Sikariharrastajia?

Keskustelu osiossa 'Olut sekä muut drinkit' , aloittajana Raymond, 03.01.2005.

  1. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo jälkimmäinen mesta kiinnostaisi minua, tosin ylemmästä linkistä en löydä itseäni mistään nettikaupasta. Eli onko joku tuttusi kenties tilannut tuolta estanc..., kun joku suositteli sinulle. Muutamat s-postit on vaihdettu, mutta jos sivujen yleisilme ei ole mikään ammattimaisin. Oudoksuttaa myös, kun meikäläiselle heidän minimi postikulunsa ovat 20e..
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    No tuossa jälkimmäisessä mestassa on kuulemma aivan hirveet lähetysajat, ja mä en oikeastaan edes harkitse sitä enää. Aion tilata joka Espanjalaisesta Briznasta tai sitten tästä Portugalilaisesta CigarWorldistä.

    Niin, Briznalla ei siksi ole sivuja, kun kuulemma Espanjassa ei saa mainostaa tupakkaa enää niin näkyvästi -- tai jotain. Mutta siis Brizna ON suosittu ja kuulemma hyvin luotettava, joten en näkisi mitään riskiä sieltä tilaamisessa. Ainut vaan on, että tilaus tapahtuu joko pankkisiirrolla tai faxaamalla VISA-tiedot, jolloin myös joutuu maksamaan kolmen prossan VISA-kulut. Mut siis noihan vastailevat sähköposteihin kiitettävästi kyllä!

    Mä itse asiassa oon vähän innostuneempi nyt tuosta CigarWorldistä (ei saa sekoittaa cigarworld.de:hen). Hinnat ovat hitusen alempia kuin Briznalla, ja ilmeisesti n. 21 eurolla voi ottaa FedEx-lähetyksen ja paketti tulee 24 tunnin sisällä! Tämän lisäksi tällä liikkeellä on omat sivustot ja VISA:lla voi maksaa netissä. Ainut vaan tässä on se, että tästä liikkeestä ei ole juurikaan kokemuksia netissä, joten en tiedä onko mahdollisuus feikkeihin. Tosin tämä liikehän tuli mun tietoon suosituksen kautta.

    Molempiin olen muuten lähettänyt meiliä ja kysynyt, että onhan heidän Cohibansa varmasti aitoja, ja molemmista ollaan vastattu, että takuulla on. Eihän tämä sitä tarkoita toisaalta, että ne ovat varmasti aitoja...

    Varmaan ehkä aion tilata sitten sieltä CigarWorldistä, koska kummiskin se on niin iso plussa, että saa käyttää VISA:a netissä. Tietenkin harmittaa, jos saa väärennöksiä ja on maksanut 200 euroa, mut sitten mä kyllä lähetän aika kritisoivan meilin tuohon putiikkiin ja vaadin VISA:a palauttamaan mun rahat. Nimittäin ainakin mulla on todiste siitä, että tämä paikka on vakuuttanut, että heidän myymänsä Cohibat ovat aitoja.
     
  3. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Näin sen pitää mennä... Tänään tuli mulle vastausta yhdellä foorumilla. Tyyppi joka alunperin suositteli mulla sitä portugalilaista CigarWorldiä ilmoitti, että hän oli sieltä juuri Siglo II:sia tilannut (ja antoi ymmärtää niiden olleen aitoja). Eli CW:ssä voi maksaa netissä VISA:lla, siellä on Briznaa hitusen halvemmat hinnat, lähetys tulee parhaimmillaan parin päivän sisään perille ja nyt kun sieltä taitaa varmasti saada aitoja Cohiboja, niin mulla ainakaan ei ole enää epäilystä siitä, mistä paikasta tilaan seuraavan satsin: CIGARWORLDISTÄ!
     
  4. dille

    dille Guest Guest

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    1 277
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko muuten Pehmis ikinä huomannut, että maailma tarjoaa muitakin sikareita, kuin Siglo II. On myös Siglo I,III,IV,V ja VI. Kun nuo kokeilet, ei maailmassa ole mitään kokeilemisen arvoista sikaria:hitme:. Ihmettelen tuota tuleivaisuuden vakaumustasi, että et aio polttaa mitään muita pötköjä, kuin Siglo II:sia lopun elämäsi. Mielestäni tuo ei kuitenkaan ole mikään järisyttävä polttokokemus. Olen useita halvempiakin polttanut, joita pidän tuota parempana.
     
