Ärjyjen rakentamista suunnitteleville,tästä valmis pariskunta tehokkaalla vahvistimella https://www.dvdplaza.fi/forum/threa...opic-kaiuttimille.68307/page-301#post-1636031 MYYTY!
Millaista kytkentää suosittelette? Subeiksi tulee 2 kpl SI HT18, joissa 2x2 ohmin kelat. Vahvistimena toimii Behringer EP4000. - Kytkeä elementtien kelat sarjaan -> 4 ohm kuorma ja ajaa niitä molemmilla EP4000:n kanavilla (speksien mukaan Power at 4 ohm: 2 x 950 W) eli 950w per subi, jonka uskon riittävän ihan ok. Näin saisi helpomman/yksinkertaisemman kytkennän, mutta onko tässä jotain muuta huonoa? - Toinen vaihtoehto olisi kytkeä kelat sarjaan -> 4 ohm kuorma -> ja edelleen molemmat elementit sarjaan, jolloin kokonaiskuormaksi tulee 8 ohm ja ajaa EP4000 sillattuna (speksien mukaan Bridge mode 1 x 2800 W at 8 ohm) Sillattuna saisi siis enemmän tehoa, mutta onko niin suuri merkitys?
^^ Molemmat omiin kanaviin, tällöin niille menee oikeasti sama signaali molemmille. Samanlaisia elementtejä ja sijoituksia huoneessa ei ole, joten jännite (=teho) jakautuu eri taajuuksilla hieman eri tavalla jos subit kytket sarjaan. Ja 950W on pienellä säröllä ilmoitettu per kanava,sillattuna 2800 on piikki teho. 1750 wattia on sillattuna vastaava. Eli antaisi datojen perusteella hieman vähemmän sillattuna puhtaasti. Sivu 11: http://www.pssl.com/c/Manuals/EP4000_P0A37_M_EN.pdf
Saisiko ehdotuksia 15", 4ohm elementeista, hintaluokka 300-400€ kpl. En haulla löytänyt kuin vanhoja juttuja. T-amp 2400 hoitaa vahvistimen virkaa, joten tehonkestoakin saisi olla. (Juuri korkkasi edellisistä daytoneista puhekelat irti)
Jos ei mennä rapakon tuolle puolen, niin Alpine Type-R (2+2ohm) , Ground Zero GZRW 15 (2+2 ohm), ja Daytonit... Torissa oli myös myynnissä CSS SDX 15" joka olisi varmaan kova tuotos. Alpine ja GZ sopii myös kotikäyttöön (nuo mallit, speksiensä perusteella.. Itselläni Tapped hornissa huutaa Alpine)
Ulkomailta tilaus ei ole ongelma. Unohtui mainita, että kotelot on suljetut 100 litraiset. Käyn kurkkaa noita Kotiteatteriin tulevat Edelliset oli dayton rss390ho-4 15", joilla ei pystynyt ottamaan täyttä tehoa irti. Olisiko jotain enemmän tehoa kestävää tuossa hintahaarukassa ja paremmin tuohon koteloon käypää
Tuskin löytyy. (koska muut parametrit ovat epäkelvot sitten) Onhan noita tehoa kestäviä autoelementtejä mutta itse en sellaisia kyllä kotiteatteriini huolisi. Tee koteloista 12" refleksit ja laita niihin esim. CSS SDX 12. Tai tee isommat ja turkkaa 18".
En tiedä kuinka tuo GZRW15 toimii suuremilla matalimmilla, mutta ainaskin GZNW12 tuottaa huomattavat määrät korvin selvästi kuultavia säröjä, kun taas tuo alpine type r 15 70 litran suljetussa toistaa puhtaasti alas voimalla.. 12" rainbow amboss vaikutti myös hyvältä ainaski pikasen kokeilun perusteella
Ongelma ei niinkään elementissä vaan systeemin suunnittelussa Mutta jos pientä suljettua koteloa haaveilet, niin mahdollisimman paljon pinta-alaa ja poikkeutusta saisi löytyä 2-3 senttiä. UM18-22? Mutta kannattaa muistaa, että jos se kotelo on jotain puutavaraa eikä metallia, niin ei sieltä pääse lämpö ulos, kaikki elementit kupsahtaa pidempään luukutettaessa
En ite ois kauheen huolissaan lämmöistä, ellei pa-käyttöön tule, ainaskin itellä autossa on 12" ~20-30l suljetussa, vaikka hanat lähes kaakossa on tullu pidempäänkin luukutettua, niin koskaan en ole saanut elementtiä palamaan
Kotelon muokkaus vähän haasteellista, koska olen tehnyt ne 8mm pellistä Taidan pistää tilaukseen tällaiset, Daytonin UM15-22 15". Sopivat paremmin tuohon kotelotilavuuteen, kuin edelliset! Kiitos vaivannäöstä!
Jaa, oletko mitannut sisälämpöjä tai puhekelan lämpöjä? Yksi harvoista suljetuista, mitä tehnyt (ei itselle) SDX12 50 litraisessa suljetussa. Pari tuntia oli kuunnellut ja vertaillut normisubin huomasi kotelon olevan kädenlämpöinen. No, elementti irti ja termopari kotelon sisään. Parissa tunnissa kuunnellen reippaalla volalla, oli sisälämpötila 80 astetta. Tiedä sitten mitä puhekelan lämpö, ei huomannut mitata puhekelan resistanssia ja laskea resistanssin muutoksen kautta puhekelan lämpötilaa. No, subin vastaanottajalla elementti kuoli parissa kuukaudessa. Melko helppo selvittää puhekelan lämpötila, kun tietää materiaalin, resistanssin kylmänä ja kuumana. Mittari voi olla siinä rinnalla (jännitemittausalueella), vahvistin pois päältä ja resistanssia mittaamaan.
En tiedä lämmöistä, sekä harvemmin tulee tilanteita että tulee luukutettua todella pitkään niin että muistaisi alkaa tutkimaan subia sillon, mutta pointti oli siinä etten ole soittamalla hyvin pientä suljettua saanut rikottua, vaikka tilanne on vastannu lähes pa-käyttöä elementille. Sitten jos subi vielä tulee leffakäyttöön, niin harvempi leffa on koko aika yhtä jyrinää sen 2-3h, vaan subilla on aikaa jäähtyä. Toisinku musiikilla, varsinkin EDM tyyppisellä pauhu on tyypillisesti jatkuvaa
Olen tässä miettinyt subbarin rakentamista mutta eipä ole tullut luettua uutisia vuosiin niin en ole nyt oikeen ajan hermoilla että löytyykö euroopan valikoimasta mitään hyviä 18" elementtejä järkevään hintaan suljettua subbaria varten?
Noista ensiksi mainittu eli Ultimax oli tarjouksessa viime viikolla Loudspeakerfreaks/Europe audiolla 349,98€. Saattaa tulla uudelleen tarjoukseen tai saattaa olla tulematta. Kuitenkin melko hyvä hinta kyseiselle elementille. Kannattaa tilata puljun uutiskirje jos kiinnostaa kyttäillä tarjouksia. Ultimaxista minulla ei ole minkään valtakunnan kokemusta. 18HO-elementtejä on käytössä kaksi kappaletta noin 200 litran refleksikoteloissa. Hyvät ovat.
Tänään on Ultimax 18 tarjolla hintaan 338,80€. Toimituskuluineen elementti irtoaa noin 375 eurolla. LINKKI.
max 75l koteloon subia olisi suunnitteilla. löytyykö 15" joka toimisi hyvin vielä noinkin pienessä suljetussa. Fifty-sixty musiikki/leffat tulossa.