Langalliset kuulokkeet elokuvakäyttöön

Keskustelu osiossa 'Kuulokkeet sekä muut audiolaitteet' , aloittajana Polite, 05.03.2021.

  1. Riker

    Riker Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2017
    Viestejä:
    114
    Saadut tykkäykset:
    29
    Kuulokkeen impedanssin ollessa pieni, vaikuttaa vahvistimen kuulokeannon ulostuloimpedanssi kuulokkeen taajuusvasteeseen, jos se on suuri. Jonkinlainen peukalosääntö lienee kuulokeannon impedanssi * 8 < kuulokkeen impedanssi. Onko kerroin 8 tai 10 tai jotain muuta, vaihtelee jonkin verran lähteestä riippuen. Mielipiteitä on monia. Liian suuri kuulokeannon impedanssin kuuluu löysänä ja muhjuisena bassona oman kokemuksen mukaan. Saattaa olla muitakin vaikutuksia, mutta tuo lienee suurin. Usein av-vahvistimien kuulokeannon ulostuloimpedanssi on liian suuri. Tämä selviää kokeilemalla. Jos kuulostaa hyvältä, niin selviää halvemmalla.
     
    Polite tykkää tästä.
  2. Polite

    Polite Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.08.2003
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    3
    Yritin etsiä oman av-vahvarin kuulokeliitännän impedanssilukemia mutta mitään tietoa ei löytynyt. Päinvastoin törmäsin kommenttiin, ettei vahvistinvalmistajat haluakaan paljastaa vaatimattomasti rakennettujen kuulokeliitäntöjen tietoja, ja että tämä koskisi suurinta osaa kotiteatterivahvistimista.. Toisaalta luin jostain myös että näiden vahvareiden kuulokeliitännät yleensä valjastetaan kaiutinvahvistuksesta. Tällä logiikalla oma vahvari sitten tarjoisi 8ohmin kuulokeanto-impedanssia. Kaavasi mukaan se lienee tarkoittavan että sopiva kuuloke olis sitten 64ohm!?
    Täysin amatöörinä en vaan osaa yhtään arvioida näiden väitteiden paikkansa pitävyyttä...
     
  3. Riker

    Riker Käyttäjä

    Liittynyt:
    15.01.2017
    Viestejä:
    114
    Saadut tykkäykset:
    29
    Ikävä kyllä tilanne todennäköisesti ei ole noin hyvä. Jotkin valmistajat ottavat kaiutinlähdöstä signaalin kuulokelähtöön, mutta muistelen, että se tehdään lisäämällä impedanssia eli lyödään suurehko vastus kaiutinlähdön ja kuulokelähdön väliin. Impedanssi tällöin on todennäköisesti kymmeniä ohmeja. Mutta siitä on kauan, kun noita lueskelin ja saatan muistaa väärin.

    Joillekin kuulokkeille suurehko impedanssi voi tehdä hyvää ainakin jonkin verran. Paras tie on kokeilla. Kyse on kuitenkin makuasioista.
     
    Polite tykkää tästä.
  4. Polite

    Polite Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.08.2003
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    3
    ... onneksi Verkkokaupalla taitaa olla palautusoikeus, eli kuulokkeita vaan testiin..
     
    Riker tykkää tästä.
  5. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Itse olen lankauskovainen, tai siis toisin sanoen haluan käyttää samoja kuulokkeita myös musiikin kuunteluun tietokoneellakin istuessa.

    Olen pitkällisesti etsinyt (siis ostanut silloin tällöin, helposti vuosia välissä) keskihintaisista kuulokkeista omaa suosikkiani. Tietokoneen yhteydessä kohtuullisen hyvät (R-2R Ladder) DAC ja (THX AAA 789) vahvari käytössä. Erityisesti vahvari hyvin neutraali luonteeltaan. Ylipäänsä neutraalius onkin ollut yhtenä tavoitteena, vaikka toki musiikilla usein värittävämmät laitteistot saavatkin jalan voimakkaammin tamppaamaan. On minulla koemielessä ollut kuulokeputkivahvistinkin, mutta pidin sitä liian mutaisena ääneltään. Ehkäpä niillä pitääkin kuunnella vain 70-luvun rockia, mihin väritys sopii. Nättejähän ne tietty on.

