Toki alupintaisella voi ajaa. Paljon paremmin se anopinta silti kulutusta kestää. Vaan ei kodin putkimiestä. Esimerkiksi tuo on anodisoitu ja kestää kulutusta paljon paremmin kuin anodisoimaton kestäisi. Itse aiheeseen. Tässä projektissahan sillä kulutuskestävyydellä ei kovin isoa merkitystä ole. Varmaan kestää aika hyvänä omalla oksidikalvollaan. On kyllä hienon näköinen projekti. Itse olisin ehdottomasti tehnyt peilikuvat ja ihan samasta syystä kun näistä ei tehty. Tai siis syykin on peilikuva
Kiitoksia! Juu, kyllähän tuo oksidikerros kestää varmasti tässä käytössä hyvin. Hehe, olenkin saanut kaverilta kuulla tuosta peilikuva hommasta... Ei vaan ole hienoa jos kaikki tulee symmetrisesti, ku meinaa tuosta screeniseinästä tulla liian symmetrinen... jne. seli seli... Nuo sivupaneelien kulmat on nyt pyörstetty (enimmät fiiberillä ja hienosäätö viilalla), jos vaikka viikolla ehtis liimaamaan ne kii. Piti myös vetää nuo putkien sisäpinnat mustaksi, ei toiminu tuo alumaali, jotenki loisti liikaa...
Liimasin refleksiputken pätkän kiinni ja kiristin torven tiukasti paikalleen... Koteloon sisään laitoin pari pussia täytevanua ja lopuksi pari metriä levyvanua kevyesti täyttäen estämään täytevanun liikkumisen. Aero ja elementti kiinnitetty. Sommittelua. Kylkipaneeli vain teipillä mallattu paikoilleen...
Ompas elementin takana täyttä vanun suhteen :O Eikö elementin ja refleksiputken välillä pitäisi olla vanuton reitti?
Olisi kiva kuulla subjektiivinen arvio refleksisubin äänestä ilman yhtään vanua ja tuolla tavalla vanutettuna. Eli onko siitä mitään hyötyä vai ei. Omassa ei ole grammaakaan. Ja on tuo tyylikäs!
En mä tiedä. Jätin vaan refleksiputken suun ympärille tyhjää. Ajattelin, että tällä tavalla sais kotelokokoa "kasvatettua" ja näin myös viritystaajuutta alemmas. Muutahan merkitystä tuolla vanulla ei kai subissa ole..?
No perjaatteessa vanu vaimentanee moottorin ääniä ja ennemminkin vaikuttaa yläpään painetta laskevasti eikä alapäätä nostavasti (kuten suurempi kotelo), jolloin saadaan lisää tehonkestoa ja painetta koko kaistalle... (suorempi taajuusvaste) Ja enpä ole törmännyt ohjeeseen jonka mukaan pitäisi olla vanuton reitti elementiltä refleksille vaan riittänee että kummankin ympärillä on jonkinverran vapaata tilaa... Ja kyllä.. olisi mukava kuulla arvio ilman vanua ja vanun kanssa (OT: Kaikattimissa joissa aallonpituus mahtuu koteloon vanulla kompensoidaan huonoa kotelosuunnittelua sanoo DVB-G.)
Kyllä vanulla on ihan madaltava vaikutus kotelon viritystaajuuteen, eli asian voi ilmaista, "kotelon tilavuutta suurentava vaikutus". Mutta tuossa olisin huolissani, että jäähtyykö elementti. Pidemmän aikaa luukutettaessa, voipi elementin takatilan lämpötila vällyjen sisällä nousta melkoisesti.
Metallikartio + refleksi. En usko lämpöjen olevan ongelma paitsi, jos Mikkihiiri tykkää +130 dB siniaallosta.
Uuu, tänään ensimmäiset tyypit yhdellä subilla. Hieman Gwen Stefania ja Prodigyn Invaders Must Die:tä fiilistellessä... Ei ehkä parasta testimatskua, mutta olihan silti musasoundissa hieman enemmän "lämpöä" kuin mitä pelkillä Kef Q15:lla. Ulottuvuutta ja potkua tuntuu olevan hyvin. Säädöt ny on vielä melko hakusessa mut säädetään kunnolla sit kun toinenkn saadaan messiin. Pitää nyt illalla testailla joku jytinäleffa...
Koskas ne tulee myyntiin että, pääset taas uuteen subi projektiin?? Hienot on jälleen. väärällä alalla sanon minä
Eiköhän näillä mennä hamaan tulevaisuuteen... Eikä nämä vielä valmiit oo, pitää vielä kasata tuo toinen subi, liimata kylkilevyt ja keksiä jonkilaiset hillityt jalat. Lisäksi toinen vahvistin pitäisi hommata... jollain rahalla. Tuli tehtyä pienimuotoista leffatestiä. Boltin alun bassojytinät toistuivat varsin vakuuttavasti mutta silti sävykkäästi. Huoneresonanssit heräsivät helposti eloon. Tuntuu alarekisteri olevan selkeesti herkempi kuin vanhalla spiraalilla...
