tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Mutta ne alle sadan hertsin taajuudet "syö" vahvistintehoa. Mahdollisesti hieman enemmän saisi äänenpainetta, jos ulkokäytössä saisi kytkimellä korkeamman ylipäästötaajuuden. Elementin liikepoikkeama ei varmaankaan tule vastaan 70 hertsin ylipäästöllä, rajoittunut maksimiteho on rajoittavampi tekijä.
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, ei se nyt vielä poissuljettu idea moinen ole... ;)
     
  3. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voiko jalo olla liian jyrkkä? Nyt olisi tulossa -64dB/oct jako subbarin ja satenliittien välille :hitme: jakotaajuus 143hz
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Krojattuna 65 vihretä:
    Liian jyrkkää jakoa ei ole maapallolla vielä nähty. Ehkä Siriuksen Hifisteillä on käytössään miljardin desibelin jyrkkyys, mutta kaikki jyrkkyydet mitä ihmiskunta on keksinyt, ovat vielä liian loivia.

    Tai taajuudestahan se riippuu. Matalilla taajuuksilla jyrkkyyksillä ei ole niin väliä, koska äänisäteilijät asuvat aallonpituuden sisällä toisistaan, ääni on samassa vaiheessa. Mutta kun diskanttitajuuksiin mennään, silloin ei ikinä saa antaa kahden tai useamman elementin soida samaan aikaan samaa taajuutta, koska äänilähteet eivät mahdu aallonpituuden sisälle. Syntyy usean äänilähteen sekasikiö, joka liuskoittaa vasteen eli tekee polaarivasteesta piikikkään.

    Analogisilla (vaihetta sotkevilla) suotimilla mahdollisimman suuri jyrkkyys on elintärkeä asia. Digitaalisilla (vaiheen vakiona pitävillä) jyrkkyys saisi olla loivempi. Ikävä kyllä käytännön suotimilla asia on tasan päinvastoin, eli analogiset ovat loivia (6...24 dB oktaavilta) ja digitaaliset jyrkkiä.

    Kokonaan oma juttunsa, millaisia lieveilmiöitä kullakin jyrkkyydellä ääneen syntyy, mutta se on hifismiä, eikä varsinaisesti kuulu topikkiin.
     
  5. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, liikaa en aio suunnitelmiani valaista, mutta mainittakoot ihan vaikka vinkkinä: Aktiivisia, n.12V:n (11-16V) jännitteellä toimivia 2- ja 3-tiesuotimia oon koittanu katsella, jos jostain edullisesti löytäisin.

    Ebay ja mieleentulleet kotimaan liikkeet, joista moinen voisi löytyä, vilkaistu ainakin alustavasti läpi... Ehkä jos joltain käytettynä toimiva tarpeettomana löytyis...

    Jos ei löydy, niin sitten passiivista linjatasoista, jolloin, vaikkei nyt hirveää kustannuslisää aiheudukkaan, tyydyn ainakin aluksi siihen 70hz:n ylipäästöön, vaikkei ulkona niin alas mentäisikään ja ne taajuudet söisikin hieman käytössä olevaa vahvistintehoa.
     
  6. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oma projekti suunnittelu lähti niin käsistä, että kyseessä ei ole enää ghettoblaster vaan akkukäyttöinen PA-järjestelmä. 100dB / 0,5w @ 45hz :cool:
     
  7. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eipä noita kauheasti tarjolla ole, itse haeskelin myös, muttei sopivaa löytynyt, joten piti piirtää :) 2-kanavaa sisään, bassojen monotus alipäästö (4.asteen), ylipäästö(2.asteen), tason säätö, ja yläpäälle ylipäästö, 4 asteen. Jos kolvailuintoa riittää, niin kortin saa parilla eurolla. Varoituksena sanottakoon, että sisältää pintaliitosta...
     
  8. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä siihen monotukseen konstit löytyy... ;)

    Oishan siinä tietenki jos suunnittelis ja itse tekis. Tosin noi pintaliitoskomponentit... Kolvi pysyy kyllä kädessä, mutta ei oo mahdottomia elektroniikka kolvailtua, saati pintaliitoskomponentteja...
     
  9. conc3pt

    conc3pt Guest Guest

    Liittynyt:
    09.03.2011
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heips!

    Opiskelen muotoilua petäjäveden ammattiopistossa ja ajattelin tämän keskustelun inspiroimana toteuttaa lopputyönäni ghettoblasterin.
    Pohdin pitkään erilaisia vaihtoehtoja blasterin muodolle ja lopulta päädyin "reppumalliseen" ratkaisuun.
    Idea lähti Joonas Saarisen suunnitteleman "ReppoII" -reppublasterin pohjalta.