  5. anttipee

    anttipee Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2002
    Viestejä:
    670
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tulipahan pölläytettyä todella loistava sikari. Nimittäin Montecriston Edmundo. Paksuutta on jo röyhkeäksi asti, pituus menee suunnilleen sinne normi coronan kokoluokkaan. Netti tietää kertoa että virallinen koko olisi 5 3/8 x 52.

    Maku on varsin monivivahteinen ja nikotiinin määrä pysyy suurehkosta koosta huolimatta aisoissa myös tällaiselle ei-tupakoivalle kunhan vetelee rauhalliseen tahtiin. Taidanpa siirtää katseen kohti nettikauppoja, tahtoo lisää ;)
     
  6. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Jaaha, pitääpä tännekin kirjoitella nykykuulumisia. Viime viikonloppuna tuli vedettyä ensimmäiset omat Cohibat. Perjantain Siglo II ei ollut ihan ideaali vaan se taisi olla hiukan liian kuiva. Se savutti alkuun aika paljon, ja kun tuhkia karistelin, niin päähän tuli ns. tulivuorimuoto. Lisäksi maku oli aavistuksen kitkerämpi kuin normaalisti. Sikari myös paloi aika nopeasti. Silti oli se ihan kiva kokemus. Lauantain Siglo II oli sitten täydellinen. Se syttyi tasaisesti ja paloi tasaisesti. Maku oli kermainen ja hienostunut, ja todella oli mahtava istua terassilla illalla sitä polttelemassa. :thumbsup:

    Humidorin käyttö on hallinassa jo. Nyt kun on kuumia kesäpäiviä, niin mä enimmäkseen käytän humia ilman kostutinta, ja kosteusprossa pysyy silloin siinä 64-67:ssä. Joskus se uhkaa laskea sen alle, ja silloin pidän päivän kostutinta humissa, jotta kosteusprossa nousisi. Tuskin mun sitä kostutinta tarvii täyttää ennen syksyä tai sitä aikaa, kun huoneen lämmön saan pysymään alle 21 asteessa (eli kun voi kosteusprossaa pitää lähempänä 70:ntä).

    Mulla on enää neljä Siglo II:sta humissa jäljellä, ja tulevana viikonloppuna varmaan menee kaksi. Mä olenkin varmaan viikonloppuna tilaamassa 25 Siglo II:n boksin tuolta Portugalin suunnalta:
    http://www.cigarworld.pt
    Mun täytyy sanoa, että onhan mulla omat epäilykseni, koska jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että Saksan liikkeet ovat paljon luotettavimpia kuin nämä eteläisempien maiden liikkeet. No kuitenkin olen jutellut 3-4 suomalaisen tyypin kanssa, ja kuulemma tuo liike on tosi hyvä paikka ainakin hintansa ja nopeutensa suhteen. Siglo II -boksi maksaa 200 euroa ja kun siihen ottaa FedEx-lähetyksen (tulevat perille n. kahdessa päivässä) ja vakuutuksen, niin hinta nousee n. 230 euroon, eli sikarille tulee kappalehinnaksi hiukan yli 9 euroa (vrt. Saksan 12.2 euroa). Ne tyypit ovat myös sanoneet, että laatu on hyvää ja sikarit ovat aitoja (eräs tyyppi oli juuri Siglo II:sia tilannut, ja vahvisti asian). Toivottavasti tulee hyvä kokemus (knok knok knok)!

    Jos tuosta liikkeestä tulee hyvä tilauskokemus ja sikarit ovat hyviä, niin siitä tulee mun vakioliike. Jos ei, niin mulla ei varmaan ole varaa ottaa uutta riskiä, ja siksipä sitten varmaan pitäydyn Saksan liikkeissä kuten vaikkapa cigarworld.comissa tai cigarrenversand.comissa.

    dille, kyllä mä aion muitakin sikareita polttaa, mutta tässä vaiheessa harrastuksen alussa haluan pysytellä varmassa valinnassa, eli Siglo II:ssa. Coronathan ovat hinta-laatu-suhteeltaan parhaimpia ja kun mä pidän Cohibojen hienostuneesta ja kermaisesta mausta, niin Siglo II on aika selvä valinta. Ja täytyy huomioida, että mä lähdin tähän harrastukseen nimeomaan säästääkseni rahaa, joten senkin takia mä haluan pysytellä enimmäkseen sikareissa, joista varmasti tykkään. Ehkä sitten lähempänä joulua voin tilata kokeiluerän vähän kaikenlaisia sikareita: Hoyo de Monterreytä, Partagasta ja Montecristoa.
     
