Kotiteatterin laitekaappi romahti (ja Ikean reaktio siihen)

Keskustelu osiossa 'Yleistä' , aloittajana prisoner, 12.11.2018.

  1. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Toissapäivänä sattui erikoinen juttu kotiteatterin laitekaapin kanssa. Kylki hajosi tönäisyn seurauksena ja osa hyllyistä romahti. Olis voinut käydä pahastikin, nyt selvittiin säikähdyksellä ja kauhealla säätämisellä (tai se vaihe on edelleen kesken). Koko juttu on luettavissa blogin puolelta: https://lunki.fi/ikean-loytopiste-jarjesti-siivouspaivan-asiakkaan-kotona/

    En ole katkera enkä mitään - lähinnä naurattaa. Kunhan saan kaapin liimalla kasaan, pitää testata toimiiko kaikki laitteet ja joutuuko vielä olemaan yhteydessä Ikean aspaan niiden osalta.

    Ehkä tämä toimii varoittavana esimerkkinä kaikille. Kannattaa tarkistaa kaappien kunto, jos on paljon arvokasta kamaa sisällä tai lapsia perheessä, jotka on potentiaalisia itsensä satuttajia.
     
  2. El Grande

    El Grande Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 156
    Saadut tykkäykset:
    158
    Eihän tommoset hepposet kaapit kestä laitteita muutenkaan.
     
  3. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Erikoiselta tuntuu se, että kyseessä ei ollutkaan kasausvirhe vaan hajonnut osa oli tehtaalta tullut kylki-pala, jonka luulisi kestävän parhaiten. Kasauksen oikeellisuuden voi vielä tarkistaa, mutta tätä ei olisi voinut mitenkään ennustaa tai estää..
     
  4. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    4 059
    Saadut tykkäykset:
    553
    Täytyy myöntää, että on kyllä pieni mielensäpahoittaja asialla.
    Miten halvatussa ajattelit IKEan roskan kestävän mitään kotiteatteri kamaa?
    "olisi voinut käydä pahastikkin" Niin oma vikasi. Turhaa itket. Kiitä luojaa, että typeryytesi ei kostautunut jälkikasvullesi, etenkin kun geenisi olet heille jo rasitukseksi antanut.
     
  5. vemkki

    vemkki Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 452
    Saadut tykkäykset:
    161
    No onpas tylyä suhtautumista. Kyllä Ikeassa on ihan toimivaakin kamaa. Monilla ihmisillä on Ikean hyllyt täynnä kirjoja, ja ne kyllä painavat ihan kiitettävästi, eikä silti kuulu juttuja romahtaneista kirjahyllyistä. Itselläni on Ikean tv-taso, joka on oikein tukeva ja hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen.
     
  6. Maky

    Maky Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.04.2000
    Viestejä:
    870
    Saadut tykkäykset:
    12
    Itseä häiritsi tuo ajatus, että kyllähän tästä tuottoa tulee, kun kaappi hajoaa. Ostan ale-jämä-kaapin ja oletan että saan sitten tilalle upouuden paremman ja korvausta vielä päälle? Ikea tuli tässä kyllä minusta todella hyvin vastaan. Ja kymmeniä ikea hässäköitä ostaneena ja kasanneena tiedän, että niitä on kahta lajia: Lastulevyhässäköitä, joiden en oleta kestävän purkua kertaakaan enkä muuttoa. Saattavat kestää, mutten oleta ja sitten täysipuisia tuotteita jotka kestää pitkään, myös kasausta ja purkua ja muuttoja. Tietenkään ne eivät ole niitä halvimpia.
     
    Hippo tykkää tästä.
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 355
    Saadut tykkäykset:
    561
    Onhan jotkut Ikean kaapit tappaneet ihmisiä kaatuessaan. Mutta toki niitä myydään niin valtavat määrät, että kaikkea voi aina sattua. Omat Ikean kamat ovat kyllä kestäneet ihan hyvin. Ja toki kannattaa noudattaa ohjeita eli kiinnittää kaapit seinään yms. Sinänsä alkuperäiseen blogiin kantaa ottamatta.
     
