tee-se-itse ghettoblasta?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana DerAlte, 21.06.2006.

  1. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ideaalihakkurin hyötysuhde on 100% ja häviöteho 0 wattia....

    Ei ole mitään ongelmaa toteuttaa tuollaista alle 100 wattista stepdown hakkuria, jossa tehonkulutus ilman kuormaa olisi vain luokkaa 5-20 milliwattia ja kuormitettuna hyötysuhde luokkaa 94-96 prossaa. Tosin, epoksista se ei onnistu:)
     
  2. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7

    Jos kerran se autolatauspiuha on pelkkä sulake siellä kotelon sisällä, niin läppärin DC-inputin pitäisi silloin sietää ISO16750-2 mukaisesti 1 tunnin ajan 18 voltin jännitettä sisäänsä. Käyttöjännitteen yläraja Umax on 16 volttia, alaraja 6-10,5 volttia riippuen luokasta. Joten, läppärisi pitäisi sietää ihan hyvin tuo 16 tai 14,7 volttia. Kuten jo todettu edellä, tuo 14.7 ei kuulosta ihan terveelle...
     
  3. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    muutama kysymys jakosuodatuksesta ja muusta käytännön hässäkästä.

    Tällä hetkellä mk1:stä on tulossa 3tiesetti. Millä tuon mid/hi -osaston saisi helpoiten jaettua, esim jonku 10-15" koaksiaalin jos tuohon iskis. Onko aktiivijakosuodin ainoa järkevä ratkaisu tässä tapauksessa?

    Jos tuohon hommaisi vahvistimeksi jonkun nelikanavaisen autovahvarin niin riittäis subillekin sillattuna 2 kanavan tehot. Toi alapään suodatus ei varmaankaan tule olemaan niin suuri ongelma kun noissa autovahvistimissa näkyis olevan aika monissa jakosuodin mutta näkyy olevan vaan yksi joka on jossain tyylii 50-250hz alueella. Vai oonko käsittänyt aivan väärin? Minkälaiseen virrankulutukseen olisi syytä varautua akkujen kanssa tässä tapauksessa? Jos vaikka olettaa että teho olis jotain luokkaa 70-100w rms per kanava 4ohmiin. Noi autovahvarit on ilmeisesti aika paljon ab-luokkasia eli häviövirtaa syntyisi varmaankin myös jonkun verran?

    Saa nähdä minkälainen vehje tästä vielä syntyy! Subipäässä elementiks on tulossa peerlessin xxls12 car -versio 4ohm.. :)

    edit: sitten vielä tuosta akun kytkennästä, jos oletetaan että 70w rms irtois 4ohm vahvistimesta x4, miten tuo kytkentä akkuun pitäis hoitaa? Tarvitsee ilmeisesti sulakkeen ja ehkä kondensaattorin väliinsä? Mitenkäs tällaisessa blasterissa hoituis vahvarin maadoitus? Itsellä ei ole lainkaan kokemusta autohifistä, ja sähköpuolesta en muutenkaan hirveästi tiedä joten kaikki neuvot ovat tarpeen :) Myös suosituksia vahvistimesta otetaan vastaan, käytettynä yritän etsiskellä ettei hinta nousisi aivan pilviin.. Tällä hetkellä budjetti menee jossain 240 euron hujakoilla ilman vahvistinta
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2009
  4. aleksiet

    aleksiet Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2006
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä tämä uusin versio. Hauskan näköinen joskaan ei soi kauhean hyvin tai kovaa. Kyllä tollakin silti kanssajuhlijoita häiritsee, ei sitä kotona arvannu täysillä kauaa luukuttaa.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jos poliisi näkee tuon vehkeen alaikäisen kädessä, pamppu heiluu ja hieno soitin mätkitään silpuksi. Vasta savun hälvettyä hiiltynyt sinitakki huomaa, ettei kyseessä ollutkaan ohrapirtelösalkku. Sen jälkeen vahingonkorvausrahoilla ostetaan 50000 euron juppisoitin. Ovela keino saada hyvää halvalla.
     
