Talon pohjan suunnittelua.....ikuisuusprojekti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana marduk, 31.05.2009.

  1. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Oliko tosiaan perustussuunnittelijasi tuota mieltä ? Omasta mielestäni poltit tonnin - puolitoista tuossa rahaa aivan turhaan.
     
  2. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Voi olla joo, mielipide oli omani, on tuo joka tapauksessa "parempaa" kuin EPS100.
     
  3. Nomber

    Nomber Guest Guest

    Liittynyt:
    22.03.2006
    Viestejä:
    61
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsehän en tiedä mitään rakentamisesta, mutta tämmönen tuli mieleen kun noita Hupen kuvia katselin. Eli tuossa on vaan noi viemärit ja vesiputket maassa ja sitten ne peitetään ja varmaan valetaan jotain betonia tms. päälle.

    Mutta mitäs sitten jos joku noista putkista vaikka vuotaa? Vesi taikka viemäriputki. Eihän sitä saa enää sieltä betonin alta esiin ja korjattua/vaihdettua muuta kun purkamalla käytännössä koko lattian pois.

    Ja ei minulla ole mitään parempaa keinoa miten tuo sitten tehtäisiin(Tai toki on, mutta kustannukset olisivat varmaan vähintään tuplat, eli tehtäisiin lattia niin paksuksi että siellä olisi erillinen tila jossa putket kulkevat jonne pääsee sitten itsekkin menemään ja vaihtaman niitä)

    Vai lähdetäänkö rakentamisessa noin muutenkin siitä, että mikään ei vuoda aluksi ja sitten 50 vuoden päästä kun putket alkavat iän kulutamina vuotamaan niin laitetaan talo matalaksi ja uusi tilalle?
     
  4. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kyllä. Samoin suunnitellaan myös muutkin kohteet kuten teräsrakenteet, sillat, ydinvoimalat ym. Loogisena johtopäätöksenä voisi tehdä että 50 v vanhan talon arvo lähenee nollaa tai menee ennemmin negatiiviseksi. Tiettävästi on olemassa kuitenkin eräs pohjolan kansa joka näkee asian toisin ja on halukas maksamaan 30 v. tai jopa 50 v. vanhasta talosta enemmän kuin uudesta. Sorry OT.
     
  5. perahaan

    perahaan Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    70
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos tämän takia joku meinaa yöunet menettää niin sitten on kai pakko rakentaa kämppä tuulettuvalla alapohjalla :D:D

    Vesiputket vedetään suojaputken sisään, joten siinä on mahdollisuus vaihtaa mahdollisesti vuotava vesiputki, mutta viemäreitä ei pahemmin pysty vaihtelemaan maanvaraisen laatan tapauksessa.

    Toisaalta taas, mikä niiden viemäreiden päälle siellä betonin alle kävisi, jos ne on asiallisesti sinne asennettu?
     
  6. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Joo, Upoletit (vesiputket) on kätevä vaihtaa ja aikaa tuohon menee ehkä alle 10 minuuttia. Viemäreitä onkin vähän vaikeampi vaihdella jos ei ole rossipohja. Mutta sinnehän se kusi imeytyy sitten kapillaarisoran kautta maahan jos alkaa vuotamaan. Paskakikkareet kyllä huuhtoutuvat viemäriä pitkin vaikka vähän vuotaisikin.
     
  7. juk_a

    juk_a Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2010
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muoviputket voi teoriassa vaihtaa, näin ei kuitenkaan aina käytännössä ole. Esim. jos on liikaa mutkia suojaputkessa niin vaihtaminen ei onnistu. Vaihtamistakin tärkeämpi tehtävä suojaputkella on se että vuodot tulevat näkyville hyvissä ajoin ja useasti matalammalla oleva pää suojaputkesta on kodinhoitohoneessa tai muussa lattiakaivollisessa tilassa.
     
  8. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mitenkäs nuo putket vaihdetaan jos vaikkapa huomataan lattiavalun jälkeen että yksi kylmävesiputkista vuotaa ja ne on kaivettu hiekkaan?
     