  8. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 149
    Saadut tykkäykset:
    50
    Kyllä tuommoinen lipasto lapsen tappaa tai vammauttaa valmistajasta riippumatta jos sitä ei seinään kiinnitetä. Ikealta tietysti toivotaan isompia korvauksia kuin muilta kun lapset niissä kiipeilee.
    https://jysk.fi/sailytys/lipastot/basic/lipasto-tranbjerg-4-laatikkoa-valk
    Varma konsti on 19" metalliset laitekaapit ja siihen laitehyllyt. Niitä saa ihan siisteinä tai sitten tekee tai tilaa puusepältä verhoilun.
    Samalla voi tehdä alijännitteellä toimivan hiljaisen tuuletuksen.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2018
  9. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Hei ja kiva, että keskustelua syntyi. Tarkoitus oli nimenomaan antaa varoittava esimerkki. Killpatrick ei nyt geeneineen ihan tainnut napata kiinni alkuperäisestä ideasta :D Ja olen samaa mieltä, että Playstation + Xbox yhdellä hyllyllä paina paljon vähemmän kuin kirjat tai muut mitä monet hyllyssä pitävät. Painavin esine oli siellä kaapin päällä, ei sisällä. Eli romahdus ei tosiaan aiheutunut mistään painosta. Hajonnut osa oli kaapin seinä, joka tulee yhtenä osana tehtaalta (eli kyseessä ei ollut kokoamisvirhe). Seinään kiinnitäminen ei myöskään tässä tapauksessa ollut mitkään ratkaiseva sillä kaappi hajosi etuosasta tiputtaen hyllyt. Mielestäni turvallisinta on vahvistaa tällaisten Ikea-kaappien rakenne kulmaraudoilla.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2018
  10. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tässä vielä juttu ja kuvat siitä miten itse vahvistin kaapin. Suosittelen samaa muille, jos käytätte tätä kaappimallia. Juttun loppuun lisäsin vielä Ikean huvittavimman vastauksen, jossa tarjoutuivat antamaan tilalle samanlaisen uuden kaapin 30 euron lisähinnalla :D https://lunki.fi/ikean-kaapista-turvallinen/
     
  11. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tiedän, että joitain ärsyttää tällaiset tilitykset, mutta vielä pakko laittaa yksi postaus, koska aiemmassa viestissäni suosittelin vahvistamaan Ikean kaappeja kulmaraudoilla. Ilmeisesti niin ei kuitenkaan saa missään nimessä tehdä! Ikea näyttää irtisanoutuvan silloin vastuusta onnettomuuksissa! Pieni yksityiskohta, jota ei tulisi ajatelleeksi. Toivottavasti viimeinen blogahdus aiheesta: https://lunki.fi/vantaan-ikea-yritt...astuusta-valttakaa-korjaamasta-itse-virheita/
     
  12. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    4 059
    Saadut tykkäykset:
    553
    Eli kaikkien näiden postauksien lopullinen syy oli kuitenkin, että halusit IKEalta jotain rahaa/ilmaisia kaappeja tai jotenkin hyötyä tästä?
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2018
  13. vps358

    vps358 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3 463
    Saadut tykkäykset:
    187
    ^
    Pikakommenttina tähä kaappigateen, kyseinen kaappi sisältää jo huomattavan suunnittelumokan, joka estää kaiken höyhentä painavamman tavaran säilömisen kaapin sisällä.
    Mikähän se sitten mahtaisi olla?
    Vastaus löytyy tästä kuvasta:
    http://lunki.fi/wp-content/uploads/2018/11/IMG_0653-1.jpg

    T: Vesku
     
  14. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 020
    Saadut tykkäykset:
    499
    Tämä taustavire on kieltämättä vastenmielinen tässä kaappigatessa. Halu "opettaa lapsilleen liiketoimintaa" tms. eli lumihiutale-some-parkumisella rahastamisen? En nyt väitä, että kirjoittaja itse näin kokee, mutta rivien välistä näinkin voi lukea.

