikkia hakeva niin
    suuremmat kaiut ja resonanssit olisi mitä ilmeisimmin hyvä saada pois. Minkälaisia ehdotuksia olisi tuohon "väliseinän" rakentamiseen, jonkinlainen monimateriaali kenties? Haluaisin välttää
    villaa kokonaan, mahtavatkohan nuo ekovillat sun muut ikävää pölyä sisältämättömät toimia yhtään? Jonkinlainen monikerrosratkaisu olisi varmasti järkevä, mutta mitä kerroksiksi,
    kipsilevyä, <ekovillaa tjsp>, kipsilevyä ja toinen kerros kipsilevyä? Pitäisikö tuonne väliin laittaa sitä kesäkeitto-vaahtomuovia, mitä teollisuusvaahtomuoviksikin kutsuttiin?

    Entä etuseinä, sivuseinät ja takaseinän akustiikkalevyt, katselin täältä löytyneiden linkkien perusteella mm. Thomann (sp?) -nimisestä saksalaisesta liikkeestä siistin näköisiä kolmion muotoisia
    bassotrappeja ja sitten näitä kotimaisia turvepohjaisia akustiikkalevyjä, saisiko niillä jotain aikaan? Ilmeisesti ei ole tarkoituksenmukaista päällystää näillä liikaa alaa vaan nimenomaan ne
    pahat kaikupaikat sivuseinillä ja katsojien takana

    Paljon kiitoksia jo etukäteen kaikista kommenteista! Tässä on niin paljon poissa omalta tietoalueelta, että osa kysymyksistä tai omista näkökulmista voi olla varsin typeriäkin :D

    - jani
     
  2. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Rakentamiseen en osaa ottaa kantaa joten passaan sen.. Mutta mutta.. Tuon vahvistimen näkisin hyvänä & toimivana laitteena, ehkä se kannattaa päivittää vasta sitten kun 4k yleistyy ( ja vahvareista alkaa löytymään hdmi 2.0:aa hdcp 2.2 kilkkeillä etc).

    Valkokangas.. No kapalevyyn saa tehtyä hyvän ja edukkaasti, mutta kun kyseessä on noinkin dedikoitu tila niin itse ehkä mieltäisin kuitenkin akustisesti läpinäkyvän valkokankaan paremmaksi, eli saisi mm. keskiäänen kankaan taakse.
    Mitä tykin budjettiin tulee niin tuolla saa toimivan laitteen, laittaisin kuitenkin snadisti lisää jotta saisin esim. Sonyn VPL HW40ES -sarjalaisen, jos tykin hankkimisajankohta olisi nyt.
    Istuimet, hmh, voisikohan tuohon sijoittaa esim. kahteen riviin 3:n istuttavia reclinereita (toinen rivi esim. vanerilla nostettuna määrän x) ? eli olisi 6 paikkaa.? Moni täällä ei varmasti diggaa reclinereita mutta itse niistä pidän.. Kiva löhötä :).
     
    Viimeksi muokattu: 01.10.2014
  3. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Terve Jani,

    Ensinnäkin kuulostaa siltä, että olet lähdössä liikeenteeseen tekijäasenteella. Tämähän se on kaiken a ja o. Kannattaa panostaa, kun mahdollisuus on. :thumbsup:

    Ihan kaikkeen ei jaksa kerralla ottaa kantaa...

    Ensinnäkin. Hyvä lopputulos tulee todennäköisimmin akustiikkasuunnittelijan avustuksella. Waveray, Akukon, Helimäki, promethor...

    Isoimmat rakenteelliset ratkaisut liittyvät äänieristykseen. Äänieristys myös maksaa. Jos haluaa äänieristetyn tilan, niin pitää tehdä ilmatiivis. Tästä seuraa se, että ilmanvaihto pitää suunnitella huolella. Kun uutta rakentaa, niin en usko, että lvi-suunnittelijan palkaamiselta voi välttyä... Suunnitelma maksanee tonnin/tonneja. Jos LVI-suunnittelijan ottaa mukaan, niin ei saa kuitenkaan olettaa, että hän todella ymmärtäisi ääneneristämisestä juuri mitään. Tiedän omasta kokemuksesta, etteivät kaikki ymmärrä. Hyvätkin ratkaisut ovat simppeleitä. Ne pitää kuitenkin tajuta tehdä.