  7. akomu

    akomu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alkaa kovasti kuulostaa, että ETP:n 1-2 sikaria kuukaudessa voi kasvaa hiukan isommaksi, ainakin näin aluksi :)

    Tämän ketjun lukeminen sai kyllä omankin mielenkiinnon heräämään. Tupakkaa ei ole tullut ikinä polteltua paria kokeilua lukuunottamatta, mutta sikarit ovat jo joitain vuosia kiinnostaneet. Kokemukset rajoittuvat ehkä kolmeen "vähän isompaan" ja vähän useampaan pienempään. Yksi Oulun Graalista (baari siis)ostettu oli jo ihan kunnioitettavan kokoinen, mutta en muista senkään merkkiä. Hinta taisi olla siellä 15€ paikkeilla ja olihan sitä hieno siemailla punaisessa nahkanojatuolissa istuskellen, viskilasi toisessa kädessä ja takkatulta katsellessa. Minkäänlaisesta kokemuksesta ei siis voida puhua :)

    Ja kun avovaimollakin on kiinnostusta sekä viskiin, että sikareihin, niin tästähän voisi kehkeytyä oikein mielenkiintoinen harrastus. Pitääkin siirtyä seuraavaksi viskiosiolle. Siitä on sentään jonkun verran kokemusta.

    Noh, tulee varmaan aiheeseen vielä palattua, kunhan tässä lähiviikkoina kerkiää enemmän asiaan paneutua. Varmaankin tulen tilaamaan jonkinlaisen aloitussetin, kuten ETP:kin, vaikken ehkä aivan yhtä kalliiseen makuun sytyttimien ja leikkureiden muodossa ainakaan aluksi lähde. Lopultahan kaiken ratkaisee vain oma tunnelma. Laadusta ei toki parane tinkiä liikaa, mutta ylimääräinen on aina ylimääräistä.

    Olisiko jollain muuten suositella mitään kirjallisuutta aiheeseen liittyen? Suomennetut teokset ovat plussaa, mutta kyllähän tuo englantikin tietysti taipuu tarpeen tullessa. Liekkö noita löytyy näin aluksi kirjastosta...
    Ihan jotain peruskirjallisuutta siis puhtaasti aloittelijalle, toisaalta taas jonkinlainen historia-/syvempikirjallisuuskin voisi kiinnostaa.
     
  8. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa sitten muistaa että ainakin aloittelevalle sikarin polttelijalle hyvä portti saattaa olla parempi juoma kuin viski.
     
  9. akomu

    akomu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pitää muistaa koittaa tuotakin. Viski vaan on valmiiksi sydäntä lähellä, jonka takia sitä tuossa esittelin. Port-viinejä en muista koskaan edes maistaneeni, tavan punkkua tosin on tullut litkittyä vähän reilummin. Ainakin joidenkin Stockan pikkusikareiden (ja tuon Graalin isomman) kanssa viski on maistunut oikein hyvältä. Mutta koitetaan portiakin, kunhan harrastus pääsee käyntiin.
     
  10. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3
    Porttia kai muutenkin suositellaan ennemin kuin viskiä sikarin seurana, mutta omalla kulutustahdillani suosin kotikäytössä viskiä varsin käytännöllisistä syistä: avatun port-pullon säilyvyys on viikkoja parhaimmillaankin, kun taas viskillä ei tuollaisia ongelmia ole. Tumma olut on myös minusta erittäin hyvä vaihtoehto.
     
  11. Raymond

    Raymond Guest Guest

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1 885
    Saadut tykkäykset:
    1
    Jos Portti-pulloa ei saa menemään ajallaan, kannattaa kokeilla Madeiraa. Se nimittäin säilyy käsittääkseni varsin pitkiä aikoja.
     
  12. void

    void Guest Guest

    Liittynyt:
    21.01.2003
    Viestejä:
    1 121
    Saadut tykkäykset:
    3
    Eipä ole tullut testattua, täytyy hankki pullo ja testata tuota yhdistelmää. Näköjään avattuna sen luvataan säilyvän vähintäänkin yhtä hyvin kuin viski.

    Edit: niin siis ehkä väärin ilmaistu että joisin viskiä vain käytännön syistä, kyllä noista sinkuista tulee nautittua huomattavasti useammin kuin esim sikareista. Mutta kun etsitään yhdistelmiä niin mielellään sitä testaa muitakin juomia.
     
