tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. iluvai

    iluvai Vakiokasvo

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    709
    Saadut tykkäykset:
    6
  2. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
  3. Nippa_

    Nippa_ Guest Guest

    Liittynyt:
    04.09.2005
    Viestejä:
    77
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toimii ihan hyvin, mut jos laitat vaikka 2ohm kaiuttimet 8ohmin vahvistimeen niin sit voi alkaa olla kovalla soitettaessa ongelmia, mut noin päin ei ongelmaa, tehoja tulee vaan vähän vähemmän.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2012
  4. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkäs homma toimii näin:

    8 ohm kaiuttimet vaatii enemmän tehoa kuin 4 ohmiset soidakseen samalla volumella? Tämä siis meinaa suurempaa virrankulutusta joka siis meinaa lyhyempää akun kestoa? Oonko ihan hakusessa?

    Jos näin, niin ehdotuksia 4 ohm fullrange elementeiksi järkevään hintaan?

    EDIT: 2kpl tollasia?
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=292-518
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2012
  5. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Pihalla olet juu. Älä yritä tehdä elektroniikan päätelmiä, kun selvästikin kaivat itsesi entistä syvempään kuoppaan jos uskot omien päätelmiesi logiikkaa. Teholla tai hyötysuhteella ei ole mitään tekemistä impedanssi-ilmiön kanssa. Elektroniikkaa on mahdoton ymmärtää ellei ole erikseen opiskellut sitä tai seurannut vierestä vuosien ajan ammattilaisen tekemisiä. Ohmin laki pitäisi aluksi sisäistää, mutta sekin voi vaatia kuukauden aktiivisen pänttäämisen.

    Joku muu luennoikoon missä menet metsään, minä en osaa luennoida noin tietämättömien kanssa, se on jo havaittu. Varoitan vain nyt heti, että: STOP! Komento takaisin. Älä tee mitään ennen kuin joku elektronisesti viisaampi neuvoo kädestä pitäen oikeat asiat. Ettet tee jotain järkyttäviä päätelmiä ja niiden seurauksena tapat itsesi, poltat talon tai ostat täysin yhteensopimattomia sähköisiä esineitä.



    Sille, joka jaksaa opastaa kansantajuisesti aloittelijaa oikealle polulle, annan lisävinkin (ja toivotan voimia: opetus-urakkasi kestää kuukausia), jota muut eivät ole vielä maininneet:

    Kun vahvistin on D-luokkainen tai muuten digitaalisen oloinen eli hyötysuhteeltaan hyvä (kulutetusta energiasta 70...99 % päätyy kaiuttimeen asti) (analogisissa vahvistimissa kaiuttimiin asti päätyy vain noin 5...50% kulutetusta tehosta) niin IMPEDANSSI ON KRIITTINEN. Kaiuttimen täytyy olla vahvistimen kanssa samaa impedanssia, ja vieläpä vakaasti. Ellei kaiuiuttimesta mitattu impedanssikäyrä ole viivotinsuora, etenkin taajuusalueiden ääripäissä eli bassoilla ja diskantissa, digivahvistimen vaste on rajusti vaihteleva ja ääni kuulostaa hirveältä.

    AB-luokan tyypillinen vahvistin säilyttää antojännitteensä vakiona, vaikka kaiuttimen impedanssi vaihtelisi taajuuden muuttuessa 1...99 ohmin välillä. AB-vahvistimessa saa käyttää lähes mitä vain elementtejä ja jakosuotimia, tai olla käyttämättä mitään. Aina on sama antojännite mikä pitääkin.

    Pahin skenario on D-luokan vahvistin ja pelkkä elementti. Pelkkä elementti, oli se basso tai diskantti, synnyttää aina mutkikkaan impedanssivasteen, ja D-luokan vahvistin ei kykene pitämään antojännitettään vakiona kuorman vaihdellessa. +-1 ohmin vaihtelu vielä menettelee (nauhaelementillä on tällainen vaste), mutta sekin vaihtelu jo kuuluu äänessä ja on mitattavissa särönä.

