Maratonia juoksemaan! :=)

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana Kalza, 31.03.2007.

  1. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Alunperin olin miettinyt että voisi juosta puolimaratonin tänä kesänä, mutta nyt se alkaa tuntua jotenkin liian nössöltä idealta. Ja Paavo Nurmi Marathonilla saa vielä lisäksi ilmaisen paidan jos pääsee marathonilla maaliin, joten sitä lähden yrittämään! :)

    Löytyykö plazalta monia Maratonin juosseita? Olisi kiva kuulla teiltä kokemuksia miten homma meni ja mitkä koitte tärkeimmiksi asioiksi harjoittelukaudella sekä itse kisan aikana.

    Mitään varsinaista Maratonharjoittelua en ole vielä aloittanut, mutta kerran-pari viikossa olen yrittänyt juoksukuntoa pitää yllä lenkkeilemällä. 15 kilsan lenkissä menee n.65 min kohtalaisen ripeällä tahdilla. Pitempiä lenkkejä en ole juossut, vaikka virtaa olisi kyllä riittänyt. En vaan jaksa ottaa mitään juomapulloa mukaan ikinä, ja janohan tuossa alkaa tulla kun pitemmän aikaa juoksee..

    Harjoittelusta muistan joskus lukeneeni että se pitäisi aloittaa vähintään 6 kuukautta ennen kisaa, mutta se kai tarkoittanee jos lähdetään ihan nollista liikkeelle. Mulla olisi kolme kuukautta ennen Paavon kisoja, joten uskoisin että siinäkin ajassa ehtisin kohtalaisen hyvin itseni harjoituttamaan.

    Näin ekalla kerralla ei mitään hulluja aikatavoitteita kannata laittaa, maaliin pääsy on tärkeintä. Vaikka kyllähän se pitäisi nyt aika kevyesti alle neljään tuntiin ainakin mennä jos ei täysin hyydy. Onko muuten noissa kisoissa jotain jäniksiä pitämässä yllä tasaista vauhtia? Vähän pelottaa se, että kun kyseessä on kilpailu niin sitä lähtisi juoksemaan heti alussa liian kovaa...
     
  2. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ootko ton 15km@65min mitannu ihan jollain? On meinaan aika hurja vauhti, maratoni kolmeen tuntiin yms :)

    Itsellä olisi skoupissa vähän samankaltaset suunnitelmat jos pystyis nyt tsemppaan keväästä noita lenkkien pituuksia. Eli tommosta 60min lenkkiä on tullu juostua ja pitäisi tuplata vaikka kerran viikossa tuo aika pikkuhiljaa että katsoisin että sen 40 kilsaa jaksaisi juosta, oma mitotus on ollut 10 kilsaa 60 minsaan että siksi tuota aikaas ihmettelin. Mutta ei ole mulla ollut mitään kunnollista mittatikkua, perstuntuma ja jotkut tarkistelut jälkeenpäin matkasta.
     
  3. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Itsellä ei ainakaan vielä ole maratonhaaveita, vuosi lenkkeilyharrastusta takana. Lenkkien pituus vaihtelee 50 min - tunti 15 min. Puolimaratonillakin olisi todennäköisesti tekemistä :D

    Henkilökohtaista kokemusta ei siis ole mutta työkaveria olen haastatellut asian tiimoilta ja muutaman hyvän neuvon olen saanut.

