Seat Ibiza ST 1.2 TSI DSG

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana JR1911, 10.11.2011.

  1. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Eli olisi jälleen autokuume iskenyt hieman ja uusi auto on hakusessa. Yhdeksi varteenotettavimmaksi ehdokkaaksi on noussut Seatin Ibiza ST 1.2 TSI DSG, mites plazalaisilla löytyy kokemusta kyseisestä mallista tai Seatista yleensäkin?

    Nykyinen auto on reilut pari vuotta vanha Ford Fiesta Ghia 1.4 ja siihen olen kyllä tyytyväinen ollut, mutta hieman isompaan ja tilavampaan autoon pitäisi vaihtaa. Automaattivaihteisto olisi myös erittäin tervetullut lisä, ajoni kun on pääasiassa kaupunkiajoa.
     
  2. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    2 868
    Saadut tykkäykset:
    103
    No omaa kokemusta ei ole mutta työkaverilla on muistaakseni 6-7v ikäinen ibiza ja sillä ei ole siitä ollut paljoakaan hyvää sanottavaa, kalliita outoja sähkövikoja on ollut ainakin. Ilmeisesti sitä ei ole suunniteltu kylmiin ja märkiin olosuhteisiin...
     
  3. JR1911

    JR1911 Ponies everywhere! Tukijoukot

    Liittynyt:
    27.03.2004
    Viestejä:
    2 735
    Saadut tykkäykset:
    5
    Vähän samansuuntaisia kommentteja oli täälläkin työkaverilla jolla jokunen vuosi sitten myös Ibiza oli, mutta ajattelin josko laatu niistä ajoista olisi kohentunut?
     
  4. aheikkinen

    aheikkinen Well-Known Member Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 089
    Saadut tykkäykset:
    111
    Nykyisin ei pitäisi olla enää olemassa mitään "seat tekniikkaa", vaan aivan kaikki on suoraa lainaa emoyhtiö volkkarilta. Valojen ja etupuskurin muotoilu sekä sisustuksen tyyli ovat ainoita merkittäviä eroja nykyisten vw/skoda/seat välillä.
     
  5. Panze1

    Panze1 New Member

    Liittynyt:
    13.10.2005
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän se näin on eli tekniikka on _tismalleen_ samaa niin Audissa, Skodassa, Seatissa kuin VW:ssä. Esim. Mainitsemasi Ibiza jakaa tekniikan Audi A1, Skoda Fabia ja VW Polon kanssa. Muotoilussa on eroa ja ihmisten mielikuvissa, muuten samaa tavaraa eri merkillä varustettuna.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  6. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 516
    Saadut tykkäykset:
    8
  7. vemkki

    vemkki Well-Known Member

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 128
    Saadut tykkäykset:
    89
    Milloin on "nykyään"? Esim. A-katsastuksen katsastustilastoissa 3 vuotta vanhoissa autoissa Seat Ibiza ja Leon löytyvät häntäpäästä. Volkswagen Polo ja Golf sen sijaan ovat tilaston toisessa päässä.
    http://www.a-katsastus.fi/SiteColle...010/A-Katsastus_vikatilasto_2010_3_vuotta.pdf
     
  8. LSA_Vinnie

    LSA_Vinnie Member

    Liittynyt:
    13.02.2010
    Viestejä:
    236
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nykyinen malli-sarja on vuodesta 2008 eteenpäin ollut tuotannossa, ja tuossa tilastossa autot oli otettu käyttöön 2007 eli sinällään tuo ei päde kyllä nykyisiin autoihin. Taulukosta on hyvä myös huomata, että jollain autoilla ajetaan kolmessa vuodessa paljon, esim. Mersun E-sarjalla n. 150 tkm, kun Ibizalla päästään tässä ajassa 50 tkm. On muuten kovin vikainen auto se E-sarjakin. :eek:

    Mutta tuskin maailma ihan ylösalaisin kääntyy ja yht'äkkiä Seat tuonne kärkeen nousee. Itse katsoisin kyllä autoja listan kärkipäästä, ellei ylimääräinen rahanmeno tai ropaaminen kiinnosta. Se, että jokin vika ehkä kuuluukin takuuseen tms., niin jaksaako sitä autoa kuitenkaan sinne korjaamoon koko ajan viedä ja kyllä nekin pennit loppujen lopuksi auton omistajalta peritään, ei suoraan mutta näkyy ne seuraavan mallin katteissa.

    Äkkiä katsoen (pakettiautot poislukien) mm. Toytotalla on kaikki mallit 30 parhaan joukossa, KIAlla mallit on ammuttu tuonne listaan kuin haulikolla ja eipä näytä vaikka Volksvagenit ja Auditkaan kärkeä ryhmittävän.

    http://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Ibiza
     
  9. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja tähän samaan "legendaarinen" DSG-ketju:
    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=7191

    Sieltä selviää esim että volkkarilla ovat tajunneet että paskaa tuli tehtyä ja parempi vaihtaa laatikot takuuseen, mutta usea skotakuski taas valittelee myyjän nihkeyttä asiassa. Seatti on tietysti aika vähän edustettuna keskustelussa ko merkkeihin verrattuna.
     
  10. JS83

    JS83 Active Member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Työni puolestaa tulee oltua paljon uusien autojen kanssa tekemisissä ja sellaista autoa ei olekkaan mihin ei tulisi vikoja. Myös korjaamoilla on pitkälti sormensa pelissä "takuu" asioiden suhteen. Täälläpäin esim. Skoda liike hoitaa hommansa todella paljon paremmin kuin VW liike.

