Uuden subbari-kotelon teko?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Calli, 03.05.2004.

  1. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lisää kuvia
    Kaikki kuvat on otettu kännykällä, joten jotkut kuvat on aika kuraa:)
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Hyvän näköinenhän siitä tuli. :) Miten sointi?
     
  3. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0

    Kiitos, en oo vielä ajanu sisään tota, mut kyllä seki siitä sit pikku hiljaa... vaihoin paikkaa tolle tossa äsken (hallitus ei oo kotona ni "uskalti" tehä sen) ku siivosin ja pitihän sitä sit päästä heti kokeilee, ja on kyllä paljon parempi paikka toi oikeen etukaiuttimen vasemmalla puolella, se mikä ihmetytti ni volaa piti tiputtaa tommoset 6dB et ei korostunu liikaa toi subi ja jo nyt on hymy leveänä kuin... Ääntä en vielä oo sillein kriittisesti kuunnellu ku ei oo sitä sisään ajoo ollu kummiskaa kauhen paljoa ehkä 5h, mutta jo nyt huomaa miten paljon tarkempi ja napakampi basso on ku edellisessä CV Hed:ssä oli. Intekroituminen pää kaiuttimien kanssa oli aika helposti saavutettavissa, ainakin omaan korvaani jako on hyvä ku AV vahvistimesta laittaa jaon 100 Hz ja pääkaiuttimet on large:lla...

    Pitänee kattoo tänää joku leffa ja kokeilla miten se niissä toimii...
    Ei voi olla ku tyytyväinen:cool:
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 23.10.2010
  4. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Paraneeko elementin herkkyys sisäänajettaessa?

    Ainakin itselläni on käynyt nyt niin, että olen 10Hz sini soitattelujen jälkeen joutunut kääntää subin volaa noin 5dB alemmas ettei passo korostu liikaa.

    Vai onko ollu korvissa vaikkua liikaa aikaisemmin:D

    Sisään ajelemisen myötä olen tykästynyt käyttää subia myös musiikilla, tuo mukavaa voimaa ja ulottuvuutta sinne alakertaan. B&W:n ja CSS:n yhteistyö on hunajaa korvilleni...
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2010
  5. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkennetaas tätä vähän... Eli en suinkaan tarkoita että herkkyys paranisi luokkaa 5dB

    Tämä taisi johtua siitä, kun vaihdoin päätteen paikkaa ja tuli laitettua piuhat toisinpäin. Eikä suinkaan siitä sisäänajosta.
     
  6. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kyllä kait se herkkyys jonkin verran paranee/suurenee kun elementti löystyy. Kovalla pakkasellakin autoelementti soi aluksi normaalia vaisummin, kunnes paikat sit hieman lämpenee niin normalisoituu.
     
  7. miggis

    miggis Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieno tuli :thumbsup: Ei sattunut silmään, että monikolitrainen tuosta kotelosta sitten tuli ja mikä on viritystaajuus?

    Itsekkin satuin tuon trio12 elementin ostamaan joka tällä hetkellä on väliaikaisesti kiinni ~78litraisessa romulootassa ja viritystaajuus päin peetä, vaan silti ihan hyvältä kuulostaa :p

    Ihmeen vähän täällä tuota elementtiä suositellaan, vaikka ulkomailla sitä kehuuvat muunmuassa pitkän liikeradan (20mm suuntaansa) sekä pienen särön ansiosta joka johtuu jostain hienosta XBL^2 moottorista :cool:
     
  8. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees ajattelin kans et varmaan vähän paranee toi herkkyys... Paljonkohan se sit on todellisuudessa, 0,5 dB vai vähemmän? Joo oon kyllä autossa huomannu, et kylmällä menee vähän aikaa et subi rupee toimii kunnolla.
     
  9. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0

    Eli kotelotilavuus jäi siihen 92l ja viritys on 20Hz. Oon yrittäny sini aalloilla kattoo et mitä se viritaajuus on ja aika lähellä se tota haluttua on... Eikös se mee sillein et millon se liikerata on pienimmillään ni se on viritaajuus? Ja onko siihen jotain miten sen pystyis ihan tarkasti katsomaan:confused:
     
  10. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kait se vähä riippuu elementin laadusta ja käytetyistä materiaaleista. Joku halpa elementti voi olla kaupassa kokeiltuna erittäin jäykkä ja sit viikon käytön jälkeen lerpattaa jo holtittomasti. Kun taas laadukas elementti pysyy suurinpiirtein samanlaisena vuosienkin käytön jälkeen.
     
