Itselleni tuli myös tänään ilmoitus että paketti on matkalla. Hong Kongista kylläkin eikä Saksan maalta. Tuo projectorjunkies:n arvostelu oli kyllä kattava ja hyvää luettavaa laitteesta. 120" Fresnel kangas on puolestaan matkalla Saksasta, meinasi tilaus mennä tappeluksi kun eivät meinanneet myöntää että heidän pitää toimittaa tuote minulle heidän verkkosivuilla olleesta virheestä huolimatta. Sain 15€ postikuluilla (jotka siis maksoin tilattuani verkkokaupasta) tuotteen matkaan vaikka heidän mukaansa "oikeat" postikulut olisivat olleet 264€ joita koittivat vielä minulle jälkikäteen ympätä. EU:n kuluttajansuojaan viitaten sain kuitenkin heidät lähettämään paketin. Katsotaan missä kunnossa, koska ja mitä tulee... Itselleni on riipinyt nyt vain paha ajatus kun luin viime viikolla avsforumille kirjoitettua tekstiä tuosta DMD-sirusta jota käytetään sekä alkuperäisessä että MK2 versiossa. Nexigo itse kirjoitti viime vuoden puolella että siru on sama (TI DLP471TE) molemmissa. Ensimmäisen sukupolven laitteissa kuitenkin on havaittu joissain yksilöissä jo muutamien tuhansien tuntien jälkeen kuolleita pikseleitä ja spekulaatiot ovat vahvasti lämmön vaikutukseen viittaavia. Ja mikäli luin oikein kaikista ennakko-arvosteluista niin MK2 on merkittävästi hiljaisempi kuin alkuperäinen. Tämä laittaa itsellä pienen huolen takaraivoon laitteen eliniästä. Eihän se 30 000 tunnin laserin elinikä paljon siinä vaiheessa lämmitä jos laitteessa on kuolleita pikseleitä jo muutaman ensimmäisen tuhannen tunnin aikana. Itselläni kun tämä MK2 tulee upotettuna tv-tasoon ja laite ottaa korvausilman samasta tilasta/lokerikosta kuin missä viritinvahvistin sijaitsee, täytyy tähän koittaa keksiä jokin ratkaisu siten että projektorin tulo-ilma ei olisi lainkaan ns. esilämmitettyä. Ehkä joku kanavointi+pikku tuuletin lattiantasosta projektorille voisi toimia. Tällöin viritinvahvistimen lämmittämä ilma ei suoraan menisi projektorille imettäväksi. Hetken mietin jopa että jäähdyttäisi tuloilmaa peltier-elementillä ja parilla jäähdytysrivalla/tuulettimella ympättynä suht kompaktiin "raitisilmakammioon" mutta ehkä menee jo turhankin raskaaksi kikkailuksi. Mielenkiintoinen projekti olisi varmasti ja saisi jäähdytyksen tuon uuden projektorin osalta kuntoon mutta sitten pitäisi työntää tuon peltier-elementin hukkalämmöt taas johonkin ilman että muut laitteet ottavat itseensä.
Mulla on NexiGo AP l ja viime syksynä tuli valkoinen kuollut pikseli,lähetin laitteen Hong Kongiin ja sen jälkeen uusi laite tuli Saksan Amazonista 4.11,joten aika uusi tykki lähtee kohta myyntiin kunhan saan uuden AP MKll:sen kotiin. Mä luin että AP MKll käy viileämpänä ja se on huonoa säkää jos kuollut pikseli tulee mihin tahansa laitteeseen,kaikki on mahdollista,mutta paniikkiin ei ole aihetta. Jos ahtaa laitteen pieneen tilaan,niin saa syyttää vain itseään,jos jotain vikaa tulee.