    3,5mx4,5m (mittojen ollessa paljaan huoneen, tai äänieristysseinien sisämitat) alkaa olemaan tilana sellainen, ettei kahta riviä saa mahtumaan. Oma 5,7 metriä pitkä tilani tarjoaa jo sekin hyvin tiukat mitat kahdelle riville. Edellisessä tilani oli 6,6m pitkä ja sekään ei ollut pitkä kahdelle riville. Paljaan huoneen sisämitat pienenevät kovaa vauhtia, jos tarkoituksena on saada myös bassotoistolle hyvä akustiikka.

    Sivuseinät mieluummin akustisesti symmetrisiä, eli tarjoamistasi ajatuksista toteuttaisin itse nimenomaan sivuseinät betonista ja takaseinän kipsilevyillä. Eikä kipsilevyseinässä sinänsä ole mitään vikaa. Rakenne valitaan sen mukaan, mitä haetaan. Onko kipsilevyseinä takana paras? Mitä seinältä halutaan?

    Parista metristä katsottuna 100" on mielestäni liian iso. Tämän voi itse testata rajaamalla seinälle 100 tuumainen kuva esim. teipillä ja mennä katsomaan sitä samalta katseluetäisyydeltä. Screeni kannattaa hankkia vasta, kun on testannut.

    Laitteita ei kannata hankkia ennen kuin tila on vähintäänkin äänieristetty siihen tasoon, mihin itse tyytyy. Ei kannata ostaa nimittäin kaappiin "vanhenemaan". G3:n edeltäjiä olen kuullut suunnittelemaasi isommassa akustoidussa kotiteatterissa ja toimivat siellä hyvin. Toimivat varmaan vielä paremmin pienemmässä tilassa. SVS:n subbarit ovat mielestäni hyviä hintalaatusuhteeltaan. 13" Ultra olisi tuohon tilaan vähintäänkin riittävä. Myös laatu on hyvä. Omistamasi Denonia tuskin kannattaa mihinkään lähteä vaihtamaan.
     
  4. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos pystyy vaikuttamaan huoneen kokoon, niin kannattaa saada sille mahdollismman hyvä koko-suhde. Tällä laskurilla voi laskea miten saa huoneelle oikeat mittasuhteet: http://amroc.andymel.eu Tarkoitus on saada oikella laidalla olevassa kuvassa kursori osumaan BOLT-AREA sisään.

    Jos huoneella sattuu olemaan oikeat mittasuhteet, niin se vähentää resonanssiongelmia.
     
  5. Fazed

    Fazed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2014
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ryhdyin miettimään kommenttien perusteella jo, onnistuisiko jonkinlainen yhdistelmähuone tässä tapauksessa. Periaatteessa tällöin screenistä huoneen takaseinään saattaisi löytyä tilaa se 7 metrin verran, ja jos lautapelipöytä olisi esimerkiksi taittuvaa mallia (tai lattiasta nouseva =) niin sitten puuttuisivat enää tuolit :D

    - jani
     
  6. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Se oli ns. Hyvä Idea™ :thumbsup:
     
  7. Fazed

    Fazed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2014
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Olikos kenelläkään kotiteatterin omaavalla tällainen "monikäyttöhuone" kyseessä, eli että musan/tykittämisen/pelailun lisäksi siellä esimerkiksi pelattaisiin lautapelejä tai istuskeltaisiin muuten iltaa? Toimiiko homma? Onko teillä joku siirrettävä/taitettava/lattiasta nouseva (se olisi cool) pöytä siinä screenin ja leffatuolien välissä?

    Testasin, Freekster, tuota linkittämääsi amroccia ja käteen jäi kaksi asiaa: 1. Saattaisin hyvinkin näemmä päästä tilassa ruksin hyväksi merkitsemään paikkaan ja 2. Tuon saa tekemään jänniä piipittäviä ja murisevia ääniä värillisillä palkeilla, joista en vielä ymmärtänyt yhtään mitään :)

    - jani
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2014
  8. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jos saat huoneen mitat niin että ruksi osuu punaiseen alueeseen niin se helpottaa todella paljon akustoinnissa. Punaiset palkit jotka soivat ovat ne taajuudet mitkä kertautuvat huoneessasi. Jokaisella huoneella on omat taajuudet jotka korostuvat. Kunhan saat huoneen valmiiksi niin voit tolla saitilla testata kuinka hyvin pitää paikkansa. Kun viet hiiren palkin päälle niin johan alkaa soimaan :D

    Teoriassa paras mahdollinen suhdeluku huoneelle on 8:5. Harva huone on joten tarkoitus on saada aikaan vähiten huono vaihtoehto. Huonoin mahdollinen on 1:1, 1:2 jne. Kun rakentaa taloa niin on harvinainen mahdolisuus oikeasti vaikuttaa asiaan. Muiden pitää vain sopeutua siihen huoneeseen minkä sattuu saamaan.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2014
  9. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Äänieristyksestä jo sinänsä hyötyy illanistujaisissa, jos on jälkikasvua.
    Edellisessä leffateatterin omaisessa tilassani järjestettiin muun muassa pokeri-iltoja, lapset pitävät synttäreillään diskoja, naamiasjuttuja ja sellaisia. Perheen kanssa pelailtiin Singstaria yms. Jos painopiste on tällaisella, niin kannattaa tosiaan suunnitella tilan pöytä- ja istumajärjestelyjä joustaviksi. Säilytystilaakin on varmaan fiksu järjestellä esim. seinän sisään upotettaviksi. Vain maailma on rajana...