    Näkeehän sen heti, että tuo kaappimalli on tarkoitettu johonkin ihan muuhun kuin viihde-elektroniikalla pakkaamiseen. Liinavaatekaappi tulee ensimmäisenä mieleen käyttötarkoituksesta. Varmasti jotkut kilorajatkin annettu ohjeistuksessa. Ihan jo lapsien turvallisuuden vuoksi kannattaa vahvistaa kaappia riittävästi, jos sitä meinaa käyttää vastaisuudessa vastaavalla tavalla ja samalla kiinnittää se seinään, ettei elämässä oikeasti arvokkaalle tapahdu jotain ikävää. Ikeasta saa paljon hyvääkin ja esim. varsinaiset TV-tasot ovat mielestäni laadukkaan oloisia. Siinä on sekin, että jos tehdään koko esine massiivipuusta (kyllä, sekin onnistuu edelleen rahaa vastaan, vaikka puusepällä jos ei muuten), niin siitä tulee helposti jäätävän painoinen. Toki myös kustannusseikat vaikuttavat heppoisempiin rakenteisiin.

    Mielestäni Ikea on yrittäny tulla vastaan ja sovitella asiassa enemmän kuin olisin odottanutkaan. Tässä on kuitenkin ollut onni onnettomuudessa eikä kenellekään ole käynyt mitään.
     
  15. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jaa että Hemnes ei sovellu olohuoneeseen laitehyllyksi? No miksikohän Ikea sitten mainostaa tuotetta näin: Hemnes-sarja olohuoneeseen - HEMNES-sarjan massiivipuiset kalusteet henkivät perinteistä tyyliä. Sarjaan kuuluu sohvapöytiä, apupöytiä, säilytyskalusteita sekä kirjahyllyjä. Kaikki kodin tavarat löytävät taatusti tyylikkään paikan HEMNES-kalusteista.

    Hmm, harjoittaako Ikea sitten harhaanjohtavaa mainontaa? Minulle Ikeasta kerrottiin, että hyllyllä saa olla painoa 15 kiloa. Missään ei myöskään kerrottu, että olohuoneessa pitäisi liinavaatteita säilyttää :D

    Mutta ennenkuin jatkan tämän perkaamista ilmoitan ilolla, että Ikeasta soitettiin äsken ja asia hoidettiin oikein asiallisella tavalla maaliin. He olivat käyneet kaappigaten läpi sisäisesti ja todenneet, että asia ei ole mennyt heidän standardien mukaisesti. Eli nyt uusi kaappi on tulossa ja kasauskin hoidetaan heidän puolelta. Myös vanha viedään pois ja kulutkin korvataan. Eli asia on kunnossa. Näin sen olisi olettanut menevän alunperinkin. Tulen tekemään blogiin myöhemmin tänään vielä kehuvan jutun tästä äskeisestä puhelusta.

    Mutta peruutetaan vielä hetkeen ennen äskeistä puhelua (ehdin nimittäin naputtelemaan tämän viestin jo ennen sitä)….

    Kuten aiemmin sanoin, yksi kaappi ei olisi hetkauttanut minun taloutta suuntaan eikä toiseen enkä ole missään vaiheessa nähnyt tässä minkäänlaisia tienausmahdollisuuksia eikä silmissä ole vilkkuneet ilmaiset kaapit :D Hyvää tekstiä Killpatrick! :D Alunperinkin päähän otti vain se valtava aika, joka kaapeleiden vetämiseen meni. Mutta sellaista elämä on eikä sille mitään voi. Nielin katkerat ajanmenetykset ja korjasin itse kaapin. Siinä vaiheessa kaiken piti olla ok.