ASA90, samalla dlp-piirillä ovat olleet muutkin ust-tykkini. Käytännössä muita vaihtoehtoja ei tällä hetkellä tietääkseni edes ole. Yhtään kuollutta pikseliä ei itselleni ole sattunut, mutta liekö sitten vain hyvää tuuria. Nexigolla on onneksi aika hyvä asiakaspalvelu ja kuten tinke65:n tapaus osoittaa, niin mahdollisuus vaihtaa projektori kuolleen pikselin jälkeen on ihan hyvä. Toki aina parempi, jos sellaisia ei ollenkaan tulisi. Kannattaa kyllä huolehtia tykin ilmanvaihdosta. Ja vähän veikkaan, että tykki on aika herkkä sille, että jos sisääntuleva ilma on aika lämmintä, niin pyörittää tuulettimia nopeammin ja siten kovemmalla äänellä. Mikä ei niin mukavaa ole. Että, jos tosiaan tv-tasoon tuon upotat, niin jotain lisätuulettimia voi olla tarpeen. Ja tosiaan sohvalta päin katsottuna screenille, oikealta ottaa ilman ja vasemmalta puskee ulos. Ilmoittelehan sitten, miten Fresnel toimii. Edelleen sellainen kiinnostaa kovasti, mutta käytännön syistä pitää vähän miettiä vielä tuota hankintaa. latexii, tällä viikolla pitäisi tulla uusi firmis, joten pitää toivoa, että noihin algoritmeihin tulisi vähän muutoksia. Onhan tuossa toki jo natiivina parempi kontrasti kuin mk1:ssä, jotta että pientä parannusta myös sitä kautta. Ja projektorissa on (onko sitten hyvä vai huono asia) myös aina aktiivinen laserin himmennys, jota ei saa pois päältä mistään. Samahan on monessa muussakin nykytykissä, kuten vaikka Valerionissa. Joten ilman SAE:takin projektorissa pitäisi olla silminnähtävästi parempi musta ja kontrasti kuin Mk1:ssä. En oikein itse tykkää tuosta SAE:ssa siitä, että valkoisesta päästä leikataan. Mieluummin näkisin jonkinlaista midtonejen säätämistä siten, että valkoista ei pitäisi leikata. Ja toivottavasti Nexigo jossain vaiheessa lisää enemmän säätömahdollisuuksia tuohon SAE:hen. Ja samoin manuaalinen iris olisi kiva. edit: ASA90, jännä homma, että Aasiasta lähettävät sulle tuon projektorin. Liekö sitten EU:n varasto loppunut. Mulle kävi sama Awolin kanssa, että vaikka tilasin Euroopan varastosta, niin tykki lähetettiin Aasiasta. Siinä tosin meni siten ikävästi, että tilausseuranta näytti tykin lähetetyksi, mutta seuranta alkoi toimimaan vasta, kun tykki tuli Aasiasta Eurooppaan. Tuossa taisi jotain 1-2 viikkoa kestää. Ja sitten tykki vielä meni ensin Awolin EU-varastoon ja sieltä Suomeen. Joten lähetyksestä saapumiseen meni se jotain kolme viikkoa. Arvaappa oliko odottavan aika pitkä.
Joo kiitos huomioista. Olen kyllä tietoinen että ilmanvaihto tulee olla kunnossa, toistaiseksi aina koittanut jollain tavalla ylimitoittaa kaikkien aktiivisten laitteiden tuuletuksen kun ovat kaikki tv-tasoon tavalla tai toisella integroitu. Ehkä aloitan tuolla kanavoinnilla lattian tasolta ja tuuletin puskemaan ilmaa kanavaan, tällä tavoin projektori saa niin viileää ilmaa kuin vain huoneistossa on tarjolla. Mikäli rupeaa epäilyttämään ja rakennus/virittelyinto iskee niin sitten voi tuota peltier-jäähdytystäkin miettiä. Ja kiitoksia nepa tuosta vahvistuksesta projektorin jäähdytyksen suunnista, meni siis kuten muistelitkin. On erittäin mielenkiintoinen tuo että tulee Aasiasta tuo tuote. Tänään tuli toinenkin DHL Expressin ilmoitus joka sekin lähti Hong Kongista, liekö tämä sitten se Fresnel joka piti myös tulla Saksasta? Noh, katsotaan mitä tulee mutta mielenkiintoiset kuviot. Odottavan aika voi todellakin tulla pitkäksi varsinkin jos nyt saan tuon tv-tason jo tällä viikolla niin sanotusti valmiuteen ja siinä on projektorin mentävä aukko. Ja seinällä kangasta huutava tila Itse olen tuosta SAE:n toiminnasta kanssa miettinyt (kun ei voi muuta kun lukea muiden kokemuksia ja analysoida