Tangbang W4-657SC projekti

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Vili69, 12.12.2005.

  1. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Oletko tarkistellut mallinnuksin kanavan pituutta? Noin pienessä kotelossa tarvittavan putken mitta karkaa käsistä jos viritystaajuudeksi haluaa mitään edes lähes käyttökelpoista. Kanavan poikkipinta-alaakaan ei voi aivan loputtomiin kutistaa. Matala ja leveä kanava on vieläpä kaikkein huonoin mahdollinen toteutustapa refleksiviritykselle. Kanavan seinien pinta-ala suhteessa kanavan poikkipinta-alaan on huono. Optimaalisin olisi ympyrän mallinen poikkileikkaus (eli tavalinen refleksiputki) ja seuraaksi vähiten huono neliön mallinen. Poikkileikkauksen mallilla on väliä koska myös ilmalla on merkittävä kitka kulkiessaan. Kapeassa raossa seinämien aiheuttama kitka on erittäin suuri verrattuna samalla poikkipinta-alalla varustettuun putkeen, ja tämä tietenkin vääristää refleksivirityksen toimintaa epäedulliseen suuntaan. Ts. onko suunnittelemasi viritys käytännössä mahdollista toteuttaa riittävän kokoisella putkella tai kanavalla, vain vaatisiko se passiivielementtivirityksen?

    E: Ongelmasi havainnollistaminen:
    4l kotelo viritettynä 40hertsiin 4cm halk. putkella vaatii 56cm pitkän putken. Kuinka saat tällaisen putken väännettyä koteloon sisälle?
    4l kotelo viritettynä 40hertsiin 15cm x 2,5cm kanavalla vaatii 136cm pitkän kanavan. Kuinka saat tällaisen kanavan väännettyä koteloon sisälle?
    Kotelon koon tuplaaminen kahdeksaan litraan puolittaisi tarvittavan putken pituuden. Olisi huomattavasti helpompi mahduttaa putket koteloon sisälle... Näin pitkillä putkilla fullrange kaiuttimessa tulee takuuvarmasti ongelmia putkiin muodostuvien tärkeän kuuloalueen resonanssien, urkupilliresonanssin, kanssa.

    Ei vaikuta merkittävästi. Korkeat äänet eivät putkesta (toivottavasti) kuulu ja matalempia lähestyttäessä kotelo alkaa toimia ympärisäteilevästi jolloin putken suunnalla ei pitäisi olla suurta väliä. Riippuu tosin kaiuttimien sijoituksesta, refleksiputkea ei olisi hyvä tunkea aivan kiinni seinään.
    Ei lasketa. Refleksiputki ei ole kotelon ilmatilaa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2011
  2. Grin

    Grin Guest Guest

    Liittynyt:
    06.08.2008
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viritys olisi tarkoitus saada noin noin 70hz. Käsittääkseni se on melko tavallinen viritys tuolle elementille ja tilavuudelle?
    Myönnän että olen melko noviisi DIY hifin parissa, tähänastiset koteloni ovat kaikki olleet suljettuja.
     
  3. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on tuollaiset noin 4l W4-657SC -pöntöt ja viritys on 70Hz luokkaa. (muistaakseni jotain 160mm pitkällä 30mm putkella) Silloin kun nuo värkkäilin, niin netistä löytyi useampikin vastaavan tehnyt. Tälläkin foorumilla taisi jokunen olla.

    Hyvältä kuulostaa ainakin minun puurokorviin.
     
  4. Bee Flekkursson

    Bee Flekkursson Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    148
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hifitalon sivulla on asiakkaiden projektit kohdassa tarjolla tarkka ohje W4-657SC kaiuttimille -> http://www.hifitalo.fi/index.php?id=20&phpMyAdmin=JX14lXdxGvQFy7z-G5ljG7%2CzbO8. Tieten myös kaikki osat löytyy sieltä. Suosittelen.
     
  5. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    "Tarkka ohje" joka ei upota elementtiä etulevyn tasalle? Jos joku suosittelee vaarallista ratkaisua, esittäköön mittausdataa ratkaisunsa tueksi.

    Ennen kuin mittaus muuta todistaa, pysyttäköön varmuuden vuoksi ikivanhassa kaiutinlaippa/etulevy -rajapinnan diffraktiot poistavassa hifimetodissa, eli upotetaan elementit etulevyn tasalle. Mitään haittoja äänenlaadulle upotus ei aiheuta.



    Upotus ei ole pakollista silloin kun elementin laippa ei ole pyöreä. Kantikas laippa jakaa diffraktiohäiriöt laajemmalle taajuuskaistalle, jolloin häiriö ei kiusaa korvaa niin pahasti, vaikka häiriö siis edelleen on olemassa aina kun laippa ei ole upotettu etulevyn tasoon. Upottamaton kanttilaippa myös säteilee äänen erilaisena eri suuntiin. Kaiuttimen sointi siis muuttuu jos laipan asentoa kääntää.

    Upotus ei ole pakollista silloin kun elementti ei lähetä diskanttitaajuuksia tai keskiääniä. Esim. subbarikartio ja bassoelementti eivät upotusta tarvitse, koska niiden toistaman äänen aallonpituus on niin suuri, ettei muutaman millin porras muuta äänen etenemistä haitallisesti. Edes mittauksilla eroa ei välttämättä voi todistaa. Refleksitorvipään laippaakaan ei tarvitse upottaa, mutta ulkonäkösyyt puoltavat upottamista.

    Upotus ei ole pakollista silloin kun elementillä on kartionsa/domensa/nauhansa/tms. edessä erillinen (elementin toistotaajuuksiin nähden) liikkumaton suuntain tai torvi, joka kaventaa säteilykulmaa niin paljon, ettei ääntä lähde sivuille päin lainkaan. Suuntaimen tai torven laippaa ei siis ole pakko upottaa. Ulkonäöllisistä syistä johtuen upotus kuitenkin silti tehdään, ellei rakentelija ole äärimmäisen laiska.
     
  6. Bee Flekkursson

    Bee Flekkursson Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    148
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, oikeassa olet. Puusilmäni ei kuvasta oivaltanut tuota mokaa. Elementin upotus siis etulevyn tasalle. Muilta osin linkin ohje on ok.