kokeile ensin pelkkiä visatoneja kiinni vahvistimeen. jos on liian kulmikas ja repivä soundi niin sitten tarttet jakosuotimen jotta diskantin mukaan laittaminen onnistuu
Itse se tarvii tehdä http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/kaiuttimenjakosuodin.pdf Ei yleensä tarvitse kuin yhden konkan sarjaan diskanttiin suodattamaan matalat pois(konkka 30c hinnaltaaan)Jos kuulostaa päällekäyvältä niin yksi vastus vaimentamaan disua. Juu ja kooklea kannattaa käyttää! Tuolta löytyy tietoa suotimista:http://www.autosound.fi/tietoa_jakosuotimet.htm Jos joku tarvii hyvät Pioneer 6.5" kaiuttimet max 160W,tosi herkät soivat hyvin pienelläkin vahvarilla.Halkaisija ritilän kanssa 180mm, niin nyt ne saa 20e+pk:t ilkka.vaittinen@pp.inet.fi Ei kukaan sitten tarvitse hyviä kajareita ghettoplasteriin.
Kaikki vain työntävät linkkiä jos jonkin sortin suodin laskureihin, mutta kukaan ei ole maininnut vaikkapa ihan suuntaa antavia esimerkkiarvoja tarvittaville jakarin osille.. Linjatasoiseen jakariin tarvittaisiin autosoundin mukaan (siis 80hz ylipäästö, imp. 32000ohm) 64000mH kela (1.aste) tai 90000mH kela 0,04uF konkka (2.aste). Eihän tuollaisia keloja ole tässä maailmassa edes olemassakaan! Mikä siis menee ketuiksi? Ilmeisesti laskuri ei toimi linjatasoisen passiivisuodatuksen laskentaan laisinkaan? Jospa joku kehtaisi kertoa jonkin edes välttävän ratkaisun aiheeseen Sure 2x15w (alá tripath TA2024) tuplamonona kahdelle Dayton RS100-4 elementille, kun 80hz alapuoliset äänet halutaan leikata pois ennen vahvistinta. Vai teenkö helpoimman kautta, eli kaiutintasoisen jaon, joka selviää jo autosoundin laskurillakin?
Autosoundin laskuri toimii vain kaiutintasoiselle jaolle. Tämä sivusto on linkitetty jo aiemmin Plazalle, kokeilepa sillä!
Itse olen suht kyllästynyt raahaamaan 26kg ämyriä perässä. Soi kovaa ja toistaa suht alhaallekkin, mutta ongelmana on se, että sitä ei tule kauheasti käytettyä kun se on niin painava. Tarkoituksena olisi nyt rakentaa reppuun sopiva ja silti suht kovaa soiva vehjes. Suunnitelmissa on käyttää http://www.visaton.com/en/ela/breitband/bg17_8.html tuon tapaista todella kevyttä(700g) 6tuumaista kajaria ja litiumiakkuja sekä ohuempaa vaneria. Kannattaako käyttää koivu vaiko mäntyvaneria jos haluu mahdollisimman kevyttä. Käsittääkseni mänty on kevyempää mutta koivu kestävämpää?
Havuvanerin kuutiopaino hatusta heitettynä noin 400kg/m3 ja koivuvanerin 700kg/m3. Vahvuudeltaan jotakuinkin kuutiopainoon verrattavissa olevia materiaaleja. Tekisin ennemmin ohuesta koivusta kun paksusta havusta.
Kannattaa käyttää koivuvaneria. Havuvaneri ei tahdo pysyä suorana kosteusvaihteluissa, ks. tämä säie.
