Suomentajien kömmähdykset

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana Mahoney, 14.10.2001.

  1. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 759
    Saadut tykkäykset:
    486
    ^
    Hengaaja on aina ollut kliffa leffa....

    T: Vesku
     
  2. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 703
    Saadut tykkäykset:
    362
    Vox tykkää tästä.
  3. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itse asiassa monissa jutuissa minua vähän häiritsee se, että "What happened?" suomennetaan "Mitä tapahtui?", vaikka se pitäisi suomentaa "Mitä (nyt) on tapahtunut?". Jos ihmiset osaisivat englantia mukamas vaikeampia kieliä kuten vaikka espanjaa, he ymmärtäisivät, että koulukirjojen verbitaulukot ovat ihan pebasta, jos niitä ei selitetä tarkemmin.

    Toinen esimerkki.

    Did you see the new Star Wars already?
    - No, I didn't see it yet.

    Se ei ole suomeksi:

    "Näitkö jo uuden Tähtien sodan?
    - Ei, en nähnyt."

    Vaan se on:
    "Oletko jo nähnyt/käynyt katsomassa uuden...?"
    - En ole.
     
    Vox tykkää tästä.
  4. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    ^ Mihin perustuu se, että imperfekti pitäisi muuttaa noissa perfektiksi?
     
  5. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 482
    Saadut tykkäykset:
    1 220
    Ja miksi anaaliin sattuu nämä yhdyssana ja oikeinkirjoitus fanaatikot?
     
  6. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Uskoisin että siihen kun noin ilmaisu on suomeksi luontevampi. Ainakin minun korvaani ”Ootko jo nähny uuden Bondin?” on luonnikkaampaa kieltä kuin ”Näitkö jo uuden Bondin?”.
     
  7. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Niin minunkin korvaani, mutta voisi sen kysyä englannin kielelläkin siten että käännös olisi suoraan noin. En pidä tuota perfektimuotoa virheellisenä, mutten osaa pitää myöskään suoraa käännöstä vääränä.

    Tuohon "What happened?"-kohtaan lisäys, etten ensimmäisellä lukukerralla kiinnittänyt huomiota sanoihin "monissa jutuissa". Olen samaa mieltä, että tietyissä yhteyksissä se pitää suomentaa "Mitä on tapahtunut?".
     
  8. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kielitaitoon.
     
  9. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Ei mikään kömmähdys, mutta... alkanut hieman tökkimään, miten usein "asshole" tai vastaava haukkumasana käännetään "mulkeroksi". En muista tavanneeni koko elämäni aikana ketään, joka olisi koskaan minkäänlaisessa yhteydessä käyttänyt tuota sanaa. Siksi se tuntuu liian yleiseltä käännöksissä.

    Mulkku, runkku, kusipää, kusiainen, paska, persereikä tms., kyllähän vaihtoehdoissa löytyy :D
     
  10. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ai sun mielestä mulkero on huono sana, kun taas mulkku, runkku ja kusiainen ovat hyviä sanoja. Mitä eroa esimerkiksi mulkerolla ja mulkulla on? No okei, mulkku on ehkä vähän tuimempi. Mutta vedä välillä vähän henkeä ennen kuin taas alat päteä. Nimittäin ainut oikea av-kääntäjä täällä olen minä.
     
  11. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Miten vain Teidän Ylhäisyytenne tahtoo :p Ilmeisesti harrastat itse tuota "mulkeroa" paljonkin, jos oikeasti kääntäjä olet, kun noin lujaa piti sieltä tulla.

    Toistetaan nyt vielä tuo, minkä jo kirjoitin. Omiin korviini kyseinen sana ei koskaan ikinä missään kantaudu, joten sen yleisyys käännöksissä tuntuu hieman kohtuuttomalta. Jotain mulkkua ja kusipäätä kuulee usein. Eli se ero. Tuntuisi loogiselta, että käytettäisiin jotain kielemme yleistä sanaa vastaamaan noita enkun yleisiä sanoja. Mutta enhän minä tosin mistään tiedä mitään, kun en ole av-kääntäjä. Pidetään kaikki turvat kiinni, jotka ei olla. Muistakaa kans :D

    Edit: ennen kuin kukaan ehtii... itseeni kohdistettuna en kuitenkaan noita sanoja kuule, hehe.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018
  12. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ai tulen lujaa? Olenhan postannut peräti parikymmentä kertaa tammikuusta 2012.
     
