Jep, ME2:ssa päätarinaan liittyviä tehtäviä taisi olla jopa 3 tai 4. Loput liittyivät rekrytointiin tai rekrytoitujen ilahduttamiseen ja motivointiin. Nyt näyttää, että ME3:n tehtävät seuraavat samaa kaavaa, paitsi tällä kerralla rekrytoidaan muita lajeja auttamaan Maata taistelussa invaasiota vastaan. Jälleen ottaa päähän tuo Maa-keskeisyys, eli demossa jo Shepard pohtii Maan pelastamista eikä muista, että ehkä kannattaisi mieluummin käyttää puhetapoja, joissa kamppailusta tehdään kaikkia älykkäitä lajeja koskeva. Silloin ehkä se rekrytointikin onnistuisi helpommin, kun katsoisi asiaa vähän muidenkin kuin oman napansa näkökulmasta...
Kyllä Amalur:ssa yllättävän paljon RPG-elementtejäkin löytyy, esim. level up -tilanteessa on jopa kolme eri näyttöä jossa pitää tehdä valintoja sen mukaan mihin suuntaan hahmoa haluaa viedä. Oikeastaan voisi sanoa, että tuo graafinen karkkimainen yleisilme helposti harhauttaa luulemaan, että kyseessä olisi vain kaunis mättöseikkailu. Totuus alkaa valjeta kun tuota pelaa hieman enemmän. Siitä ei tosin pääse mihinkään, että hieman rajatumpi/helpotetumpi kokemus on kyseessä. Ympäristöjä ei pääse samoamaan vapaasti ja toisaalta mättämään pääsee aika nopeasti. Niille jotka eksyvät Skyrim:in avaraan maailmaan tämä voi olla helpompi kokemus koska juoni ei pääse hukkumaan ja örkkien lahtaus ei ole ikinä kaukana.