Picoprojektorit, taskuprojektorit

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Ari, 29.09.2014.

  1. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Näistä pienen pienistä taskukokoisista projektoreista ei ole ollut juurikaan keskustelua. Itse matkustelen aika paljon työn takia ja vietän paljon aikaa hotelleissa tai kuukausivuokratuissa kalustetuissa asunnoissa. Tällöin on poissa kotoa oman kotiteatterin ja videotykin parista... joten tarve tuli matkakotiteatterille.

    Itse tutustuin aiheeseen viime vuoden kesällä kun USA:ssa näin moisia myytävänä. Aiheesta piti sitten etsiä lisätietoa netistä ja jotain löysinkin.

    Päädyin itse hankkimaan Brookstone HDMI Pocket Projector-projektorin, hintaa sillä ei ollut kuin n. 300 dollaria eli todella edullinen laite. Teknologiana tässä on LED-valo ja DLP-kuvanmuodostus. Tarkkuus on vain 480p 16:9 eli ei ole HD-kuvaa, vaan "amerikkalainen" SD-laajakuva. Valotehokin on vain 80 lumenia, mutta se riittää yllättävän hyvin, esim. 60-tuumainen kuva on vielä ihan sopivan kirkas, suurempikin kuva on vielä katsottava. Zoomia, linssinsiirtoa, keystone ym. toimintoja laitteessa ei ole, eli kuvan koko ja muoto määräytyvät projektorin sijoittelun mukaan. Tässä helpotti pieni kolmijalka jonka varassa laite oli pöydällä. Kaiken lisäksi siinä on sisäänrakennettu kaiutin (itse käytin sen sijaan Bosen SoundLink Mini-aktiivikaiutinta, johon äänen sai ketjutettua tästä Brookstonesta. Kuvalähteenä tuon kanssa käytin Apple TV:tä, johon kytkin tarvittaessa iPod touchin tai iPadin kiinni. Joskus käytän myös Applen HDMI-Lightning-adapteria kytkeäkseni iPodin tai iPadin suoraan tykkiin. Inputtinahan tässä on siis pelkkä HDMI ja ulostulona saa USB:stä sähköä ja 3,5mm jakista ääntä. Laitteessa on myös sisäänrakennettu akku ja sillä voi katsella pari tuntia ilman verkkovirtaakin. Todellinen matkateatteri siis. Laite hyväksyy sisäänsä maksimissaan 1080p-signaalin, jonka se sitten skaalaa alas omaan natiiviin 480p-tarkkuuteensa ihan kohtuullisen hyvin.

    Sitten viime vuodenvaihteessa kuulin, että Brookstone esittelee uuden mallin, jossa olisi HD ready-tarkkuus, parempi valovoima ja keystone-toiminto. Tästä mallista ei paljoa tietoa löytynyt, mutta koska olin ollut niin tyytyväinen tuohon SD-resoluutioiseen Brookstoneen, niin ostin sitten tuon uudemman ja isomman Broostone HDMI Pocket Projector Pro-mallin myös. Hintaa sillä oli n. 420 dollaria, eli ei sekään mitenkään mahdottoman kallis ollut. Parannuksina siis suurempi resoluutio (1280x800), suurempi valovoima (200 lumen) ja keystone. Huonompana piirteenä on se, ettei tässä ole enää sisäänrakennettua akkua, vaan laite toimii vain verkkomuuntajan avulla (näiden molempien muuntajissa tuli mukana muuten jenkkitöpselin lisäksi myös eurotöpseli!), ja muutama ongelma. Suurempi valovoima ja lyhyempi throw ovat toki hyviä puolia. Tosin lyhyempi throw ilman zoomia aiheuttaa myös joskus ongelmia sijoittelun kanssa... itse jouduin laittamaan sen telineelle keskelle huonetta... ja iso ongelma on tuo 1280x800-resoluutio. Se kun on 16:10 kuvasuhteeltaan. Ja ohjelmalähteelle laite kertoo olevansa 1080p 16:9-näyttölaite. Kuvasuhde siis vääristyy väkisin. Ainoastaan PC:ltä VLC-media playeria twiikkaamalla olen saanut tehtyä sellaisen kuvasuhteen, että kuva näyttää oikeanlaiselta, mutta esim iPadiltä katsoessa ei näin voi tehdä, vaan kuvasuhde on aina hieman vääristynyt. Myös keystone-toimintoa ei voi käytännössä käyttää, koska se leikkaa kuvasta mysö pois oikeasta reunasta osan. Mutta kyllähän se korkeampi resoluutio tietysti paremmalta näyttää ja yli kaksinkertainen valovoimakin vaikuttaa, joten tätä olen käyttänyt kuitenkin enemmän käytännössä.

