Oscar-gaala 2020

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana sokka, 13.01.2020.

Tags:
  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Cgi itsessään ei haittaa eikä supersankarielokuva. Cgi:tä on muodossa tai toisessa jokaisessa leffassa ja eikös Joker voida laskea supersankarielokuvaksi myös?

    En ole Endgamea nähnyt, mutta trailerin olen katsonut. Sen perusteella en usko sen kauheasti poikkeavan toteutuksesta muista vastaavista elokuvista, jotka olen nähnyt. Voin toki olla väärässäkin.

    Mutta se mitä tarkoitan termillä pelielokuva on se, että jo traileria katsoessa elokuva vaikuttaa välillä enemmän pleikkaripeliltä kuin oikealta elokuvalta.

    Tosin ehkäpä olen sitten hieman vanhoillinen ja asenteellinen tuon suhteen. Väärää sukupolvea ja niin edelleen. Vaikka itsekin tykkään monista leffoista ja sarjoista, joissa on paljonkin cgi:tä, niin mielestäni elokuvat pitäisi tehdä kameran avulla eikä tietokoneella cgi:nä. Toki ymmärrän hyvin, että kaikkea ei voi (lue: liian kallista muuten) tehdä kuin cgi:nä. Mutta, jos leffa alkaa olla vain sitä, että sankari on kuvattu valkoisessa jumppapuvussa ja ympäristö ja haarniska yms. tehdään tietokoneella, niin eikös tuossa mennä jo enemmän animaatioelokuvan suuntaan?

    Toinen asia, josta en edes haluaisi lähteä keskustelemaan, on sitten noiden supersankarielokuvien hillitön realismin puute varsinkin fysiikan suhteen. Näin fysiikanopettajana pääse itku, kun näkee noita elokuvia.
    Toinen realismiin liittyvä asia on se, että itse näen cgi:n niin selkeästi, että jo sekin vie heti immersion pois, kun ensin on oikealla kameralla tehty kohtaus ja heti perään puhdasta cgimättöä, jossa rikotaan joka hetki vielä fysiikan lakeja, niin silmissäni se näyttää pleikkaripeliltä, jolle ei vielä toistaiseksi mielestäni voi parhaan elokuvan pystiä antaa.

    Mutta kuten sanoin, niin varmasti olen asenteellinen noiden suhteen ja varmasti lähivuosina joku cgipelielokuva palkitaan parhaan leffan pystillä.

    RotK:n palkinnoista sen verran, että tokihan siinäkin cgi:tä käytettiin, mutta siihen aikaan tehtiin vielä todella paljon efektejä pienoismalleilla, joten kyseiset elokuvat eivät täysin ole cgi:tä. Ja pienoismallit ovat edelleenkin oikein tehtynä realistisemman näköisiä kuin cgi. En tosin silti olisi RotKille parhaan leffan pystiä antanut ihan vain siitä syystä, kun se ei sitä ollut.
     
    JaySee tykkää tästä.
  2. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Kun käyn itsekin jo lähempänä viittä- kuin neljääkymppiä, joten en usko että ollaan eri sukupolvea..

    Juu, eikä omalta top-listalta löydy supersankarielokuvia, katson niitä viihtenä ja yleensä teini-ikäisen muksun kanssa. Mutta tämä uusin Avengers-raina sisältää mielestäni poikkeuksellisen paljon myös sellaista ainesta, joka yleensä liitetään ns. laatuelokuviin. Draaman kaari on hyvin toteutettu ja herkempi katsoja saattaa jopa pariin otteeseen liikuttua.
     
    nepa tykkää tästä.
  3. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mites ehdot nykyään menee, ilmeisesti streamausjulkaisu voi kuitenkin olla ehdokkaana? Ei siis vaadita teatterilevityssä? Siinäkin varmaan monella puristilla verenpaine nousee.
     
  4. Mookid

    Mookid Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.07.2006
    Viestejä:
    2 694
    Saadut tykkäykset:
    351
    :D

    Palkintoja voisikin siis vastedes jakaa tai jättää jakamatta trailereiden perusteella.
     