  9. Jepe

    Jepe Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vedetään vanhan putken avulla tilalle uusi. Onhan sulla putket kuitenkin suojaputkessa. Ei se sen kummempaa ole.
     
  10. Moti

    Moti Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.09.2001
    Viestejä:
    1 033
    Saadut tykkäykset:
    9
    Kokemukseni mukaan kaivinkoneella monttu talon kulmalle ja imuautolla sorat alapohjasta pois. Kustannus luokkaa 5000-10000€. Onneksi ei tarvinnut itse maksaa.
     
  11. Teukka76

    Teukka76 Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    2
    Itellä pyörittlen omaa pohjaa tästä lähtökohdasta:
    http://www.omatalo.com/pdf/mallisto/Trend_172a.pdf

    Kylppäri/sauna kokee hieman muutoksia kuten myös yläkerran huonejärjestely.n Ikkunoitakin alkuperäisessä aika niukalti varsinkin olohuoneessa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.10.2010
  12. KnightOfNi

    KnightOfNi Guest Guest

    Liittynyt:
    05.04.2003
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    1
    Huppe, mukavaa lueskella tuota blogiasi. Kovaa vauhtia hommat näyttää teillä menevän eteenpäin.

    Valoita nyt pikkaisen tuota seinien höyrynsulun muovia ? Missä elementeistä tulevat muovit on ?

    Ihmettelin vähän noita takkojen perustuksia. Aika köykäsen näköiset vahvistukset jos ne on vaan tuossa. Perusverkkoa vaan ylimääräinen kerros ? Itselläni piti ainakin tehdä 10mm teräksestä vahvat rakenteet. Samoin vinot reunat niille ja kiinnittää ne normaaliin verkotukseen. Ei yhtään mitään eristettä takkojen alle ?

    Koska meinaat ilmanvaihtokanaviston rakennella ? Kannattaa tehdä ennenkuin katto on ummessa.

    Nimimerkillä: Teen itse parhaillaan kanavistoa, katto ummessa ja kyllä **tuttaa :) On kamalaa hommaa...
     
  13. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Myyjä huijasi meitä ja möi yhteenliitetyt pienelementit suurelementteinä, leikattiin niistä höyrysulut pois koska gyprocit revitään vielä irti, ruuvataan runkotolpat pienelementeistä toisiinsa, laitetaan yksi yhtenäinen höyrysulku ja uudet levytykset.

    No talotehdas tuli onneksi vastaan ja maksaa muutostöistä aiheutuneet kustannukset, tosin eipä tuossa ollut vaihtoehtojakaan.

    Noin täällä nuo takat perustetaan, ei kuulemma laiteta eristettä alle. Voisihan tuohon jotain rautaa heittää vielä ristiin rastiin tukemaan...

    Takan perustuksista (yksi monista mielipiteistä):
    http://www.hopealoimu.fi/fi.php/teknisiakysymyksia/
     
  14. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    Millanen ilmanvaihto sulla muuten tulee saunaan? Huomasin tossa blogissa, että otat kiukaan palamisilman suoraan ulkoa, mutta mitä muita venttiilejä sinne tulee?

    Meillä tehtiin rempassa puusauna ja sille en muita venttiilejä laittanut kuin yhden tulon LTO:lta (katossa, suurin osa ilmasta puhaltaa saunojia kohti) ja yhden suljettavan poiston LTO:lle (myös katossa). Mitään lauteiden alla seinässä olevaa poistoventtiiliä ei ruvettu duunaamaan. Saunomisen aikainen poisto tapahtuu kiukaan läpi ja ilma kiertää siis katon raitisilmaventtiilistä saunojien kautta alas ja kiukaan luukulle. Lisäkorvausilma otetaan tarvittaessa (fysiikan lakien mukaisesti) oven alta pesuhuoneesta.