    [​IMG]

    Repun "pohjan" teen koivuvanerista ja kuoren lasikuidusta vaahtomuovimuotin avulla. Reppu jakautuu kahteen osioon, joista ylempi on tarkoitettu säilytykselle ja alempi toimii säiliönä akulle, elementeille ja vahvistimelle.
    Koska toteutan projektin lopputyönäni pääsen käyttämään hyväkseni kouluni työtiloja, joten työkalut -ja tilat ovat hoidossa.
    Tilavuutta "elementtiosiolle" kertyy noin 6 litraa.

    Ongelmana tällä hetkellä projektissa on täysi tietämättömyyteni elektroniikka/hifi-asioissa. Koulun kautta löytyy osaavia ihmisiä kasaamaan/kolvailemaan koko setti kasaan, mutta nyt olen jumissa sen suhteen että mitä laitan tilaukseen projektia varten.
    Olen lukenut tämän keskustelun läpi useaan kertaan, mutta silti tuntuu että en ole päässyt perille ihan kaikesta ja siispä ajattelin heittää kysymykset tänne viisaampien vastattavaksi. :)

    Elikkäs, kokorajat elementeille ovat 20cm leveyttä ja n. 10 cm syvyyttä. Ajattelin elementeiksi itse joitain herkkiä autohifi koaksaaleja, koska olen käsittänyt että näiden asentaminen on suhteellisen helppoa, eivätkä ne tietääkseni ole järin nuukia elementin takana olevasta tilasta.
    Vahvistimeksi ajattelin Amp6-Basic -sarjaa ihan vaan koska se tuntuu olevan täällä hyväksi todettu ja myös suhteellisen helppo.
    Akuiksi ajattelin Li-ion -kennoja jotta repun paino saadaan pidettyä kurissa ja tilaa säästyy mahd. paljon.
    Elementtikotelosta teen avattavan, mutta suunnittelen tiivistyksen niin että tila on ilmatiivis (oletan että tämä parantaa edes hieman elementtien toimintaa).

    Sitten itse kysymyksiin.

    Mitä elementtejä suosittelisitte tämänkaltaiseen projektiin? Haen mielellään mahdollisimman simppeliä ja tilaviisasta ratkaisua (tämän takia laajakaistat/koaksaalit refleksien sijasta).
    Onko mahdollista selvitä pelkästään parilla hyviä laajakaistoja tai koaksaaleja, niin että yksi kaiutinpari hoitaa samalla bassot ja ylä-äänet?

    Mites on akun/akkujen laita? Minkälaiset kennot ja laturi tulisi tilata että virta riittäisi noin 8 tuuman elementeille sekä Amp6:lle?
    Onko mahdollista asettaa akkuja niin, että ne ovat kopan sisällä lataustelakassa? Olisi nimittäin mainiota jos kopan kylessä voisi olla vain suora plugi josta saisi vedettyä johdon pistokkeeseen.

    Repun ei tarvitse tuottaa mitään järjettömän suurta ääntä tai olla uberhifi. Kuhan ääni riittää kesällä istuskellessa kuunteluun ja voittaa philipsin pikkumankat :)

    ..Tiedän että on varmasti ärsyttävää että tulen kysymään tällaista "kertokaapa mitä ostan" -kysymyksiä, mutta elektroniikkaummikkona ja köyhänä opiskelijana helpottaisi mieltäni erittäin paljon jos saisin täältä niinsanotun "varman" ostoslistan jonka pohjalta lähteä rakentamaan. Ei olisi kivaa tilata osia ja huomata myöhemmin yhteensopivuusongelmat tai aivan kammottava soundi. :)

    Kiitos kovasti jo etukäteen vastauksista ja vinkeistä. Olen todella innoissani kyseisestä projektista ja sen tarjoamista muotoilumahdollisuuksista sekä haasteista.

    Peace o/

    -Joonatan
     
  10. aleksiet

    aleksiet Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2006
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on tossa ylimääräisenä käyttämätön pari Blaupunkt GTx 803 8" kolmitiekaiuttimia. Herkkyys näillä 92dB. Asennussyvyys 73mm, asennusreiän halkaisija 183mm. Näistä piti blasteri tulla mutta eivätpä mahtuneetkaan kaljalavaan ja lopulta toisista elementeistä syntyi tämä.

    [​IMG]


    Jos päätät että noi Blaupunktit voisivat olla sopivat käyttöösi niin ota yhteyttä yksityisviestillä, ovat täysin ylimääräiset.