    Siskoni hankki myös picoprojektorin, mutta 3M:ltä Amazonista tilaamalla. Oli myös tuolla 1280-800-resoluutiolla, huonona puolena se, että siihen malliin ei saa enää mistään tarvittavia kaapeleita, vaan pitää käyttää 3M:n projektorin sisäänrakennettua mediatoistinta, jonka muistiin videotiedostot pitää kopioida USB-kaapelilla kunhan ne on ensin konvertoitu sopivaan videoformaattiin... sinänsä siis Brookstone jossa on vain suoraan HDMI-sisääntulo ja ei mitään sisäistä mediatoistinta on parempi ratkaisu. 3M:nkin uudemmat mallit ovat tähän toimintatapaan siirtyneet käsittääkseni.

    Tässä pienet yhteenvedot noista omista pico/taskuprojektoreista:

    Brookstone HDMI Pocket Projector (LED/DLP):
    + pienikokoinen
    + edullinen
    + toimii sisäisellä akulla pari tuntia
    + liitäntä ulkoiselle audiolle
    + HDMI input, hyväksyy 1080p-signaalin

    - vain SD-tarkkuus (480p, 848x480)
    - valovoima vain 80 lumenia
    - aika meluisa
    - ei zoomia, linssinsiirtoa tai keystonea


    Brookstone HDMI Pocket Projector Pro (LED/DLP):
    + suhteellisen pienikokoinen
    + suhteellisen edullinen
    + liitäntä ulkoiselle audiolle
    + HDMI input, hyväksyy 1080p-signaalin
    + Teräväpiirtokuva

    - Kuvasuhde epästandardi 16:10, mutta väittää ohjelmalähteelle olevansa 16:9
    - Ei full HD eikä natiivi "HD ready" (1280x800)
    - ei akkukäyttöä ilman erikseen myytävää ulkoista akkua
    - aika meluisa
    - ei zoomia eikä linssinsiirtoa
    - keystone-toiminto huono
     
  2. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Täällä toinen matkateatteriharrastaja. Äänentoistona löytyy Bosen Soundlink III, joka on vähintäänkin erinomainen. Tykkiä en ole vielä valinnut, mutta täytyypä tsekata nuo Brookstonet.

    Mitä käytät kankaana? Voitko ottaa kuvaa tuosta Brookstonen (SD-versio) heittämästä kuvasta?
     
  3. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Nyt minulla on reissussa mukana vain tuo pro-versio, mutta täytyy katsoa jos löytyisi aiemmin otettua kuvaa koneelta, nyt kun olen mobiililla ja tapatalkilla täällä. "Kankaana" olen käyttänyt ihan vain valkoista seinää. Mutta kuva on yllättävän laadukas ottaen huomioon laitteen hinnan ja koon. Moni tuttukin on äimistynyt yllättävän hyvästä laadusta.
     
  4. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tuo SD-mallinen Brookstone on näköjään vähän uudistunut viime vuoden mallista, nyt sen nimi on Brookstone Pocket Projector Mobile, ja valovoima on näköjään kasvanut 80 lumenista 100 lumeniin. Hinta on kuitenkin pysynyt 300 dollarissa.

    http://www.brookstone.com/hdmi-pock...ctors___Screens|CategoryWidget|801143p&catId=

    Ja näköjään hyvä uutinen on sekin, että kun menin tuonne Brookstonen sivulle, niin sieltä tuli viesti, että he lähettävät nyt myös ulkomaille, eli laitteen voi siis tilata suoraan tuolta Brookstonelta. Itse ostin omani ihan Brookstonen omasta myymälästä, kun olin viime talven USA:ssa itse. Mutta tuo laite on saanut tosiaan hyvät reviewit monilla saiteilla ja on yksi parhaista edullisista taskuprojektoreista ja itsekin totesin, että ihan toimiva ja hyvä laite (kun hyväksyy pienen valovoiman ja laitteen pitämän vinkunan, dlp-tykki kun on). LED-valolla varustettuna kuitenkin se käynnistyy ja sammuu välittömästi.

