Subwoofer-projekti: 2x Stereo Integrity HT18D2 + Behringer iNuke 6000DSP

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana ASA90, 22.07.2014.

  1. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    On tullut pitkästä aikaa taas subbarin päivitys eteen. Eli vanhat toistimet ovat 2x Coral PRF-400 omissa vajaan 70 litran suljetuissa koteloissa. Vahvistimen päivitin jo loppukeväästä (T.Amp E-800 --> iNuke 6000DSP).

    Projektin tavoitteena puhtaampi toisto koko kaistalla paremmalla äänenlaadulla sekä enemmän resursseja infroille.

    Koteloksi tulee suljettu ja kooksi niinkin pieni kuin 80 litrainen +/- 2 litra noin karkeasti arvioituna. Materiaalina on 21mm koivuvaneri joka on jo valmiiksi laminoitua (taloyhtiön varastosta ylijääneitä). Kotelon ulkomitoiksi tulee (SxLxK) 50,3cm x 50cm x 50cm. Sisälle tulee välilaipioita jotka kiinnitetään liimalla sekä puutapeilla/ruuveilla. Kotelon "kehikko" (kyljet+pohja+katto) tulee puristettua vannepuristimella kasaan.


    Elementin kiinnitys onkin ratkaisu jota en ole kenenkään vielä nähnyt käyttävän ja jonka uskon olevan esteettisesti suhteellisen siisti. Elementti asennetaan käytännössä kahden vanerilevyn (50cm x 50cm) "väliin", joista ulompi levy toimii upotuksena kumiripustukselle. Eli ulomman etulevyn reiän halkaisija tulee olemaan noin 2mm suurempi kuin kumiripustuksen reunasta reunaan. Sisempään etulevyyn puolestaan jyrsin upotuksen elementin asennusmittojen mukaan, ruuvaan sisälevystä päin ruuveilla kiinni ja näin elementti jää kahden levyn väliin ja kotelon ulos näkyy vain kumiripustus sekä kalvo.

    Tässä vaiheessa varmaan hyvä kertoa että etulevyjä en liimaa enkä edes ruuvaa muuhun koteloon kiinni. Etulevypaketti nimittäin kiristetään täysin paikoilleen kierretangoilla jotka menevät takalevyn ulkopuolelle asti. Etulevypaketin vaneriin, tai pikemminkin niiden väliin tulevat lyöntimutterit jokaiseen kulmaan. Käytännössä tulen käyttämään etulevyn "ohjureina" myös puutappeja jotta etulevy-paketti ei niin herkästi lähde vaeltelemaan vaikka etulevyt ovat puristettuina kiinni.

    Mitäs muuta, ai niin se viimeistely! Koteloon tulee "kehikon" kulmiin pyöristykset jyrsimellä noin 1-1,5 cm halkaisijan terällä. Muut reunat jätän jyrsin-vapaiksi. Päällystys tulee olemaan valkoista kalustevinyyliä jota tilasin briteistä kiiltovalkoisena 61x500 cm rullina. Ennen vinyylin laittoa hion aavistuksen karkeimpia kantteja pois kotelosta ja laitan valkoista spray-maalia kohtiin joissa itse puun väri näkyy (mikäli tulee aavistuksenkin huono sauma vinyyliin valkoinen spray taustalla pelastaa). Tekemäni pyöristysten ansiosta vinyylin laitto tulee olemaan ehkä aavistuksen helpompaa koska ei ole terävää kulmaa. Eli vinyylin voi tavallaan pyöräyttää kotelon ympäri ja tehdä sauman kotelon pohjaan. Ennen kuin teen "kehikon" päällystyksen, täytyy toki tehdä ensin etulevyn "upotuksen" päällystys sekä etulevyn etupuolen päällystys vinyylillä.

    Koteloon tulee myös etukehikko jonka teen myös vanerista. Eli käytännössä samat mitat, 50cm x 50cm x 2,1cm ja samat kantit kuin kotelossakin pyöristettynä yhtenäisyyden vuoksi. Tähän kehikkoon asennan 18" metallisen ritilän joka tulee mustana mutta spraylla huitaisen senkin valkoiseksi. Tämä sen takia että se ei paista niin kovasti valkoisen ohuen kankaan takaa jonka pingotan koko ritilän/kehikon päälle. Kehikon kiinnitys koteloon tulee olemaan magneeteilla; kotelon ulommaisen etulevyn suht pinnassa (noin milli-pari upotettuna) on yhteensä 5 kpl sylinterin mallisia neodiym-magneetteja ja kehikkoon laitetaan vastaaviin kohtiin samanlaiset, toki siten että vetävät toisiaan puoleensa. Näin saadaan etukehikko mahdollisimman siististi kiinni ilman reikiä/ulokkeita itse kotelossa.