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    CGI:tä on melkein jokaisessa elokuvassa nykyään ja suurta osaa siitä ei katsoja edes huomaa, koska CGI toimii täydellisesti. Jos käsikirjoituksessa on 3-kerroksinen talo, mutta kuvauksia varten löytyy 2-kerroksinen muuten täydellinen talo, niin se kolmas kerros lisätään CGI:n muodossa ja kukaan ei huomaa mitään. Jos kuvauspaikalla on liian paljon tai vähän puita ohjaajan visioon nähden niin niitä lisätään tai poistetaan tarpeen mukaan. Pilvien liikkumisen takia kuvauspäivän aikana taivaan pilvisyys vaihtelee paljon: Ei hätää, CGI:llä halutut pilvet taivaalle, jotka eivät paljon muutu 5 minuutin kohtauksen aikana, jota kuvattiin koko päivä. CGI on elokuvan (ja tv-sarjojen) perustyökalu siinä missä lavasteet, puvustus, maskeeraus, valaistus jne. Ongelmia tulee silloin kun CGI ei tue tarinaa vaa tarina tukee CGI:tä. Monia asioita on jo pitkään osattu tehdä niin fotorealistisesti, ettei katsoja tajua katsovansa CGI:tä, mutta sitten on myös asioita, joita ei oikein vieläkään osata aivan 100 % tehdä ja varsinkin liikkuva CGI on paljastava. CGI-maailmat, joissa ei ole oikeaa fyysistä kameraa houkuttaa myös helposti "epärealistisiin" kameran liikkeisiin, joista seuraavaan toteamukseesi:

    Niinpä.
     
    nepa tykkää tästä.
  6. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.02.2002
    Viestejä:
    3 418
    Saadut tykkäykset:
    136
    Teatterilevitys kyllä vaaditaan, edes jonkinlainen. Alkoi mietityttämään nuo Netflixin animaatioehdokkaat ja nekin näköjään käyneet valkokankailla pienimuotoisesti.
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 181
    Saadut tykkäykset:
    1 325
    Minä ainakin voisin :D
    No, mutta mielestäni perustelin tuota ainakin jonkin verran siten, että en usko, että ko. elokuva toteutukseltaan poikkeaa muista n-kappaleesta vastaavia supersankarielokuvia. Eli tuon tekstin voi ymmärtää myös yleisesti koskevan cgipelielokuvia, ei pelkästään Endgamea.

    Täysin samaa mieltä!
     
  8. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 300
    Saadut tykkäykset:
    594
    Oscar-gaalan MVP, Bongin tulkki!
     
  9. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 300
    Saadut tykkäykset:
    594
    Hemmetti, rupes vähän pelottamaan Jokerin puheen aikana :eek:
     
  10. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    Ei tainnu tulla yhtään oscaria Netflix-leffoille? Ainakaan äkkiseltään kun voittajalistaa katseli, niin ei sattunu silmään. Itsellä Jo Jo Rabbit, Pikkunaiset ja 1917 näkemättä parhaan elokuvan listalta, mutta onhan Parasite ihan jees elokuva, tosin en sitä voittajajaksi olisi laittanut...

    Edit: tai no, olisi riittänyt parhaan ulkomaisen leffan oscar....historialliset kaksi parhaan elokuvan oscaria Parasitelle! :)
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2020
  11. Burkitsville

    Burkitsville Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    4 173
    Saadut tykkäykset:
    1 003
    Pystien jaon ennalta-arvattavuudelle nauraa naapurin labradorinnoutajakin.
     
  12. big j

    big j Tuotantoarvot kohdillaan Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.02.2002
    Viestejä:
    3 418
    Saadut tykkäykset:
    136
    Parasite ansaitusti historialliseen. Pitkästä aikaa osumat ei herätä juurikaan kummastelua. Olen positiivisesti yllättynyt.
     