    Kuulokkeista Sennheiser HD 6XX (Drop.comin malli) todennäköisesti se paras tai yleisesti parhaana pidetty. Itse huomaan omalla laitteistollani pitäväni niitä kuitenkin vähän liian bassovoittoisina. Suljetuina kuulokkeina minulla on AKG K273 Pro, jotka taas ovat luonteeltaan kuivat, jopa ponnettomat. Niiden ehdoton hyvä puoli tarpeen vaatiessa suljettuus eli ei häiritse muita silloin kun se on tärkeää. Nyt hiljattain tuli ostettua varmaan yli 10 vuotta miettimäni Beyerdynamic DT880 (Edition-malli, 250 ohm), jotka lopulta taitavat olla ne yleiskuulokkeet, joilla tulee myös leffat ja sarjat parhaiten nautittua. Musiikilla toisto on tarkkaa myös basson osalta ja sitä on riittävästi, mutta ehkä ei kuitenkaan ihan yhtä menevän ja samalla tarkan kuuloiset rockilla kuin nuo Sennheiserini. Mutta esimerkiksi elektronisempi musiikki taittuu niillä erinomaisesti. Telkun äärellä vain sen kuulokelähtö lähteenä, mikä toki antaa omat värityksensä, mutta näillä mennään toistaiseksi ennen kuin jälkikasvu on kasvanut riittävästi tai tilat antaa muuten myöden.
     
  6. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    678
    Saadut tykkäykset:
    255
    Ihan mielenkiinnosta, oletko IEM:iä (korvamonitoreita) kokeillut?
    Ja kuinka sellaiset toimivat leffakäytössä?

    Itse en voi/halua kuppikuulokkeita käyttää, en myöskään halua vastameluja, joten päädyin hankkimaan varsinkin toimistokäyttöä silmälläpitäen IEM:t, sekä akullisen DAC:in (Fiio BTR5) jolle on käyttöä myös liikkeessä. Ensimmäiset IEM:t ostin, arvioiden perusteella, kokeeksi budjettiluokasta, eli Kbear KS2 (1BA/1DD) sekä CCA C10 (4BA/1DD) ja yllätyin varsinkin jälkimmäisten kohdalla erittäin positiivisesti (läppärin USB-C -> DAC -> IEM).
    Jos normaalissa arjessa, eli jos/kun siellä toimistolla tulee istuttua enemmän, näille tulee huomattavasti käyttöä harkitsen muutamia pykäliä laadukkaampiin sijoittamista. Kotona kuuntelen jatkossakin kaiuttimien kautta.
     
  7. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Oma reittini langallisten suhteen (elokuvakäytössä) oli Sennheiser HD600 -> Beyerdynamic DT990 Edition/250oHm. Välissä oli Meier Audio Corda -kuulokevahvistin. Niin armoitetut kuin nuo Sennheiserit ovatkin maineeltaan, niin en tykännyt kyllä yhtään, kaiketi juuri neutraaliudesta johtuen, ja kaapelinkin jouduin uusimaan muutaman kerran (eivät ole kestäviä tossa mallissa). Beyerit olivatkin leffakäytössä paljon paremmat paitsi pilvihattaramaiset mukavuuden suhteen, niin myös dynaamisemman äänen suhteen. En silti enää noihin palaisi, sillä nämä langattomat Sennheiser RS 195:t Brainwavzin Sheepskin -pehmusteilla ovat kyllä vuosienkin jälkeen niin loistavat, etten voisi unelmoidakaan näiden vaihtamisesta ennen kuin nämä menevät rikki (eikä kulumisen merkkejä edelleenkään ole kuuden käyttövuoden jälkeen).
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  8. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Tavallaan, jos tulppamalliset kuulokkeet riittää määritelmäksi? Eli siis tavoite, että sovitus on riittävän tiukka, niin ettei ääni vuoda ja bassotoisto saa jykevyyden. On kokemusta, mutta tosin vain musiikilla, koska tällaiset kuulokkeet ovat mielestäni paras vaihtoehto ulkoiluaktiviteetteihin. Eli minulla menee niin päin, etten juurikaan pitä tulppamallisista kuulokkeista, koska ne tuntuu aina ärsyttävän korvaa ennen pitkää. Siksi siis kotioloissa isommilla kuulokkeilla kuuntelut. Minulla on myös valetut korvatulpat, joiden perusteella voin laajennetusti kommentoida tuota istuvuutta (ja nekin ärsyttää ennen pitkää, erityisesti peräkkäisinä päivinä pidettynä). Sinänsä uskon, että äänentoistollisesti valetuilla tulpilla in-earit olisivat loistavat myös elokuvakäytössä. Mutta siis mukavuusasiat ohjaa minulla täyskokoisten kuulokkeiden käyttöön.