  6. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Rikkaiden huvit on sellaiset juu. Köyhempi ei voi samasta avaruustekniikasta haaveilla. Jos joku haluaa tietää miten reaalituotteet toimivat maapallo-nimisessä paikassa, sopii netistä nuuskia "halvimman hakkuripowerin" ominaisuuksia, siis pc-powerin. Niitä on kannettavien koneiden muutaman kymmenen watin vehkeistä aina pelikoneiden kilowatin-kahden tehoisiin. Ei kannata puhua vielä järeämmistä serveripowereista, niiden hintalappu on kuluttajan ulottumattomissa.

    Järkevähintaisten powerien hyötysuhte on paremmissa malleissa "82+" prosenttia (kalliissa malleissa jopa 96%), mutta sekin toteutuu vain tietyllä suurella antoteholla. Osateholla, vaikkapa 5...10% teholla, joka audiokäytössä olisi oleellisempi hyötysuhteen kannalta, pc-powerin hyötysuhde romahtaa kelvottoman huonoksi.

    Esim. "paras" 330 W poweri 55 dollarilla:
    http://www.silentpcreview.com/article596-page4.html
    on parhaimmillaan 82% hyötysuhteinen suurilla tehoilla, mutta 12% tehotasolla (40 W) hyötysuhde on enää 68%. Varsinaisella audiokäytön normaalialueella, selvästi alle 40 watin jatkuvalla teholla, hyötysuhde tai powerin vakaus on niin huono, ettei sitä ole edes mitattu.



    Rautalangasta: Musiikin keskiteho voi olla esim. 10 wattia samalla kun bassopiikkien aikana imetään 100 watin hetkelliset tehot. On yhdentekevää millainen hyötysuhde on niiden hetkellisten tehojen aikana, ja olisi elintärkeää, että sen alle 10 watin eli alle 10% tehotason kestäessä vallitsisi maksimaalisen paras hyötysuhde. Kaupalliset powerit on rakennettu tasan päinvastaisella filosofialla, maksimoimaan suurempien tehojen hyötysuhde. Eli kaupalliset powerit imevät useita watteja pohjatehoa, vaikka ulos puskettaisiin yksi watti.

    Unissaan saa haaveilla vaikka 99,999% hyötysuhteesta, ja nollan watin pohjakulutuksesta, mutta maapallolla ilman loton päävoittoa elävien kannattaa unohtaa moiset unet toistaiseksi. Hinnaltaan edullisten powerien hyötysuhteet eivät ole edullisia audiokäytössä.

    Eikä nyt puhuta mistään 0,1 watin kännykkähakkureista, eikä usean megawatin Azipod-powereista, vaan musiikin kuuntelussa tarvittavasta teholuokasta.

    Heitä hakkuri helvettiin, sitä ei tarvita ollenkaan, jos valitaan sopiva akusto ja sopiva D- tai T-luokan vahvistinpiiri.



    Muistetaan sekin, että älykäs digiamppi kuluttaa lähes nolla wattia tehoa silloin kun musiikissa on tauko, sen hakkuri jopa pysäytetään. Eli vahvistimen oma hyötysuhde kyllä on riittävän hyvä antotehosta riippumatta. Pitäisi vain löytää yhtä hieno hakkuripoweri kaveriksi. Muualta kuin unimaailmasta tai NASA:n myymälästä.
     
  7. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0

    AMP6sen hyötysuhde on 90%tin luokkaa, eli melko hyvä. Kannattaa kokeilla on hyvä vahvari.

    Tuolla on yksi hyvä rakantelumalli: klik, selkeä kuvin, tekstein ja hintoineen oleva sepustus.

    Suosittelen jättämään ne autokamppeet pois suunnitelmista muuten kuin kaikattimien osalta. Ovat isoruokaisia ja tulevat painaviksi tai lyhytkestoisiksi.
     
  8. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    Entäpä subia ajellessa, ei taida oikein noi amp6:t piisata.. ? Tietty jos tuollasta amp6:sta käyttelis ajamaan mid/hi osastoa mutta silti tarvis vielä sen autovahvarin bassopäälle, niin meinasin että josko yhdellä 3-4kanavaisella autovahvistimella pärjäisi. Painolla ei nyt ole niin suurta merkitystä, tuo rupeaa olemaan jo ilman akkuakin jossain 40 kilon painoluokassa mitä tässä suunnittelee.

    Kysymys kuuluukin minkä kokoista (lyijy)akkua tuonne pohjalle iskisi. Li-ion kuulostaa järkevältä mutta budjetti ei anna periksi ja tuo lisäpaino ei tässä tapauksessa juurikaan merkitse..
     