    Noista DSG-laatikoista vielä sen verran, että todella moni puhuu siitä kun DSG-laatikot eivät kestä. Todellisuudessa laatikoissa on ollut hyvin vähän vikoja ja ne viat ovat olleet kaksoismassavauhtipyörässä. Aiheuttaa tosin lähes yhtäsuuren remontin...

    "DSG" ongelmista vielä sen verran, että eniten vikoja on ollut VW Touran Diesel malleissa. Tehot ovat 90-140hv kun taas Skoda Superb dieseleissä 140hv-170hv ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. En tiedä mistä johtuu... :confused:
     
  11. Dr. Eever

    Dr. Eever Active Member

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 763
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kaksoismassapyörän viat ovat erilaisia, niistäkin on juttua UVW:ssä (mielestäni asiallisin merkkifoorumi). DSG:n viat taas liittyvät mekatroniikkaan joita on vaihdeltu tuossakin ketjussa melko runsaasti.

    Tosin 1.2 TSI:n DSG on 7-vaihteinen ja tuon ketjun jutut liittynevät suuremmalta vanhempaan (myös nykyisin käytössä olevaan) 6-vaihteiseen joka on tehokkaampien moottoreiden perässä.
     
  12. Iso-Mies

    Iso-Mies Member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    694
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä ollut Golfissa täysin virheetön kaksoisahdettu 1.4 TSI 140hp/220nm moottori, mutta olen myös kuullut näistä yksittäistapauksista joissa on ollut ongelmia. Vaikea sanoa pitääkö yksittäistapausten vuoksi kiertää kyseinen moottori kaukaa. Puhumattakaan että pitäisi kiertää kaikki TSI moottorit kaukaa, se kuullostaa kyllä jo aika uskomattomalta, kaksoisahdintekniikka on aika erilainen kuin normaali bensaturbo. Kaksoisahdettuhan on tekniikaltaan nerokas, vääntää mekaanisen ahtimen ansiosta erittäin alhaalta, on vähäkulutuksinen ja suorituskyky suunnilleen sama kuin 2000-luvun vaihteen Golf GTI:llä.

    Mutta mutta, itse olen kuullut myös 1.2 TSI koneesta negatiivista huollon puolelta. Pieni kone + turbo tuottaa ongelmia. Ja isojakin remontteja jo tehty.

    Summa summarum, kaikki mitä olen kuullut ja lukenut TSI moottorien historian aikana niin ylivoimaisesti luotettavin kone on yhden ahtimen 1.4 TSI 122hp. On myös edullinen, taloudellinen, arkiajoon 200nm tuo kiihtyvyttäkin ihan ok. Löytyy ainakin Golfista, Passatista, A1:stä, A3:sta, Leonista, Octaviasta.



    Iso
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2011
  13. makuasia

    makuasia Member

    Liittynyt:
    23.05.2004
    Viestejä:
    271
    Saadut tykkäykset:
    0
  14. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    2 868
    Saadut tykkäykset:
    103
    Noita katsastustilastoja tutkiessa kannattaa pitää mielessä se että ne kertovat vain niistä asioista jotka johtavat katsastuksen hylkäämiseen. Autossa voi olla myös satoja muita omistajassa itkua ja närästystä aiheuttavia vikoja, joita katsastuksessa ei kuitenkaan oteta huomioon kun ne eivät kuulu tarkastettaviin kohteisiin. Esim keskuslukituksen ei tarvitse toimia eikä mittarivalaistuksen. Mainitsemani työkaverin ibizassa takalasin pyyhin ei toimi, eikä sitä ole tarkoituskaan korjata, mitäpä sillä tekee...
     
  15. Lobotomy

    Lobotomy Member

    Liittynyt:
    04.01.2006
    Viestejä:
    893
    Saadut tykkäykset:
    0
    Katsastustilastoissa ei myöskään näy viat, jotka pysäyttävän auton kuin seinään. Sellaisien vikojen kanssa ei mennä katsastusasemalle, hyvällä säkällä päästään korjaamoon.
     
  16. Iso-Mies

    Iso-Mies Member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    694
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mittarivalaistuksen pitää toimia. Se kuuluu tarkastettaviin kohteisiin, muistan vielä hyvin reilun vuoden takaa kun katsastaja ihmetteli pitkään mittaristoa, piti kättä varjona ja pohdiskeli näkeekö tästä mitään ilta-aikaan. Merkintä tuli raporttiin ja kehotus korjata samantien.

    Iso
     
  17. Super-J

    Super-J Well-Known Member

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    2 868
    Saadut tykkäykset:
    103
    Olisko noin? Kun ei nuo omien havaintojeni mukaan hirveästi välitä itse mittaristonkaan toiminnasta, kunhan joku varotusvalo palaa käynnistettäessä.... niin mitä väliä toimiiko siinä valaistus.
     
  18. JS83

    JS83 Active Member

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei tarvitse toimia. Kaikissa (vanhoissa) autoissa ei edes ole mitariston valoa.
     
  19. Grr

    Grr Member

    Liittynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    597
    Saadut tykkäykset:
    0
    Viimeksi muokattu: 15.11.2011
  20. Iso-Mies

    Iso-Mies Member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    694
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juuri näin, linkissähän se lukee nopeusmittarin kohdalla. Ja mikä huvittavinta mun 2004 Fordissa tosiaan oli pimeänä yksi ainoa polttimo siitä nopeusmittarin yläosasta niin korjauskehotusmerkintä tuli. Kaikki muut polttimot toimi mittaristossa. Polttimo ei maksa juuri mitään mutta mittariston irroittamisesta huollossa veloitetaan yleensä se noin tunnin työ.

    Iso