  11. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ymmärsinkö nyt siis oikein? Eli kun elementin ripustukset löystyy niin elementin herkkyys paranee...:confused:
     
  12. ritamaki

    ritamaki Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt taas olisi aika miettiä näitä asioita ihan maalaisjärjellä, ettei ihan lähde mopo keulimaan. Elementin massa ja ilmajousi per moottorin koko on yhtä kuin elementin herkyys. Tottakai ripustuksillakin oma vaikutuksensa, mutta ei se kumimateriaali siinä elementin ripustukessa mihinkään löysty, vaikka sitä vähän siniaallolla heiluttelisi (elastinen materiaali palautuu kyllä lähtöasemaansa, ellei mekaanista vauriota aiheuteta). Kyllä se nyt on vaan niin, että ei se herkkyys siitä mihinkään muutu ja vaikka muuttuisikin, niin ette te sitä eroa korvilla kuulisi. Mutta mikäs siinä, antaa poikien harrastaa :)
     
  13. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0

    Anteeksi jos kyselen tyhmiä.... Sen takia näitä kyselyjä huutelen täällä että oppisin jotain uutta ja mielenkiintoista



    Jatketaas tyhmillä kysymyksillä. Mitä sillä ns. elementin löystymisellä sit tarkoitetaan...:confused:


    Joo en uskokkaan että sitä korvalla kuulisi...

    Mukava ja kallis harrastus tää kyllä on, mutta olisiko se sit enään harrastus jos ei yrittäisi oppia jotain uutta aina välillä. Ja sanon nyt sen suoraan että ei kummiskaan niin tärkeä harrastus tämä ole että viettäisin päivät pitkät google laulamassa ja oppimassa jotain uutta, on mulla muutakin elämää....:eek:
     
  14. ritamaki

    ritamaki Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    166
    Saadut tykkäykset:
    0
    Scar"Face": Ei tuo ollut osoitettu sinulle, eikä postaus ollut millään tavalla henkilökohtaista. Tuosta sisäänajosta nyt on vaan saanut lukea jo useammassa ketjussa ja siitä on vain muodostunut tämän hetken ilmiö. Kaikki mielipiteeni ovat tietysti henkilökohtaisia, enkä usko koko sisäänajosta olevan mitään hyötyä. Miten ne ripustukset siitä miksikään muuttuisi? Ja jos muuttuu, niin kyllä aika ne ihan normaalissa käytössä "ajaa sisään". Mitä sillä elementin löystymisellä sitten tarkoitetaan, sen minäkin haluaisin tietää :)

    Ps. Hifi on hauska harrastus, ei oteta sitä aina niin vakavasti :)
     
  15. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0

    Jees, en ottanutkaan tota henk kohtasesti vaikka annoin ehkä niin ymmärtää, tän siitä saa ku krapulassa kirjottelee:D

    Täysin samaa mieltä siitä et ei oteta sitä niin vakavasti:)


    Ois hienoo jos joku osais vastata tohon elementin löystymiseen???
     
  16. Scar"Face"

    Scar"Face" Guest Guest

    Liittynyt:
    11.05.2009
    Viestejä:
    157
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ois hienoo saada toi johkin mittauksiin ni näkis mihin tosta on, omasta mielestäni aika kyvykäs subi tuli kyhäiltyä.... huhuu huhuu, Zipman ens kesänä diy subien testausta
     
  17. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kyllä ymmärsit oikein. Laadukkaalla elementillä ero voi olla hyvin pieni jossei jopa olematon, halppiselementillä ero taas voi olla huomattavasti suurempi. Ja kyllä, elementti tosiaan voi löystyä iän ja käytön myötä. Sisäänajo tapahtuu kätevästi ihan normikäytöllä, ei tarvi ajaa mitään siniaaltoa x-aikaa. Ja kyllä, uuden ja "sisäänajetun" elementin soinnissa voi olla ihan korvilla kuultavaa eroa.

    Erilaisilla koteloratkaisuilla on silti merkittävästi suurempi vaikutus elementin herkkyyteen kuin ripustuksien jäykkyydellä.
     
  18. Miguel-

    Miguel- Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    121
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jotkut PA-elementit "löystytetään" tehtaalla sisäänajossa, jolloin elementeistä saadaan arvoiltaan vakaat ja vialliset hajoavat jo siinä vaiheessa.. Ja kyllä tuon pakasta vedetyn ja sisäänajetun subbarin eron huomaa, kandee koittaa..
     