    [​IMG]


    Mitä tulee muihin kysymyksiisi niin kommentoin vain että yhdellä parilla esimerkiksi edellä mainitun tyyppisiä kaiuttimia pärjää hyvin. Laajakaista / koaksiaali ei ole vastakohta refleksille. Refleksi on kotelotyyppi ja vaihtoehto suljetulle kotelolle jota tässä ehkä haet.
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2011
  11. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse unohtaisin ne autokoksut ja kattelisin pikemminki vaikkapa Visatonin BG-laajiksia...
    http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/breitband/index.html
    Hoituu siis sekä bassot, että diskanttitaajuudet samalla...
    Mitä taas tulee refleksiin, niin kuten tuossa jo edelläkin todettiin, niin se on kotelotyyppi [vrt. refleksikotelo (=yleensä siis refleksiputken avula tietylle taajuudelle viritetty kotelo siis) vst. suljettu kotelo (=täysin ilmatiivis kotelorakenne]), eikä liity millään tapaa siihen, minkä tyyppistä kaiutinratkaisua (laajakaista vai koksu vai erilliset basso + keskiääni + diskantti tai midi (bassokeskiääni) + diskantti) käytetään...

    Edit: Niin ne autokoksut, kuten muutenki autokauittimet, poislukien autosubit, ovat yleisesti free-airkäyttöön suunniteltu, siis paras lopputulos saavutetaan käyttämällä esim. koko auton ovea, peräkonttia tms. kotelona. Pieniin koteloihin tungettuna eivät todellakaan ole parhaimmillaan (poikkeushan tässäkin vahvistaa, mutta sitä poikkeusta saakin melkeen jo kissojen ja koirien kanssa hakea kuitenkii..). Enkä siis meinaa pelkästään äänenlaadullista puolta, sillähän ei näissä mahttomasti liene merkitystä kuitenkaan, biletyslaitteitahan nää blasterit pikemminki lie...

    Vahvistimen antotehot+ hyötysuhde ja vaatima jännite määrittää hyvin pitkälti akkujännitteen, mutta mielestäni kannattaisi suosia jotain Li(tium)-Ion(i)- tai Li(tium)-Po(lymeeri)-akkuja. Jännite-paino-kapasiteettisuhde puoltaa tälläisiin juttuihin sopimista noilla. Vaikkapa niitä tässäkin aiheessa todennäköisesti moneen otteeseen mainittuja Li-Ion-kennoja (18650-tyyppiä) riittävästi...
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2011
  12. conc3pt

    conc3pt Guest Guest

    Liittynyt:
    09.03.2011
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikille nopeista vastauksista!

    Olen tässä käynyt läpi erilaisia mahdollisuuksia boksin osien suhteen. Alla oleva lista tuntuisi ainakin omasta mielestäni olevan omaan käyttööni sopivin ja toivoisinkin että jotkut hieman asiasta enemmän selvillä olevat voisivat vilkaista sen läpi ja antaa vielä viimeiset vinkit ennen vihreää valoa ja tilausten lähtemistä.

    Elementit


    Mikä näistä olisi fiksuin vaihtoehto? B200 pari tulee maksamaan abaut 250euroa, kun taas BG17 parin hinnaksi tulisi se 35euroa. Oletan että ero äänessä on aika selvä näiden kahden välillä? B200 on myös huomattavasti isompi kuin BG17, jonka takia käännyn hieman tuon BG17:ta puoleen.
    Macromin erkkasarja olisi aika hyvässä alennuksessa ja ainakin arvostelujen mukaan vaikuttavat ihan päteviltä. Toisaalta koska ne ovat autokaiuttimet, tulee vastaan papukaijan jo aikaisemmin huomauttamat ongelmat.

    Vahvistin

    Amp6-BASIC
    ??

    En vahvistimeksi ole harkinnut missäänvaiheessa oikeastaan muuta kuin tuota Amp6:ta.
    Se vaikuttaa helpoimmalta, on halpa, enkä löytänyt ketään jolla olisi siitä miltei mitään huonoa sanottavaa. Mutta jos tulee mieleen joku vaihtoehtoinen vahvari niin sanokaa toki!

    Akut


    Näistä onkin hieman enemmän vielä kysyttävää. Elikkäs, kuinka monta akkua minun kannattaa tilata jos kuvittelee että systeemi pyörii tuolla Amp6:lla sekä jommalla kummalla visatoniparilla?
    Toinen asia mikä vielä askarruttaa on se että onko tosiaan mahdollista asettaa akkuja laturiin ja laturia kotelon sisään, niin että akut pystyvät samaan aikaan olemaan latauksessa sekä tuottamaan virtaa koko höskälle? Olisi hienoa jos systeemin saisi tosiaan toimimaan niin että akkuja ei tarvitsisi joka kerta irrottaa kotelosta latausta varten, vaan että laturista saisi lähtemään naarasvirtaplugin jonka voisi kiinnittää kotelon kylkeen. Sitten kiinnittäisi vain virtapiuhan seinän ja kotelon kyljessä olevan naarasplugin väliin ja akut latautuisivat samalla kun musiikki soi.