  13. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Joo Portti ja sikari kuulemma hyvin sopivat yhteen, mutta mä tykkään yleensä sikareita polttaa seurassa, ja mulla ei ole kauheasti viinin ystäviä. Tänään mä kävin ostamassa Remy Martin V.S.O.P -konjakkia Alkosta, kun huomenna olisi tarkoitus kaverin kanssa viettää iltaa ja polttaa yhdet Cohibat ehkä. Tuo konjakki oli aika impulssiostos, kun yhtäkkiä muistin, että Onnelassa taidettiin Siglo II:n kanssa suositella muun muassa Remy Martin XO:ta. No mä kyllä kyselin sitä XO:ta ja sitä ei ollut Alkossa, ja toisaalta hyvä niin, sillä hintaa tuohon mitä ostin olisi tullut lisää, ja on se tällaiselle nuorelle opiskelijalle ihan riittävä jo tuollainen 50 euron konjakkipullo. Etenkin kun mä olen elämässäni juonut 1.5 konjakkilasia yhteensä :rolleyes:
     
  14. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ilmaaja jos löytyy niin kyllähän portinkin saa kuukausia säilymään. Itse en tarviste, valitettavasti... ;)
     
  15. tosikko

    tosikko Uusi jäsen

    Liittynyt:
    18.02.2005
    Viestejä:
    677
    Saadut tykkäykset:
    8
    Tai siis ilman poistaja, vakuumipumppu. Löytyy ainakin alkosta, Vacu Vin merkiltä, ja uusissa malleissa näyttää olevan hifistien mieleen äänimerkki kun on sopivasti pumpattu. :D
     
  16. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Nyt minulla sitten tuli tilattua cigarworld.pt:stä. Pistin tilauksen sisään lauantai-päivällä ja paketti saapui nyt keskiviikko-aamuna. Itse tilaaminen oli todella vaivatonta. Kun olin tilannut, niin sähköpostiin tuli tilausvahvistus. Maanantaina sitten tuli se FedEx-sähköpostiviesti, jossa oli linkki lähetyksen seurantaan ja viestiä tuli myös cigarwordiltä, jossa kerrottiin lähetyksen onnistuneen. FedExiltä jopa soitettiin ennen paketin tuloa, ja varmistettiin tarkka osoitteeni. Itse paketti oli paketoitu ihan hyvin, joskaan mitään lisäkeinoja sikareiden kuivumisen estämiseksi ei oltu tehty. Kyseessä oli iso valkoinen FexEx-kuori, jonka sisältä löytyi pienempi ruskea kuori, jonka sisällä sikarilaatikot olivat. Itse laatikot olivat selviytyneet kuljetuksesta vahingoittumattomina.

    Mähän siis päätin tilata kaksi 5:n Cohiba Siglo II:n laatikkoa. Aluksi olin tilaamassa sitä yhtä 25 Siglo II:n laatikkoa, mutta sitten huomasin, ettei tule yhtään sen halvemmaksi (no postikuluissa se tulee halvemmaksi kylläkin) ostaa pienempää laatikkoa, ja koska halusin minimoida mahdolliset hukkarahat jos cigarworldistä tulisi feikkejä, päätin tilata kaksi pienempää boksia siis. Valitsin lähetystavaksi FexExin eli sen parhaimman vaihtoehdon, ja otin päälle vakuutuksen. Itse sikarit maksoivat 80 euroa (siis 10 Cohiba Siglo II:sta) ja lähetys+vakuutus toi lisiä 17.19 euron edestä, eli yhteensä maksoin 97.19 euroa, eli sikarin kappalehinnaksi muodostui 9.7 euroa (vrt. Saksan 12.2 euroa ja Suomen Onnela-baarin 20 euroa). Erittäin hyvä!

    Just äsken kävin laittamassa sikarit jääkaappiin pientä 1-4-1-1 pakastusreissua varten, mutta sitä ennen tein laatutarkastuksen. Ensiksikin pakkauksessa näytti olevan kaikki leimat, ja pakkaus oli kunnossa ja uuden näköinen. Avasin pakkauksen, ja otin ulos kaksi sikaria. Tarkastin ensin sikarien vyöt, jotka olivat varmasti aidot. Sen jälkeen tunnustelin sikaria, että tuntuuko se samanlaiselta kaikkialla vai onko siinä epätasaisuuksia. Jälleen kaikki tuntui aidolta. Seuraavaksi katsoin sikarin ulkonäköä, ja se näytti tasaväriseltä ja hyvältä. Lopuksi vertailin sikarien pituuksia, ja saman pituisiahan ne näyttivät olevan. Eli voisin sanoa, että jos nämä ovat feikkejä, niin erittäin hyvin tehtyjä feikkejä ne sitten ovat. No täytyy sanoa, että hetkeksi sydämeni pysähtyi kun yhden sikarin sytytyspäätä tarkastelemalla huomasin, että osa kerroksista oli vähän tummempia, mutta tämä kai kuuluu joskus asiaan.