Hieman tuossa yritin mittailla tuota ulottuvuutta tuollaisilla naapuriystävällisillä voimakkuuksilla dB-mittari 1m päässä subin etupaneelista. Subbari tietysti sisätiloissa olohuoneessa suht lähellä nurkkaa. Tuollaista lukemaa heitti: 80Hz - 84dB 75Hz - 86dB 70Hz - 91dB 65Hz - 92dB 60Hz - 91dB 55Hz - 90dB 50Hz - 94dB 45Hz - 96dB 40Hz - 93dB 35Hz - 89dB 30Hz - 84dB 28Hz - 83dB 26Hz - 87dB 24Hz - 91dB 22Hz - 93dB 20Hz - 88dB 18Hz - 83db 16Hz - 78dB 14Hz - 77dB 12Hz - 65dB Olishan tuosta voinut piirtää graafin, mut en tiedä miten..?
Millainen mittari käytössä? Ellei hyvälaatuinen flat-painotuksella varustettu, niin lukemat vaativat korjausta/kompensointia.
RadioShackin analoginen C painotuksella ja Fast valittuna. Eli mitä tuosta käppyrästä voi päätellä? Susi on? Huonemoodit vaikuttaa ilmeisesti? Niin siis tämä on mitattu yhdellä subilla. Löytyy kyllä BFD ja TrueRTA mut pitäis vaan asentaa uudestaan koneelle, ei oo vielä saanu aikaseksi...
Laitan tähän ketjuun kun kerta käsitellään stereosubeja. Tarkoitus olisi kanssa lähteä tekemään stereosubit, Monolithin myyn poes. Elementeiksi olen lyönyt lukkoon Peerless XLS12" ja ~40L suljetut kotelot. Näin siksi, että on niin hyviä kokemuksia tästä pikkuruisesta suljetusta 10" mallilla ja lisäksi stereosubeilla saa jo taisteltua joidenkin huonekorostuksien kanssa hakemalla koteloiden paikkoja. Kotelomateriaaliksi tulee hiukan eksoottisempi Corian, eli käytännössä kotelo kasataan Corianin omalla liimalla jolloin sihen ei jää minkäänlaisia saumoja näkyviin. Coriania pystyy myös lämmittämällä muotoilemaan lähes mielivaltaisesti
Jostain syystä en saanut TrueRTA:ta toimimaan oikein, tai pikemmikin mikkiä. Kauhee kohina heti kun mittarin löi päälle..? Mittailin sit vanhalla tavalla... Molemmat subit käytössä mittari kuuntelupisteessä. 80Hz - 86dB 75Hz - 87dB 70Hz - 88dB 65Hz - 83dB 60Hz - 80dB 55Hz - 84dB 50Hz - 90dB 45Hz - 93dB 40Hz - 91,5dB 35Hz - 91dB 30Hz - 90,5dB 28Hz - 90,5dB 26Hz - 91dB 24Hz - 92dB 22Hz - 89dB 20Hz - 80,5dB 18Hz - 79,5db 16Hz - 80dB 14Hz - 80dB 12Hz - 67dB RadioShackin korjaustiedostosta tehty korjaus: 80Hz - 86dB 75Hz - 87dB 70Hz - 88dB 65Hz - 83dB 60Hz - 80dB 55Hz - 83,5dB 50Hz - 89dB 45Hz - 91,5dB 40Hz - 90dB 35Hz - 88,5dB 30Hz - 87dB 28Hz - 86,5dB 26Hz - 86,5dB 24Hz - 87dB 22Hz - 83,5dB 20Hz - 73,5dB 18Hz - 71,5db 16Hz - 71dB 14Hz - 68,5dB 12Hz - 53dB Kyllä se vaan näyttää, että tuosta 22Hz alta lähtee laskemaan melko jyrkkään. Tai sit huone korostaa tuosta 20 Hz ylöspäin olevia taajuuksia ja todellinen viritystaajuus on tuolla 14Hz alla..? Pitäis ehkä mitata vähä laajempaa skaalaa.
Eikös viritystaajuuden saa esim. soittamalla sinitaajuuksia luullun viritystaajuuden ympäristössä ja katsoa missä kalvo liikkuu vähiten ? Ainakin järkeiltynä voisi selvittää noin, itse kokeilin omalla subbarilla tuota mutta vahvistimen subsonic ( joka lähellä viritystaajuutta ) aiheutti hämmennystä joten en saanut tarkkaan katsottua.
Harvoin kuuntelupaikalta saa järkeviä tuloksia, jos puhutaan kotelovasteesta. Mikki mahdollimman lähelle elementtiä (vaikkapa 3-5cm) ja subi keskelle huonetta. Tämäkin toimii oikein vain suljetun kotelon kanssa. Refleksiä mitattaessa tällä konstilla näkyy vasteessa notkahdus josta näkee käytännön viritystaajuuden, muuten vaste näyttää samalta, oli putki sitten auki tai tukittuna.