    Lopuksi erittäin hieno paintilla väsätty piirros sekä pari simulaatiograafia entinen vastaan nykyinen. Eipä tuo ns. paperilla vielä kovin lupaavalta näytä. :)
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 23.07.2014
  2. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Koteloita pääsin tekemään paikallisen Ammattikorkeakoulun puupuolelle josta löytyykin erinomaiset laitteet työskentelyyn.
    Sainkin nopeasti kaikki kotelon isot levyt leikattua ja lisäksi täräytin tukilaippoihin kuviosahalla aukkoja. Sain myös suojakehyksen pikkurimat leikattua jiiriin. Lopuksi vielä mallinsin kotelon kokoa sekä miten saisin mahdollisimman hyvin välilaipat toisiinsa kiinni välikappaleilla (10cm x 2,1cm x 2,1cm vaneria).
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 22.07.2014
  3. "Q"

    "Q" Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.01.2009
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    8
    Siisti projekti :). Kierretangolla kiristäminen kiinnostaa senverran että millaisella tangolla meinasit? Onko olemassa mahdollisuutta että tangot alkavat jännityksen alaisina soida kuten kitaran kieli?
     
  4. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Teräksisellä 8-10 mm kierretangolla meinasin, hitsata päähän pultit ja tasoittaa röpelöhitsauksen rälläkällä. Ja en usko että rupeavat soimaan, on sentään kyse suht matalista taajuuksista. :) Ajattelin varmuuden vuoksi kuitenkin tehdä välilaipioihin läpiviennit kierretangon halkaisijan mukaan joten se tukee myös tankoa. Eli tangon resonanssitaajuus nousee soivan jänteen tukipisteiden lähentyessä.

    Vai onkohan minulla jäänyt tuosta jotain huomioimatta? :confused:

    Lisäksi unohtui ensimmäisessä postissa mainita mutta tuohon kierretankohommaan eli etulevypakan kiinnitykseen liittyen, saumakohdan tiivistyksen ajattelin tehdä silikonisaumalla tai muulla vastaavalla kiinnittymättömällä materiaalilla. Kierretangon pulttipää tulee tietenkin upotettuna takalevyyn mutta tarpeeksi isolla väljyydellä että mahtuu sopiva hylsy kiristämistä varten.
     
  5. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    mikä loppukäsittely tulee laatikoille??älä nyt mitään faking muovipäällystä laita,irvistelee kivasti vuoden päästä :D

    Tuota kierretankojuttua en oikein ymmärtänyt....olisko liiottelua jos liimaa käytetään kasauksessa....en ymmärrä mikä kauhu liimaan koska kierretankossakin tarvii lukita mutterit...........löystyvät ajan saatossa.

    Kehikon kiinnittämiseen on myös parempi ja rämisemättömämpi konsti,pienet palat tarranauhaa,noi teräskappaleet vaikka olis kuinka voimakkaat magneetit nimittäin tulee liikkumaan.
     
    Viimeksi muokattu: 23.07.2014
  6. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    [SUB][/SUB]Tuota kierretankoviritystä harkitsisin vielä. Et saa ainakaan tasaista tiivistevoimaa pelkästään nurkista puristamalla. Siinä käy niin että levy taipuu ehkä jopa silminnähden keskeltä sivua ulos. Tähän muotoon se myös jää ajan ja kosteuden vaikutuksesta. Saattaa se ehkä tiiviinä pysyä - riippuen tiivisteestä, mutta pyrkisin muuttamaan suunnitelmaa siten että kiinnityspisteitä on useampia. Eikö joku uppokantaruuvi-iskumutteri-peitetulppa/-levy -järjestely onnistuisi??
     
  7. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Päällysteeksi tulee siis ihan kalustevinyyliä mitä käytetään kalusteidenkin pinnoittamisessa ja onhan plazallakin vastaavaa käytetty, dc-fix nimellä kulkevaa muoviläpyskää.

    Ja ilmeisesti selostin etukehikon ja siihen kehikkoon kiinnitettävää ritilä viritystä huonosti. Magneetit tulevat siis vaneriin sekä etulevyyn että kehikon ulkoreunoille vetämään toisiaan puoleensa. Metallinen ritilä tulee kehikon keskelle vanerin yläreunan tasaan ja koko roska päällystetään pingoittamalla valkoinen kangas päälle.