  9. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Jos haaveilet siitä 4x70 wattisesta autovahvistimesta, se tahtoo (kunnollinen=jossa on todellisia watteja) 35-70 A virtaa (Digi- tai B-luokkanen), eli jos haluat popitella muutamia tunteja lujaa, niin joku 120 Ah:n traktorinakku tai 200-300 Ah:n trukinakku voisi olla kova sana.

    Mutta, varmaan kannattaa se epäherkkä xxls unohtaa, bassotoistossa tyytyä suunnilleen 40-50 Hz:n alarajaa, tällöin saat monta desibeliä lisää herkkyyttä ja vähemmän tehoa tarvitset. Yksi vaihtoehto olisi 4 pienempää lyijyakkua 2x24v ja amp1 moduleita 2 kpl. Tehoa 4x50 wattia 4 ohmiin, 2 kanavaa bassoille ja 2 yläpäälle. Ja harakat ei nauttisi tehohäviöistä...
     
  10. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    tuo on 4ohmin

    Sensitivity (2.83V/1m)
    94.3 dB eli watilla varmaanki 91.3db. Ei ihan herkimmästä päästä juu, mutta eiköhän tuosta hönkää lähde jonkun verran. Jos 10w pääsee 101db metriin niin ihan ok tuosta tulee.

    Tuo amp1 voisi ollakin ihan jees vaihtoehto, pitää miettiä. 3 kanavaa tarvis tosin vaan kun tuo on mono ja jaon hoidan aktiivisesti ennen vahvistinta näillä näkymin
    edit: tosta aktiivijaosta on seki hyöty, että voin ajaa subia vaan tarvittaessa ja vaihtaa jakoja lennosta. Ottaa subin vaikka kokonaan pois päältä ja ajaa middleä vähän matalammalta, jos ei tarvitse toistaa viimeistä oktaavia
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2009
  11. whelibob

    whelibob Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    oiskohan kellään suositella mitään halpoja ja hyviä koaksiaalikaijuttimia ghettoblasteriin, niin sais projektin aluille. Kopan valmistan vesivanerista. onko kellään tietoa mistä saisi halvalla? bauhaussissa ja k-raudassa kävin katsomassa, mutta myyvät liian isoja levyjä liian kalliilla. Minkäsorttista auton/moottoripyörän akkua suosittelisitte?

    tässä ois kans yks vaihtoehto http://www.kef.com/history/1980/c20.asp. sais ainaskin mitat koteloille ja äänenlaatu vähän parempi, mutta vissiin herkkyys ei samaa luokkaa autokajarien kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2009
  12. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo kyllä toiminnon kannattaa unohtaa "subitaajuudet" jos meinaa suunnitella kätevää ja kannettavaa laitetta. 10-12" herkällä laajakaistalla tai PA-bassolla pääsee 50 Hziin hyvällä refleksikoteloinnilla joka riittää siihen musiikin informaatiosta kuulee tärkeimmät 99,99%. Ei niin alimmalla hörinöillä ole merkitystä kuin europoppia luukuttavalle teinille tai mittarifriikille.:thumbsup:
     
  13. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    onko tässä jotain muuuta estettä subitaajuuksien tuottamiselle kun kätevyys ja kannettavuus? Koska kannettavaa vehjettä tuosta ei ole missään tapauksessa tulossa muutenkaan. Kätevyydestäkään en välitä :D tuo on siis kohta jo varmaan sen 45-50kg, kannettavuus jäi aikoja sitten :) Ja koska tykkään soittaa musiikkia, jossa on paljon informaatiota 30-60hz alueella, olisi ikävää leikata bassotaajuudet 60 hertsistä alkaen. Jäis viimeinen oktaavi täysin veke.. plus et mulla sattuu olemaan tuollanen xxls12 ylimääräisenä jo .)
     
  14. whelibob

    whelibob Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos nyt ostan jotkut autoon tarkoitetut koaksiaalit isolla herkkyydellä ja lätkäsen ne suht isoon koteloon, mittoja paljon miettimättä, niin kärsiikö esim. soittovoimakkuus ja bassontoisto kovastikkin? Omassa projektissa olis tarkotus saada kohtuu jykevä basso ja kohtuu paljon ääntä. Äänenlaatu ei ole niin kovin tärkeä kriteeri kun en ole mikään kultakorva muutenkaan. Niin meneekö ihan metsään jos teen noin?
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2009
  15. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos koteloit XXLS:n suht pieneen koteloon, niin herkkyys jää 85 dB tasolle ja ylä-äänet pitää pudottaa sille tasolle kun isolla kevyellä kartiolla herkkyys voisi olla jopa 100 dB.