niiden perusteella) että haluaakohan sitä loppupeleistä käyttää mutta tuo pitää vain itse testata. Luottavaisin mielin tosiaan itsekin olen että Nexigo tuota tulee optimoimaan ja ajan myötä saamme paremman lopputuloksen. Oli niin tai näin niin innolla odotan että saa uuden kankaan ja projektorin käyttökuntoon. Laitahan nepa ihmeessä tilannekatsausta kun saat projektorin tulille! Oletan että varmaan myös avsforumille kirjoittelet ainakin jotain mutta eipä se haittaa että täällä Suomenkin foorumissa lukisi jotain tuosta aiheesta. Ennakkospekuloin itse vielä tilannetta sen suhteen että mitenkähän tuo projektorin kalibrointi menee nyt kun minulle tulee tuo fresnel eikä alr-kangas. Avsforumilla ns. jaetut yhteisön asetukset kun ovat kaikki alr-kankaille tehty. Ainakin kirkkauden suhteen asetuksia tulee sorvata mutta saas nähdä miltä kuva näyttää kun saa tuotteet asennettua
Kannattaa sen verran huomioida tuossa ilmanvaihdossa, että jos lattian suunnasta pusket ilmaa, että ei pölyjä lattialta työnnä siinä mukana projektorille. Noissa tilauksissa on eri asia se, mistä asiakas tilaa projektorin ja mistä myyjä lähettää sen. AVSforumillakin moni ihmettelee tuota, mutta en ole jaksanut sinne kirjoittaa syytä. Mutta siis, jos asiakas tilaa projektorin EU:n sisältä, niin silloin hänen ei tarvitse maksaa tulleja ja ylimääräisiä veroja. Sillä ei ole väliä, että mistä myyjä projektorin lähettää. Jokaisesta EU:n alueelle tuodusta projektorista Nexigo joutuu kuitenkin maksamaan tullit ja verot. Luultavasti Nexigon EU:n varasto on vain niin vähissä, että lähettävät projektorit suoraan Hong Kongista ja samalla ovat hoitaneet kaikki nuo verot ja tullit. En tiedä meneekö tuo samoin, kuten oman Awolin kanssa, että laite kiertää myyjän EU-varaston kautta, mistä se sitten lähetetään lopulliseen osoitteeseen. Mutta toki tuossa on harmina se, että jos ei lentorahtina tule, niin matkassa voi kestää. Kyllä varmastikin itse tuota SAE:tä käytän leffojen kanssa. Vaikka jo tuollaisena kuin se on nyt. Mutta luulen myös, että Nexigo tulee parantelemaan tuon toimivuutta. Tuohan on nyt hyvin sekava, kun nuo SAE:n numerotkaan ei suoraan korreloi sen kanssa, että miten aggressivinen asetus on. Joten ihan varmasti tuohon jotain parannuksia tulee. Se on sitten eri asia pystyvätkö tuota valkoisesta leikkaamista miten paljon korjaamaan. Toivottavasti. Luulen, että Nexigo tulee tekemään saman kuin Mk1:n kanssa eli säätävät oletusasetukset melko hyviksi. Nythän nuo ilmeisesti eivät laatikosta otettuna ole kovin kohdallaan. Ja asetuksiin tulee luultavasti myös kangasvalinta, joka muuttaa kuva-asetuksia valitulle kankaalle sopivammiksi. Mutta kun firmis on vielä periaattessa beta-vaiheessa, niin eivät ehkä niin ole panostaneet vielä noihin kuva-asetuksiin. Kauheasti ei taida fresnel-kankaita olla noilla käytössä, jotka noita asetuksia avsforumille laittavat. Jospa siellä joku olisi, jolta voisi asetuksia kopsata testiin. edit: ja toki tänne ihan ensisijaisesti kirjoittelen kokemuksia projektorista, kun saan sitä testailtua.
Just tuli meiliä uudesta firmwaresta. Kauheasti siinä ei kerrota sisällöstä ja muutoksista. Mutta edelleen näyttää beta-versio olevan.
Ilmeisesti lentorahtina tulevat Hong Kongista, kun ihmisille on avsforumin puolella tullut parissa päivässä Saksaan nuo. Ilmeisesti seurantakoodi vaihtuu sen jälkeen, joten liekö tuossa on sitten se tullaus ja jatkolähetys eteenpäin tehty.
Onneksi niin,nimittäin laivarahti kestää 6-8 viikkoa,suurin osa Valerionin tykeistä tuli-tulee laivarahtina. Taas on samanlainen odotus kuin lapsena jouluna,mutta onneksi ensi viikon alussa tulee paketti kotiin,toivottavasti.
