Sony VPL-HW45ES

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Ari, 01.04.2017.

  1. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Kuten aiemmin kirjoitin, aiempi Sony VPL-HW15 -projektorini "kuoli" sinisen värin osalta sinisen SXRD-paneelin degredaatioon. Oli siis pakko hakea joku uusi.

    Kaikesta huolimatta päädyin Sonyyn jälleen, vaikka tätä vaivannee sitten vanhempana sama vika. Mutta kyllä tällä useamman vuoden pärjää.

    Tänään hain laitteen ja on vasta hyvin lyhyt kokemus laitteesta jonka juuri asensin käyttöön HW15:n tilalle. Vertaan siis siihen. En löytänyt tästä projektorista aiempaa ketjua, joten tein uuden.

    Suuria eroja ei periaatteessa näytä olevan, esimerkiksi kotelo on täsmälleen saman näköinen, kaukosäädinkin on melkein samanlainen ja niin edelleen.

    Toki tässä on enemmän valovoimaa ja käytännössä turha 3D-tuki (en hankkinut 3D-laseja turhina). Mutta merkittävänä erona havaitsin analogisten inputien täydellisen puuttumisen. Ei ole kuin 2 HDMI-inputia. HW15:ssä oli myös S-video-, komposiitti- ja komponentti-inputit. Tähän ei siis pysty kytkemään mitään vanhempia laitteita joissa ei ole HDMI-ulostuloa, huono homma. Minulla on kyllä vahvistin, joka pystyy konvertoimaan analogiset liitännät HDMI:ksi, mutta sellaisiakaan ei enää myydä. Minulla kun on käytössä edelleen esimerkiksi Super-VHS-nauhuri, jonka paras ulosanti on S-video. Sitä ei löydy enää mistään. Tai vanha regionfree dvd-soitin, ulostuloina vain joko komposiitti, S-video, komponentti tai vga... ja tässä tykissä ei ole mitään niistä, ei edes vga:ta. Ja Yamahan vahvistin tulkitsee komponentti-inputtiin tulevan anamorfisen videon aina 4:3-muotoon... :(

    Samaten HW15:ssä ollut dynaaminen iiris puuttuu tästä HW45ES-mallista ja nykyään se löytyy vasta HW65ES-mallista. Kuitenkin tässä 45:ssäkin on DRC eli Sonyn "kuvanparannus"-toiminnot. Niillä on käyttöä jos siihen kytkee jotain muuta kuin 1080p-signaalia. Kuitenkin tuon HDMI-pakon takia käytännössä sinne menee ainakin minulla vain 1080p-signaalia, koska vahvistin skaalaa sen siihen. Toki jos kytkee jonkun SD-tarkkuuden laitteen vaikka 576i-signaalilla niin DRC:lle lienee käyttöä. HW15:ssä DRC:tä ei ollut ja sen kuva SD-tarkkuudella oli surkea ja se vaati ulkoisen skaalaimen käyttöä käytännössä.

    Myös kaukosäätimestä olivat hävinneet HW15:n säätimessä olleet dvd/bluray-soittimen ohjausnäppäimet (toimivat HDMI-liitännän kautta). Se nyt ei itseäni sinänsä häiritse, koska itse käytän Logitech Harmony Ultimatea ja Hubia kaikkien laitteiden ohjaukseen enkä käytä mitään alkuperäsiä säätimiä, mutta jos joku muu tekisi saman vaihdon ja olisi käyttänyt niitä projektorin kaukosäätimen näppäimiä myös dvd/bd-soittimen ohjaukseen, se ei onnistu tuon omalla säätimellä.

    Mustan taso ja hiljainen käytiääni ovat edelleen ne Sonyn parhaat piirteet, joiden takia se taas sinne meni.

    Jos jollain on muita kokemuksia tai vinkkejä, niin jatkakaa. :)
     
    Moti tykkää tästä.