    - Ensinnäkin asia jonka varmaan on yleisessä tiedossa, malttia juoksuharrastuksen aloittamiseen. Helposti tulee aloitettua liian lujaa. Tämä tosin ei välttämättä koske ketjun aloittajaa sillä pystyy jo tunnin lenkkeihin.
    - Lenkkien pituuksia, tehoja ja reittejä kannattaa vaihdella. Pysyy mielenkiinto paremmin kun ei aina samalla alustalla ja reitillä kouhkaa
    - Kokeneellakin juoksijalla päivän kunto vaihtelee tosi paljon. Notkahduksia välttämättä tulee silloin tällöin => tämä kuuluu lajiin eikä siitä pidä mieltänsä pahoittaa
    - Jos maratonille tähtää kannattaa välillä vetää pidempiä lenkkejä (20-30 km). Antaa kuvan millainen kestävyys- ja sitkeystaso on (eipä tule seinä yllätyksenä :D)
    - Mitä pidempiä lenkkejä ja mitä useammin juoksee tankkauksen merkitys kasvaa.
    - Henkistä kanttia koetellaan vasta 35 km:n jälkeen

    Työkaveri juossee nykyään pari maratonia vuodessa, aikaisemmin useampia. Valmistautuminen maratonille ei valmistu päivässä (siis ravinto, uni ym. muut seikat jotka edesauttavat parhaimpaan suoritukseen).

    Kunnianhimoinen tavoite jos meinaa kolmessa kuukaudessa päästä maratonkuntoon :thumbsup:. Mutta ketään keskeyttäjää ei ole matkan varrelle lahdattu, mielummin terveenä keskeyttää kun paikat mäsänä ja mieli maassa loppuun asti taistelee...

    Raportoi sitten miten meni. Mistäs sen tietää vaikka itsekin joskus innostuisi kokeilemaan maratonia :naminami:

    OT: asiasta kiinnostuneille: YLEn ykkösellä alkoi tällä viikolla maratonkoulu jossa muutamaa tavista treenataan maratonkuntoon vuodessa http://www.yle.fi/teema/tiede/tahtaimessa_maraton/
     
  4. LOP

    LOP Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.02.2001
    Viestejä:
    4 057
    Saadut tykkäykset:
    49
    Itse olen nyt pari viimeistä vuotta juossut viikoittain 19-22 kilsan lenkkejä, johon kuluu aikaa noin 2h ja kyllä siinäkin ihan vauhtia jo piisaa omaan makuun. Jos alle 1,5h aikoo juosta 20 kilsaa, täytyy vauhdin olla jo aika luja koko matkalle. Siksi sitä tuleekin aina lenkillä ihmeteltyä, että vetävätpä kundit vauhdilla maratonia.

    Yksi iso ero tietty on omissa lenkeissäni ja maratonissa. Maratoneilla huolto pelaa, kun taas omalla lenkillä en tankkaa ollenkaan kuin kesäisin kuumalla ilmalla. 20 kilsaa kyllä menee tankkaamatta, mutta en välttämättä suosittele sitä tapaa kaikille.

    Ja sellainen varoituksen sana, pitkillä matkoilla ei välttämättä ole kivaa koskaan. Joko olet lähtiessäsi tankannut väärin, niin metsä kutsuu paskalle. Tai sitten olet tankannut väärin ja energiat loppuu(nälkä, hyytyminen, yms..) Täten pitkälle lenkille onkin varovaisesti tankattava ja varattava mukaan tukku paperia ja valittava lenkkikohteeksi sellainen reitti, josta löytyy metsää tarvittaessa tai käymälä.

    Juoksukengillä on myös väliä sekä muilla asusteilla. Esimerkiksi huonot kengät aiheuttavat rakkoja ja hiertymiä. Huono kerrasto ja huonot shortsit saattavat aiheuttaa ikäviä hiertymiä.

    Tällaisia kokemuksia on tullut näiden kahden vuoden aikana. Ja kyllä, se puolimaratonkin on jo aika pitkä matka.
     
  5. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Tämän unohdin tyystin, varsinkin kengät tulee olla kunnolla sisäänajetut. Uusilla kengillä ei ole mitään asiaa maratonille. Tietysti kun harrastus rupeaa olemaan maratontasolla tulee varusteiden olla luonnollisesti hyvää laatua.
     
