Kylpyhuoneremontti

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana rewind, 03.07.2008.

  1. qbo

    qbo Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    19
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse muutaman kuukauden nyt hartaasti tuota remonttia näkerrellyt kun on kerennyt ja nyt rupeaa olemaan pikkuhiljaa vähän valmiimman näköistä.
    Eilen levittelin vesieristeen ja reunanauhat lattiaan, ei tosiaan mitään rakettitiedettä tuo vesieristys ole. (ammattilainen tosin oli konsultoimassa)
    Vanhaa rempatessa saa aina varautua kaikkeen hassunhauskaan mitä sieltä voi löytyä, itse vähän yllätyin 2cm paksusta valusta kylppärin lattiassa lattiakaivon vieressä :) Tämä korjattiin 3-6cm lisävalulla.
    Itsellä piti myös seiniä vahvistaa koska vanhat runkotolpat on 35x85mm kamaa 60cm jaolla, muovimatot kun eivät ole niin ronkeleita seinien elämiselle.

    Tuolla muutama kuva http://qbo.pp.fi/images/album/Enskantie/
     
  2. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    En taas sanoisi niinkään, etteikö se vaatisi mitään ammattitaitoa, vaikkei se mitään rakettitiedettä olekaan. Omaan erinomaisuuteensa on helppo kompastua; kaivo on eristetty miten sattuu tms. Sehän se on se riskialttein kohta ja suurin osa kosteusvaurioista mitataan juuri kaivon ympäristöstä. Mies on laatoittajana nähnyt kaikenlaisia tee-se-itse-miesten virityksiä. Pahimmillaan vesieristeet ovat olleet sitä luokkaa, että palasia on pitänyt rapsutella alas, viillellä vahvikekankaita nurkista auki kun olisivat muuten laattojen tiellä, tasottaa välillä tms. ja tehdä eristeet uudelleen. On paljon virhemahdollisuuksia, joita se isännöitsijäkään ei näe (häntä kun kiinnostaa vain se, että eristepinta on ehjä ja kaivot ja läpiviennit on tehty oikein), mutta jotka vaikuttavat siihen voiko päälle laatottaa vai ei tai minkänäköinen se laatoitusjälki tulee olemaan.
     
  3. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Totta joo, mutta siihen omaan erinomaisuuteen kompastuu amatöörit siinä missä ammattilaisetkin. Esim meillä putkirempassa piti tehdä varmaan 20% kaivoista uusiksi sen takia, että "ammattilainen" oli tehnyt ne päin sitä jotain.... myös vanhemmilla tehtiin aikanaan uusiksi 2/3 viemäristä, kun ammattityönjälki oli vajaata.

    Kaivoissa asiaa kuitenkin auttaa nykyiset viemärit / korkokerenkaat / tmv, joiden avulla tarkka mittamies tekee tosi hyvää jälkeä. Tietysti jos mitta ei pysy yhtään kädessä, ei tuota kannata edes yrittää. Silloin vaan tilaa ammattilaiselta työn ja valvoo itse, että se tehdään kunnolla :)
     
  4. memahyv

    memahyv Guest Guest

    Liittynyt:
    14.11.2001
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0

    Totta tuokin, meitä on moneen junaan. Itse otin asioista selvää. Kyselin lähi-rautakaupan myyjältä, remontteja tehneiltä, kämppänsä rakentaneilta tutuilta jne. Kaivon eristystä isännöitsija kehui, ei ollut (muka) nähnyt koskaan yhtä hyvin tehtyä. Kröhöm :rolleyes: Tarkastin kosteusmittarilla kylppärin, kun myin kämpän; täysin kuiva.
     
  5. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Niin, aivan. En osoita sinua, mutta joku voi tehdä nopeasti kosteuseristyksen miten sattuu ja pistää nopeasti kämpän myyntiin. Luuletteko, että isännöitsijä kantaa vastuun, kun vesi pukkaa portaan seinästä läpi muutaman vuoden kuluttua?