    Rapakon takaa voi hakea inspiraatiota...
    http://www.avsforum.com/forum/15-general-home-theater-media-game-rooms/
     
  10. Fazed

    Fazed Uusi jäsen

    Liittynyt:
    28.09.2014
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    En mielellään kyllä tinkisi katselukokemuksesta tai äänimaailmasta, mutta toisaalta järkevällä eturivin suunnittelulla (nostettava istuintaso?) olettaisin esimerkiksi 6-7m pitkässä huoneessa pelipöydän mahtuvan penkkirivien ja screenin väliin. Tällöin itse pöytä ja tuolit pitäisi toki saada jonnekin säilöön. Oikein hyvin onnistuessa tykistä voisi kenties vielä katsoakin jotain pöydän ääressä, ainakin jos huone on 7+ metriä pitkä.

    Tässä kun olen lukenut näitä projekteja on tullut sellainen olo, että äänieristystä ei yleensä juuri voi tehdä "vähän" tai "sinnepäin" (vaikutus on lähes olematon), vaan se pitää nähtävästi tehdä saman tien isolla vaihteella. Tässä toivottavasti tilanteeni on parempi kun käytännössä koko huone rakennetaan alusta asti tarpeen mukaan.

    Jos maksimoin tilan, minulla olisi tällöin kokonaan betoniseinillä oleva ikkunaton huone, siihen luulisi olevan kohtuullisen kätevästi suunniteltavissa tuollainen "huone huoneen sisällä", varsinkin kun lattian kantavuudesta ei tarvitse huolehtia (kellarin betonilattia). Tarkoituksena oli tosin laittaa lattialämmitys kellariin ja tämähän tietysti mutkistaa tilannetta...

    - jani
     
  11. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Tässä tapauksessa pitää unohtaa kaikki muut toiminnot ja tehdä tila vain ja ainostaan kotiteatterikäyttöön. Tarvitset ehdottomasti akustointisuunnitelman ammmattilaiselta kuten edellä jo ehdotettiin ja siitä pääset sitten alkuun. Eikö kuulosta hyvälle ;) Aika harvalla on loppupeleissä mahdollisuuksia toteuttaa kotiteatteri edellämainitulla tavalla, mutta se on se ainoa oikea tapa. Tai sitten voit tehdä niin kuin valtaosa meistä muista, eli monitoimihuoneen.

    Mulla on kellarissa 7 x 5 metriä oleva akustoitu monitoimihuone. Savupiipun perustukset verottavat tilasta osan joten kokonaisalaksi jää vähän alle 30m2. Huoneen monimutkaisen muodon vuoksi olin pakotettu sijoittamaan teatterin niin päin, että katselupaikka on pitkällä sivulla ja matkaa screenille tulee takaseinästä se noin 5 metriä. Tämä on aivan riittävä matka 90" screenille ja vaikka isommallekkin. En ruvennut edes harkitsemaan 2 riviä penkkejä, koska se olisi mennyt liian hankalaksi. Sen sijaan laitoin 3 x 2m kulmasohvan. Eihän se ideaalein vaihtoehto ole, mutta kun kyseessä on monitoimihuone niin tämä oli mielestäni paras vaihtoehto. Kulmasohvan edessä mulla on pöytä ja on sen äärellä lautapelejäkin pelattu. Tälläinen ratkaisu jätti minulle toisen puolen vapaaksi ja sinne tein pienen baarin.

