Pieniä asioita, jotka pitäisi kieltää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Johnny Fortune, 25.04.2004.

  1. kurdt

    kurdt Guest Guest

    Liittynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    25
    Muutenkin liikenteessä moni, minä mukaan lukien, muuttuu kärsimättömäksi ja todella moni pieni asia käy vituttamaan. Itseäni tosin yleensä vituttaa enemmän se kun jotkut ihmiset eivät käsitä sanaa sujuva liikenne. 100km/h alueella ajetaan 80km/h ja 80km/h alueella 90km/h ja ohituskaistalla 130km/h ettei varmasti kukaan pääse ohitse. Liekkö yleismaailmallinen ilmiö vaiko pelkästään suomalainen? :)
     
  2. spineone

    spineone Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    26.07.2003
    Viestejä:
    465
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tätä logiikkaa tulee itse käytettyä nykyään melkeinpä joka kerta pitkää matkaa ajaessa. Eli jos tiedän vaikka, että 20km päästä käännyn rauhallisemmalle tiellä, en ehkä lähde ohittamaan jotain 2x täysiperävaunuyhdistelmä + 5 henkilöautoa systeemejä, enkä edes lyhyempiäkään letkoja. On aina mukava siinä pienen etäisyyden päässä ajellessa tosiaan miettiä, että minkälainen ajallinen hyöty verrattuna potentiaalisiin vaaratilanteisiin mahdollisilla ohituksilla olisi. Sama pätee huonolla kelillä ja todella väsyneenä ajamiseen. Siinä ohitushalutkin vähenee kunhan järkeilee, että luultavasti säästäisi esim. vain sen 3 minuuttia loppumatkalla jos pääsisi tuosta letkasta ohi ja loppumatkan ajaisi sitä rajoituksen sallimaa maksiminopeutta.

    Tietysti osa ihmisistä ohittaa vain ihan ohittamisen ilosta, minä en. Mielenkiintoisia ovat raivopäänä ohi kaahamiset (tai ihan normaalistikin) vain kääntyäkseen 200m päästä ohituksesta jollekin pikkutielle.
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Asennekysymys. Liikenne koetaan äärimmäisen tehokkuuden ilmentymänä vaikka autoistuminen on tuonut myös liikkumisen pakon eli esim. työmatkat ovat kasvaneet sen takia että ihmiset pääsevät liikkumaan autolla. On ihan oma asia haluaako siellä ratin takana purra hammasta vai ottaa rennommin, perillä on jokatapauksessa yhtä nopeasti. Sen "raakin" perässä körötteleminenkin on aika sujuvaa liikkumista loppujen lopuksi.
     
  4. NudistPriest

    NudistPriest Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.01.2006
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    80-alueella ajetaan 90 km/h, 80-alueen ohituskaistalla 90-110 km/h, 100-alueella 90 km/h ja 100-alueen ohituskaistalla 110-120 km/h. Tuosta on helppo päätellä seuraukset: turhia ohituksia ja ohituskaistoilla ohitusten tahallista estämistä, mistä seuraa lisää turhia ohituksia. Järjetöntä. Jokaisen on helppo havaita tuo peli, kun ajelee paljon maanteillä.
     
  5. Drokk

    Drokk Guest Guest

    Liittynyt:
    07.11.2001
    Viestejä:
    1 576
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ei kyse ole pelkistä sekunneista. Kyse on myös ajamisen mukavuudesta ja turvallisuudestakin, joka on aina parempaa, jos saat ajaa ns. puhtaalla tiellä ja pystyt havainnoimaan paremmin. Lisäksi asuntovaunujen taakse kerääntyvät letkat aiheuttavat lisätilanteita, kun takaa löytyy aina joitain todellä kärsimättömiä.
     
  6. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Liikenteestä löytyy aina purnattavaa...

    Myönnän olevani se joka ohittelee. Toisaalta silloin kun ei ole kiire, annan helposti minua ohittaville tietä. Tykkään ajaa omaa ajoani etenkin jos saavutan muita autoja, siksi ohitan. Ja päästän helpolla takana ajavan ohi, koska en tykkää perässäajajista enkä jaksa odottaa milloin he päättävät ohittaa.

    Monikaan ei taida ymmärtää tuota että jos joku auto saa sinut kiinni, se luultavasti ajaa sinua nopeammin, tai ohittelee kärkkäämmin. Silloin vain on järkevin antaa sille toiselle tilaa.

