Juu, taitaa olla mun päivä tänään Tuon "large"-asetuksen lisäksi tajusin jopa itsealoitteisesti vielä konffata tuon bassojen uudelleenohjauksen pääkaiuttimiin. :king: Tämän jälkeen totesin ettei Windowsin mikserin MUTE vaikuta digilähtöön ollenkaan... eli sain testattua paljonko ääntä noista etukajareista "nupit kaakkoon" asetuksilla lähtee. (Meinasin pudota tuolilta kun boottasin koneen ja Windowsin luritukset kajahti maailmalle viereisessä huoneessa.)
https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=29064&postcount=15 Large tilassa matalat menevät aina myös pääkaiuttimiin, LFE:n saa ohjattua subiin laittamalla tilaksi SW.
Voisko joku fiksu kertoa mitä "asetuksia" Behringer UB1002:sta täytyy laittaa, ett se toimii truedatan kanssa. Tällä hetkellä mikki (ecm8000) kytketty kaapista löytyneellä xlr kaapelilla ja ulostuloa on kokeiltu sekä tape out tai main outista. Täs on liian monta nappulaa mun hallittavaksi... Pitäskö phantom olla kytkettynä, eli 48V valo palaa?
Joku laitteen omistaja voisi olla parempi vastaamaan, mutta voisin melkoisella varmuudella sanoa, että kyllä pitää palaa. Mikki saa siitä käyttöjännitteensä.
Eipä tuo 1002 oikeastaan eroa 802:sta käyttölogiikan suhteen. Eli lähtökohtaisesti tarkistetaan että mikkisarakkeen potikat ovat keskiasennossa, phantom päällä, ja main mix keskiasennossa. Ulostulona voi olla vapaavalintaisesti Main Out, Ctrl Room Out tai Tape Out. Niillä Tape to Ctrl Room ja Tape to Mix namiskoilla ei ole mitään merkitystä ellei Tape In ole käytössä. Jos haluaa kierrättää äänikortin kalibrointisignaalin mixerin kautta PC:lle lyhyen silmukan sijaan onnistuu se vetämällä vahvistimelta piuha Tape In liittimiin ja painamalla Tape To Mix pohjaan sekä mykistämällä mikki (tasot nolliin).
Enpä tiedä kuuluisiko tämä tänne, vaiko johonkin äänikortteja käsittelevään threadiin, mutta mutta... Innostuin mittailemaan TrueRTA:lla ja kahdella eri koneella. Outoudeksi muodostui se, että eri koneilla saan eri tuloksia jotka molemmat vaikuttavat järkeenkäyviltä. Ainoa muuttuja testiympäristössä on PC. Töpselit heitin vuorotellen koneesta toiseen enkä koskenut vahvistimeen, Behringerin mikseriin tai mikkiin, enkä edes käynyt huoneessa jota mittailin. Mikki- ja äänikorttikalibroinnit toki vaikuttavat tulokseen, mutta eivät tietokoneiden ja äänikorttien väliseen eroon. Kokeilin myös analysoimalla CD:ltä tulevaa vaaleanpunaista kohinaa TrueRTA:n generaattorin sijaan. Tein useita mittauksia vuorotellen, ja mittausten suhteelliset erot ovat aina oheisen kuvan kaltaisia joissa toinen käyrä on kuin kiertynyt 600Hz:n paikkeille kuvitellun Z-akselin ympärillä. Erot ovat varsin merkittäviä, mutta en kyllä tiedä kumpaa uskoa... pitäisikö tässä raahata kolmas kone kehiin ja hylätä se joka poikkeaa joukosta? Tuon kuvan violetin käppyrän tuotti Asus P5P800 emolle integroitu "Digital Audio MB" (Analog Devices ADI AD1985 AC'97). Vihreä käppyrä on Dell Latitude C640:n integroidun Crystal WDM Audion tuotos. Ainiin... subbari oli noissa testeissä pois päältä, siksi tuo alapää on vähän vaisu. Tarkennuksena vielä, että molempien äänikorttien vasteet ovat kohtuullisia ja kalibroituina viivasuoria.
Itse en saanut suoraa käyrää millään Dellin D600 koneella joten käytin tollasta ikivanhaa Dellin CPi P2 läppäriä.