  13. Liekinheitin

    Liekinheitin Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    4 524
    Saadut tykkäykset:
    87
    Billie Eilishin ilmeet näköjään illan kohokohta, huvittaa kyllä :D
     
  14. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Yllättävää että parasite sai parhaan elokuvan oscarin. Yleensä tuomaristo on ollut niin kusipäitä että ne eivät ole arvostaneet usan ulkopuolisia elokuvia varsinkaan jos niissä ei puhuta englantia. Itse en ole kyseistä elokuvaa katsonut mutta on harkinnassa että ostanko suoraan dvd ja katson sitten. Toivottavasti on riittävän synkkä myös kauhuharrastajalle.
    Kaikki täällä tietenkin tietänevät että en itse ole hirveesti oscareita arvostanut kun monesti ser vuoden paras elokuva ei ole pystejä saanut ja usein niitä on jaettu myös poliittisin perustein. Canneshan on minusta huomattavasti kovempi sana vaikka yleensä kyllä tutkin itse onko elokuva hyvä enkä hirveesti seuraile palkintoja. Mutta tiettyjen henkilöiden arvostelut antavat kyllä hyvää suuntaa omille leffa valinnoille.
     
  15. htavilap

    htavilap Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.03.2007
    Viestejä:
    1 255
    Saadut tykkäykset:
    161
    Parasite voitti myös Kultaisen palmun. Oikeaan osoitteeseen meni kyllä parhaan elokuvan Oscar. The Irishman ja Le Mans 66 toki vielä näkemättä minulla, mutta näkemistäni ehdokkaista Parasite selvästi paras.
     
  16. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Parasiten ensimmäiset 3/4 ovat kepeää (mutta oikein nautittavaa) menoa, mutta sen jälkeen homma menee synkempäänkin suuntaan. Mikään "K-horror"-leffa kummituksineen ei todellakaan ole kyseessä, mutta ei kyllä meikäläistä aasialaisen kauhun ystävänä haitannut ja kovasti tykkäsin, koska käsis ja toteutus toimivat niin hyvin. Suosittelen kyllä elokuvan näkemistä muodossa tai toisessa. Yleensä minun omituiseen leffamakuun ei kannata muiden luottaa, mutta on tämä näköjään kriitikoidenkin makuun kovasti ollut. Uskomaton määrä palkintoja ympäri maailmaa on tälle rainalle suotu… :eek:
     
  17. jodorowsky

    jodorowsky Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2011
    Viestejä:
    1 311
    Saadut tykkäykset:
    83
    Itse olen huomannut että monesti ne ahdistavat leffat löytyvät jostain muusta genrestä kuin luokittelun alta kauhu. Itse en ole halunnut luokitella enää elokuvia mihinkään genreen jo ainakaan 20 vuoteen. Toki täysin puhdas perhe komedia kyllä kannattaa huomata tai jokin toiminta joka on jotain rattoista sepersankari paskaa siinä pari esimerkkiä jollaista en ole sekannut edes varalta.
     
  18. Vole

    Vole Käyttäjä

    Liittynyt:
    16.03.2010
    Viestejä:
    1 927
    Saadut tykkäykset:
    81
    Laura Dern sai naissivuosan Oscarin roolistaan elokuvassa Marriage Story, mutta muuten ei Netflix juhlinut voitoilla, joskin ehdokkuudetkin ovat minusta hienoja saavutuksia.
     
  19. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 977
    Saadut tykkäykset:
    257
    Katsos niinpä olikin! Marriage Story on kyllä hyvä leffa, kuusi ehdokkuutta näyttää saaneen ja yksi voitto sentään :). Mutta esim Irishmanilla kymmenen ehdokkuutta ja ei yhtään voittoa :).
     
  20. Snafu68

    Snafu68 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    06.05.2013
    Viestejä:
    1 263
    Saadut tykkäykset:
    163
    täytyy kyllä sanoa, että Pittin oscari tuli aika kevyillä eväillä... Joe Pesci olisi saanut korjata em pystin.

    o_O
     
    Recce tykkää tästä.