Sen verran huomasin uuden firmwaren release noteseista, että siinä on listattu asetuksia eri kankaille. Joten jonkinlaiseen alkuun pääsee sillä.
Aurora Pro Mk2 tuli just äsken. Pahemmin sitä ei voi testata, kun on niin valoisaa. Illalla testailen mustan tasoa. Omalla kohdalla sinänsä hyvä asia on se, että koska on valkoiset seinät eikä mahdollisuutta ihan täysin pimentää huonetta, niin mustimman järkevän mustan taso on sen verran korkeampi verrattuna batcaveen, että tuskin noita kaikista aggressiivisimpia asetuksia mustan tason osalta pitää käyttää. Jospa siis ei niin leikkaisi valkoista. Sen verran testasin tykkiä, että asensin uuden firmiksen ja laitoin perusasetukset kohdalleen. Avsforumin asetusketjusta kopsasin asetukset. Ehkä vähän turhan vihreät ovat. Mutta pitää ilalla sitten paremmin kuva-asetuksia ja kuvaa testailla. Fokus on loistava. Oli se hyvä vanhassakin, mutta tässä on ihan samaa tasoa Awolin kanssa. Tuulettimen ääni on samaa tasoa kuin edellisessä. En ainakaan itse huomannut eroa parempaan. Selkeästi huonoin asia tykissä. Kirkkaus tuntuu olevan just sama kuin mk1:ssä. Mukava juttu oli se, että tykin saa vähän lähemmäksi seinää. Ei paljoa, mutta muutaman sentin kuitenkin. Valikot ovat käytännössä samat kuin mk1:ssä. Uusia asetuksia on muutama, mutta muuten eroa ei juuri ole. Eli noin päiväkäytössä mitään eroa vanhaan ei ole. Mutta eipä tätä pelkästään päiväkäyttöön kannatakaan hankkia. Testailen illalla mustan tasoa ja noita hienoja algoritmejä. Ilmeisesti niihin jotain parannusta olivat saaneet uusimmassa firmiksessä.
Tuli nyt ihan mutulla mietittyä, että saako näitä seinälle? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nämä ovat TV-tasossa seinän edessä ja siitä heijastavat ylös? Entä, jos olisivat kuin ILP katonrajassa ja heijastaisi alaspäin? Kun itsellä on nyt tasainen seinä, jossa on kaikki upotettuna. Kipuilen nyt sen kanssa, että kaiuttimia pitäisi siirtää, jos haluan isomman Oledin ja toki TV:lle myös suurempi reikä ja kaiuttimille uudet holet. Tästä seuraisi aikamoisen suuri urakka purkaa vanhaa valeseinää, väsätä uutta ja maalata taas. Plus tietysti johdotukset ja säätämiset... Jos jotenkin saisin vain nostettua/laskettua ääntäläpäisevän kankaan TV:n eteen ja olisi UST-tykki poissa tieltä katonrajassa?
Voi ei,nyt meni odotus pilalle,kaikki muut ovat kertoneet että on hiljaisempi,ECOlla jopa melkein äänetön. Onko sulla tarkempi kuulo?
No pitää vielä kuunnella kunnolla, kun illlalla testailen. Mutta vaikka tuo tuuletin selkeästi äänekkäämpi on kuin vaikkapa Awolissa, mikä on melkein hiiren hiljainen, niin eipä tuota oikeasti leffaa katsoessa kuule. Mutta kyllä joskus, kun jotain hiljaista katselee, niin hurinan kuulee. Mutta olen herkkä tuolle tuulettimen äänelle. JVC:tä aina kehuttiin, että tuulettimen ääntä ei kuule ollenkaan ja kyllä se vain omaan korvaan sekin hurisi turhankin äänekkäästi. Mutta siis eipä tuo Mk1:nenkään nyt liian kovasti ole puhissut. Jännästi kyllä sen ekassa firmiksessä oli selkeästi hiljaisempi tuuletin kuin uudemmissa, vaikka Nexigo yritti hiljentää sitä.
