Suurta häiriötä, tab -> vahvistin, virta tupakansytkäristä.

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana ATV, 28.09.2011.

  1. ATV

    ATV Guest Guest

    Liittynyt:
    10.10.2006
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heps. Sori jos samanlaisesta on ollut juttua, mutta en ainakaan heti löytänyt searchilla. (Tai sitten vain puusilmätin).

    Elikkä, auton kaiuttimista kuuluu todella häiritsevää rätinää/pauketta/surinaa/purinaa/ym, ym.. heti jos tupakansytkärissä kiinni olevaan USB-laturiin pistää usb-piuhan kiinni jonka toinen pää on Tabissa. Pienet surinat tai hurinat ei juurikaan haittaisi, mitään hifistejä täällä ei ole. Mutta tässä tapauksessa tuo häiriö on jo lähinnä lujempi kuin musa...

    Tarkemmin homma on siis niin, että autossani ei ole perinteistä autoradiota lainkaan. Takaluukussa on (motonetistä ostettu) 4-kanavainen vahvistin (joka suuresti väittää olevansa 800W, mutta epäilen lähinnä jotain 4x50W, joka tosin olisi aivan riittävä. Alkuperäisen radion 2x25 olisi riittänyt jos siinä olisi ollut AUX liitin). Vahvistimen maa on n. lyijykynän paksuisella johdolla kiinni takapenkin alla.

    Vahvistimesta on suoraan johdot takakaiuttimille. Keskikonsolia pitkin tulee johtonippu, jossa kulkee vahvistimelle sähköt ja signaali etukaiuttimille. Kaiutinjohdot ovat sokeripalalla kiinni alkuperäisissä kaiutinjohdoissa "autoradion paikalla". Vahvistimelle virrat tulevat siitä mihin autoradio kytkettäisiin. (Testasin tosin ottamalla virran suoraan akusta, mutta se ei muuttanut asiaa mitenkään.)

    Samasta liittimestä lähtee myös erilliselle tupakansytyttimelle johdot, jossa on kiinni USB-laturi. Laturista menee virta Samsung Galaxy Tab -laitteelle. Samassa johtosarjassa on myös 3xRCA johdot, joilla saa Tabista ulos AV signaalit. (Video ei ole käytössä.)

    Olin laiska, enkä jaksanut vetää uusia johtoja, joten äänisignaali Tabista vahvarille kulkee alkuperäisiä takakaiuttimen johtoja pitkin, joihin vain tinasin/liittimellä pistin RCA-liittimet molempiin päihin.

    Nyt ongelma on se, että jos Tabista tulevasta kaapelista on kiinni RCA:t sekä virta, tulee julmettu surina ja pörinä ja paukkuna. Jos kumman tahansa (äänet tai virran) irroittaa, häiriöt katoavat. Koitin jo muutamilla erilaisilla kaapeleillakin (pelkästään laturista virta ja äänet headset-liittimestä) mutta tämä ei muuttanut asiaa mitenkään.

    Kysymys kuuluukin, mitä ihmettä pitäisi tehdä? Mihin väliin pitäsi asentaa ja mitä? Näyttää siltä, että kun Tab ja vahvistin saavat virran ns. "samasta pisteestä" (eli akusta) ja äänipiuhat ovat kiinni, syntyy häiriötä aiheuttava "lenkki". Miten tästä pääsee eroon? Vaikka periaatteessa autoradion kanssa homma on sama (saavat virran samasta pisteestä), sen kanssa ei kumminkaan tuollaista häiriötä ihmisillä esiinny. Autoradiossa on siis joku suodin tms. minkä ilmeisesti tuohon väliin tarvisin.

    Kolvikin pysyy kädessä, että ei ole pakko kauppaan kävellä ja ostaa valmista. (Ja mitään extrasuperhyper laaduksta HiFi-touhua en ostele, muutoinhan olisin ostanut jo autoradion jossa on AUX liitin ja antanut olla.)

    EDIT: Tuli juuri äskön mieleeni, että saako jostain *halvalla* pelkää bluetooth vastaanotinta? Pistäisi audion BT:n kautta, niin ei tulisi fyysista kosketusta ollenkaan?
     
    Viimeksi muokattu: 28.09.2011
  2. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eli se tab ottaa virtansa iloisina piikkeinä, lisäksi voi olla se, että lähdön audiomaa ei ole samassa potentiaalissa kuin powerimaa. Mutta powerin isoloinnin vaatii. Eli laitat isoloidun 5W:n 12V (9-18/36V) / 5V DCDC muuntimen syöttämään usb-laturin tilalle sähköä laitteelle. Varmaankin datakarvat täytyy kytkeä yhteen, kannattaa tarkistaa siitä laturista, onko niin.