    Dynaamisilla elementeillä (kartio, dome) impedanssivaihtelu tapahtuu yleensä 50 ohmiin saakka nousten. Vapaassa ilmassa mitattuna ilmenee yksi terävä impedanssipiikki elementin resonanssin kohdalla. Koteloituna (takaa avoin elementti eli kartio) ilmestyy lisää piikkejä kotelointitavasta riippuen. Suljettu kotelo ei lisäile piikkien määrää, mutta ne kotelot, joissa on muita reikiä, niissä on useampia piikkejä. Lisäksi puhekelan induktanssi nostaa impedanssia hissukseen isommaksi taajuuden kasvaessa. Ja niin edelleen. Joku nero luennoikoon asiasta lisää jos on tarve.

    Suomeksi: D-amppi vaatii IMPEDANSSIVAKAVOIDUN JAKOSUOTIMEN, joka näyttää vahvistimen suuntaan vakioimpedanssikuormalta kaikilla tajuuksilla. Erittäin kallis rakentaa. Satoja euroja voi hukkua passiivijakarin osiin. On paljon halvempaa heittää paska D-amppi jorpakkoon ja panna nekin sataset kunnon amppiin.

    Laadukas D-amppi laadukkaine takaisinkytkentöineen osaa korjata oman virheensä eli toimia impedanssivaihteluista huolimatta vakiojännitetasoisesti; imitoida AB-vahvistinta. Mutta kuka takaa, että kysyjällä on tällainen huippuluokan D-amppi nyt hyppysissään. Minä en tiedä mitä topologiaa kysyjän tarkoittama kalusto edustaa, enkä aio opiskella asiaa. Se urhea auttaja, joka kääntää tekstini maallikolle ja neuvoo asiassa, ottakoon selvää. Kunhan varoitin.

    Eli vaikka impedanssi-ilmiön voi unohtaa AB-hifilaitteistolla, on pakko opiskella asiaa hurjasti heti kun siirrytään D-vahvistimiin. Ja mitä halvempia D-amppeja käyttää, sitä kriittisempää on ymmärtää mitä on tekemässä. Halvat D-ampit tyypillisesti eivät kykene toimimaan toivotulla vakaalla tavalla taajuuksilla 0...15 Hz ja 2 000...200 000 Hz.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2012
  6. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 265
    Saadut tykkäykset:
    7
    Jos saman herkkyyden omaavat (dB/W), silloin soivat samalla teholla ihan yhtä lujaa. Mutta se 10W 8 ohmiin vaatii enemmän jännitettä (n1.4 kertainen) tehon tuottamiseen kuin 4 ohmiin. Eli käytännössä, jos vahvistimen tai akun virranantokyky ei rajoita sama vahvistin pukkaa liki tuplatehon 4 ohmin kuormaan kuin 8 ohmin kuormaan. Ja tehon avulla 4 ohmin elementistä saadaan enemmän möykkää, tosin, akun kestoaikakin on pienempi kuin maksimiteholla (ja hiljempaa) 8 ohmiin.

    Huomaa PE:n kovat postikulut. Kannatta katsella Europe-audio hyllyssä olevia, TME:llä löytyy myös jotain Visatonin fullrangeja, postit noin 10 euroa Suomeen.
     
  7. iluvai

    iluvai Vakiokasvo

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    709
    Saadut tykkäykset:
    6
    http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Markaudio/Markaudio-Alpair-6P::797.html

    Edullinen pari,,,nuijii visatonit mennen tullen toistossa,(visatonit mielestäni pa-kamaa on,myös persaukisten)...myös bassoa tulee kun osaa virittää sopivasti...näillä jopa hifiääni blasteriin.

    Niin ne postit sitten:Inside EU:
    10 Euro for standard shipment.