    Ota huomioon akustoinnin viemä tila ja laske sen mukaan mittoja. Minulla on harkkoseinät kellarissa ja pienen ilmaraon kanssa yläosaa kiertää 30mm ecophonevilla puusäleikön kera. Lattiassa kokolattiamatto. Katossa 3 eri levyä (gyproc+Paroc akusto+akustokipsi) ja välissä vielä alaslasku. Näillä toimenpiteillä olen saanut tilasta omaan tarkoitukseen miellyttävän. Vähentynyt jälkikaiunta-aika tekee tilasta levollisen ja katon rankempi akustointi jonkin verran äänieristetyn. Tätä ei voi verrata sinun uuteen kiinteistöön, mutta tälläisessä purutäytteisessä rintsikassa meteli hukkuu matkalla sen verran, että voin vaikka aamuneljältä katsoa leffaa täysin normaaleilla voluumeilla. En tiedä oliko tästä mitään apua, mutta homma kannattaa miettiä etukäteen niin hyvin kuin mahdollista. Itsekin teippailin lattiaan kalusteiden paikkoja ja mietin että mitä mihinkin mahtuu ja kuinka ison baaritiskin teen jne.

    Sinulla on siinä mielessä hyvä tilanne että tila on suorakaiteen muotoinen ilman pukamia. Voi sen huoneen tehdä pitkittäinkin jos pelitoiminnot saa sijoitettua valkokankaan ja etupenkkirivin väliin. Baarihommelit sitten takarivin taakse. Laitteistosta sen verran että noin isoon tilaan Genelec 8020 kuulostaa kovin alimitoitetulta, etenkin jos vielä akustointia on tulossa :rolleyes:

    Mielenkiintoinen projekti joka tapauksessa ja kelpais varmasti monelle. Laita juttua ja kuvia kun saat homman käyntiin.
     
  12. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
  13. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Äänieristys on juuri niin hyvä, kuin sen heikoin kohta, eli siinä mielessä tuo pitää paikkansa. Oma toteutus teetti töitä ja kustannuksiakin tuli, kun lattia oli laitettava rankemmalla uusiksi. Yhtäältä seinien eristämisestä ei olisi ollut juurikaan hyötyä, jos lattia olisi vuotanut kaiken mahdollisen. Toisaalta nykyistä olennaisesti paremman olisi saanut, jos olisi lisännyt lattian massaa valamalla katon tukirankojen välit täyteen betonia, mikä olisi ollut hieman rankempi ratkaisu. Eli tasapainoisesti kaikki; paksut seinät ja katto on aika turhat, jos ovi on pahvia. Ja sitä rataa.

    Huone huoneen sisällä vaatisi lähtökohtaisesti sen, että lattiakin kelluu eli mekaanisia siltoja ei ole rakenteiden välillä. Hieman vaikea kuitenkin uskoa, että kellarikerroksen lattia resonoisi niin paljon, että sitä kautta pääsee ääntä muualle kämppään. Ammattilainen sanoisi varmaksi, mutta näin näpiltä. Todennäköisesti kuitenkin tuplaseinät ilmaraolla sekä mahdollisesti vastaava joustinrangoissa oleva katto, kuin minulla, riittää.
     
  14. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Lisäyksenä x_jmt_x:n ratkaisuvaihtoehtoihin... Tehokas äänieristys "huoneen huoneen sisällä -ajatuksella" niin, että lattialevyt kellutetaan betonilattiasta tärinänvaimennusmateriaalilla tai jousilla. Sisäpuolen seinä (joka ei koske ulkorakenteisiin) rakennetaan sitten kellutetun lattian päälle ja katto roikotetaan akustisella jousirangalla. Edellisessä projektissani lattian kellutus toteutettiin Sylomer-paloilla. Tällaisessa rakenteesta on yksi erittäin hyvä bonus. Kellutettu lattia resonoi bassojen tahtiin, mikä tarkoittaa kehollisia tuntemuksia leffoja ja musiikkia luukutettaessa. Kyseessä ei ole mikään amisbassoviritelmä, vaan jotain sellaista, millä hifistikin voi saada kokemuksesta enemmän irti.

    Äänieristyksen tasoa miettiessäsi kannattaa ottaa todesta x_jmt_x:n puheet heikoimmasta lenkistä. Jos aiot laittaa vain yhden äänieristysoven, niin ei välttämättä kannata laittaa maailman tehokkaimpia ja kalleimpia rakenteita seiniin. Jos taas laitat pari äänieristysovea, niin massiivisista seinistäkin saa paljon irti (ilmastoinnin äänieristykseenkin kannattaa tässä tapauksessa panostaa reippaasti).