    Olen joutunut usean isännöitsijän kanssa tekemisiin, eikä heidän vastuunkannossaan ole aina ollut hurraamista. Vahingot leväperäisyydessä voi nousta satoihin tuhansiin, miettikääpä sitä. Ehdottomasti vesieristyksestä kirjalliset dokumentit työn tekijältä. Ei näitä hommia turhaan ole tehty luvanvaraisiksi.
     
  6. Juksa

    Juksa Guest Guest

    Liittynyt:
    08.12.2007
    Viestejä:
    255
    Saadut tykkäykset:
    0
    Edellsiet omistajat kun remppasivat tuon kylppärin, niin isännöitsijä oli vaatinu kuvat dokumentoivaksi ja samalla valvonu koko "työmaata".

    Joku remonttifirma tuon kylppärin teki, mutta mallikasta toimintaa isännöitsijän puolelta ja kun kuvat on tallessa, niin ei tarvinu arpoa notta miten se remontti on tehty.
     
  7. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä nyt on vähän yliammuttua. Valokuvaus on ihan jees, mutta minkälaisia "kirjallisia dokumentteja" sitten haluaisit? "Vannon kautta kiven ja kannon..." ja allekirjoitukset tekijältä ja kahdelta todistajalta? Ja mitä tarkoitat "luvanvaraisella"? Sertifikaatti on asia erikseen, eikä se ole pakollinen ellei taloyhtiö toisin määrää. Mun mielipide on, että ko. sertifikaatti on pelkkää rahastusta ja markkinointikikka.
     
  8. rewind

    rewind Guest Guest

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Soittelin tuossa juuri isännöitsijälle, sanoi että vesieristetyöt pitää teettää ammattimiehellä ja taloyhtiö kustantaa vain materiaalit. Täytyy nyt miettiä vielä kerran remontin tarpeellisuutta, budjetti kun on muutenkin tiukoilla. Maanantaina pääsee sitten tutkimaan tarkemmin kun on avaimet kädessä!
     
  9. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kukin saa tehdä nii kuin haluaa. Ota vain riskit, jos haluat. Minun haluamisestani ei tässä olekaan kysymys. Annoin vain neuvoa, niille, jotka eivät halua katua, kun eivät ajoissa ymmärtäneet...

    Tee vain niinkuin haluat, et näköjään tarvitse tietoa, onnea matkaan!:)
     
  10. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Kaikki kustannukset huomioon ottaen vesieristyksen levittäminen maksaa ammattimiehen tekemänä niin vähän, että itse en edes harkitsisi tekeväni itse, vaikka tiedän osaavani. Näiden asioiden kanssa ei mielestäni kannata toimia mitenkään muuten kuin ns. by-the-book, sillä vastuuasioista riidellään tälläkin hetkellä useassa suomalaisessa taloyhtiössä. Ja monet riidat koskevat nimen omaan kylpyhuoneita. Pari kolmesataa euroa on pieni raha siitä, että turvaa oman selustansa, jos jotain joskus sattuu..
     
  11. rewind

    rewind Guest Guest

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    892
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän kävi niin kuin pelkäsinkin, eli budjetti ja aika loppuu kesken. Joten kylppärin osalta tyydytään vain vaihtamaan kaappeja yms. pientä. Täytyy säästää tärkeimpiin eli laitteisiin! Niistä saakin sitten vääntää kättä hallituksen kanssa oikein urakalla...

    Mutta toivottavasti tästä threadista on jollekin jotain hyötyä, nyt tai tulevaisuudessa.
     
  12. Altair76

    Altair76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    293
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näyttää hyvin tutulle pohjalle/ratkaisulle. Onko tarjolla enemmän kuvia tuosta "väliratkaisusta"? On nimittäin juurikin tuollainen projekti edessä...
     
  13. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5

    Ei kyllä...

    Kaakelit oli maalattuna about 3v ja suht hyvin kesti. Muutamassa kohdassa oli pientä rakoilua laattasaumojen kohdalla, mut ei kyllä paljoa. Yllättävän kivasti sai ilmettä parannettua kun maalasi kaakelit ja osti pari uutta kaappia ja veti niihin kivan värin pintaan.
     
