Sähkökulutusta pienemmäksi valojen osalta !!

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Camry, 14.10.2012.

  1. Camry

    Camry Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2006
    Viestejä:
    103
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko löytynyt ja millainen 60 W hehkun korvaava led-valaisinta kanta E27 ?

    Esim. huoneissa on ollut ennen 2 kpl (2x60 w polttimoa ) kattovalaisinta eli kulutus yht 240w .
    Tällä hetkellä on 2 kpl ( 2x14W energiasäätölamppua) eli kulutus yht. 56w .
    Kun käyttöikä tulee täytyy olisi mielenkiintoista tietää millainen LED- lamppu korvaisi ne , vastaava tehoisen ledin kulutus olisi 8-9 w ( yht. ~ 32-36w) .

    Millaiset ulkovalo Led on käytössä ?
     
  2. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Olen korvannut hehkulamppuja UK-Amazonista tilatuilla Philipsin 9W:n LED-lampuilla (E27), jotka valaisevat ainakin pienempiä huoneita riittävästi. Toisaalta isoon keittiöön tuollainen ei varmaan ole riittävä. Tilasin vuosi sitten ns. no brand LED-lampun Saksasta Ebayn kautta. Se oli suhteellisen tehoton ja simahti kuukausi sitten -- mikä kertoo jotain laadusta, kun LED-lamppujenhan pitäisi kai kestää pienen osan elämästä. Neuvoisinkin välttämään tällaisten lamppujen tilaamista pienen säästön toivossa.
     
  3. Camry

    Camry Guest Guest

    Liittynyt:
    04.11.2006
    Viestejä:
    103
    Saadut tykkäykset:
    0
    On kyllä totta ettei halpa lamppu kestä :
    - esim.energiasäästölamppujen alkuaikoina kaupattiin halvalla 11w energiasäätölamppuja alle 10€ /kpl , eihän ne kestäneet mitään .
    - samaan aikaan oli kaupan 14-15w vastaavia hintaan n. 16-17 € , olivat jo ulkonäöltään laadullisesti parempia .Näitä on meilläkin käytössä ja 7 vuosi jo menossa .

    Led lampuissa ei kuitenkaan tunnu standardi olevan sama kelviineiden osalta esim. Philips kynttilä 4w 2700K on täysin erin värinen vastaavan Airamin kanssa ?
    Philipsillä väri vastaa hehkulamppua , mutta Airamilla loisteputkivaloa.
    Itse olen mieltynyt enempi Philipsin tasaisempaa valon väriin .

    Hyvä kuvan saa esim tästä videosta , Osramilla tuntuu olevan jotain väriongelmaa ?
    http://www.youtube.com/watch?v=HuiRkMd-MlY