    Edit:visatonin Maximum Linear Excursion (Xmax) 1,5mm :(

    Markaudio Alpair 6P
    5mm :love:
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2012
  8. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees, näin mä vähän arvelinkin että pihalla oon. Mutta jokatapauksessa yksi asia DVB-G:n tekstistä hyppäs silmille. Paskat D-amptit ja satasten panostaminen niihin? Foorumia lukiessani useat blastat on toteutettu mm. amp6:illa, jotka maksavat sen n. 50e. DVB-G:n postauksen perusteella kaikki ne projektit ovat silkkaa paskaa? Niissä budjetti on ollut n. 200e, jotenka uskallan epäillä että näilläkään ei ole ollut käytössä "impedanssivakavoituja jakosuotimia".

    Tästä siis päättelen, että se mitä DVB-G kuvittelee minun tahtovan on jotain studioluokan äänenlaatua ja hienoja sähköopin laskukaavoja, ja minä taas toivon vain soitinta joka toimii esim. kokonaisen päivän ulkona kaveriporukassa mukavalla voluumilla ja kohtuullisella äänenlaadulla.

    Kiitos kuitenkin DVB-G, mutta ensimmäiseen projektiini tulen menemään perse edellä puuhun, katotaan noita hifihommia sitten ensi kerralla :)
     
  9. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Joku saisi opettaa jollekin yhä syvemmälle suohon uppoavalle eron T-luokan ja D-luokan vahvistimissa, kun hän sekoittaa näemmä nekin iloisesti keskenään. Ja koska sekoittaa, ei ymmärrä lukemaansa oikein. Eli kun minä puhun D-amppien ominaisuuksista, hän luulee sen liittyvän T-luokkaan. Hän aloitti puhumisen D-luokasta ja sitä minä alunperin kommentoin. Kuten sanottu, en osaa kommunikoida aloittelijoiden kanssa, koska jo heidän alkupuheensa on epälooginen, eli minä sitten luennoin aivan väärästä asiasta. En ala enää luennoida erikseen T-päätteistä, koska sekin varmaan menisi väärin, kun minuutin kuluttua aloittelija päättääkin, että olikin kyse B-luokan päätteistä. Tarvitaan ihan joku muu suomentaja, joka ylipäänsä ymmärtää mistä nyt on kyse.
     
  10. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pyydän anteeksi. Jostain kumman syystä olin ymmärtänyt että amp6 on myös D-luokkaa. Siitä syystä vissiinkin kuvittelin että tuo ehdottamani vahvistin olisi voinut olla yhtä hyvä. Sorry.
     
  11. DVB-G

    DVB-G Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    T-ampit ovat halpaan hintaansa nähden hämmästyttävän hyvä-äänisiä kaikki, myös kaikista halvimmat niistä. Laatu ei ole ultrahuippuhifiä, mutta kohtuullista hifiä sentään. Aivan eri maailmasta kuin ne oikeasti surkeat D-luokkaiset kovaa pohjakohisevat ja säröiset vahvistimet, joita maailmalla myös myydään halvalla.

    Lyhyesti sanottuna T-luokan vahvistin on aina turvallinen valinta äänenlaadun puolesta. Jos sitä käyttää vääräöhmisen kaiuttimen kanssa, mikään ei hajoa, vahvistin vain kuulostaa rumalta ja säröiseltä, ja riittävästi ylikuumennuttuaan menee nukkumaan. Jos T-amppi suosittelee käyttämään 8-ohmista, silloin saa käyttää 8...xx ohmin kaiuttimia. Jos käyttääkin vastoin ohjeita 6-ohmista, ääneen tulee hieman lisää säröä etenkin kovilla voimakkuuksilla. Jos käyttää 4-ohmista, ääni alkaa olla jatkuvasti säröinen ja karkea. Itse en ole tätä ilmiötä vahvistanut (en omista T-vahvistimia), mutta muut kättäjät voivat tämän varmentaa jos kokeilevat tahallaan väärää impedanssia.