    Lattialämmityksestä
    Meikäläisellä on muuten lattialämmitys betonin sisällä kellarissa. Tämän päälle ei käsittääkseni voisi halutessaankaan tehdä kellutettua lattiaa. Lämmityksen voisi kuitenkin ehkä saada ideoitua osaksi kellutettavaa lattiarakennetta tms., kun tilaa ei ole vielä rakennettu. Avuksi täytyisi kuitenkin löytää sopiva ammattilainen. Toisaalta. Omassa projektissani tulin juuri siihen päätelmään, etten kaipaa nykyistä parmpää eristystä. Minulla ei ole kelluvaa lattiaa, akustisessa jousirangassa kelluvaa kattoa, eikä edes valtavaa määrää ilmanvaihdon äänenvaimentimia (lisäsin vaimentimia 4 kpl). Betonia on kuitenkin kotiteatterin ympärillä, äänieristysovi on oikein asennettu, tila on ilmatiiviiksi huolella tiivistetty ja kipsilevyseinärakenteet on tehty toisistaan erotetuilla tuplarungoilla.
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2014
  15. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ja äänieristysovissakin kannattaa miettiä kahta. Itsellä on kaksi muistaakseni 39db luokiteltua Fenestran Ilvestä. Painoa kohtuullisesti, mutta ihan käytettäviä. Välissä tietty ilmarakoa. Saman eristyksen saaminen yhdellä ovella olisi vaatinut holtittoman painoisen palo-oven käyttöä, joka olisi ollut haastavaa alkaen siitä, että millä sen saa yläkertaan ja kestääkö seinä oven painoa.

    Tässähän se tulee taas eteen: ammattilainen kentälle, niin et ole nettimutuilun varassa. :)
     
  16. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    1 345
    Saadut tykkäykset:
    2
    Täältä voi ottaa mallia miten lattia kellutetaan: Noisia Studio Build
    Siinä on esimerkki mitä tapahtuu kun bändi saa rahaa takentaa oman tarkkaamon :D
    Eivät vain rakenna huonetta huoneen sisään vaan KOLME huonetta huoneen sisään.
     
  17. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Tuosta tunaroinnista nyt ei ainakaan kannata mitään vaikutteita ottaa. Elokuvakäyttöön sopivaa äänieristys- & akustointiratkaisua kannattaisi ennemminkin mallata Dolby Atmos studiosta.

    Mutta ihan tosissaan, ammattimaisen suunnittelijan käyttämättä jättäminen akustoinnissa (ja äänieristyksessä) sekä ilmanvaihdon ja lattialämmityksen rakenteellisissa pohdinnoissa olisi suorastaan hölmöä.
     
  18. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Näyttäisi siltä, että lattian kelluttamisessa olisi käytetty AMC teräsjousielementtejä.
     
  19. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    OT:n puolella, mutta tohtiiko kysyä kanavakoko/änkän koko ja onko 4/puoli vai 2 tulopuolella ja 2 lähtöpuolella?

    Oma viritys on 4/puoli ja poistopuolella vielä yksi ylimääräinen 'koska se putki piti saada pystyyn kuitenkin'. Ei se tehdessä tuntunut liitoittelulta.

    Jaa, en tiedä onko tälle ilmanvaihdollisia perusteluja sinänsä. Itsellä nuo tuli niin päin, koska puhallin on syytä olla poistoputkessa - tehoaa käsittääkseni paremmin, kun huonetta ei yritetä ylipaineistaa, vaan ilmaa imetään ulos huoneesta ja alipaine hoitaa korvausilman - ja kankaan taakse sijoitetussa poistoputkessa puhaltimeen käsiksi pääseminen olisi ollut 'hieman' haasteellista.
     
    Viimeksi muokattu: 08.10.2014
  20. Arttu78

    Arttu78 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    2 452
    Saadut tykkäykset:
    85
    Kaikki lisäämäni vaimentimet ovat Onnline Dacron 125x600 malleja. Ovat tilavaatimuksen takia kalliimpaa, kantikasta, mallia. Speksit olivat hyvät korkeista taajuuksista yläbassoihin asti. Näitä on muistaakseni 2 tulopuolella ja 2 lähtöpuolella. Eivät kuitenkaan ole edes yhdessä pötkössä, vaan tavallaan soolona, sillä tilastani lähtee kanavia kaikkiaan neljään "suuntaan". Vaimentimia on kanavistossa kuitenkin muitakin, ainakin kerrosta ylempänä sijaitsevalla iv-koneella. Ilmanvaihto ei mielestäni ole ääneneristyksen heikoin lenkki, vaan ovi. Jos tavoittelee mahdollisimman hyvää eristystä, niin ovia pitää olla kaksi (lukuun ottamatta joitain superduperekstrakalliitaspekiaaliDesibeliovia). En tiedä, vaikka etukaiutinseinän valmistumisen jälkeen vielä päättäisinkin itsekin lisätä toisen oven...


    Olisi tosiaan helpompi kommentoida lisää jos Fazed saisit jonkinlaista pohjapiirrustusta tms. esille... :)