  6. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    "Hyvä päiväkirja", tulin juuri 1,5h lenkiltä ja veikkaisin että matkaa olisi taittunut se 15 kilsaa.
    Ja olipas muuten dramaattinen vaikutus noilla vitosen juoksusukilla - ei minkäännäköisiä hiertymiä jaloissa! Ja olen perinteisesti jo vuosia kärsinyt jatkuvasti rakoista jaloissa kun juoksen ihan normaaleilla puuvillasukilla..

    Nyt alkoi viimeisellä 1,5 kilsalla jo vähän askel painaa, vedin tosin aivan tyhjään vatsaan aamulenkkimielessä (vain pari desiä vettä mukana) ja mietin tuossa että kuinka paljon tankkauksella ja energiatasolla/määrällä on väliä jaksamisen suhteen? Suurin pelko itsellä on että nilkat tai polvet alkaisi krakaamaan, nytkin vasen kantapää/nilkka alkoi esittämään pieniä vihlomisen merkkejä ja maratonilla tämä voisi olla kohtalokasta.
     
  7. mikkol79

    mikkol79 Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.06.2004
    Viestejä:
    1 391
    Saadut tykkäykset:
    1
    2003 tuli _melkein_ juostua maaliin Helsinki City Marathon, kunnes 40km:n kohdalla (oman kodin edessä) iski lämpöhalvaus. :#¤&:

    No, maaliin ei sitten mentykkään vaan Meilahden sairaalaan tarkkailuun pariksi päiväksi. Melko kuuma sää oli tuona vuonna, 29C varjossa. Voittajienkin ajat olivat melko huonoja yleiseen kärkitasoon verrattuna. Oma keskeytys tapahtui ajassa 4:15.
     
  8. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Oho, tulipa tänne vastauksia. Hienoa :thumbsup:


    Kyl kyl, puhelimella tuo on mitattu. Luurina on Nokia 5500 Sport, ja olen kyllä vertaillut n. 5 kilsan matkoilla kännykän ja Eniron karttapalvelun arvoja, ja eipä ole pahemmin heittoja ollut. Eli kyllä luotan noihin kännyn antamiin lukemiin, ei ne ihan tuulesta temmattuja ole.

    Itsellä on tullut ihan uudenlaista motivaatiota juoksuun kännyn ansiosta, hienoa katsella omasta juoksusta kaikkia grafiikoita juoksuvauhdista yms :)

    Juoksen eri pituisia lenkkejä eri paikkoihin, ja välillä intervallireenejä yms. Ja musiikkia kuunnellessa ei kyllä ainakaan mulla mitään tylsistymisiä lenkeillä pääse tapahtumaan.

    Tuo päivän kunto kyllä vaihtelee tosi paljon, joskus tekee tosi tiukkaa päästä edes 12 km lenkki jos on edellisenä päivänä syönyt niukasti. Ennen sitä oikeaa maratonia kannattanee hiilareita tankata sitten pitemmän aikaa oikein rankalla kädellä.

    Pitempiä lenkkejä ajattelin alkaa hiukan harjoittamaan, mutta juuri tuo nestehuollon yms. järjestelyn vaikeus alkaa sitten hiukan viemään innostusta. Nyt voisi olla ihan hyvä keli kokeilla vaikka 25 kilsan lenkkiä ihan ilman juomia, kesällä tuo olisi kyllä jo aivan liikaa :)


    Olen ravintotietoutta lukenut tässä aika paljon viime kuukausina ja pistänyt sen puolen aika hyvin remonttiin. Uni/ruokailurytmi on nyt hyvällä mallilla.

    Katotaan mitä käy 35 kilsan kohdalla... Raportoin kyllä miten käy. Mutta tässä vaiheessa vaan jostain tuli semmoinen innostus että pakko sitä on kokeilla miten käy, eikä vaan nössöillä ja juosta mitään puolikkaita :)

    Yrittänyttä ei laiteta! Pakko se omassa liikunnassakin olla jotain tavoitteita, tuosta maratonista voisi saada vielä kivan lisäpiristeen omaan kuntoiluun ja syömisiin ja nukkumisiin!
     