    Ajoin pitempää matkaa, ja oli jonoja jonkin verran ja ohituskaistoja. Ohituskaistoissa on se kumma piirre että jotkut autoilijat alkavat jättää väliä jonoon kun näkevät ohituskaistan tulevan. Ei ymmärrä. Minun pitää siis kaasuttaa kaksi verroin jotta voin ohittaa kaistalla edelläajavan ja mahdollisesti myös muita jonossa. Mitä liikkuu heidän päässään?
    Osa tästä on tosin siitä kun muut alkavat lyhentää jonon välejä jolloin nopeutensa vakiona pitävät jäävät jälkeen. Mutta on myös niitä jotka jättävät sitä väliä.

    Arvoitukseksi jäi myös sen kuskin ajatukset joka ohituskaistaa ennen hidasti vauhtia, jätti väliä edellä ajavaan rekkaan ja kaistan alkaessa vaihtoi ohituskaistalle jolle olin heti kaistan alkaessa mennyt. En tiedä yrittikö oikeasti ohittaa sadan metrin päässä olevaa rekkaa. Mutta kun ei kiihdy niin ei kiihdy. Katsoin tilannetta pari sekuntia ja vaihdoin oikealle kaistalla ja ohitin auton keskisormen kanssa. Ehdin juuri ohittaa rekan ennen ohituskaistan loppua.
     
  7. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    EI NÄIN!!!! :eek: Huh-huh!
     
  8. Gordon

    Gordon Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2004
    Viestejä:
    2 230
    Saadut tykkäykset:
    6
    Taidatkin olla melkoinen kuumakalle.

    Mutta tuosta miksi ohituskaistan kohdalla ajetaan niin lujaa. Itsekin olen siihen syyllistynyt, häpeän tekoani. Mutta voin kertoa miksi. Ajan 80 rajoitusalueella noin 85 km / h ja 100 > vastaavasti 105 km / h., todelliset nopeudet siis. Ohitan kovin hitaasti ajavat, ja kun tulen ohituskaistan kohdalle, jos pidän nopeuden vakiona kaikki ja toistan kaikki rättisitikatkin, jokainen ajaa ohi ja jää sitten eteen ajamaan noin esimerkiksi 60-70 km / h 80:n alueella. Ja minun täytyisi uudestaan ohittaa joka ainoa auto, eli siksi helposti vähän nostaa nopeutta ohituskaistan kohdalla, jottei joka ainoa rotisko aja ohitse ja jää eteen ajamaan käsittämätöntä alinopeutta.
     
  9. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täysin laillinen ohitus kun ei olla moottoritiellä edellyttäen ettei keskisormen näyttämistä tulkita liikenteen vaarantamiseksi:
    Mutta tokihan jokainen ohituskaistalla käkkijä tietää nämä asiat paremmin ja aina tilaisuuden tullen kouluttaa kanssa-autoilijoita. Edelleen naurattaa se pappa Datsunissaan, joka vuosia sitten ajeli Kehä I:stä vasemmalla kaistalla n. 60 km/h ja heilutteli raivokkaasti nyrkkiään kun menin ohi oikeata kaistaa sallitulla nopeudella (80 km/h). :hitme:
     
  10. Sherukka

    Sherukka Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.05.2005
    Viestejä:
    1 063
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sanoisin että oman turvallisuuden vuoksi tätä ei kannattaisi tehdä, arvaa moniko odottaa ohitusta oikealta?!
     
  11. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Siihen on toki aina varauduttava, että taustapeilin ja vilkkujen käyttöön perehtymätön ohituskaistalla hortoilija päättää tehdä jotain odottamatonta ja siksi ohitus kannattaakin viedä loppuun mahdollisimman ripeästi.

    Noin yleisestikin liikenteessä on hyvä ennakoida kanssa-autoilijoiden odottamattomia liikkeitä - näin saa hyvän mielen silloin kun joku yllättäen noudattaakin liikennesääntöjä ja/tai edesauttaa muiden joustavaa etenemistä.
     
