SPL Dynamics DHC-3 Kondensaattorin kytkentä?

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Kunki, 12.12.2008.

  1. MeatyDust

    MeatyDust Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nää on taas näitä neuvoja..........:OI
     
  2. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    no onko parempia neuvoja ?
     
  3. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se mitään auta, vähäinenkin hyöty hukkuu johtoihin jos konkka on liian kaukana vahvistimista. Jos tuo alkuperäiskysyjän mainitsema SPL Dynamicsin konkka edes mitään hyötyä tuo.


    Paremmista neuvoista kun puhutaan, niin itsekin jo yhden mainitsit, sen maadoituksien tarkastamisen nimittäin. Ihan asiaa olisi, mikäli maadoitukset olisi puhtaassa peltipinnassa. Ja tietenkin maapiste olisi mahdollisimman suorassa yhteydessä auton koriin tai runkoon. Joskus tullu vastaan tilanteita, että maadoitus ei ole toiminut ollenkaan, siis jännite 0 akun plussan ja ko. maapisteen väliltä mitattuna, kun maapiste ollut sopivasti hapettunut ja maaleja ei ollu hiottu alta pois. Kuitenki kun putsas hapettumat ja maalit hio alta pois, niin Akun plussan ja ko. maapisteen väliltä sai yleismittariin 14.4V auton käydessä..
     
  4. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    en puhunutkaan vahvistimen saamasta hyödystä yhtään mitään jos konkka on akussa kiinni vaan tarkoitinkin nimenomaan tilannetta jossa lisäkonkka kytketään akun kanssa aivan vierekkäin ja jos valot edelleen vilkkuvat (kun se ylimääräinen konkka on jo todella lähellä itse valoja) niin valojen vilkkuminen johtuu jo aivan muusta kuin itse konkasta tai sen riittämättömyydestä tms...
    jos taas konkka auttaa nyt valoihin mutta ei vahvistimille niin selitys miksei konkka toimi takaluukussa on virtajohdotus joka rajoittaa takaluukkuun päin (eli vahvarille) menevää virtaa liikaa (ja näin ollen konkkakaan ei koskaan lataudu vaan aiheuttaa pahemman virtapuutoksen).
     
  5. MeatyDust

    MeatyDust Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mietippä nyt vielä tätä:thumbsup:
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä taas en puhunut konkan riittävyydestä vaan siitä saatavasta hyödystä. Jos tuosta SPL D:n 3F konkka on toteutettu samoin, kuin saman mallisarjan 10F malli, niin yhtä tyhjän kanssa se on. Aivan liikaa sisäistä vastusta. Saman mallisarjan isommasta 10F konkasta ASTM:n testiporukan (linkin testin BDF-tallennettuun muotoon pistin tuonne aiemmin) mittaama hyöty ainakin on edelleenki 0%, johtuen suuresta sisäisestä vastuksesta. Jos sisäinen vastus olisikin pieni, niin sinänsä 3F olisikin varmasti kapasiteettinä alkuperäisen kysyjän tarpeisiin riittää kapasiteetti.
     
  7. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Itse olen käsittänyt, että on vain ns. turvallisuustekijä koska akkujen kans voipi olla räjähdysvaara. Tyhjä konkka vaan on lähes mahdotonta kytkeä suoraan akkuun ilman kipinöintiä. Eihän enää sitten kun kontaktit on kiinni mitään kipinöintiä synny, vaan juuri siinä kun ne ekaa kertaa laittaa kiinni.
     
  8. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Varmaankin kannattaisi tarkistaa/vahvistaa akun maadoitustouvi koriin. Siinä saattaa olla 4 mm kaapeli ja jos kontakti vielä huono, ei uusi akku uta mitään. Ja huono maadoitus/ohut maadoitusjohto aiheuttaa sen valojen vilkkumisen. Saat helposti testattu yleismittarilla,kun mittaat jännite-eron akun navan(suoraan akun kontaktista) ja auton korin väliltä (ei siis maadoitusruuvista vaan korista suoraan) valot päällä.
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ei kannattaisi uskoa mitään mitä ylläoleva henkilö foorumilla puhuu. Hän nimittäin on saanut koulutuksensa sellaisessa urbaanilegendojen mikä-mikä-maassa, jossa 100000 ohmin vastus synnyttää verkkojännitteeseen liitettynä ihmisen tappavan virran. Tarkemmin sanottuna puoleen verkkojännitteeseen eli jännitejakajaan, siis 115 volttiin liitetty 100000 ohmin vastus. Mutta annan luvan laskea virran myös 230 voltilla, koska sekään ei vielä tapa ketään.