  9. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mulla on kyllä hyvät kengät, Asicsin tossut joissa ei nyt tuota mallia näy lukevan kyllä missään. Mutta askellus testattiin myyjän kanssa ja haettiin juuri mulle sopivat kengät. Ja 169 euroa se hintakin taisi olla, mutta siltikin pidän hinta/laatusuhdetta vallan mainiona.

    Ostin eilen juuri parit juoksusukat, toisissa oli ovh. 9,9e ja toisissa 18,9e. Nuo kalliimmat ovat juuri jotkut Asicsin Marathon-sukat, ja kun niitä kokeili jalkaan niin ihan kylmät väreet tuli kun niin hyvältä tuntuivat. Huomenna pitää koeajaa ne! :)

    Lopullinen innostus maratoniin heräsi oikeastaan kun käteen sattui Paavo Nurmi Marathonin brosyyri siinä kun yllättäen naispuolista henkilöä joutui Intersportissa odottelemaan kun omat sukkaostokset oli jo tehty ;)

    Ravinto on kyllä erittäin tärkeä homma noinkin pitkällä matkalla, ja vimpat viikot ennen maratonia pitää kyllä ottaa aika tarkkaan sen suhteen...

    Itseäkin hiukan pelottaa polvien kannalta, koska ne ovat tässä viimeisen vuoden aikana vaivanneet aika paljon. Mutta juoksu sujuu jo kivuttomasti, kiitos polvitukien, salitreenin ja glukosamiinin. Kisoihin ilmoittautumisen jätän kuitenkin vasta parin kuukauden päähän, sen verran pelottaa vielä että tässä tulisi taas vaihteeksi jotain vammaa jalkoihin :eek:
     
  10. Professional

    Professional Stirlingite Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.08.2004
    Viestejä:
    11 338
    Saadut tykkäykset:
    609
    Mitä sää oot Kalzalle tehny... ;)

    Joo, on sitä puolimaratonia tullu yritettyä kolme kertaa, ja joka kerta on polvet paukkunu. 15km menee sisulla, mutta sen jälkeen tekee jo niin kipeetä, että on pakko stopata.
     
  11. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Siis kuka on nyt tehnyt ja mitä? :=)

    Parin kuukauden tipaton on muuttanut suhtautumista alkomahooliin jos tä nyt jotenki siihen liittyi, nyt vois olla jotain tällaista.


    Noita polvia pitää ihmetellä miten ne tykkäävät kun taas alkaa enemmän juoksemaan. Arvauskeskuksessa ei röntgenien perusteella mitään ihmeempiä osattu kertoa, kirurgille aikaa on odoteltu semmoset 4 kuukautta jo. Pian pitäis tulla sekin!
     
  12. rjr

    rjr Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2001
    Viestejä:
    197
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ei taida olla näin nuorille tarkoitettu:

    Forbidden

    You don't have permission to access /d/images20/00/21/51/29/55534555.jpg on this server.
     
  13. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Woot? Kyllä mulla toimii. Toimisko paremmin näin?
     
  14. lumikola

    lumikola Guest Guest

    Liittynyt:
    28.01.2005
    Viestejä:
    625
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen juossut kolme maratonia ja kaksi puolimaratonia. Maratonit menivät kaikki neljään ja puoleen tuntiin, koska olen vain kuntohölkkäilijä. Viime keväänä juoksin tosin City Runin aikaan 1.51, joka on jo mielestäni 'huippusuoritus' itselleni. Tukholman maraton 2006 alitti odotukseni pahasti, koska olin oikeasti 4.15 kunnossa.

