LG OLED televisiot

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana Themikz, 11.11.2015.

Tags:
  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Onkos tuo se "realistinen" testi, jossa samaa ohjelmaa pyöritetään näytöllä 24/7?

    Tässä on realistisempi
     
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Montako OLEDia olet omistanut ja miten olet niitä käyttänyt?

    Yritä nyt ymmärtää se, että kukaan järkevä ei ole ostamassa OLEDia pelkkää tietokonekäyttöön. Tai ne jotka ovat, kyllä tietävät riskin kiinnipalamisen kanssa.

    Mutta ne, jotka katsovat elokuvia ja tv-ohjelmia sekalaisesti eivät varmasti ole missään vaarassa kiinnipalamisen kanssa. Katso vaikka edelliseen postaukseen laittamani linkki oikeaan testiin.
     
  3. 1234AC

    1234AC Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    05.04.2020
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    5
    Nämä ovat sinun henkilökohtaisia mielipiteitä ja ongelmiasi. Kysymys on tottumisesta/harjoittelusta. Minä olen käyttänyt tietokonetta kotiteatterin ohjelmalähteenä ja isoa-TV:tä kaiken kotona tekemäni AV/tietokone -tekemisen keskipisteenä 15 vuotta. Ne sujuvat kuin hengittäminen. Enkä todellakaan terrorisoi perhettäni tekemällä tätä olohuoneessa, kyllä tähän oma huone pitää olla.
     
  4. 1234AC

    1234AC Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    05.04.2020
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    5
    No lukaisepa tuo testi ihan itse niin asia selviää...

    No ei todellakaan ole, ei ota paneelista kunnolla mittaa. Sama kuin pyörittelisi näytönsäästäjää 6kk.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Eli eikös myös kyse ole sinun henkilökohtaisesta _mielipiteestäsi_?

    On kuitenkin mielestäni hieman väärin kertoa kaikille, että OLED-tv:tä ei kannata ostaa, koska se ei sovellu _sinun_ man cave -käyttöösi.

    Yleisin käyttötapa televisiolle on kuitenkin televisio-ohjelmien katsominen, ei tietokoneen käyttäminen.

    Itse olen tietoinen OLEDien ongelmista ja olen aina kertonut kaikille telkun hyvät puolet ja sitten myös huonot puolet. Eli, jos telkkaria käyttää paljon tietokoneen kanssa, niin on olemassa todellinen vaara kiinni palamiselle. Mutta ihan samoin, jos televisiota käyttää televisio-ohjelmien ja leffojen katsomiseen, niin kiinni palamisen vaara on paljon pienempi. Toki riski on aina olemassa, mutta niin on kaikessa muussakin elämässä.

    Itse olen liikunnan vuoksi hajottanut polvesta nivelsiteet, rikkonut kolmesti olkapäistä kiertäjäkalvosimet, rikkonut ac-nivelen, murtanut solisluun, murtanut rintalastan, katkaissut akillesjänteen jalasta, murtanut kylkiluun, saanut lukemattomia puujalkoja ja mustelmia ja hiertymiä. Ja liikun edelleen, vaikka iän myötä on suurempi riski rikkoa paikkoja. Miksi? Koska nautin siitä.

    Ihan samoin nautin OLEDin kuvasta, vaikka siihen liittyy riskejä. Joskus riskit vain pitää hyväksyä ja elää niiden kanssa.

    Ymmärrän myös hyvin sen, että sinä et henkilökohtaisesti voi tietokonekäyttöön OLEDia hankkia. En minäkään hankkisi. Mutta, kun se tietokonekäyttö ei ole sitä tavanomaista käyttöä.
     
    tkoskelp tykkää tästä.
  6. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Ai niin, sehän olikin vain 20/7. No sehän tekeekin siitä realistisen.

    Paneelista ei ole tarkoitus ottaa kunnolla mittaa realistisessa testissä. Tuohan olisi sama kuin ostaisi Ferrarin, nostaisi perän ilmaan ja ykkösvaihteella painaisi kaasun pohjaan ja 10 minuutin päästä nauraisi, kun savut nousisi moottorista/vaihteistosta, että eihän tuosta autosta ole mihinkään, kun ei realistista kaasun käyttöä kestä.

    Eihän normaali - eli realistinen - tv:n katselu ole sellaista, että katsotaan samaa ohjelmaa 20/7. Realistista on sellainen, että televisiota katsotaan jokunen tunti päivässä riippuen taloudesta, jossa tv on. Ja tv:stä katsotaan paljon erilaisia ohjelmia, joiden erilaiset kirkkaudet yms. rasittavat pikseleita eri tavoin.

    Eli periaattessa käyttö on kuin pyörittelisi näytönsäästäjää jatkuvasti. Ja sehän se pointti onkin! Hip hurraa! Eli, kun katsoo sekalaista kuvaa, niin käytännössä siis pyörittelet näytönsäästäjää ja televisio kestää ilman, että tulee kiinni palamista! Joten miksi tv:tä sitten pitäisi haukkua siitä, että siihen palaa kuva kiinni normaalissa katselussa?