  13. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 525
    Saadut tykkäykset:
    87
    Pakko sanoa pahoitellen, että olen kyllä aidosti yllättynyt, mikäli todella tienaat leipäsi käännöstöillä. Mutta good for you, jos näin on. Ei tässä muuta :)
     
  14. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kyllä minä olen ihan oikea av-kääntäjä.

    Mutta en minä voi ruveta repostelemaan netissä työkokemuksillani.
     
  15. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tai ehkä voinkin. Työkieleni ovat suomi, englanti, ruotsi, saksa ja espanja. Jos tiukaksi menee, ranska ja virokin voivat tulla kysymykseen.

    On siinä nyt jo lista.

    Enhän minä toisaalta kukaan J. A. Hollo kuitenkaan ole. Tämä Hollo nimittäin oli kielitaitoinen mies. Ehkä vähän liiankin.
     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2018
  16. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 482
    Saadut tykkäykset:
    1 220
    Eihän se, että listaat mitä kieliä mielestäsi osaat, millään tavalla vastaa sitä, osaatko suomentaa mitään.
    Minä en osaa suomentaa mitään, mutta joka kerta kun katson jotain englanniksi puhuttua, huomaan jotain missä suomentaja on ollut ihan pihalla siitä, mitä näyttelijät ovat puhuneet tai oikeasti tarkoitaneet.
     
  17. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 703
    Saadut tykkäykset:
    362
    Kun tarpeeksi tuutista tuli niin alkoi ärsyttämään. Amazing Race mainoksessa näytetään hemmoitellun näköistä neitokaista joka itkien sopertaa "It is just so frustrating when you can't get something..."

    Tämä on mainoksessa suomennettu jotenkin siten että harmittaa kovasti kun ei saa jotain. Tästä tulee mielenyhtymä johonkin esineeseen tai asiaan jonka neitokainen haluaa mutta itkua vääntää kun ei saa.

    Itse jaksossa kävi ilmi, että kyse olikin rantalentopallo-ottelusta, jossa piti tehdä pisteitä ammattilaisia vastaan. Kyse ei siis ollutkaan esineen tai asian saamisesta, vaan siitä että peli ei onnistu. Se oli suomennettu jaksossa paljon paremmin, eli että harmittaa kun ei onnistu (vaikka kuinka yrittää). Joka on aika lailla eri asia kuin mitä mainoksen suomennos antaa ymmärtää.
     
  18. htavilap

    htavilap Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.03.2007
    Viestejä:
    1 255
    Saadut tykkäykset:
    161
    Ei ollut mitään kömmähdystä tuossa. Mainoksissa näytetyillä irrallisilla klipeillä johdetaan katsojia ihan tarkoituksella harhaan.
     
  19. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    En ole täällä todistamassa sinulle mitään enkä ala jankuttaa kanssasi mistään. Minä vain juttelin, ja sinä ruikutat aikasi. Sitten se on ohi.
     
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  20. Ihmeen kumma

    Ihmeen kumma Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2012
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    4
    No okei. Jos oikeasti olen toimiva av-kääntäjä, niin mikä kääntäjien kömmähdys minua häiritsisi? Mistä voin olla saanut työkielikokoelman suomi/englanti/ruotsi/saksa/espanja/ranska/viro?

    Pelkään, ettei minusta ole taaskaan hyväksi keskustelukaveriksi.

    Mutta Suomessa on sellaisia paikkoja kuin lukiot ja yliopistot, ja tuolla keskuudessanne kulkee ihan oikeasti nämä käyneitä, normista poikkeavia ihmisiä.

    Oikeasti vaarallisia tyyppejä. Jotka osaavat kieliäkin.

    Mutta mikä kämmi minua häiritsisi? Ei mikään. Olen pahoillani. Olen niin vanha, ettei minua häiritse enää mikään. No ehkä se, että teille ihmisille ei taida olla selvillä, miten vaikea ammatti av-kääntäjä on. Te kommentoitte täällä sellaisia ohjelmia kuin teitä huvittaa. Ja se on okei. Av-kääntäjäkin kuitenkin haluaa elättää omaisensa eikä voi valita mitä tekee.

    Tai voihan. Ette kai usko, että kaltaiseni tyyppi, joka ottaa elämän ja kuoleman tosissaan, jää rannalle räpeltämään joskus vuonna 2012?