Sain kalibroinnin onnistumaan suht hyvin, puolen desibelin heittoja parissa kohtaa. Kuitenkin jos haluan vielä tarkistaa kalibroinnin uudelleen, miten se onnistuu? Ongelmana on soundstormin säätäminen, jos laitan volumenappulan vahvistimesta vähänkään kovempaa, alkaa kaiuttimista tulla kovaa pohjakohinaa. Mikä neuvoksi?
Audio I/O valikostahan tuon kalibroinnin saa uudelleen käyntiin... nuo puolen dB:n heitot toivottavasti kuitenkin kalibroimattomassa vasteessa? Voimakas pohjakohina viittaisi maadoitusongelmaan.
Ei tuon C640:n vastekaan kovin nätti ole, mutta korjattuna viivasuora, pitäis varmaan kokeilla D600:lla kun siihenkin olisi mahdollisuus
Erot selittää todennäköisesti se, että noiden korttien vasteet muuttuvat voimakkuuden mukaan. Kannattaa hommata kannettaviin joko PCMCIA-paikkaan tuleva äänikortti tai USB-kortti. Säästyy paljolta päänsäryltä.
Korjaus ei välttämättä auta noissa tapauksissa, jos vaste ei pysy vakiona mittausten välillä. Kannattaa kokeilla antaako korjattu vaste todella tasaisen vasteen esim. QS:llä. Windowsista vaan valitsee nauhoitettavaksi tuloksi wave.
Sen verran testailin molempia kortteja, että kytkin lyhyen silmukan out->in ja ajoin quick sweeppejä ja kohinaa eri äänenvoimakkuuksilla (Master Volume, Wave ja Mic/Line in). Vasteet näyttivät suorilta aivan voimakkuussäätöjen ääripäitä lukuunottamatta (alhaalla kuuluu pohjakohinaa, ylhäällä yliohjautumista) molemmilla koneilla. Enpä vielä testannut sitä, että kytkisin koneet toisiinsa, mutta en usko sen valaisevan asiaa. (Olisi aika kumma jos saman koneen lähdön ja tulon vasteet muuttuisivat voimakkuuden mukaan käänteisesti kumoten toinen toisensa.) Eipä tuon kannettavan äänipiirin periaatteessa pitäisi poiketa pöytäkoneen intregroidusta piiristä, joten pitäisi varmaankin testata jollain laadukkaalla USB-kortilla molemmat koneet ja siten todeta kumpi äänipiiri tekee omiaan.
Niinpä... kun vaan keksisi missä mättää... Right Mark Audio Analyser diagnosoi kortteja looppikaapelilla ja antaa jos jonkinmoista käppyrää, vaikuttaa meikäläistä fiksummalta ohjelmalta (eli kunhan vielä keksin mitä niistä käppyröistä on luettavissa voisin ehkä päätellä jotain). Dilemma on siinä, että huonompi kone antaa RTA:lla nätimmän tuloksen... tekisi mieli käyttää parempaa konetta, mutta uskoa huonomman koneen tulokseen
Siis se oli kalibroidussa vasteessa. Mutta yllätys, yllätys, nyt keskellä yötä päätin vielä kerran kokeilla kalibrointia ja se antoi tulokseksi viivasuoran vasteen! Todella hämärää, mutta pääasia, että toimii, huomenna taas uudelleen mittaamaan. Miten ootte saanut tota kiertoa kuriin? Äänikorttina siis soundstorm.
Okei, nyt alkaa tulemaan uskottavamman näkösistä käppyrää. Epäileväänä Tuomaana haluaisin kuitenkin tarkistaa asian pistetaajuuksilla, eli Hifin testicd löytyy. Mites se tapahtuu, pitääkö ohjelmasta olla vain peak hold nappi pohjassa, eli simppeli toimenpide.
Eihän se TRTA välitä mistä se mitattava signaali on lähtöisin ja pistetaajuuksien mittaus onnistuu CD:ltä samalla tavalla kuin itse ohjelman signaaligeneraattorilla tuotettujen testisignaalien mittaus. TRTA:ssa GO nappi pohjaan ja CD soimaan, peak holdin voi pistää päälle jos haluaa tallentaa useamman pistetaajuuden samaan graafiin, mutta miksei samantien käytä CD:llä olevaa vaaleanpunaista kohinaa? (Ja kun mittaukset on tehty ja eroavaisuudet todettu alkaa ihmettely että kumpi on väärässä, CD-soitin vaiko äänikortin lähtö )