    Vielä tuosta täyskokoisten käyttömukavuudesta. Sennheiserit omaan kaaliini kaikista sopivimmat ja voi kevyesti vaikka koko päivän pitää putkeen päässä. Yllättävästi minusta nuo suljetut AKG:ni hiostavat vähemmän kuin Beyerdynamicit, jotka ovat "puoliavoimet" (nehän siis vuotaa ääntä ihan kuin avoimetkin eli siksi lainausmerkeissä) ja tosiaan pumpulimaisen löysät. Pidemmän päälle tälläkin voi olla merkitystä. Koronan alkuvaiheissa käytin paljon Sennheiser Momentum -täyskokoisia langattomia kuulokkeita, jotka ovat siis suljetut (ja vastamelutoiminnilla, josta joskus iloa) ja vielä nahkaisilla pehmusteilla. Ja minusta ajoittain tuntui pientä korvakipua, minkä lasken pitkän päälle suljettujen kuulokkeiden hautovuuden aiheuttamaksi, kun aamusta iltaan istui kuulokkeet päässä. Joka tapauksessa nuokin "Senkut" ovat erittäin mukavat päässä noin muuten.
     
  9. Moderaattori

    Moderaattori Ylläpito Ylläpidon jäsen Ylläpito

    Liittynyt:
    27.08.2019
    Viestejä:
    678
    Saadut tykkäykset:
    255
    Ei ole ihan sama asia, vaikka monesti taidetaan käyttää noita termejä sekaisin. Niissä on yhtäläisyyksiä, mutta äänenlaadun kannalta In-Ear Monitoreissa on useita ajureita (driver, en tiedä miten kääntyy suomeksi virallisesti), kun "tavallisissa tulpissa" on vain yksi.
    Noissa mun em. yksilöissä niitä on 4BA/1DD, eli neljä Balanced Armature ajuria keski- ja ylätaajuuksille sekä yksi Dynamic Driver bassoja varten.

    Jos jotakuta kiinnostaa lukea aiheesta tarkemmin, Wikipedian suomenkielinen artikkeli on vähän tynkä, mutta Englanniksi selitetään vähän paremmin. Ja netti on tietenkin täynnä IEM asiaa (esim. Crinacle vertailut ja mittailut).
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  10. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Unohtui ihan tarinoida, että kyllähän minä olen pyrkinyt myös parantamaan TV-katseluolosuhteita kuulokevahvistimella TV:n kuulokeannon sijaan.

    Olen liittänyt Nvidia Shieldiin Creative Labs E5 -kuulokevahvistimen USB:llä. Tällä hetkellä ei kiinni laitteistossa, koska vahvistin jossain ns. varmassa paikassa odottamassa muuton jäljiltä löytymistään, mutta kokeiluja kyllä tullut siis tehtyä. Ja itse asiassa, kun tämä nyt tuli mieleen, niin tarve on vain vahvistunut, koska käytännössä kaikki ns. ihan omalla laatuajalla tapahtuva katselu on jonkin striimauspalvelun kautta eli siis tuon Shieldin kautta katselua. Tähän on nyt entisestäänkin ohjannut se, että muutettiin kaapelitaloudesta harava-antennitalouteen, joten kelvollinen tv-kanavatarjonta on olematonta antennin kautta, josko muutenkaan tulisi katseltua enää.

    Beyerdynamic 880:llä muuten moni soitin kuulostaa erittäin hienolle, samassa tilassa olevalle. Erityisesti tällä hetkellä miellyttää rumpujen kalvojen sointi. Kuulokekuuntelussa on muuten mielestäni aina vähän läsnä sitä, että jos vaihtaa kuulokkeiden välillä voi sointi aluksi kuulostaa erikoiselle, jopa huonolle, mutta kun antaa korvien ja aivojen tottua, niin alkaa löytymään niitä parhaita piirteitä (ainakin hyvistä) kuulokkeista.