    Päätin alusta asti raportoida tapahtumat tarkasti, koska kyseessä oli todella harvinainen tapaus ja sain pitkästä aikaa hyvän aiheen blogikirjoituksille. Niistä olisi ihan yhtä hyvin voinut tulla erittäin positiivisia kirjoituksia. Termi ”someitkeminen" ei mielestäni ole kuitenkaan huono. Sellaisellekin toiminnalle on mielestäni ihan oma tärkeä paikkansa silloin kun se perustuu faktoihin. Verrataan vaikka sitten Hannu Karpoon tai Lappareiden versioon siitä: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/09/03/lapinlahden-linnut-karpolla-asiaa :D

    Ja kyllä, liiketoiminnan ja asiakaspalvelun perusteiden opetus lapsille oli ja on edelleen itselleni tärkeä pointti, koska jälkikasvu oli myös romahdustilanteessa mukana ja näkivät mitä tapahtui. He kyselivät miten kauppa tämän korvaa ja yritin selittää heille millä tavalla tällaisessa tilanteessa tulee toimia (ja yleensä toimitaan). Sanoin heille, että nyt heillä on oiva tilaisuus päästä näkemään koko prosessi ja kerroin, että tällaisessa tilanteessa tärkeintä on pitää asiakas tyytyväisenä ja tarjota korvaava tuote tilalle. Käytin ravintolavertausta ja kerroin pari esimerkkiä mikä olisi Ikean suunnalta huono reagointi asiakaspalvelusta ja mikä olisi hyvä. Todellisuus meni rankasti noiden esimerkkien ali (paitsi tämä puhelimitse hoitunut loppuhuipennus, joka meni ihan oikein).

    Jos Ikean suunnalla (ja miksei muissakin yrityksissä) ollaan hereillä niin suosittelen kiinnittämään huomiota seuraaviin asioihin:

    1. Ensinnäkin se, jos kaappi hajoaa (toivottavasti harvinaista), sen pitäisi olla myyjäyrityksen kiinnostuksen kohteena ja syyn selvittäminen prioriteettilistan kärjessä. Missään nimessä ei pitäisi päästää tilannetta siihen, että asiakas joutuu itse selvittämään romahduksen syyn (kasausvirhe vai tehdasvirhe) ja vielä korjaamaan hajonneen tuotteen itse. Eikä asiakasta pitäisi tällaisessa tilanteessa velvoittaa punnitsemaan esineitä, joita hän on kaapissa pitänyt (jotka tässä tapauksessa ei varmasti ylittäneet edes mitään rajoja). Tämä kaikki kuuluu MYYJÄN tehtäväksi. Myyjän kannattaa tarjoutua tulemaan paikan päälle selvittämään asia ja korvaamaan mahdollisesti aiheutuneet vahingot.

    2. Jos asiakas on tehnyt jo yhden reklamaation nettisivujen kautta ja toisen paikan päällä myymälässä (ja pyytänyt asiointia puhelimitse), en suosittele vaatimaan häntä vielä tekemään uutta sähköposti-reklamaatiota jollain kryptisillä numerosarjoilla ja jatkamaan keskustelua sen jälkeen hitaimmalla mahdollisella tavalla eli sähköpostilla.

    3. Siinä vaiheessa, kun asiakas lähetetään vielä kahdenkin reklamonnin jälkeen tyhjin käsin myymälästä niin, ettei hän tiedä mitä tulisi tehdä, on joku mennyt pahasti pieleen. Pitää vielä muistaa, että itselläni oli suurin tavoite saada sama tai vastaava tuote ja yritin jopa ostaa kalliimpaa tuotetta, mutta sekin epäonnistui.

    4. Jos asiakaspalvelu huomaa, että asiakas on jo joutunut näkemään melkoisesti vaivaa ja on jo ilmoittanut itse korjaavansa kalusteen, en suosittele nillittämään mistään 30 euron välimaksusta ja kertomaan, että emme valitettavasti voi tuoda korvaavaa tuotetta kun se on kalliimpi lällällää. Tämä oli oikeastaan viimeinen vaihe, kun Ikea olisi vielä voinut pelastaa tilanteen kohtuuajoissa.

    5. Vihoviimeinen asia, jota suosittelen, on lähettää lakitekniseltä kuulostava viesti, jossa myyjä kertoo irtisanoutuvansa tuotevastuusta asiakkaan tekemien omien korjausten takia. Varsinkin siinä vaiheessa, kun asiakkaalle ei ole muita vaihtoehtoja enää annettu ilman lisämaksuja ja korjaustyöt on jo tehty.