Ensimmäinen ilta leikitty mk2:n kanssa. Pari tuntia vain, joten kauhean syvälllistä testaamista en ehtinyt tekemään. Mutta jonkin verran tuli mustan tasoa ja noita eri moodeja testailtua. Ihan ekana kokeilin First manin kohtausta, jossa laskeutuvat kuuhun. Ihan natiivinakin musta on oikein hyvää. Hieman parempaa kuin mk1:ssä, jossa siinäkin se oli oikein mainiota. Mutta Bright-moodissa mustan taso meni vielä selkeästi paremmaksi ja samalla myös valkoinen oli oikein hyvää. Dark-modessa musta oli jo sitten todella todella mustaa, mutta samalla valkoinen leikkasi todella pahasti. Joten meni katselukelvottomaksi se. Käytin siis noita avsforumin asetuksia, mutta hieman vähemmällä vihreällä. Bright-moodissa ja SAE2/3 -tilassa käytännössä kaikki leffat olivat todella hienoja. Matrixin alun kohtaus, jossa Trinity juoksee katolla oli todella mahtavaa katsottavaa. Dark-mode olikin sitten hankalampi tapaus. Musta on vielä hienompaa, mutta samalla valkoisesta leikataan pahasti. Mutta löysin ratkaisun tuohon. Kun säätää kontrastia tarpeeksi alas, niin valkoisesta ei enää leikata. Eli periaatteessa samaa säätämistä kuin kontrastin kanssa yleensäkin. Tosin Dark-modessa kontrastia pitää viedä niinkin alas kuin 25-30, jotta valkoinen pää näkyy oikein. Mikä sitten tietenkin pienentää koko kuvan kirkkautta. Tuolle ei vain mitään voi koska natiivikontrasti on se, mikä rajoittaa kirkkautta jos samalla halutaan todella mustaa mustaa. Mutta, jos samalla laskee gammaa, niin lopputulos on ihan katsottava. Ja tässä tulisi varmasti esille Fresnelin etu. Sillä kuva on varmasti edelleen mukavan kirkas, mutta samalla saa oikein hienon mustan. Kateeksi käy nyt ASA90:aa. Muistahan kokeilla tuota pienempää kontrastia ja kerro, miten fresnelillä toimii. Ei tuo kirkkaus alr-kankaallakaan huono ole, vaikka kontrasti noin alhaalla olikin ja ihan hyvin pystyin katsomaan leffaa. Mutta kyllä alr/clr-kankaalle parempi valinta on kuitenkin Bright-mode, jossa siinäkin musta on oikein hyvää. Noita eri SAE-tiloja en ehtinyt vielä kunnolla vertaamaan. Pitää kokeilla, jos tänään ehtisi. Käytin pääsääntöisesti tiloja 2 ja 3. Mutta täytyy kyllä olla oikein tyytyväinen tykkiin. Parhaimmillaan musta on Bright-modessakin todella mustaa ja samalla kirkkaat kohdat todella kirkkaita. Matrixin alku on oikein mainio esimerkki. Taskulamput ovat kirkkaita ja samalla musta yö todella mustaa. Samoin fade to black -kohdat menevät ihan mustiksi. Voisin verrata ihan helposti JVC:n mustaan. Mutta toki sitten on kohtauksia, joissa algortimit vain ei toimi. Interstellarissa on pari kohtausta, joissa näkyy kirkkaita tähtiä ja yms. ja avaruus ei ole kuin tumman harmaata. Selkeästi algoritmit panostavat tuossa noihin kirkkaisiin tähtiin. Sitten taas joissakin kohtauksissa on sekä että erittäin mustaa avaruutta ja samalla kirkkaita kohtia. Dolby Visionissa huomasin saman ongelman kuin mk1:ssä. Dynamic contrast -asetus saa kuvaan aikaan ikäviä tumman pään värivääristymiä. Se kannattaa pitää Dolby Visionissa pois. SDR:ssä toimii ihan hyvin. Mk1 oli jo erinomainen tykki ja edelleenkin mielestäni yksi parhaimmista ust-projuista, mitä löytyy. Mk2 on periaattessa sama laite kaiken muun osalta, mutta mustan taso on parempi noiden kikkakolmosten vuoksi. Sekä fokus myös. Vaikkakaan ei meikän mk1:ssä ollut sen kanssa mitään ongelmaa. Tuon osalta taisin saada keskimääräistä paremman yksilön.