    Kaikki muu

    Siihen päälle vielä vanerit, lasikuitu, maalit ja vastaavat niin taitaa olla paketti aikalailla kasassa. Puuttuuko tästä jotain oleellista? Jos kellekkään tulee mitään lisättävää/poistettavaa mieleen niin sanokaa ihmeessä niin saan laitettua tilaukset menemään :)

    Kiitos vielä kovasti neuvoista. Olisi ollut todella hankalaa lähteä sumplimaan näitä täysin omin päin o/

    btw. Lueskelin että joillain on tullut kai maadoitukseen (?) liittyviä häiriöääniä, kun mp3 soitin tai vastaava on liitetty suorilla johdoilla Amp6:n? Kannattaisiko johtoihin hommata vasteet tai jotain vastaavaa että tätä ongelmaa ei syntyisi?

    Peace

    -Joonatan
     
  13. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä jäi vielä illalla noista autokaiuttimista sanottua, niin tahtovat monesti olla aika epäherkkiä tuollaiseen käyttöön, jossa systeemiä pyöritetään akkujen varassa. Siis tehoa tarvitaan riittävän äänenpaineen saamiseen paljon ja se taas tarkoittaa suuria akulta otettavia virtoja. Samaan soittoaikaan vaaditaan enemmän akkukapasiteettiä. On toki herkkiäkin autokauittimia, mutta noi Macromit ei kuulu siihen sarjaan. Eli itse ottaisin ne BG:t

    Tuolle Amp-6:selle kelvannee 4kpl sarjaankytkettynä noita 18650-kennoja (14.8V nimellistä)? ja vaikkapa pari noita 4kennon sarjoja sitten rinnan, niin saa kunnolla soittoaikaakin. Viisammat voineet oikaista, jos jännitettä on liikaa? Kannattaako tyytyä 3S2R-pakkaan? Riittäneekö se? Tai sitten jos tuota 4S2R-pakan jännitettä saisi pudotettua? Tai noh siis saahan sitä, mutta kuinka suuret häviöt siinä tulee?
    Tämä kiinnostaa muuten sitten itseäkin tuon oman blastersuunnitelman takia... ;)

    Edit: Jaa niin kauitinkaapeksi riittää kyllä ohkaisempikin johdin, kuin 2x4mm2, joku 2x1.5-2x2.5mm2. Ja löytyy varmasti halvempaakin kuin tuo Elfan myymä, käväise vaikkapa kotipaikkakunnalasi kiertelemässä eri liikkeissä. Eihän se toki blasterin vedoilla vielä suurta kustannuserää tuo, mutta edullisempikin johdin tosin riittää blasterikäyttöön. Virtakytkin taas... Noh ei kai se mitään haittaa, jos on ilkivaltasuojattu...
    Virtajohdoiksi akun ja vahvistimen välille 2.5mm2 OFC lienee ihan riittävää, suuria virtojahan niisssä ei tule kulkemaan ja toisekseen johdotukset tullee pysymään melko lyhyinä... Tätäkin löytänet omalta paikkakunnaltasi...
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2011
  14. kahvis

    kahvis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mistäköhän noista TK2050-piirisistä ym. vahvistimista tietää, mikä niiden tehon/jännitteen/virran anto kyky on joihinkin muihin impedansseihinkin perinteiseen 4/6/8ohm. Muuttuuko hyötysuhde kuinka paljon isommilla impedansseilla?

    Tälläinen impedanssi olisi selvitettävänä alueella 35-160hz

    Edit:
    Tutkin tuollaisen vahvistimen tehonantokykyä ja sain tämmösiä tuloksia kun laskeskelin noita ilmoiteltuja teholukemia.

    60W, 8ohm = 21,9V / 2,74A
    46W, 6ohm = 16,6V / 2,77A
    100W, 4ohm = 20V / 5A

    Kumpi voisi olla kyseisessä vahvistimessa rajoittava tekiä, suurin annettava jännite vai suurin annettava virta? Vai joku näiden muuttuva fuktio?