  19. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Olen mittauksilla itselleni todistanut elementtien sisäänajon vaikutuksen. Resonanssitaajuus muuttuu (alenee) sisäänajon kuluessa, jos elementtiä ei siis ole jo tehtaalla sisäänajettu. Mitään taikajuomia tai menninkäisiä asiassa ei ole, vaan 100% fysiikan lakien tottelemista. Eli jos elementin arvot eivät kotona tehdyssä sisäänajossa muutu miksikään, elementti oli jo sisäänajettu (tai pitkään käytetty) ennen kotiin tuomista. Jos arvot muuttuvat, silloin sisäänajoa ei ole aiemmin suoritettu.

    Subbarielementeillä sisäänajo on elintärkeä asia, se suojelee liimauksia. Ellei sisäänajoa tee, ensimmäinen kova bassoisku voi repiä liimaukset irti ja sen jälkeen elementti pitää napsuvaa ääntä loppuikänsä, eli on pilalla. Napsuntaa ei kuule hiljaa kuunneltaessa, mutta se paljastuu suuremmalla volumetasolla ja muutaman hertsin siniaallolla, jolloin varsinaista siniääntä ei kuulu, mutta ylimääräiset napseet ja tuhinat kyllä paljastuvat. Tuhina siis kuuluu koteloitua elementtiä testatessa kun revenneen liimauksen raosta ilma pihisee läpi. Vapaakentässä testatessa puhina kuuluu puhekelan viilennysreitistä, ei liimausraosta, mutta liimaus siis napsahtelee.

    Liimaus voi revetä kumiripustuksesta tai spideristä. Siksi, koska liimarinkulan kehä ei ole täydellinen ympyrä, vaan jossain kohdassa liima on pursunut yli ympyrän tai jäänyt vajaaksi. Nämä liimauksen epäjatkumokohdat rasittavat ripustuksia voimakkaasti ja liimaus irtoaa ripustuksesta juuri näistä kohdista. Koska materiaalit ovat liian kovia ja joustamattomia sisäänajamattomassa elementissä.

    Kun sisäänajo tehdään oikeaoppisesti eli rauhallisesti ja tehoa asteittain kasvattaen, materiaalit saavat pehmetä turvallisesti ja liimauksen epäjatkumokohdissa vallitsee vain lievä ylirasitus, joka ei vielä riko liimasaumaa. Materiaalit tavallaan tottuvat epälineaariseen kuormitukseen, löystyvät enemmän sieltä missä tarvitaan enemmän venymistä.

    Muutaman sisäänajotunnin kuluttua elementti jo sietää täyttä liikepoikkeamaansa rikkoutumatta. Vaikka elementti siis olisi hajonnut 0,1 sekunnissa jos se kylmiltään olisi asetettu maksimiliikepoikkeamakäyttöön.

    Sisäänajo pitäisi aloittaa vapaakentässä ja kun se on suoritettu loppuun, sitten suljetussa kotelossa sama työmäärä uudelleen, koska kotelon ilmajousi muuttaa rasituspisteitä.

    Koteloitu sisäänajo on helvetin meluisaa puuhaa, se kannattaa aina suorittaa kaksi kaiutinta kerrallaan, naamat vastakkain, jolloin toinen kaiutin imee itseensä sen ylipaineen, jota toinen kaiutin juuri samalla hetkellä tuottaa.

    Sisäänajoa eivät hiirulaisämmät tarvitse, kun eivät kuuntele maksimiäänenpaineilla ikänänsä. Mutta Miehille, joita Mahtavat Passot™ kiinnostavat, ja lompakko ei siedä 0,1 sekunnin välein rikkoutuvia elementtejä, sisäänajo on absoluuttisen pakollista puuhaa.

    Minä luukutan, joten minä sisäänajan. Erittäin simppeli sääntö.
     
  20. Tonppa1

    Tonppa1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    161
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lainataan tätä aihetta.

    Tein tälläisen 38Hz tapped horn- basson: http://www.volvotreter.de/th.htm.

    Aion käyttää linjatasoista alipäästöä, mutta kotelorakenteesta johtuen tulisi saada myös ylipäästö ~40Hz kohdille. Onko ideoita kuinka toteuttaa "subsonic" linjatasoisen alipäästön perään?

    Kiitti,

    Tomi

    edit: olikohan näin yksinkertainen juttu, että voi laittaa ns. peräkkäin ylipäästön ja alipäästön, jolloin tulee kaistanpäästösuodatin? Häiritsevätkö suodattimet tällöin toisiaan?
     
    Viimeksi muokattu: 03.11.2010