    Kyllä mä vakuutuin sen verran tästä cigarworld.pt:stä, että tulen tilaamaan sieltä uudestaan. Sikarit olivat hyvälaatuisia ensikatsomalta, ja kun hinnat ovat noin kohtuulliset ja lähetys noin nopeaa, niin eihän sitä muuta voi todeta kuin että mahtava paikka tämä cigarworld.pt! Varmaan jo ensi kuussa tilaan sen 25 Siglo II:n laatikon, jotta sikarit ehtisivät olla enemmänkin kuin sen n. yhden kuukauden humissa ennenkuin poltan niitä. Kiitos vaan niille, jotka tätä paikkaa minulle suosittelivat!
     
  17. Sly

    Sly Dear Die Hard. You Rock. Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.11.2003
    Viestejä:
    2 172
    Saadut tykkäykset:
    7
    Olisikohan yhden sikarin tupruttelu ollut helpompi tapa tehdä laatutarkastus ;)
     
  18. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Niin... Toisaalta en mä noita Cohiboja vielä niin paljon ole poltellut, että voisin vannoa tietäväni makueron feikin ja aidon välillä. Sitä paitsi, vahinkohan on jo tapahtunut, jos ne cigarworld.pt:stä tilaamani sikarit olisivat feikkejä. Mutta siis ainakaan ulkonäkönsä ja tuntonsa puolesta ne eivät olleet.

    Nyt ne sikarit ovat jo päässeet pois pakastimesta, ja ovat jääkaapissa. Keskiviikkona aamuyöstä ne sitten pääsevät humidoriini. Pahus vieköön, kun mä taidan haluta niitä polttaa Qstockissa eli tulevana viikonloppuna, joten ne eivät ehdi olla humissa sitten kuin n. 2-3 päivää. Tosin eihän nyt moni edes säilytä sikareita humissaan esim. 2-3 kuukautta ennen polttoa, mutta tietenkin pakastinreissun jälkeen sikarit ovat kuivia kai...

    Tässä tuleekin sitten eteen kiperä valinta, että kun mä päätin, että ainakin kesäisin, kun humin lämpötila on siellä 24-26 asteessa, niin pakastan sikarit. Mutta entä sitten syksyn tultua, kun saan sen lämpötilan olemaan siellä 19-21 asteessa? Aika sekalaisia viestejä tästä on, kun netissä ja virallisissa jutuissa enimmäkseen sanotaan, että sikareita ei ikinä saisi pakastaa, ja sitten kummiskin foorumeilla lähes kaikki näyttävät aina pakastavan sikarit -- talvellakin, ja käsittääkseni ne toukatkin kuoriutuvat vasta yli 24 asteessa. Eli kun mä seuraavan erän, nyt sen 25 sikarin boxin tilaan (ehkä elo-syyskuussa) niin pitää tehdä päätös, pitääkö pakastussysteemiä vain kesäisin yllä vai luottaako siihen, että todellakin jos saa pidettyä lämmön alle 24 asteessa, niin toukat eivät kuoriudu, jos niitä toukkia nyt sikareihin edes sattuu.
     
  19. akomu

    akomu Guest Guest

    Liittynyt:
    20.06.2005
    Viestejä:
    540
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikai nuo toukat niin yleisiä ole, että automaattisesti kannattaa pakastimeen jokainen sikari tunkea. Ja jos humidorin lämpötila kesällä sattuu hiukan liian korkea olevankin, eihän se sitä tarkoita, että heti alkaa toukkia kuhista.
    Koita ennemmin pitää humidori vähän kylmemmässä paikassa, kuin alkaa sikareita turhaan rasittamaan. Siitähän saakin seuraavan projektin, kun alkaa vesijäähdytystä humidoriin rakentamaan ;)

    Ihan vain mutua. Minulla harrastuksen aloittaminen on toistaiseksi jäissä, mutta kyllä se yhä mielessä kytee. Ehkäpä sitten alkusyksystä, kun on loputkin kesän rahat kuitattu töistä, homma alkaa etenemään.
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 197
    Saadut tykkäykset:
    1 331
    Elviksen sikariturinoita lukiessa alkaa kyllä itelläkin tehdä mieli kunnon tupruteltavaa. Joskus olen baarissa sikareita ostanut, mutta mitäpä niistä kännissä saa irti...
    Vois jossain vaiheessa melkein seurata Elviksen esimerkkiä ja tilata sikareita, humidorin yms. ihan ikiomaksi.