    Tämä systeemi näyttäis pelaavan (ainakin meillä) suht hyvin. Just eilen lämmitin saunan vahingossa 100C asteeseen. Yleensä saunomme noin 70C:ssä, mutta nyt taisin ladata pari pökköä liikaa pesään :) Silti siellä sieti olla lähes normaalin ajan.
     
  15. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuo 110mm putki on korvausilma oheisen suunnitelman mukaisesti:
    http://www.saunavesa.fi/ilmanvaihto.php

    Lisäksi IV-suunnitelman mukaisesti tuloilma kiukaan päälle, poisto lauteiden alta ja käsinsuljettava tuuletusventtiili lauteiden päällä.
     
  16. Jepe

    Jepe Guest Guest

    Liittynyt:
    28.08.2003
    Viestejä:
    431
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä takan alta jätettiin vain 2 kerrosta styroxia pois Eli jäi kuitenkin vielä 2 styroxia alle. Tosin meillä härmä airin teräshormi joka ei paina kovinkaan paljon. Takassa painoa noin 1700kg. 2kpl normaaleja verkkoja. Lisäksi 10mm harjateräksiä vahvistuksena.

    En sano että tuo perustustapa olisi väärä mutta monestikaan ei kannata uskoa jos joku sanoo että näin on tapana. Mullekin putkimiehet on tehny paljon asioita "joita on tapana tehdä näin". Esimerkiksi laittoivat kaikki vesiputket hiekkaan. Lämpimätkin vaikka kysyin että eikö olisi parempi styroxin päällä. Sanoivat että näin on aina tehty. Samoin jättivät maalämmön keruuliuoksen putket eristämättä sokkelin ja perustusten alta. Onneksi kuitenkin suojaputki tuli laitettua. Jälkeenpäin vain syö miestä kun asiat tehdään sinnepäin eikä viimeisen päälle, niinkuin itsellä tapana on.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2010
  17. Garret

    Garret Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    11.01.2003
    Viestejä:
    429
    Saadut tykkäykset:
    0
    Up.

    Ihailtavan pitkälle on Hupen rakentaminen edennyt kun vertaa omaan projektiini. Tosin Hupen piti alunperin palkata yksi timpuri ja olla itse mukana ja minun taas piti olla kokonaan osallistumatta rakentamiseen, mutta nyt Hupella onkin useampi timpuri, kun minä taas sitä vastoin olen tehnyt suurimman osan itse. Sellaista se elämä on. :rolleyes:

    Pari kommentia blogista;

    Laskeskelin, että laitoit 100 mm betonia lattiaan. Saanko kysyä miksi? Kun kerran lämmitys toteutetaan suorasähköllä/tulisijoilla, olisi ollut fiksumpaa säädettävyyden kannallta tehdä mahdollisimman ohut lattiarakenne. Sinulla kun ei kantavia väliseiniäkään tullut, niin kymmensenttinen lattia tuntuu liioitetulta. Betoniakin meni pari kolme kuutiota enemmän.

    Ja kuten KnightOfNi:n kanssa hienovaraisesti vihjailimme, tuhlasit suotta Finfoamia rakennuksesi lattiaan. Myöhemmin kerroitkin sitten että koska "Alkoi rahat loppua kesken ja eristeet myös. Piti ottaa halvempaa kuisteille Finnfoamin tilalle, eli normaalia routastyroksia" (Tämä oli aasinsilta myöhempään kommenttiin).

    "Peto-valukangas". Kuka tätä suositteli? Kyselin asiasta useammalta rakennusalan tutultani ja kaikki sanoivat että tuotetta käytetään "kerran sadassa tapauksessa" kun lattian liikakuivamista pitää estää. Eihän tuosta hirvittävästi lisäkustannusta tullut, mutta väitän että rätti on aivan turha. Itse tutustuin tuotteeseen kun harkitsin 60 mm kipsitasoitelattiaa (nopean lämmönsäädettävyyden vuoksi), koska siinä tuo kangas olisi ollut pakollinen. Mutta normaalisti sitä ei kyllä "etelässä" käytetä.