  14. Altair76

    Altair76 Guest Guest

    Liittynyt:
    17.01.2007
    Viestejä:
    293
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näinpä. Meillä ongelmia tuottaa tuo yhteinen suihkun/lavuaarin hana. Ei pysty laittamaan kunnon suihkuseiniä kun hana on molemmille yhteinen. Voisihan sitä pintavetona harkita omia hanoja molemmille, mutta silloinkin se tuottaa ongelmia ja miltä lopputulos sitten näyttää... putkiremontti on kuitenkin muutaman vuoden sisään tulossa varmasti joten hirveitä summia ei viitsisi sijoittaa (ja kylppäriin on laitettu edellisen toimesta uudet kaakelit & WC istuin vuonna 2003).
     
  15. anttih

    anttih Guest Guest

    Liittynyt:
    24.03.2008
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ollaan muuttamassa uuteen omistusasuntoon ja vaihdettiin siinä yhteydessä keittiön ja kylppärin hanat ja altaat. Käytännössä nämä hommat teki pari taloa omin käsin rakennellut sukulainen. Ei tullu siinä kohtaa mietittyä mitään vastuujuttuja, mutta eilen alkoi eka kertaa mietityttää, kun sulun (lämmin vesi) päälle oli ilmestynyt pari tippaa vettä.

    Oli muutenkin asiaa tänään isännöitsijälle, niin kyselin siltä sitten näitäkin: kuulemma taloyhtiö ei vastaa itse tehdyistä rempoista, mutta piti oikein tehdyissä liitännöissä vahingon mahdollisuutta melko olemattomana.

    Säikähdin silti. Aiheutuuko vuotavista hanoista usein vesivahinkoja? Ei nyt prkl kehtais alkaa purkamaan jotain liitoksia ja tilaamaan ammattimiestä laittamaan uudestaan, jotta saa vastuuasiat kuntoon. Mutta ei kiinnostas myöskään aina kotiin tullessa pelätä vesivahinkoa ja sadan tonnin laskua!

    Kokemuksia? Neuvoja? Asentaako ihmiset yleensä itse hanojaan kerrostaloissa?
     
  16. mabe

    mabe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.12.2003
    Viestejä:
    789
    Saadut tykkäykset:
    0
    Rantasaunalle tullut vähän putkivetoja tehtyä..

    Lämpimän veden liitosten vesitipat on poistuneet aina pienen hetken tihuuttamisen jälkeen. Kylmävesipuolella joutunut vääntelemään tiukemmalle tosi varovasti pariin otteeseen.

    Näin siis muoviputkilla ja kupariliittimillä. Haponkestävistä en sitten tiedäkään mitään ja tuohon kupariputkikommenttiinkin kannattaa tietty ottaa varovainen kanta.
     
  17. aleksiet

    aleksiet Guest Guest

    Liittynyt:
    15.08.2006
    Viestejä:
    299
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö suluista eteenpäin saa asennuksia tehdäkin itse?! Voi olla ettei saa, mut jotenkin muistelen että sais.

    Kannattaa kiristää sitä liitosta nyt kuitenkin varovasti. Ihan ite onnistuu. Toisella jakarilla/pihdeillä sulusta kiinni ja toisella kääntää mutteria. Ihan vähän kerrallaan ja kattoo pitääkö. Se helmi kun alkaa painaa kupariputkea lyttyyn eli sen todellakin voi ylikiristää.
     
  18. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mitään asennuksia ei saa tehdä itse. Taloyhtiö omistaa kaikki välillä kiinteistön tulo/lähtö - asunnon hanat.

    Itse en näissä ottaisi riskiä. Jos tulee vuoto ja sulla ei ole osoittaa virallista työtodistusta putkifirmasta, vakuutusyhtiö voi evätä korjauksen. Kalliiksi tulee, vaikka riski onkin aika pieni. Sama juttu sähköissä.