    Kyllä se 50 Hz tulee suht helposti, mutta mun mielestä on ihan turhaa ulkotiloissa havitella 30 Hz taajuuksia.
     
  16. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0
    tällä hetkellä xxls:lle mitoitettu kotelotilavuus on jotain 75-90 litran luokkaa.. :)
    tästä on siis tulossa aika iso. ~45x55x75cm kieppeillä tms.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2009
  17. J-PM

    J-PM Guest Guest

    Liittynyt:
    24.02.2009
    Viestejä:
    34
    Saadut tykkäykset:
    0
    tähän kommenttina sen verran että mulla oli aikoinaan lastenvaunuihin rakennettuna vastaava systeemi 15" bassolla, 6.5" keskareilla ja 1" diskanteilla, vahvarina oli magnatilta 4*50w + 1*250w autopääte ja akkuna 12v 80ah autonakku, suunnilleen napit kaakossa pystyi soittamaan likemmäs 4h ennen kuin akun napajännite laski bassoiskuissa 11.5v huitteille..

    musiikkia soittaessa virtaa ei kulu keskimäärin kuin joitain (kymmeniä?) prosentteja huippuarvosta...
     
  18. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    136
    Soveltuuko tämä vaikkapa tuollaisen 8x18650 akuston regulointiin 12V käytölle?
    Vai hukkaako tehoa liikaa akkukäyttöä ajatellen?

    PSDC05
    DC/DC-jännitemuunnin 24Vdc/12,5Vdc
    Ottojännite: 18-30 Vdc
    Antojännite: 12,5 Vdc ± 5 %
    Antovirta: 3 A jatkuva, 5 A hetkellinen

    Millä tuollaisissa laitteissa on regulointi toteutettu yleisimmin?
     
  19. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Luultavimmin se on hakkurityyppinen, muuten se tuottaisi mielettömästi hukkalämpöä.

    7 kpl 18650-kennoja maksimissaan saa ja ehdottomasti kannattaakin käyttää kyseisen regulaattorin kanssa; 29,4 V akuista lähtee enintään. Normaalitilanteessa 25,9 V. Tyhjiksi imetyt 7 akkua antavat 19,25 V joten regulaattorikin toimii loppuun asti, ei nukuta itseään ennen kuin akut ovat tyhjentyneet.

    JOS regulaattori koekäytössä toimii myös 8 litiumkennon kanssa, sitten voi 8 kennolla toimia, mutta ylijännitesuojaus saattaa nukuttaa regulaattorin, koska täysillä akuilla jännite on 32...33,6 V ja enintään 30 volttia saisi olla.

    Jos litiumkennoja käytetään vain 6 tai vähemmän, käyttöaika romahtaa, akkuja ei saada purettua läheskään tyhjiksi. Vaikka teoriassa 5 kennollakin regulaattori toimii, se lopettaa toimintansa kun kennojännite akuissa on laskenut 3,6 volttiin, siinä ei montakaan minuuttia ehditä hereillä pysyä. Siispä 7 kennoa on paras ja varmin vaihtoehto, 8 kennollakin voi kokeilla miten käy.

    Jos tuo laite tosiaan on hakkurityyppinen, se ottaa aivan täysistä akuista virtaa 1,6 A (7 kennoa sarjassa siis). Pääosan ajasta virtaa imetään akuista 1,81 A. Loppuhetkillä virta kasvaa 2,44 ampeeriin. 18650-kennoille ei tuota pienintäkään vaikeutta selvitä näistä virroista.

    Arviolta 80 minuuttia saadaan 3 ampeerin virtaa 12,5 voltilla, lopulta jokin suojatuista akkukennoista menee nukkumaan ja silloin regulaattorikin nukahtaa. Ei saa enää jatkaa akkujen purkamista, vaikka se nukahtanut kenno elpyisikin hereille kuorman poistuttua.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2009
  20. toiminto

    toiminto Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    242
    Saadut tykkäykset:
    0