    Kaikista eniten olen huolissani tuosta "jatkettu pienelementti" -sotkusta. Toivon että olen väärässä, mutta seinille laittamasi höyrynsulku näyttää ihan tavalliselta rakennusmuovilta. Et kai rahanpuutteessa/väsyneenä homman laittanut sitä seinään? Toivon todella sydämestäni että olet vaan onnistunut löytämään jostakin SFS-sertifioitua kirkasta höyrynsulkua.

    Terveisin nimimerkki: "sateelta suojaan ensi viikollako?"
     
  18. JiiPee77

    JiiPee77 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2008
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos tuo tosiaan tulee suoralla sähkölämmityksellä ilman yösähköllä varaamista, on laatta ainakin lämmitysmielessä turhan paksu. Jos laattaa taas aiotaan käyttää varaavana, on paksuus varmaankin ihan kohdallaan.

    Hupelle kysymys ilmanvaihtoputkien eristyksestä: Tuleeko tuo alumiinipintainen villa kaikkiin putkiin teipattuna tiiviisti? Jos meinaan putket kulkevat kylmässä tilassa, ei niitä kaikkia ole tarvetta kovasti teippailla. Työn jälki näyttää näin kyseisiä hommia melko paljon työkseenkin tehneen silmään hyvältä. Samoin putkien asennus saumojen teippauksineen.:thumbsup:
     
  19. Huppe

    Huppe The Pilot Tukijoukot

    Liittynyt:
    08.02.2000
    Viestejä:
    3 613
    Saadut tykkäykset:
    2
    Piirustuksissa oli...

    Joo, Finnfoami oli liioiteltua.


    Tuota ei kuulemma käytetäkään missään muualla tässä maakunnassa kuin tällä paikkakunnalla. En tiedä miksi, valmistajan ohjeiden mukaan tuo nopeuttaisi kuivumista, eikä laatta liimaudu styroksiin (finnfoamiin) kiinni jos elämistä tapahtuu.


    Ihan oikeaa sinistä höyrynsulkumuovia se on, se tuli Finndomolta. Yksi pätkä piti laittaa vihreää koska sininen loppui kesken.
    Käsittääkseni tätä:
    http://www.eltete.com/eltete/sokkeli/50076.html

    EDIT: Katsoin kuvat ja tosiaan, parissa salamalla otetussa kuvassa tuo todellakin näyttää kirkkaalta muovilta. Sinisyys näkyy vasta kun muovi on kaksinkerroin.

    Kuvaa kun katsoo tarkasti niin huomaa myös lattianrajassa "kirkkaan"väristä muovia koska sielläkään muovi ei ole kaksinkerroin.
    [​IMG]

    EDIT2: Katselen paljon myös muita blogeja ja näköjään samalta kirkkaalta tuo näyttää tuossa toisessakin blogissa:
    http://mannikko1214.blogspot.com/2010/11/villapoly-sentas.html

    Vesikiertoinen lattialämmitys, lämmitys on sähköllä ja ihan tavallinen, eli ei yösähkö...

    50mm tulee tavallista villaa, sauma alas ja 50mm aluvillaa, sauma ylös, saumat teippasin, jottei reuhota ikävästi, ehkä siitä on jotain muutakin hyötyä?
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2010
  20. JiiPee77

    JiiPee77 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    05.12.2008
    Viestejä:
    250
    Saadut tykkäykset:
    0
    Periaatteessa vain kylmä putki lämpimässä tilassa pitää teipata tiiviiksi. Tämä pitää sisällään sekä ulko- että jäteilman lämpimässä tilassa ja lisäksi ulkoilma myös kylmässä tilassa. Näin siis kaikki eristevalmistajat suosittelevat tekemään. Asia muuttuu siinä tapauksessa, jos koneessa on myös jäähdytys. Toisaalta jos putket ovat kunnossa, on aivan sama vaikka kaikki putket teippaisikin, kunhan nuo kolme erikseen mainittua ovat varmasti tiiviisti teipattu.