    Kierretangon toinen pää tulee siis lyöntimutteriin joka on etulevypaketissa kahden 21mm koivuvanerilevyn välissä/upoksissa, en usko että sieltä hevillä löystyy.

    Ja vielä tuohon etulevyn "taipumiseen", itse luulisin että yhteensä 42 mm vahvaa koivuvaneria ei kovin pienillä momenteilla tule taipumaan ja kun levy ohjataan puutapeilla paikoilleen ja siten kiristetään niille paikoilleen, ei sen kyllä pitäisi siitä liikkua sivuttainkaan.

    Liimaa en siksi tykkäisi käyttää että saisi vielä etulevyn/elementin ehjänä irtikin joskus mikäli tarvetta esiintyy. :)

    Ehkä tuosta ekasta postista saattaa saada pieniä väärinkäsityksiä, pahoittelen huonoa aloitusta mutta eiköhän kotelon surkeus ajan myötä itsellekkin valkene :D
     
  8. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    päällystyksestä vielä,puu elää,muovi ei....jos puu on ollut vuoden käyttöympäristössänsä niin sitten ei enään kutistele.
     
  9. KiSaVa

    KiSaVa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.01.2008
    Viestejä:
    246
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ok. Ymmärsin todellakin hieman väärin tuon etulevyn. Luulin että vain toinen levy on irrotettava. Mutta silti huomauttaisin että 2x21mm on heikompi taivutuksen suhteen kuin 1x42. Lisäksi puutapit eivät estä taipumaa juuri lainkaan. Mutta en rupea väittelemään kun en ole varma vaikka toimisikin. Kerro sitten lopputuloksesta aikanaan.

    Edit/ No joo, kyllä ne puutapit auttaa, jos ne lävistävät molemmat levyt.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2014
  10. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Vanerit ovat olleet noin 15v varastossa ns. normaali olosuhteissa, luulisi olevan käyttökelpoista.

    Ja eivät puutapit sitä taipumaa olekaan estämässä vaan sivuttaistukina kiristäessä ettei lähde levyt lipsumaan.

    Laitan kyllä päivitystä joka virheestä mikä edessä on, en rupea turhaa kaunistelemaan. Tosiaan koteloista koitan tehdä ehkä turhankin vaikeat esteettisyyden vuoksi mutta noita peruskoteloita perus reunusupotuksilla on tullut tarpeeksi tehtyä niin ajattelin että vaihtelu virkistää.

    Kiitos toki huomautuksista, täytyy ottaa mietintämyssyyn ja pähkäillä miten saa ongelmia eliminoitua samalla kun elementit ovat vasta suomea kohti reissuun lähdössä. :)
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2014
  11. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Muutos välitukiin; elementti ei olisi mahtunut alkuperäistuilla ensinkään koteloon upotettuna. Ensimmäisestä liitteestä näkyy minkälainen muutos on käytännössä.

    Tänään sain aikaiseksi välilevyihin sekä niiden väliin tuleviin tappeihin reiät. Porasin jo valmiiksi kierretankoakin varten kaikkiin levyihin reiän sitä varten mistä sen tarvitsee läpi mennä.

    Ensimmäinen kotelo meni myös liimaukseen, siinä vaiheessa kun rupesin kasausta ajattelemaan niin kysyin että missäs vannepuristimet ovat (olin aikaisemmin kysynyt että onhan siellä niitä), löytyi yksi kappale hihnapuristimia millä nyt ei kuuhun menty. Sen takia kasauskuva vähän koomisen näköinen kun puristimia joka suuntaan että sai puristusvoimaa joka paikkaan edes jonkin verran.

    En tiedä oliko levyt alunperin vähän vänkyröitä mutta noin vajaan puolen millin rako jäi pariin paikkaan välilaippojen ja ulkoseinien välille, onneksi vähän ulkoseinän keskikohdasta puristamalla sai kuitenkin kontaktin. :)

    Huomenna toinen kotelokin liimaukseen ja tämä ensimmäinen jälkikäsittelyyn.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 24.07.2014
  12. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Vielä yksi kuva tuosta tuennasta, laitan viimeisen tuki"rinkulan" myöhemmin paikalleen ja ruuvaan kiinni sisältäpäin lyhyillä ruuveilla.
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. iluvai

    iluvai Uusi jäsen

    Liittynyt:
    20.02.2011
    Viestejä:
    759
    Saadut tykkäykset:
    6
    Vähintäänkin tukeve tulee :thumbsup:
     
  14. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tänään sain sitten ensimmäisen kotelon pois puristuksesta ja laitoin toisen puristukseen. Saas nähdä tuleeko jälkimmäisen kanssa jonkin sortin showta etulevyjen kanssa, puristus ei tämän kanssa nimittäin mennyt ihan täydellisesti eli kotelo ikään kuin kasvoi noin 2 mm leveys-korkeus suunnassa. Täytyy viikonlopun yli pohtia mitä tuon kanssa tekee.