    Voisi tätä listaa jaktaa pidemmällekin, mutta kuten sanoin, Ikea pelasti äsken tilanteen ammattimaisella puhelinsoitolla. Siitä peukut heille.

    Linkitän tänne vielä myöhemmin sen viimeisen blogi-linkin ja sitten asia on puolestani loppuunkäsitelty. (Suosittelen silti tarkistamaan vastaavat kaapit ainakin silmämääräisesti..)

    Lisäys: Tässä se vika blogahdus: https://lunki.fi/ikean-kaappigate-tyylikkaasti-paatokseen/
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2018
  16. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 149
    Saadut tykkäykset:
    50
    Lapset oppi tästä että Ameriikassa ei olisi tarvinnut lainata autoja kun niitä on riittävästi omassa pihassa ja korvaukset olisi olleet miljuunia.
    Mutta hyvä näinkin.
     
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 355
    Saadut tykkäykset:
    561
    Kohdasta yksi olen sen verran eri mieltä, että kyllähän se on asiakkaan ensisijainen tehtävä tutkia, että miksi kaappi hajosi. Toki erilaiset tilanteet voivat vaikuttaa siihen eri tavoin.

    Mutta noin yleisesti ottaen, jos kasaamani kaappi hajoaisi, niin toki ihan itse ensiksi haluaisin selvittää, että miksi se hajosi. Nyt sain sellaisen kuvan tekstistä, että jos kaappi hajoaa, niin myyjän pitää tulla selvittämään miksi se hajosi ja kasaamaan se uudelleen.

    Eikö kuitenkin ensin olisi järkevää selvittää, että tuliko itse töpeksittyä? Sitten, kun/jos on selvinnyt, että oikeinhan minä tämän kasasin, niin sitten olisi vasta paikka reklamaatiolle. Silloinkaan en tiedä olisiko se myyjän tehtävä tulla paikalle korjaamaan kaappi. Varsinkin, kun kyse on Ikeasta. Jokin kalliimpi kauppa, kuten Isku, voisi olla eri asia. Ikeoita ei ihan joka nurkalla muutenkaan ole, joten onko järkeä lähteä puolen Suomen päähän kasaamaan? Henkilökohtaisesti minulle riittäisi uusi kaappi ilmaiseksi kotiin toimitettuna ja vanhan pois vienti plus jokin korvaus.

    Ja jos sitten onkin itse tehnyt virheen kasaamisessa, niin toivottavasti on myös valmis maksamaan kaikki ne kulut, mitä tulee siitä, kun Ikean myyjä ajaa autolla vaikka 200 km:n päähän turhan päiten. Voi olla, että ei ihan pari sataa siihen riitäkään. No kilometrikorvauksista jo tulee melkein se. Lisäksi päivän palkkamenot plus muut kulut.

    Jos kaappi hajoaa, vaikka se on oikein koottu, niin silloinhan kyseessä täytyy olla ns. maanantaikappale tai sitten kaapissa on oikeasti valmistusvirhe. Molemmissa tapauksissa toki luulisi Ikeaa kiinnostavan, että mikä syy oli.
     
  18. prisoner

    prisoner Käyttäjä

    Liittynyt:
    21.03.2003
    Viestejä:
    381
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kaappi ostettiin Ikeasta valmiiksi kasattuna. Virhe ei näin voinut olla mitenkään asiakkaan. Itse kootuissa kaapeissa tarkistusvastuu tietenkin on ensin kasaajalla. Ja eiköhän sellaisiin tilanteisiin ole jotkut ohjeetkin Ikealla... Luulisin.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    7 355
    Saadut tykkäykset:
    561
    Ok. Sori, en perehtynyt asiaan tarpeeksi hyvin. Toki tuossa tilanne on eri. Hyvä, että Ikea nyt siis ottaa jotain vastuuta. :)
     
  20. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 149
    Saadut tykkäykset:
    50
    Tässä oli kyseessä poistomyynnissä oleva tuote joille yleensä voi olla antamatta mitään takuuta jos se vain ilmoitetaan asiakkaalle etukäteen. Ja jonkun TET harjoittelijan kasaama näytekappale.