On töissä ollut niin pahasti kiirettä ja loppuaika mennyt kotona tv-tasoa ja muuta kokonaisuutta suunnitellessa/muokatessa ettei ole meinannut keretä muuta tekemäänkään. Työt haittaavat ikävästi näitä harrastuksia. Oma projektori saapui eilen iltapäivällä ja kerkesin illalla vain päivittämään uusimman firmwaren ja testaamaan että laite toimii. Tosiaan tuulettimet ovat äänekkäämpiä mitä kuvittelin mutta tosin itselläni tämä tuleekin upotettuna ja täten osittain vaimennettuun tv-tasoon niin en usko että kovin suurta puhinaa tulen käytännössä kuulemaan varsinkin kun ottaa huomioon millaisilla äänenvoimakkuuksilla tulee kaikki materiaali katsottua. Tämän pohjalta kuitenkin teen vielä sen verran revisiointia tv-tason suunnitelmiin että käytän tietyissä paikoissa vielä enemmän vaimentavaa akustiikkalevyä kuitenkaan ilmavirtausta pienentämättä. Eilisen koeponnistuksen tiimoilta ei voi sanoa sinänsä juurikaan mitään kun heijastin makuuhuoneen valkoiseksi maalatulle seinälle noin 150" kuvan tarkastaakseni että laite pelaa. Hirveän näköinen tuo kuva sinänsä oli koska kontrasti on olematon täysin valkoisessa huoneessa ja valo pääsee heijastelemaan takaisin itse projisointipinnalle. Mikäli ei olisi UST-kangasta tai todella dedikoitua täysin mustaa lepakkoluolaa niin menisi kyllä rahat täysin hukkaan ja potentiaali käyttämättä. Kirkkautta projektorissa kyllä piisaa tuon pikaisen testin mukaan paremmin mitä odotinkaan. Erittäin hyvää testailua ja raportointia Nepalta! Täytyy ehdottomasti joo kokeilla miltä kuva saadaan näyttämään kunhan saan kokonaisuuden pakettiin ja käyttökuntoon. Ilmeisesti myös sinun nykyisellä kankaalla kuva on erittäin hyvä ja parannusta saatiin verrattuna vanhaan projektoriin mikä on pääasia! Fresnel saapuu huomenna mutta näillä näkymin menee kyllä lähemmäs viikonloppua ellei pidempäänkin että saan kaiken täysin valmiiksi. Kerran kun tähän muokkaukseen lähdin ja tv-taso oli täysin purettu, tein myös muita muokkauksia parantamaan kaikkien muidenkin laitteiden sijoittelua jäähdytyksen maksimoiseksi kunkin laitteen osalta. Tässä omassa setupissa on sen suhteen vähän vajavaista kun olen yleensä tullut ns. sukupolven jäljessä uusinta tekniikkaa että viritinvahvistin sekä tietokone ei pyöritä esimerkiksi Dolby Visionia. Viritinvahvistin (Marantz SR6010) kyllä pystyy 4K HDR-kuvaan mutta siitäkin puuttuu DV, tietokone taas ei oikein 4k-materiaaliakaan tykkää pyörittää (vuosikymmenen vanha erittäin ohut ja mobiili kosketusnäytöllinen ns. yrityskannettava). Täytyy katsoa kuinka nopeasti menee sitten nuokin laitteet päivitykseen kun saa projektorin asennettua.
Jeps. Parannusta varsinkin mustan osalta kyllä tuli. Ja ihan hintansa arvoinen tykki kyllä oli. Tuo Bright-tila on mukavan kirkas clr-kankaallakin. Eikä tuo Dark mikään mahdottomuus ole sekään. 3D pitää myös yrittää testata tänään.