    Ensimmäiseen koppaan ruuvasin kuitenkin jo kiinni viimeisen tukirinkulan.

    Iltapäivällä teinkin sitten "bile"kotelon nykyisille coraleille kun syksystä yhdet kemmakat on tiedossa. Kotelosta tuli bruttona 192 litrainen ja aion virittää sen tylysti reiluun 35 hz jotta saa mahdollisimman paljon herkkyyttä musiikkibassoille. Viritys tulee tehtyä 2 kpl 160mm viemäriputkella ettei niin helposti tuhise.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. "Q"

    "Q" Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.01.2009
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    8
    Moro. Ei ne tangot varmaan ala soimaan, kun tulevat kerta tuetuksi noin väliltäkin. Olisin tosin laittanut itsekin kiristyksen useammalla rassilla, esim. 4 kpl lisää, mutta aika näyttää miten tuo pelaa :). Etulevyn ja kotelon väliin löytyy biltemasta tiivistenauhaa, jota voisi ehkä kokeilla. Sitä on kahta erilaista, ja laitoin omiin subeihin sitä pehmeämpää (neopreeni 26-4502), mutta paksumpi (e.v.a. 26-4503) olisi ollut ehkäpä parempaa. Tein itsekin tuollaisen kotelomallin, jossa on irroitettavat etu- ja takalevyt. Jos (kun) noita vielä modailee, voisi tuollainen kierrerassikiristys hieman "viritettynä" mallina olla aika jees... ;).
     
  16. ASA90

    ASA90 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.01.2007
    Viestejä:
    212
    Saadut tykkäykset:
    3
    Juu eiköhän se selviä miten toimii, itse uskon että iskumutterit vanereiden välissä ovat aika tukevasti paikallaan mutta tiedä sitten.

    Tiivistyksenä ajattelin käyttöö ian silikonia, eli vetää paksuhkon silikonisauman kotelon ja etulevyn väliin. Tai joku vastaava elastinen sauma kuitenkin tulee kuivatettua tuohon, eihän sen välttämättä silikonia tarvitse olla. Mutta silikonilla varmaan onnistuu elementin tiivistys ettei pääse elementti valskaamaan upotus-virityksestään :)
     
  17. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keskelle, eli kauimmaksi kierretangoista voisi laittaa paksumman kerroksen tiivistettä, koska ne vanerit tulevat taipumaan tuolla matkalla kaikilla järkevillä paksuuksilla, joten tiivisteen paksuudella ja jäykkyydellä pelaamalla saisi tiiviyden varmistettua.

    Silikonia, sitä haiskahtavaa ei suositella kaiutinelementtien kanssa samaan ilmatilaan.
     
  18. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Silikoni haihduttaa kuivuessaan etikkahappohöyryjä, jotka tuhoavat tielleen sattuvat kaiutinelementit. Jos etukäteen kuivattaa kotelot kunnolla ja perusteellisesti, niin sitten ei tuhoa välttämättä tapahdu. Melkoinen rahallinen riskihän tuossa kuitenkin on.
     
  19. Dragon/

    Dragon/ Guest Guest

    Liittynyt:
    24.01.2009
    Viestejä:
    1 329
    Saadut tykkäykset:
    15
    Mites pojat, kuinka paljon noissa subeissa puhekelat lämpenee? Varsinkin kun kyseessä suljetut kotelot.
     
  20. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Omalaatuinen kotelon kiinnityssysteemi. Oletko kokeillut että kierretangot menee noista rei'istä läpi? Puun kanssa on aina semmoinen juttu, että tuommoisia voi olla vaikea saada suoraan linjaan... tai sitten niistä rei'istä pitää tehdä riittävän väljät kierretangon läpimittaan nähden. Periaatteessa tämmöinen vaatisi CNC-koneistetut puukappaleet, jos siitä haluaa täydellisen tehdä :)