    Tämä nyt on sanottu ehkä jo noin sata kertaa: älä hanki OLEDia tietokonekäyttöön. Piste. Ellet tee sitä varten isoja muutoksia Windowsin työpöytään yms. Joten eiköhän se ole jo saatu sovittua, että OLED ei siihen sovellu ja olla onnellisia siitä, että ne jotka haluavat tietokoneen kanssa käyttää telkkua, voivat ostaa siihen Samsungin tai muun LCD:n?

    Eipä täällä näytä kukaan Samsungiakaan noin innolla haukkuvan, vaikka siinä leffapuristin näkökulmasta onkin huonompi kuva kuin OLEDeissa. Joten yritetään pitää haukut mahassa ja perustella myös hieman leffojen katsomisen kautta kiinni palamista eikä vain sen oman tietokonekäytön kautta.
     
  7. elmac0

    elmac0 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.06.2007
    Viestejä:
    703
    Saadut tykkäykset:
    130
    Olen varmaan ennenkin tämän kirjoittanut jo mutta ainakin oma vanha plasmatelkkari kesti aivan hyvin tietokonekäyttöä. Riitti, kun laittoi käynnistysvalikon piilottamaan itsensä automaattisesti ja työpöydän taustakuvan vaihtumaan tasaisin väliajoin. Voisi luulla, että OLEDit eivät välttämättä ole edes yhtä herkkiä palamisen suhteen joten voisi kuvitella, että monipuolinen tietokonekäyttö niillä voisi onnistua. Sen sijaan pitkiä pelisessioita plasma ei kestänyt. Toisin sanoen jos taloudesta löytyy joku joka on koukussa tiettyyn videopeliin, voisin kuvitella, että palamisongelma kannattaa ainakin pitää mielessä ja seurata tilanteen kehittymistä. Itselläni ei oikein riitä mielenkiinto/riskinottokyky tälläiseen joten olen siksi jättänyt OLEDit kauppaan.
     
  8. jtvirtanen

    jtvirtanen Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2016
    Viestejä:
    203
    Saadut tykkäykset:
    48
    offtopic ja jotenkin tämän numero nimimerkin takaa paistaa erään, olikohan se joku electron nimimerkki. Itse en syöttäisi tuota trollia enempää. Harmi, ettei täällä ole ilmeisesti toimivaa moderointia juuri nyt. Itse blokkaan ko tyypin, jos se vaan on mahdollista.
     
  9. 1234AC

    1234AC Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    05.04.2020
    Viestejä:
    17
    Saadut tykkäykset:
    5
    TV:t ovat olleet taulutelkkareiden ajanlaskun alusta asti pohjimmiltaan videonäyttöjä, joissa on TV-viritin mukana. Niitä voi käyttää monella tavalla. Sellaiseen käyttötapaan, jossa kuva tai osa sen elementeistä pysyttelee pitkiä aikoja paikallaan, OLED soveltuu surkeasti. Kuten Rtings.com:n kahdesta kestotestistä kaikki lukutaitoiset voivat itse todeta. Ja kuten edellisellä sivulla kerroin, olen nähnyt itsekin niitä pohjaan kärväytettyjä OLED:ja useammankin kappaleen. Onpa ketjussa myös käynyt jo esittäytymässä "15 tuntia vuorokaudessa pääosin tietokonekäytössä" OLED:iaan pitävä todellinen turbo-tehokäyttäjä... :D

    Mitä minun käyttötapoihini tulee, käytän telkkaria KAIKKEEN sellaiseen mitä videonäytöllä nyt voi kuvitella tehtävän. Tietokonehommaa on paljon, mutta niin on TV-sarjojen ja elokuvien katsomista ja Xboxilla pelaamistakin. En usko että tällainen TV:n moniroolinen tehokäyttö on nykypäivänä lainkaan epätavallista, pikemminkin päinvastoin.
     
  10. 007

    007 Secret Agent Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.11.2003
    Viestejä:
    753
    Saadut tykkäykset:
    16
    Edellinen kirjoittaja perustrolli, 10 viestiä plakkarissa eikä yhtään annettavaa tälle säikeelle. No tämä viikko on muuten ollutkin aika hiljaista kunnon uutisista :)
     
    jtvirtanen tykkää tästä.
  11. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    279
    Juu, mä en kansaa ymmärrä tämän 1234AC:n pakkomiellettä mollata OLED-televisioita. Itselläni Sony OLED, olen todella tyytyväinen kuvanlaatuun ja mitään kiinnipalamista en ole havainnut. Myös seuraava telkkari aikanaan on 100 % varmuudella OLED (eikä mitään parempaa teknologiaa ole edes näköpiirissä).
     
    tkoskelp, kmruuska ja jtvirtanen tykkäävät tästä.
  12. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    On näköpiirissa, nimittäin MicroLED-töllöt, mutta taitaa mennä vielä aika monta vuotta vielä ennen kuin ne ovat realistinen vaihtoehto kotikäyttöön.
     