Mahonkivaneri on paras kotelorakenteiden tekoon. Kevyt ja paksu ja veneissäkin sitä käytetään, eli vesi ei ihan välittömästi tuhoa mahonkivaneria. Balsa olisi vieläkin kevyempää ja paksumpaa ainetta, mutta se vaati pintoihinsa kudoslujitteen eli homma menee komposiitiksi ja vaatii liikaa tietotaitoa. Mahonkivaneri on helpoin köyhän miehen ja köyhän tietotaidon tilanteisiin. Helppo työstää ja syntyy kaikista kestävin lopputulos suhteessa painoon ja ympäristörasitteisiin. Epoksilla kun kyllästetään vanerin päädyt, saa moninkertaisen käyttöiän tekeleelleen. Jos vanerin pintataso halkeilee, menetetään yleensä vain yksi viilukerros, mutta jos pääty alkaa rispaantua, koko rakenne tuhoutuu. Ulos jättämäni paljaat vanerituotteet ovat jopa haljenneet kahtia kun vesi on päässyt vanerin päädystä sisään. Saman esineen epoksilla käsitellyt alueet ovat pysyneet ehjinä. Vaikka pinnat siis käsittelisi edullisesti lakalla tai maalilla tai öljyllä, niin ensiksi päätyihin (ja liimasaumoihin luonnollisesti) epoksia niin paljon kuin pääty imee. Epoksin kovetuttua loput vanerialueet voi öljytä tai mitä tököttiä nyt haluaakaan pintoihin lätkiä. Mahonkivaneri etenkin tykkää öljystä, pinnasta tulee säkenöivän kaunis ja syvä. Lakkakin tietysti toimii, mutta lakkaaminen vaatii taitoa, ettei jää likahippusia ja raitoja.
tsori heikohko kännykuva, toinen kahdesta eminence kappalite 3015 LF:stä pultattuna kiinni ~190 litraiseen ahdaskanavaiseen ~40hz viritettyyn refleksikoteloon ja kiinni blasun 12" tilalla Noi on kyllä herkullisia elementtejä, pelkästään refleksissä tuo puskee jo kyllä kiitettävää painetta 40hz ylöspäin, kahdella maksimipaineet lähemmäs 130 desibeliä. Noissa koteloissa en tosin ole antanut tehoja luultavasti 150 wattia enempää, porttien tuottama myrskytuuli rupeaa olemaan aikamoista Modaan noihin koteloihin isommat portit myöhempää käyttöä varten, mutta noille eminenceille rakennan uudet kotelot, joilla saan niistä vielä enemmän irti. Nyt pitäisi päättää vaan, teenkö niistä bandpass-torvihybridit vai tapped hornit Oikeastaan tuosta tulee ennemmin pa kuin 12v systeemi, mutta toimiihan se niinkin Yläpäät pitäisi rakentaa vielä myös, varastossa odottelee pari Crest CA-9:ä :thumbsup:
Kaareviin tilanteisiin sopii parhaiten koivuinen lentovaneri. Kaarevuus antaa ilmaiseksi tukevuutta ja pärjätään ohuellakin vanerilla, esim. 1,5 tai 3,0 mm. Mitä jyrkempi kaarros, sitä ohuempaa lentovaneria tarvitaan, mutta onneksi vanereita voi liimata useampia päällekkäin, että tarvittava tukevuus lopulta saadaan. 3 mm lentovaneri on jo niin kovaa kamaa, ettei siitä saa lyötyä paljasta nyrkkiä läpi ilman sairaalareissua tai vuosien harjoittelua. 1,5 mm vanerista menee nyrkki läpi, lähtee vain nahat rystysistä ja ehkä pari luuta murtuu. Millin lentovanerikin käy jos pintaan laminoi epoksilla lasikuitukudoksen. Lasikuitua ei silmällä näe, se on läpinäkyvää. Eli jos siis tekee putkisubbarin, siihen käy millin lentovaneri ja lasikuitukudos. Ja totean uudelleen, että mikään vaneri (kenties tiikkiä lukuunottamatta) ei paljaana kestä sadetta ja pakkasta, eli pinnat pitää jollain aineella aina peittää, muuten vaneri tuhoutuu. Ei tarvitse pinnottaa jos tekee yhden juhannuksen kestoisen kapineen, joka jopa poltetaan kokossa parin päivän käytön jälkeen. Mutta jos useampivuotista käyttöesinettä haluaa ulkokäyttöön, pinnoite päälle, ja mieluiten epoksit päätyihin. Sisäkäytössä pinnoitusta ei tarvita ollenkaan. Minulla on noin 20 vuotta sisällä olleita pinnoittamattomia puuesineita, mitään vahinkoa niille ei ole tullut, mitä nyt pölyä pintaan kertyy. Sisäesineeni pidän pinnoittamattomina, paljas puu on lämpimin kosketella ja kolhut voi hiomalla parantaa. Ulkoesineet ovat aina epoksipintaisia, että pystyy melomaan esineen kanssa maapallon ympäri, oli esine sitten subbari, tekopeeenis, puukenkä tahi tuoli.