  12. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heh, tämäpäs kirvoitti kommentteja. Myönnän että se kun itse pyrkii antamaan tietä muille aiheuttaa myöskin se että kun toiset eivät tee samoin, se ääritapauksissa nostattaa sen keskisormen. Tuossa oli siis tilanne että toinen auto ei koskaan saanut koslaansa kiihtymään edes niin että olisi saavuttanut rekan perääkään. Silti piti vaihtaa heti ohituskaistan alkaessa siihen ohituskaistalle, ilmeisesti vain asenteella 'minä ohitan nyt, ja sinä pysyt minun takana'. Siis rekkaan oli oikesti se sata metriä, ja kyseessä ylämäki. Toinen olisi voinut kiihdyttää hyvin omalla kaistallaan mutta pelkäsi kai että minä menen ohi ja haittaan hänen ohitustaan ( jota ei sitten koskaan tullut ). Siis kyllähän tuossa on mahdollista että kuski oli täysin pihalla autonsa ominaisuuksista. Olen saman ohitusoperaation tehnyt parisen vuotta sitten mutta tuo tilanne oli mielestäni niin törkeä että sormi jo nousi ( ja sieltä vastattiin ).

    Olen itse joskus miettinyt että pitäisi kehittää myös käsimerkki sille jos töpeksii ja haluaa osoittaa anteeksipyyntösä toiselle autoilijalle. Jostain syystä sellaista ei ole keksitty?
     
  13. Crannog

    Crannog Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2005
    Viestejä:
    1 344
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tyypillisesti kaikki liikenteessä tunnetut käsimerkit, jotka jollain tavalla viittaavat töpeksintään (siis omaan tai jonkun muun), tulkitaan todellakin vastaanottavassa osapuolessa aina syyttäviksi, ei anteeksipyytäviksi. Paras vaihtoehto lienee se sama tervehdyksellinen heilautus, jota käytetään kun kiitetään esim. tien antamisesta.
     
  14. Poistettu tili 10873

    Poistettu tili 10873 Guest Guest

    Eikös voi näyttää sormella ohimoonsa että mun moka?
     
  15. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    :D
    Tietenkin eleen havaitseminen varmistetaan huudattamalla sitä auton merkinantolaitetta suu vaahdossa.
     
  16. Bagheera

    Bagheera Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 004
    Saadut tykkäykset:
    1
    Missäpäin maata sinä ajat autoa? Ainakin täällä ruuhkasuomessa tämä on täysin jokapäiväistä asiaa - silloinkin kun ruuhkia ei ole lähimaillakaan..
     
  17. janolle

    janolle Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    09.04.2005
    Viestejä:
    1 046
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ahh.. liikenne... mjamm...

    Töissä minua kyllä todella hatuttaa tollot jotka eivät käytä vilkkua poistuessaan liikenneympyrästä. Ei vissiin monelle mene päähän että painavalla (~30t) kuorma-autolla on odoteltava melko pitkää väliä ettei hidas kiihtyvyys yllättäisi muita. Kiitokset niille kolmelle jotka tänään ruuhkassa olisi voinu vilkuttaa jotta minun ja takana kykkivien odottelu olisi lyhentynyt kymmenesosaan... muistutin vilkun käytöstä keskisormella ja reippaalla töräyksellä paineilmatorvella.
     
  18. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    Ihailtavaa rohkeutta, toivottavasti seuraavalla kerralla pääset kiilaaman moiset törpöt ojaan!
     
  19. NudistPriest

    NudistPriest Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.01.2006
    Viestejä:
    669
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eräs ärsyttävä ja vaarallinen ryhmä maanteillä ja miksei myös motareilla ovat itsetuntokiihdyttäjät. Nämä ovat siis niitä, joiden itsetunto ei kestä ohitetuksi tulemista. Kun olet päässyt tällaisen nilkin rinnalle, hän alkaakin kiihdyttää, eikä laske ohitse. Jos pääset ohitse, nämä nilkit ajavat mielenosoituksellisesti takapuskuriin kiinni ja pian ohittavat jääden taas eteen junnaamaan.

    Viimeksi tällainen tapaus oli Helsinki-Lahti motarilla. Ohitin saman auton 4 kertaa 50 km:n matkalla. Dojong! :hitme: :OI

    Sitten on vielä nämä "myyntipäälliköt", joita olisi väistettävä ojaan tai ajettava rekan alle, jotta he pääsisivät ajamaan 30-40 km/h ylinopeuttaan kenenkään häiritsemättä.
     
  20. ReBolt

    ReBolt Guest Guest

    Liittynyt:
    28.01.2004
    Viestejä:
    309
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulut sitten ilmeisesti itsekin tähän ryhmään ;)