    Treenaus on ollut säännöllisen epäsäännöllistä juoksua/hölköttelyä läpi vuoden. Juoksu on hauska tapa pitää paino kurissa ja muutenkin kunnioitettavaa touhua. Maratonin maaliintulo on hieno kokemus. Kalza, juokse maraton:thumbsup:
     
  15. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Jee, onnittelut sulle juostuista maratoneista! Löytyi täältä sentään joku siihen suoritukseen päässyt ;)

    Sitä maalintulofiilistä tässä lähdetään hakemaan, ajasta niin välittämättä nyt ainakaan tällä ekalla kerralla. Kyllä tuo juostaan perkele loppuun asti jos jalkaa vähänkin saa vielä eteenpäin liikkumaan vaikka tulisi millanen hyytyminen!

    Miten olet rytmittänyt juoksusi vauhtia? Menetkö ihan tasaista vauhtia koko matkan? Eniten pelottaa se että lähtee alussa liikaa hötkyilemään.
     
  16. petepas

    petepas Elämme fataaleja aikoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    2 441
    Saadut tykkäykset:
    4
    Mun kokemus on että hyvinkin suuri. Väsyneenä ja huonosti syöneenä ei tunnu irtoavan lenkki ollenkaan, tasapaksua puurtamista alusta lähtien. Oma kroppa ei tykkää ollenkaan aamulenkeistä, mielummin iltapäivällä tai illalla. Yövuorojen aikaan en käy lenkillä ollenkaan kun muutenkin kroppa on niin sekaisin ettei lenkkeilystä tule kuin paha mieli.

    Pyrin olemaan syömättä ainakin 2 tuntia ennen lenkkiä, jotain pientä voin juuri ennen juoksemaan lähtemistä imaista (mehukeittoa, jogurttia ym.) En tiedä onko tämä hyvä systeemi mutta toimii minulla. Tunnin juoksemisen jälkeen alkaa kyllä veto vähän loppua joten tarvetta juomalle/energialle varmaan olisi. Itsekään en ole juomaa mukana vielä kantanut mutta täytyy miettiä joku näppärä systeemi kesähelteiden varalle, varsinkin kun lenkit tuntuvat vähän pitenevän...

    Kenelläkään tuohon juoman mukana kuljettamiseen mitään kikka6:sta? Juomavöitä on tietty mutta en minä nyt niin tosissani ole :D
     
  17. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin myös 15 euron Adidaksen juomavyön tänään, aika epämukava pitää lenkillä ja ehkä jatkossa ottaisi vaan taskuun niitä pieniä pulloja pari kappaletta jotka voi sitten ryystää. Lisäksi nolon näkönen jos sen vaatteiden päälle pistää, joten käytin takin alla suosiolla :)
     
  18. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kesällä vaan ei viitsi mitään takkejakaan päälle laittaa :)

    Noitahan on jonkunnäkösiä juomareppujakin, eli sen kokoinen reppu että sinne mahtuu juuri ja juuri tollanen iso(1,5l?) juomapullo. Mutta erittäin tyhmän näköinen sekin!

    Taskuissa ei ole kovin mielekästä mitään juomapulloja kuljetella. Mahtaiskohan jossain olla myynnissä jotain muutaman desin "vesipusseja" joita voisi kuljetella taskussa? Tollanen kova muovipullo häiritsee juoksua ja voi hajottaa paikkoja jos se hankaa siellä taskussa reiteen kymmeniä kilometrejä :(
     
  19. Lare

    Lare Guest Guest

    Liittynyt:
    16.09.2001
    Viestejä:
    1 364
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tossa juoksuvyössä ne pullot oli pieniä pehmeitä ruiskutettavia pulloja, olisikohan 1-2 desin vetoisia per kappale. Uskoisin että menee verkkareiden taskuun suht kivutta. Vaan testaamatta vielä että häiritseekö kuitenkin.
     
  20. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Ai, no sehän kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä. Raportoipa tänne miltä tuollainen tuntuu kunhan ehdit testaamaan :)

    Oisko sulla jotain tarkempaa nimeä kertoa tuosta että voisi googletella jonkun kuvan esille?