    Ja jos tuon päätyy tilaamaan tuolta, kannattaa tilata myös tuo tarvikepaketti, jossa tulee pieni tripod-jalka (no niitähän toki saa ostettua erikseen mistä vain, tykin pohjassa on normaalinkokoinen jalustakierre, mutta isoon Manfrottoon liian matalalla reiällä...) ja kanto/säilytyslaukku.
    http://www.brookstone.com/travel-ca...ctors___Screens|CategoryWidget|817871p&catId=

    Tuolta videoita:
    http://www.youtube.com/results?search_query=brookstone+pocket+projector+mobile

    Kätevää tosiaan on sekin, kun ohjelmalähteestä tulee kuva ja ääni HDMI:n kautta, ja sitten tuon projektorin kautta voi kytkeä siihen tuollaisen erillisen matkakaiuttimen 3,5 mm plugijohdon avulla, kuten itse kytkin oman Bose SoundLink Minin. Se projektorin sisäänrakennettu kaiutin kun on aika onneton (kännykän sisäisen kaiuttimen tasoa). Ja tuon kautta saa siis äänet tuollaiseen kaiuttimeen jossa sisääntulo on vain bluetoothin tai 3,5 mm plugin kautta myös laitteista joista äänen saa ulos vain HDMI- tai optisen liitännän kautta (kuten esim se itse käyttämäni Apple TV).

    Tässä kuva viime talvena käytössä olleesta SD-mallista (ennenkuin olin ostanut Bosea, tässä kaiuttimena vielä pieni Mitone)
    [​IMG]

    Hyvää kuvaa en löytänyt tuon projektorin kuvasta, mutta yhdessä kuvassa jossa olen kuvannut takkatulta, näkyy myös tuon 80-lumenisen Broostonen kuvasta osa. Olisikohan tuossa kuvakokona ollut jotain 80-90 tuumaa ainakin? Pimeässä huoneessa se oli ihan katseltava. Ei nyt tietenkään minkään oikean kotiteatteriprojektorin tasoinen, mutta tuo koko vekotin maksaa vähemmän kuin pelkkä varalamppu "oikeaan" projektoriin... ja mahtuu taskuun.
    [​IMG]

    Katselin ihmisten reviewejä tuolta Broostonen omalta siteltä ja useat käyttäjät olivat siellä valittaneet että heidän laitteensa olisi yhtäkkiä vain "kuollut" eli lakannut toimimasta. Omat molemmat Brookstonet ainakin toimivat vieläkin, joten en tuosta osaa sanoa omakohtaisesti. Laitteelle luvataan kuitenkin 20000 tunnin käyttöikää. Takuuasiat voivat olla vaikeita tai mahdottomia hoitaa kun laitetta myydään vain USA:sta käsin.
     
    Viimeksi muokattu: 30.09.2014
  5. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tässä vielä se Pro-mallinen oma Brookstone käytössä:
    [​IMG]

    Ja sen kuva päivällä valoisaan aikaan viime talven olympialaisten aikaan kuvattuna USA:ssa, vain tavalliset sälekaihtimet kiinni isoissa ikkunoissa talvella. Vertailuna vieressä 40-tuumainen plasma-tv. Kuvassa näkyy myös se sama takka jonka tuli näkyy edellisessä viestissä olevassa kuvassa.
    [​IMG]

    Tuossa kuvassa näkyy myös se 16:10-kuvasuhteesta johtuva pieni ihmisten litistyminen. (kuva TV:ssä ei ole sama, vaan siellä on samasta pelistä USA:n NBC:n kommentaattorit, tykin kuvassa Suomen YLE:n kuva.) Mutta tuosta nyt ainakin näkyy tykin ja tuon plasman välinen vertailu päivänvalossa.
     
  6. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Kiitokset kuvista! Menee harkintaan tämä tykki.