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2011
  15. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Kallis ja heikkotehoinen. Tarkista Sure-Electronicsin valikoima. Näitä on ollut monilla täällä plazallakin eikä valituksia ole kuulunut.. (Puhallinjäähdytettykin malli kelpaa blasteriin. Puhallin vain poistetaan ja korvataan suurella siilillä. Tämän ei siis pidä antaa rajata valikoimaa tällä kertaa.)
     
  16. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noin pienellä kotelolla bassojen kuuluville saaminen on aika haastavaa. Visatonin BG-sarjan elementeillä tuolla kotelokoolla jo 100 Hz on todella vaimentunut. Esim. Visaton FR10 http://hifitalo.fi/cat/product_details.php?p=1632 tuottaisi jo bassotaajuuksia sopivalla refleksivirityksellä. Näitä voisi lätkiä vaikka kaksi kummallekin puolelle.
     
  17. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    8" elementin pinta-ala: 1297 cm^2
    4" elementin pinta-ala: 324.3 cm^2
    Siis: yhden 8" elementin korvaamiseen tarvitset melkein NELJÄ KPL 4" elementtejä, kun elementtien liikepoikkeama oletetaan samaksi.

    Liikutettu ilmamäärä=äänenpaine. Tästä laista ei vain pääse mihinkään, enemmän kartiopinta-alaa (tai iskupituutta) = enemmän ääntä. 4" kartiot soveltuvat vain lähikenttäkuunteluun sisätiloissa, ei ulkoilmaan saati bileblasteriin.
    Kotelon pienuus ei pitäisi olla ongelma. Sitähän voi aina kasvattaa!
     
  18. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kotelon koon kasvattaminen luonnollisesti erittäin suositeltavaa.

    Silti, jos kotelon kooksi jää 6l, laittaisin mieluummin 4xFR10, kuin 2xBG20. Bileblasterin määritelmä vaatii mielestäni myös jonkinlaista bassotoistoa.
    Tässä kuitenkin ollaan suunnittelemassa kaiuttimia 12 V käyttiksen vahvarille, joten eipä sitä liikepoikkeamaa ihan mahdottomasti tarvita käytettävän tehon jäädessä aika vaatimattomaksi.
    BG20 8 l kotelossa alkaa jo näyttämään jotenkin järkevältä, eli 16 l lähes kolminkertaistaa kysyjän suunnitteleman kotelokoon. Onko se liikaa kysyjälle? suositeltavaa se toki on.
     
  19. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Tehojen niukkuuden vuoksi juuri on pyrittävä mahdollisimman suureen kartiopinta-alaan. Kartiopinta-alan lisääminen lisää herkkyyttä, eli saman mökämäärän saa vähemmillä wateilla eli soittoaika pitenee. Vastaavasti maksimimökämäärä täysillä tehoilla soittaessa kasvaa.
    Kotelon koko on ongelmallinen, mutta siinä nyt olikin lähdetty liikkeelle väärästä päästä, ilmeisesti koska kysyjä ei aikaisemmin tiennyt äänentoistosta juuri mitään. Toivottavasti hän uusien tietojen valossa on valmis muuttamaan suunnitelmiaan edes hiukan tilavampaan koteloon, tai tavaralokeron hyötykäyttöön ottamiseen.

    Lisäys: Esim suren mallistosta löytyy noin 30 eurolla "2x100W" vahvistin joka toimii 10V-32V jännitteillä, on "High Efficiency" hyötysuhde 86% @ 60W 8Ω tai 90% @ 100W 4Ω. Tehosta sinänsä ei siis ole pulaa akkukäyttöisissäkään vahvistimissa tänäpäivänä. Akkukestosta vain, siksi mahdollisimman korkeaan herkkyyteen pitää pyrkiä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2011
  20. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin voihan niitä elementtejä saada sovitettua vielä enemmän, tai isompia herkkyyden lisääntyessä, jos toistettavalla taajuuskaistalle ei ole niin väliä :)

    Yksi ratkaisu, jos siis kotelon kokoa kasvatetaan, olisi käyttää yhtä 2-tie kaiutinta. Tällöin luonnollinen suunta olisi takana, jolloin repun kantaja kuulee äänen heikommin. Esim. tälläisellä http://www.thomann.de/fi/the_box_pa108_passive_fullrangebox.htm
    tai jollain vastaavat osat sisältävällä rakennussarjalla.

    Linkittämäsi vahvistin nappaa ikävän suuren tehon tyhjäkäyntivirran muodossa, jos käyttöjännite on korkea. Tämä nousee suhteessa merkittäväksi, jos kuunnellaan paljon hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla. Muutenkin tässä sovelluksessa kovat tehot vaativat aivan liian suuren akkukapasiteetin, jos kuunteluajasta halutaan yhtään pidempi.