    Vaikkapa: CS6S1205C
     
  3. ATV

    ATV Guest Guest

    Liittynyt:
    10.10.2006
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tänks. Noin vähän itse veikkasinkin, mutta tuota kikkulaa en kyllä olisi löytänyt.
    Meni tosin vähän ohi tämän tarve, koska pistin Bluetoothilla tuon audion menemään.

    Iski nimittäin toinen häiriö esille. Vaikka Tabi ei olisi ollut edes kiinni/päällä, niin aina auton liikkuessa kuului "naksutusta" jonka taajuus riippui renkaiden pyörimisnopeudesta. Veikkaisin ABS-sensoreita tämän aiheuttajaksi. Meinasi vähän hermo mennä noihin räpinöihin, niin kävin sitten paikallisesta liikkeestä ostamassa Bluetooth-Audio-vastaanottimen, Soni-erkki-merkkisen. No palautin sen sitten noin 5min päästä takaisin koska koko härveli oli aivan täydellisen susi. Virtapiuha ei sitten pysynyt millään paikallaan ja muutenkin oli keksitty taas keksimisen vuoksi oma virtahärveli tuolle.

    Otin sitten loppujenlopuksi mukaani tuollaisen nokian BT-handsfreen johon saa kytkettyä omat kuulokkeet ja sitten vaan tyytyväisenä siitä otin vahvistimeen äänet. Laite vieläpä toimii samalla kuin virta on kiinni (ja normilla Nokian pikkuliittimellä, joten ei siitä huolta). Vedin vain uuden tupakansytkäripistokkeen taakse ja pistin sähköt kiinni tohon handsfreehin, paritin Tabin kanssa ja nyt kaikki pelittää kuten pitäisikin.

    Kiitos silti tuosta ratkaisusta. Ties vaikka joutuisi tuonkin vielä tekemään jos tuo BT rupeaa jossain vaiheessa olemaan ongelma.
     
  4. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siis oliko sulla signaalijohtona kaiutinpiuhaa, jossa vain RCA-liittimet siis juotettuina päihin? Ymmärsinkö oikein? Tässä on yksi häiriöitä helposti aiheuttava asia, ilman kunnollista suojausta häiriöt pääsee helposti indosisoitumaan kaapeliin. Vallankin häiriöalttiissa auto-olosuhteissa olisi järkevämpää käyttää kunnollista, vähintään kaksoissuojattua RCA-johtoa. Normaalissa kaiutinjohdossa ei ole edes kunnollista yksöissuojausta. Meinaan se "miinus-/ suojakaapeli" kun kulkee siinä plussan vieressä, eikä ympärillä, toisin kuin kunnon RCA-kaapelissa. Ja siis kunnollisessa, autokäyttöön tarkoitetussa RCA-kaapelissa suojauksia vieläpä vähintään kaksi, joissain paremman luokan piuhoissa jopa kolme.
     
  5. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Taisi olla :) Mutta piuha ei silti suurin syy ollut, vaan silmukka kytkettäessä laturikin kiinni.

    Paras tapa olisi käyttää balansoitua signaalinsiirtoa autossa tai edes differentiaali-iputteja. Ei se vaippa autuaaksi tekevä ole ja useampi on käytännössä kusetusta :D
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, ei ollu häiriön (suurin) syy, mutta onko muka jotain haittaa, jos signaalijohtojen häiriösuojaus on kunnossa? Varmaan...

    Balansoitu siirto vaatii, että sekä signaalin tuottava äänilähde, sekä signaalin vastaanottava laite ymmärtääkin jotain sen balasoinnin päälle. Harvassapa moiset autolaitteet on, ainakin niissä hintaluokissa mitä suurin osa peruskäyttäjistä autolaitteisiinsa on valmis sijoittaan. Ja niimpä taitaa olla hyvin pitkälti myös kalliimman luokan autolaitteissa. Eli se siitä balansoidusta siirrosta..

    Ja selippäs, että miksi niin monesta autohifilaitteistosta häviää häiriöt kokonaan tai ainakin hyvin huomattavissa määrin vaihtamalla yksöissuojatut RCA:t kunnollisiin kaksois- tai jopa kolmoissuojattuihin johtoihin, jos useampi suojavaippa kerta on niin turhaa?