Löytyisköhän tältä apua kun ei muuten tunnu onnistuvan. Tavoitteena siis saada printattua postitusta varten yhdistyksen jäsenrekisteristä osoitetarrat. Rekkari on MS Excelissä (Eng 2003), sarakkeissa etunimi, sukunimi, katuosoite, postitoimipaikka ja -numero, ja tarrat ajattelin printata Wordillä tarralomakkeille. Ennen homma hoitui kätevästi MS Accessilla (siirto Wordiin ja tulostus) mutta Accessia ei ole enää käytössä. Löysin jo Wordistä Tools --> Letters and Mailings --> Envelopes and Labels, mutta sitten loppuu osaaminen. :OI Wordissä löytyi valikoita selailemalla myös toinen kohta missä homma voisi onnistua eli Tools --> Letters and Mailings --> Mail Merge, ja sitten oikealle ilmestyvästä ikkunasta valittaisiin Labels jne., mutta sekään ei onnistu. :OI Plääh. Osaisko joku bittiviisas auttaa niin saataisiin kerhopostit matkaan!
itse olen tehnyt yksinkertaisesti niin että printtaa ensin perinteistä tekstiä A4selle ja tarkistaa että se menee yhden tarran kohdalle ja sitten printtaa toisen ja kolmannen ja kohta löytyy se "jako" jollainen myös tarra arkissa on. sitten vain tavallisen paperin sijasta laittaakin tarra arkin printteriin ja printtaa... tuo valmis ja oikeilla jaoilla oleva pohja on sitten käyttövalmiina mitä ikinä sitten printtaakaan seuraavilla kerroilla. ainoa vaiva onkin vain siinä että jaksaa copy pasteilla oikeat nimet yms ko pohjaan ja printata. itse olen käyttänyt pelkästään exceliä tuohon sillä sen avulla saa helpommin kohdistettua tekstit kun solujen korkeuksia / leveyksiä vain säätelee. siis tähän tapaan mutta viivakoodien tilalle tietysti nimet yms
Oletko jo kokeillut näitä Microsoftin ohjeita? Create and print mailing labels for an address list in Excel Print labels by using Excel data in a Word mail merge
Meillä työpaikalla tykätään suosia paremminkin ikkunakuoria eli tietojärjestelmästä osoitteet exceliin ja sieltä sitten tuo mail merge Word-pohjaan --> valmis tulostettavaksi. Jos tuota ei ole aikaisemmin tehnyt niin hankalin osuus on tietysti kun tuo mail merge wizard kysyy tietolähdettä; tässä pitää osata valita se exceliin liittyvä vaihtoehto ja sen jälkeen pitää sitten vaan osata valita oikea tiedosto. Malttia vaan tuon wizardin kanssa, nuo on tehty nimenomaan poropeukaloita varten Jos olisin itse tuota tekemässä nimenomaan tarroja niin ehkä importtaisin muo osoitteet excelistä accessiin (tietokantatauluksi) ja tekisin siellä simppelin raporttipohjan noita osoitetarroja varten. Accessin raporttipohja on sen verran hyvin säädettävissä, että siellä saa kyllä kohtuullisen pienellä työllä tehtyä juuri oikeanlaiset määritteet jotta tarrat tulostuvat aina kohdilleen. Jatkossa sitten vaan importataan uusia excel-osoitelistoja samaan tauluun (tietenkin taulun tyhjentämisen jälkeen)...uusiokäyttö on tällä tavalla varsin helppoa. Vinkkinä voi kertoa, että raporttipohjassa kentät kannattaa määritellä siten, että eivät saa kasvaa.
Haluaisin ostaa kaksi lisenssiä Office 2003:n tai sitten 2007:n asennusmedian kera. 2003:n en tarvitse asennusmediaa. Jos vaikkapa saisi edullisesti kuten taannoin Huuto.netistä XP-lisenssejä....... Sori, taisi tulla väärään säikeeseen.