    Helpoin kokeilu tehdään niin, että liitetään vasen ja oikea kaiutin samaan kanavaan vahvistimessa, silloin 8 ja 8 ohmin kaiuttimista tulee 4-ohminen parivaljakko ja vahvistin alkaa kärsiä enemmän. Kun vuorotellen ottaa yhdestä kaiuttimesta yhden piuhan irti ja hetken päästä liittää sen saman piuhan kiinni, äänessä kuulee mitä tapahtuu.

    Laadukas hifipääte ei muuta äänenlaatua ollenkaan, äänen määrä vain lisääntyy 3...6 dB kun toinenkin kaiutin alkaa kuulua ensimmäisen rinnalla. Mutta huonompi vahvistin muuttaa äänenlaadun säröiseksi ja väsyneeksi, alkaa puuttua iskuäänten puhtaus ja volumepotikkaa kun vääntää isommalle, ääni muuttuu sietämättömän rumaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2012
  12. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos jälleen kerran :) Onneksi on aikaa ottaa rauhassa tän homman kanssa, ens kesäksi ois tarkotus saada jytäpurkki soimaan, jotenka pyrin olemaan hätäilemättä. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.

    EDIT: Hmm, haeskelin T-luokan amppeja ja törmäsin tälläiseen:
    http://www.amazon.com/MUSE-M50-Trip...1353140932&sr=1-18&keywords=t+class+amplifier

    Sellainen iski silmään että tuossa käytetään samaa chippiä kuin aiemmin ehdottamassani D-luokan vahvarissa. Mikä nämä kaksi erottaa toisistaan? Muulla tavoin kuin kotelointi yms.

    Aiempi D-luokan vahvari:

    http://www.ebay.com/itm/2X50-W-STER..._Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item5d35c1801c
     
    Viimeksi muokattu: 17.11.2012
  13. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 265
    Saadut tykkäykset:
    7
    No, TPA3123 on ihan D-luokkalainen, mainoksissa watitkin hurjat :) http://www.ti.com/product/tpa3123d2

    Lisäksi tuo vahvistin vaatii SE-vahvistimena korkean käyttiksen (paljon kennoja), jotta tehoa saa ulos. En suosittele. Eipä tuolla kauheasti blasterissa ole merkitystä, onko vahvistimen signaalikohinasuhde 100 vai 120dB, musiikin tai tuulenhuminan alle se peittyy, ihan turha mielestäni sillä vaivata päätään. Pohdintaa kannattaa enemmänkin käyttää elementtien valintaan ja rakenteen keveyteen. sitten pähkiä haluttua teho, siihen vaadittava akkujännite ja sitten viimeisenä vahvistimen valinta.
     
  14. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa hahmotella sitä tulevan kotelon kokoa vaikka jollain laatikolla, jonka mittaa ja vertaa omaan suunnitelmaan. Tuollainen yli 100 l ei missään nimessä ole pienehkö.

    http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Tang-Band/High-end-Wide-range/Tang-Band-W3-665SC::4552.html
    Nämä ovat varmasti ihan pätevät pieneen, siis muutaman litran koteloon, mutta silti parempia ehdokkaita löytyy kyseiseen kokoluokkaan. Diskantti suuntaa liikaa ja magneetti tuo painoa, halvathat nuo ovat kyllä.

    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=292-518
    Nämä eivät näytä sopivan mihinkään järkevän kokoiseen koteloon.

    http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Markaudio/Markaudio-Alpair-6P::797.html
    Nämä voivat olla jonkun ratkaisu pieneen koteloon. En tuhlaisi noin paljon rahaa, kun halvemmalla pääsee todennäköisesti riittävään laatuun. Isoa koteloa suunniteltaessa ei muutenkaan järkevää käyttää pieniä elementtejä.

    Vaikka pienentäisit kotelon kolmasosaan, on se isohko. Helppo ja ihan kohtuullinen vaihtoehto on http://www.thomann.de/fi/visaton_bg_208_ohm.htm
    8 ohmia, mutta mökää lähtee aika reilusti jo 12 V käyttöjännitteellä ja jonkinlaista bassotoistoakin tuollaisessa 30 l kotelossa kahdella elementillä.

