Stereotoiston valinnoista

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana PasiJ, 17.09.2010.

  1. PasiJ

    PasiJ Guest Guest

    Liittynyt:
    25.04.2010
    Viestejä:
    26
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen kaavailemassa lähimmän vuoden sisään parempilaatuista äänentoistoa. Olen suhteellisesti ottaen aloittelija näissä asioissa ja kysyisin mielipidettänne erääseen askarruttavaan asiaan.

    Olen ainoastaan CD-musiikin kuuntelija stereona, enkä kaipaa mitään muita sovelluksia. Minulla on CD-soitin, jossa on balansoitu lähtö sekä voimavahvistin, jossa on balansoitu tulo. Yksinkertaista. Olen ymmärtänyt useasta lähteestä, että balansoitu kytkentä on kytkentänä paras mahdollinen musiikintoistoon CD:ltä stereona ja että voimavahvistin on käypä laite tähän tarkoitukseen, samoin että mahdollisimman lyhyt signaalitie on eduksi.

    Ongelmani on, että voimavahvistimeni on jo varattu kaiuttimille ja tarvitsisin subwooferia. Tarvitsisin siis ymmärrykseni mukaan joko esivahvistimen, joka veisi subwooferin päätteeseen pidemmällä signaalitiellä, integroidun vahvistimen, tai stereovahvistimen. Ongelmia on viimeisissä kahdessa kuitenkin kaksi: 1. nämä sisältävät usein turhaksi katsomiani laajennuksia, jotka vastaavasti nostanevat hintaa eli "maksan turhasta", 2. näissä ei useinkaan ole balansoitua sisääntuloa CD-soittimelle.

    Haluaisin siis ihannetilanteessa yhdistää balansoidun tulon ja subwooferlähdön yhdelle vahvistimelle, koska muita liitäntöjä en tarvitsisi. En kuitenkaan tarvitse paljoa watteja herkillä kaiuttimilla ja pienellä tilalla, ja nauttisin samalla mielelläni A-sarjan äänestä, mihin usea voimavahvistin ei taivu. En ole juuri löytänyt tällaisia vehkeitä alle 4000 eurolla.

    Olen kiinnostunut XTZ-ClassA100 D3 -integroidusta vahvistimesta. Ainoat ongelmani ovat ko. laitteen itselleni tarpeettomat laajennukset liitännöissä sekä balansoidun tulon puute eli "pelkkä" RCA-sisääntulo CD:lle, joskin kultalevyin. Toisaalta laite on osaksi A-sarjalainen, mikä lienee absoluuttisesti parempi kuin AB-sarja pieneen kuuntelutilaan ja siinä on myös subwooferlähtö.

    Pohdin siis: 1. saisinko pienemmillä laajennuksilla (=halvempaan hintaan?) jonkin muun vastaavan laitteen ja 2. menettäisinkö miten paljon, jos luovun balansoidusta tulosta RCA:n sijaan? Kannattaako hankkia esim. XTZ:n integroitu menettäen balansoidun ulostulon ja turhat ominaisuudet lisääntyen, mutta voittaen A-sarjassa ja subwooferin ulostulossa, vai olisiko joku muu ratkaisu parempi äänellisesti kuten esimerkiksi uusi nykyistä parempi (esim. XTZ:n) voima/päätevahvistin ja erillinen esivahvistin subwooferille, josta johdot tälle?

    Jos teillä olisi suositella jotain muuta, miel. max. 700 euron, ratkaisua, mikä olisi tällaiseen tilanteeseen tehty, otan neuvoja vastaan. Ja ylipäätään ehdotuksia.
     
  2. Hak

    Hak Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2001
    Viestejä:
    1 176
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ratkaisuksi tarjoan sellaista subwooferia, joka sisältää "high-level" inputin. Kyseinen subwooferi kytketään kauttimien rinnalle.

    Jos omaa makua miellyttävä subwoofer ei sisällä kaiutintasoista liitäntää. Niin silloin on mahdollista rakentaa itse vaimennin, jolla vahvistimen kaiutinliitännästä saadaan linjatasoinen signaali subwooferille.

    Molempien ratkaisujen heikkolenkki on siinä, ettei subwooferi(e)n ja pääkaiuttimien sovittaminen ole yhtä helppoa kuin linjatasoinen kytkentä käyttämällä. Linjatasoisella kytkennällä olisi mahdollista suodattaa pääkaiuttimilta alataajuudet pois. Tämä edellyttää sitä että subwooferin jakosuodin sisältää myös ylipäästösuotimen pääkaiuttimille.

    Sovitusta voi helpottaa kytkemällä pääkaiuttimien kanssa sarjaan kondensaattorin.