    Siispä autoharrastajat, toivottavasti teillä on vielä järki pysynyt päässä, eli pyytäkää kyseistä Ohmin Lain Raiskaajaa aivan ensimmäiseksi perustelemaan matemaattisella tarkkuudella, millä ihmeen keinolla 115 tai 230 volttia 100000 ohmin vastuksen läpi ajettuna tappaa ihmisen.

    Fakta nimittäin on, että 1-2 milliampeerin virta ei vielä tapa ihmistä.

    Niin kauan kun kyseinen tyyppi käy levittämässä minua vastustavia valheita, minä käyn kyseenalaistamassa hänen matemaattista pätevyyttään, joka on näemmä hankittu joulukinkun kylkiäisenä ilmaiseksi. Valehtelemaan minä en alennu, fysiikan laki on aina takanani, joten täsmennettäköön tässä, että luultavasti se joulukinkun kylkiäinen jotain maksoi, nosti kinkun hintaa hieman. Matemaattista pätevyyttä se ei näemmä kasvattanut edes hintansa arvoisesti.

    Ou jee, tappava 100000 ohmin vastus. Siitähän saisi hyvän kauhuleffan. Kauhuleffoissahan on tappavia hämähäkkejä, vampyyreja, marsilaisia, ja nyt tämä uusin pahis: Tappava 100000 ohmin vastus™. Elokuvateattereissa ensi perjantaina. Tai siis mikäli ylläoleva matematiikan professori saa järjestettyä rahoituksen humpuukileffalleen. Takuulla leffa ei perustu tositapahtumiin, joten dokumenttisäätiö ei anna killinkiäkään.

    Miten olisi Skepsis ry leffan rahoittajaksi? Hups, sehän juuri vastustaa valehtelua ja harhaluulojen levittämistä. Taidanpa ilmiantaa "huippumatemaatikon" Skepsikselle, että käyvät hakemassa tuon luonnonlahjan pois kaduilta kuleksimasta, ties vaikka ensi viikolla hän väittäisi 12 voltin autoelkoa ja 4 ohmin vastusta tappavan virran lähteeksi. No jaa, tavallaan tappaahan se, jos käytetään 50 kilowatin akustoa sekä vahvistintehoa ajettuna 4 ohmin subbarielementeille ja pannaan pää painekammioon ilman kuulosuojaimia.

    Tuollaista leffaa eli dokumenttia jo voisi filmatakin. Hups, niinhän jo tehdäänkin, dB-Drag-kisoja siis kuvataan. Miksei siellä ole ihmistä painekopissa pää paljaana 180 dB äänenpainetestin aikana? Samasta syystä (=maalaisjärki) miksi kukaan ei halua työntää rengasrautaa sydämeensä ja johdottaa siihen verkkovirtaa 100000 ohmin vastuksen kautta. Se nimittäin on ainoa temppu jolla 100000 ohmin vastus, tuo ihmiskunnan vaarallisin vihollinen, kykenee tappamaan ihmisen.

    Pysykää kaukana elektroniikkaliikkeistä, siellä pesii valtavat määrät niitä huippuvaarallisia otuksia. 100000 ohmin vastuksia.
     
  10. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Onko ongelmia, kun tännekkin ketjuun pitänyt tulla meuhkaamaan ? En ole väittänyt missään, että sen 100k vastuksen läpi verkosta tuleva virta olisi tappava? Viitsisitkö kertoa, missä niin olen kirjoittanut? Ei, vaan sen vastuksen toisella puolella. Täällä joku 12v lukee innolla ohjeen ja rakentaa ja säätää kauhealla tohinalla, kytkentä pyörii siinä jossain pöydällä muiden romujen joukossa, silloin se muuttuu vaaralliseksi.

    Kannattaisi opetella lukemaan ja varsinkin ymmärtämään...

    Pitäisikö sinuakin kehua jollain sinua kuvaavilla sanoilla, ei viitsi.

    PS. ei se jännitekkään yksinään ole tappava, on sitä teslamuuntajan sadoilla tuhansilla volteillakin tullut leikittyä ja hengissä ollaan.

    edit: Muistaakseni Suomessa on alhaisin ihmisen (ihonkontaktilla) tappanut jännite 6-7 volttia, näin muistelisin
     
  11. Kunki

    Kunki Guest Guest

    Liittynyt:
    24.10.2008
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se akun maadoitusjohto muuten on aika onneton jokalailla, että sen voisi ainakin vielä koittaa vaihtaa.