Mites mä kytken iPhonen (stereo) tai muun vastaavan ohjelmalähteen järkevimmin Ghettoblasteriin (mono). Mulla on monojakki blasterin päässä.
Oletko varma että se on mono? Jos niin on, summaat signaalit laittamalla vaikkapa 4k7 vastukset signaalipiuhoihin. Eli vastusten toiset päät iPhonen signaaleihin ja toiset päät yhteen ja Gb:n inputtiin. Ja vastukset Gb:n lähelle häiriöiden minimoimiseksi. Ja signaalimaat tietenkin yhdistetetään suoraan...
Veneveistämöltä? Lasikuitua ainakin myytiin paikalliselta lasikuituveneitä valmistavalta tehtaalta, niin mikseipä mahonkiveneiden valmistajat myisi vaneria.. Mutta: Et tarvitse blasteriin mitään mahonkivaneria. Tavallinen ~12millinen koivuvaneri, sisäisesti tuettuna toimii hyvin. Tuentaan mallia esim drakminin ghettoblaster 2010 threadin kuvista. Mahonkivaneri olisi äärimmäistä hifistelyä tässä tapauksessa, etkä saisi siitä mitään merkittävää hyötyä. Koivuvanerikoppa kunnolla pinnoitettuna kestää aivan riittävästi normaalissa käytössä (vai ajattelitko todellakin meloa blasterillasi maailman ympäri?). Refleksimallisen kopan voisi varmuudeksi maalata myös sisäpuolelta, jotta kosteus ei pääse sieltäkään saumoihin ujuttautumaan. Muuten normaali maalaus on riittävä käsittely myös ulkokäyttöön tulevaan blasteriin useiksi vuosiksi.
Luulisin että 9mm vanerikin riittäisi. Riippuu tietysti kotelon koosta yms. Itse olen tekemässä ysimillisestä. Vähän palojen sovittelua: Seuraavalla viikolla pitäisi saada mankka valmiiksi Voisiko joku kertoa mitä tarkoittaa tuossa stock kohdalla tuo BK? --> http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8582
Mitä lasken väärin? R1 = 4,7kohm Ramp = 30kohm Tuosta tulee negatiivinen arvo Toisen suotimen arvot on jo valmiina, kohta voisi käydä kysymässä tv-liikkeestä komponentteja..
Ei kai... 5573 ohmia. Noin suunnilleen: 1/ (1/47000- 1/30000)= 1 /(0.000212-0.000033)= 1/0.000179= noin 5k6 Vissiin joku laskujärjestykseen liittyvä ongelma. Peruskoulu 30-vuotiseksi
4,7 kohm = 4700 ohm, ei 47 000 1/0,00021277 - 0,00003333 = 1/0,00017944 = 5572,89345 = R2 Eli muuten oikein, j_a_k. Ja 30-vuotinen peruskoulu - ei kiitos. Mukava saada välillä sorvin ääreen uusiakin kasvoja. -K