    Jos varman päälle pelaat, kutsut putkarin käymään, hän kiristää putket / tarkistaa ne ja saat virallisen työn/laskun, joka siirtää korvauksen yhtiölle. Ei tuo montaa kymppiä maksa :)
     
  19. Tinttara

    Tinttara Guest Guest

    Liittynyt:
    12.12.2005
    Viestejä:
    354
    Saadut tykkäykset:
    0
    Väärin. Helmiliitoksin saa tehdä itse, juottamalla (vai miksi sitä kutsutaan?) vain luvat omaava lvi-asentaja. Tosin en todellakaan suosittele mitään asennuksia tehtäväksi itse, ellei todella tiedä mitä tekee.

    Ja taloyhtiö omistaa vain ne vesikalusteet ym., jotka on asennettu taloyhtiön kustannuksella, ts. usein vain alkuperäiset tai koko taloyhtiön käsittäneen remontin yhteydessä asennetut. Jos itse remontoit/teetät remontin vaikkapa kylpyhuoneessa ja remontin yhteydessä uusit putkien pintavedot, pöntön, altaan ja sekoittajat, maksat ne todennäköisesti itse ja samalla myös vastuu niiden toiminnasta tai niiden mahdollisesti aiheuttamista vahingoista siirtyy sinulle.

    Kannattaa muistaa, että periaatteessa vastuu itse tehdyistä tai teetetyistä remonteista on aina asunnon omistajalla, oli remontin toteuttajana sitten mikä taho tahansa. Jos ongelmia ilmenee, viulut maksaa aina asunnon omistaja. Hän voi toki periä kuluja edelleen remontin tekijältä, mutta lopputulos ei ole mitenkään saletti. Tietysti isoilla remonttifirmoilla voi olla takuita tms., mutta ilman sellaisia voi korvauksia olla vaikea saada ellei todella voida näyttää että vahinko on johtunut tekijän törkeästä huolimattomuudesta ja tekijällä on myös varallisuutta korvaukset maksaa / vastuuvakuutukset kunnossa.
     
  20. lahkonen

    lahkonen Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.06.2005
    Viestejä:
    648
    Saadut tykkäykset:
    33
    Asunto-osakeyhtiölaki määrittelee kunnossapitovastuun seuraavasti: "yhtiö on velvollinen korjaamaan rakenteista johtuvat sisäpuoliset viat sekä pitämään kunnossa huoneistoon asennetut sellaiset lämpö-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset johdot ja kanavat sekä vesihanat, jotka on asennettu samantasoisina rakennuksen huoneistoihin".

    Sillä ei ole mitään merkitystä, oletko teettänyt itse kylpyhuoneremontin, vai onko sen teettänyt taloyhtiö. Päinvastoin, jos osakas haluaa itse kunnostaa huoneistoaan, niin taloyhtiö siinä yleensä säästää ja siksi järkevä taloyhtiö myös kannustaa pitämään asuntoa kunnossa. Toki remontti pitää teettää ammattimiehillä (ellei itse satu olemaan sertifioitu sellainen) ja isännöitsijän tulee valvoa ja hyväksyä tietyt vaiheet. Joka tapauksessa, kun remontti on oikein tehty, sen jälkeen vastaan tulevat mahdolliset ongelmat ratkaistaan taloyhtiön vastuunjakotaulukon mukaisesti. Ja siinä esim. hanat ja pöntön huuhtelumekanismi kuuluvat taloyhtiön vastuulle, posliinit taas asukkaalle.

    Olet todennäköisesti sekoittanut tuon samantasoisuus-käsitteen yhdenvertaisuuden kanssa. Jos esim. olet laajentanut kylpyhuonettasi niin, että se on puolet suurempi kuin muilla asukkailla, tällöin vastuu sen kunnossapidosta saattaa hyvinkin siirtyä sinulle, koska muilla asukkailla ei ole samantasoista kylpyhuonetta. Samantasoisuus ei tarkoita sitä, että kaikilla pitää olla samat Oraksen hanat ja samat Idon pöntöt.