    Sopivan vahvistimen löydät esim. täältä http://www.sureelectronics.net/category.php?id=150

    Vahvistimen virrankulutusta voi arvioida tiedolla, että jotkut ovat mittailleet TA2020 piirin vahvistimille (12 V) 300-350 mA kulutuksen 4 ohmin kaiuttimilla täysillä soitettaessa. Tämä tarkoittaa noin 1/5 huippuvirrasta. Näissä tilanteissa on voinut olla suodatusta matalimpien bassojen osalta.
     
  15. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Visaton bg20 vois olla hyvä vaihtoehto. Mitäs suosittelette, kannattaako kaistaa leikata alapäästä vai soittaako ihan suoraan?
     
  16. j_a_k

    j_a_k Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 265
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eipä siinä kauheasti ole järkeä lepatuttaa elementtiä matalilla taajuuksilla. Jos ei muuta, niin sopivasti mitoitettu RC, tai pikemminkin CR. Eli jos tietää vahvistimen sisäänmenoimpedanssin, niin mitoittaa vaikka sen mukaan konkan signaalituloon, -3dB:n piste vaikka johonkin 40 Hz:n tienoille. Varsinkin refleksissä tarpeellinen, kun viritystaajuuden alapuolella kotelon elementtiä kuormittava vaikutus häviää.
     
  17. iluvai

    iluvai Vakiokasvo

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    709
    Saadut tykkäykset:
    6
    Anavee,aivan järvettömän kokoinen tulisi sun blasterista noilla mitoilla...ei enään edes raahattava vaan tarvii kottikärryt kuljetukseen :hitme:
     
  18. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hä. Verrataan esim. Jvc boomblaster on 4 cm kapeempi ja n. 25 cm matalampi. Myönnetään, korkeudesta ja leveydestä tulee lähtemään pois jonku verran.

    EDIT: Alunperin puhuin siis koko härvelin koosta, en yksittäisen elementin kotelon koosta..
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2012
  19. Nummisoft

    Nummisoft Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hä, nimenomaan. Kaiva nyt vaan se mittanauha esiin mittojen hahmottamiseksi. Boomblasterin n. 37 l tilavuus olettaen laite laatikon malliseksi ja sylinterimäisenä n. 30 litran luokkaa.

    Suunnittelemasi "n. 50cm*30cm*70cm (K-S-L)" tarkoittaa 105 litraa. 12 mm havuvanerista tehtynä pelkät seinät ilman sisäistä tuentaa painavat n. 9kg. Kyllä siitä "jonkin verran" kannattaa tosiaan niistää pois, jotta kottikärryt voi jättää kotiin.
     
  20. anavee

    anavee Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2012
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Päätin kuitenkin ottaa rauhassa tämän kanssa ja olla hölmöilemättä. Mulle nyt kuitenkin on matkalla se d-luokkainen tpa3123 amppi josta aiemmin puhuin (http://www.ebay.com/itm/2X50-W-STER..._Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item5d35c1801c). Hintahan oli 14e posteineen jotenka ei hirveä menetys.

    Mulla on ylimääräsenä vanhat audio pron soniq 404:set, 2 kpl siis.(http://www.audiopro.com/sites/audiopro.com/files/expired_product_folders/Soniq404Techdata.pdf).

    Näillä ajattelin kokeilumielessä tehdä ekan projektini. Jos ei miellytä niin sit kasaan noi 404:set takas ja ei pahasti ainakaan jää harmittamaan.

    Kertokaas nyt viisaammat miten tällä setillä olisi fiksuinta toteuttaa homma.

    Ja juu, tiedän, varmaankaan mitään maailmaa vavisuttavaa näillä tuskin saadaan toteutettua, jotenka rakentavaa palautetta kiitos :)