Eilen tuli MKll ja oli 7 tuntia päällä,iiris bright+sae2 asetuksilla tuli katseltua avaruus dokumetteja,NHL ottelu,The Nightmare Before Christmas elokuvaa,jossa mustat kohtaukset näytti todella hienolta,kokelin nepa:n vinkkiä,iiris dark+sae2+kontrasti 30,kyllähän sillä mustat hiukan parani mutta aika latteaksi menee kuva valovoiman vähyyden vuoksi,mutta ei katselukelvoton kuitenkaan,ehkä yhtä hyvät mustat saa bright+sae2+eco (en ole vielä kokeillut) ja on valovoimaa enemmän. Kaksi kertaa huomasin selvästi kirkkauden pumppauksen,mutta ei paha juttu. Terävyys on selvästi parempi kuin ykkös versiossa. Kokonaiskuvanlaatu on parasta mitä olen ikinä nähnyt projektoreilla,kymmenkunta tykkiä ollut myös JVC DLA,joten jotain käsitystä on. Huonoa:METELI Standard+bright+sae2,joka koveni joissain kohtauksissa,todella ärsyttävää,joten Nexigolle pitää lähettää postia,jos pystyisivät vähentämään kierroksia tuulettimissa,nimittäin seittemän tunnin jälkeen kun sammutin laitteen,niin kokeilin onko kuuma koppa,oli viileä paitsi viiden sentin kaistale vasemmalta oli lämmin eli vähempikin puhuri riittäisi.
Kirkkautta ei voi muuttaa, kun SAE on päällä. Eli Ecoa ei saa silloin käyttöön. Tuo Dark-moodi sopii varmasti vain fresneleille. Tai normaalille valkoiselle kankaalle batcavessa. Clr-kankaan kanssa menee aika himmeäksi. Kyllä on pakko todeta, että itsellä kans menee tämä mk2 kokonaiskuvanlaadultaan paremmaksi kuin JVC X7900. Jos olisi batcave, niin JVC:n musta olisi vielä parempaa. Mutta ei siitä samanlaista yleisprojektoria saa oikein millään. Vaikka mk2:n SAE on aika hieno juttu, niin välillä sen toiminnan vain huomaa. Esimerkiksi First manissä loppu, kun laskeutuvat kuuhun ja ovat siellä on ihan hemmetin hyvän näköistä. Todella mustaa mustaa ja samalla kirkkaita kohtia. Kokonaisuus on ihan uskomattoman hieno. Mutta sitten, kun lopputekstit tulevat, niin tausta pumppaa mustan ja tumman harmaan välillä, kun näyttelijöiden nimet näytetään yksi kerrallaan ruudulla. Eihän se sinänsä tuossa enää haittaa, mutta kuitenkin. Itse huomasin kans, että Bright+SAE2 sai välillä tuulettimen huutamaan. Mielestäni mk1 oli kokonaisuutena hiljaisempi. En tosin leffan aikana tuota kuullut, joten käytännössä ei liene ole ongelma. Mutta voisi tuohon jotain parannusta saada. Katselin Clooneyn The Midnight sky -leffaa ja siinä näkyi useassa kohtauksessa selkeitä värimuutoksia kuvassa. Tuo on jännä, että kohtauksessa, jossa kaksi ihmistä keskustelee, ja jonka pitäisi olla kirkkaudeltaan ja väreiltään aika vakio, niin kameran vaihtuessa henkilöiden välillä joka kerta tulee selkeä värimuutos ja vielä ikävän välähdyksen kanssa. Eli tuo flickering, mitä on avsforumilla ollut. Itse kutsuisin sitä "color flickering". Sitten taas saattaa olla, että kohtaus vaihtuu täysin toisenlaiseen ja mitään flickeringiä ei näy. Joten vaikea analysoida, että mistä tuo oikeasti johtuu.
SAE off ja sitten eco päälle,kyllä sillä pitäisi pystyä katselemaan,ainakin ilman valoja ja verhot kiinni,niinkuin teenkin,hyvänä pulena siinä saa myös hiljaisemman äänen,tosin kokeilin ainoastaan sae off+ eco ja se oli lähes äänetön,mutta en aio katsella ilman SAE:a.
Jos Ecoa haluaa käyttää, niin sitten tosiaan ei saa SAE:ta päälle. Eli tuo on sitten kompromissi tuulettimen äänen ja mustan tason kanssa, jos katsoo kuvaa ECO päällä. Tokihan siinä on jo itsessään musta vähän parempi. Vielä mennään kuitenkin beta-firmiksellä, joten pitää antaa Nexigolle vähän aikaa vielä fiksata tuota tuuletinta. Voihan se olla, että haluavat tuon SAE-enginen eka laittaa kuntoon ja sitten miettiä vasta tuuletusta, kun tietävät tarkalleen, miten tuo SAE lisää lämpöä. Teoriassahan tuo SAE vähentää kuitenkin kirkkautta, joten sen pitäisi olla viileämpi. Joten ehkä tuo tuuletuksen toteutuskin on vielä vain vaiheessa.