    Tai sitte kyseinen konkka vain on suoraansanottuna täys paska, eikä tilannetta korjaa mikään.
     
  12. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kannattaa vaihtaa paksumpaan tai ainakin tarkistaa, että on kunnolla korissa kiinni ja kontakti hyvä. jos maadoitus akulta koriin huono, valojen vilkuntaan ei auta 10 kpl kunnon akkujakaan, jännitehäviö kun tulee maadoitusnarussa/sen kontakteissa.
     
  13. FakeEasterEgg

    FakeEasterEgg Guest Guest

    Liittynyt:
    13.11.2011
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0

    Itelläni on samat ongelmat carina E:ssä kans tosin on spl dynamicsin 1F konkka eikä tunnua paljoa auttavan. Syväpurkaus akku voi olla hankinnan alla ja toi auton vakiovirta puoli on sen verran sekavaa seurakuntaa, kaikki kaapelit laturilta menee moottorin kautta ja suojattu kohtuu hyvin niin en ala niitä ronkkimaan, mutta tuon akun vois vaihtaa jospa auttaisia asiaa.

    Audiocheck sivustolla sanoivat että tyo 35mm2 kaapeli saattaa olla liian ohukaista yli 1000w laitteille, pitäisi olla 50mm2 kaapelia, sekä 150A sulake pitäisi vaihtaa 200A mutta noh, ennemmin ostan sen uuden akun kun alan vetelemään uusia satojen eurojen kaapeleita.


    Laitteistona löytyy ice 1500d spl vahvistin @2ohm elikkä alle 1000w ja elementti on toistaseksi P3D410 10" Rokkari jotenka virran käyttö ei pitäisi edes olla mitään hävytöntä luokkaa.
     
  14. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se 35mm2 kaapelin riittävyys riippu paljolti siitä, kuinka paljon sieltä vahvistimelta todellisuudessa sitä "hönkää" (Lue: tehoa) oikeasti subille otetaan. Jos puhutaan esimerkiksi suhteellisen maltillisesta katukäytöstä tai oikeastaan melkein mistä vaan normaalikäytöstä, niin se 35mm2 (ainakin OFC-kaapelista puhuttaessa) voi hyvinkin olla riittävän paksua. vallankin jos se ICE on ainoa sen kaapelin päässä oleva vahvistin. Mikäli samasta kaapelista on haaroitettu virrat myös useamman sata wattia antavalle, pääkaiuttimia ruokkivalle vahvistimelle, niin se toki on sitten eri asia. Ja jos esimerkiksi MaxBoom-kisaamisesta puhutaan ja se 1500:nen ajetaan leikkaantumisrajalle ja pikkuisen mahdollisesti jopa ylikkin, vaikka sitten vain sillä 2 ohmin kytkyllä, niin tuo 35mm2 alkaa olemaan ohkaista.

    Toki kannattaa muistaa myös kaapelin materiaalin vaikutus, eli esimerkiksi valmisjohtosarjaa käytettäessä johto ýleensä on (kuparipinnoitteista) alumiinikaapelia, jonka sähkönjohtamiskyky on pikaiseen arvioiden luokkaa 65-70% puhtaan kuparin johtamiskyvystä. Eli tälläinen kaapeli saisi mielellään olla vähintään pykälää järeämpää, kuin kunnollinen irtotavarana myytävä OFC-kaapeli (kuparikaapeli). Ja tässäkin kannattaa olla tarkkana, mitä ostaa, koska irtotavarana on saatavana ihan yhtälailla OFC-, kuin CCA-kaapeleitakin. Autohifikaapeleista puhuttaessa yleensä alumiinikaapelin erottaa hinnasta, kun 50mm2 kuparikaapeli maksaa halvimmillaan helpostikkin 20€ metrille, niin alumiinikaapelia saa edullisimmillaan jopa alle puolella hinnalla. Edullisempiakin OFC-kaapeleita toki löytyy, esimerkiksi hitsauskaapelina. Kaikkein halvimmillaan kuparikaapelit taitaa olla sähkötukuissa (Mkev/ Mkem), tosin näillä liikkeillä myyntivoluumit ja sitä kautta myös sisäänostoerät ja -hinnat ovat hieman eri luokkaa, kuin autohifiliikkeillä. Toisaalta autohifikaapeleissa taitaa myös helposti tulla merkkilisääkin hintaan suhteellisesti reippaasti.

    Ja kannattaa myös pitää mielessä autohifistien vanha sanonta: Kuparia ei ole koskaan liikaa.