  13. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 758
    Saadut tykkäykset:
    483
    Pitihän plasmankin kuva palaa pohjaan tietokonekäytössä, kahden Panasonicin plasman omanneena, ei pidä tuokaan paikkaansa.

    T: Vesku
     
    kmruuska tykkää tästä.
  14. IlkkaP

    IlkkaP Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2002
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    279
    Hyvä tarkennus. Pitää tarkentaa omaa kantaa niin, että seuraavassakaan TV:ssäni ei tule olemaan taustavaloa, vaan pikselit ovst itsevalaisevia, eli OLEd, MicroLED tai vastaava. Ensimmäiset MicroLEDit ovat vissiin tänä vuonna tulossa markkinoille, mutta tuumakoot ja hinnat ovat todella isoja (ilmeisesti pieniä MicroLED pikseleitä on hankala valmistaa).
     
  15. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Tällaisen uutisen löysin aiheesta:
    https://www.displaydaily.com/articl...nts-set-to-rise-to-16-7-million-units-in-2027
    Tuon lehdistötiedotteen mukaan vuonna 2027 myytäisiin 3,3 miljoonaa MicroLED-telkkaria. Vertailun vuoksi tänä vuonna myydään arvion mukaan OLED-töllöjä noin 3,5 miljoonaa kappaletta.
     
  16. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    714
    Saadut tykkäykset:
    97
    Ehkä kannattaa etsiä hyvää kuvanlaatua (ja kestävyyttä?) kuin tiettyä teknologiaa. HiSense on lanseerannut television jossa on päällekkäin monokromaattinen (eli mustavalko) lcd-paneli ja väri-lcd paneli. Monokromaattinen paneli toimii väripanelille taustavalon "paikallishimmentimenä". Saa nähdä, mihin tuolla tekniikalla päästään. Tällä hetkellä monokromaattinen kerros on "vain" HD, eli ei aivan pikselikohtainen. Halvemmaksi sanovat tuotakin tekniikkaa kuin OLEDia,
     
  17. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Tuota on välillä väläytelty, mutta tuntuu että isot valmistajat eivät usko tuohon ideaan. Tekniikkana vaikuttaa monimutkaiselta, kun tuossa on kontrolloitavana kaksi paneelia ja vielä taustavalo päälle (täydellä kirkkaudella ei voi tuutata jatkuvasti virrankulutuksen takia). Lisäksi tuo ei ratkaise LCD:n perinteisiä ongelmia, kuten huonoja katselukulmia ja pikselien hitautta.
     
  18. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    714
    Saadut tykkäykset:
    97
    Pikselien hitaus on minulle uusi ilmiö - voisitko valistaa minua miten se ilmenee ? ips-paneleiden katselukulmat ovat kohtalaisen hyviä. Tietenkin täytyy muista että kaikissa teknolgioissa on puutteensa, ehkä käyttötarkoituskin saattaa ratkaista valinnan.
     
  19. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Tuo vaikuttaa liikkeentoiston laatuun, mutta tietysti jos on tottunut LCD-telkkareiden liiketoistoon, niin ei osaa kaivata parempaa. Ennenkin ihmiset katsoivat kuvaputkitelkkareitaan ihan tyytyväisinä.

    Tässä vertailussa on esim. tuo Motion-kohta:
    https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c9-vs-sony-x950h/802/1777?usage=11114&threshold=0.1
    LG:n OLEDillä kestää 0,2 millisekuntia vaihtaa yksi pikseli 80-prosenttisesti toiseksi, tuolla esimerkin Sonylla kestää 4,2 millisekuntia. 100% muunnos kestää 2,4 ms vs 10,7 ms. Tuolla on kyllä enemmän vaikutusta esimerkiksi pelikäytössä, kun liike voi olla nopeaa ja virkistystaajuus voi olla korkea.
     
  20. Electron

    Electron Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.05.2003
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    72
    Liiketoiston laatu kyllä tulee ihan muualta kuin LCD paneelin teknisistä rajoitteista.
    Kotimaisessa TM testissä LGn OLED sai risuja nimenomaan liiketoistosta mutta Philips siten taas kehuja. Molemmat taitaa perustua saman tehtaan OLED paneliin jos en väärin muista.
    LCDeissä taas Samppa saa järjestäen risuja liiketositosta Euroopassa ja Sonyn paremman päät koneet suitsutusta.
    Tarkoitan vain että paneelin tekniikka ei yksin johda hyvään tai huonoon liiketoistoon.

    Ongelma liiketossa noin yleisesti tulee lähdeformaatista. Teatterileffojen kuvataajuus on niin hidas että se yksinään aiheutta eräänlaista välkyntää. Sitten taas TV-tuotannon lomitettu (parilliset ja parittomat juovat tulee omina "kuvinaan" vuoron perään) on sitten vielä hankalampi saada toistamaan kaiken nopeuksiset liikkeet sulavasti.
    Tässä sopassa pikselin tilan vaihtonopeus ei auta mitään.