Kokemuksia kodin ledivalaistuksesta?

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Dickler, 15.10.2006.

  1. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Laitoin tuollaiset Trettionet baarikaappiin ja hyvin ne täyttävät tehtävänsä. Vielä pitää valkeasta pellistä kantata pienet lipat, joilla saa nuo led-listat ja johdot piiloon.

    Pari kuvaa baarikaapista, jossa toistaiseksi on vielä kovin vähän viinaa :p

    http://koti.mbnet.fi/harry-kt/baari/1.JPG

    http://koti.mbnet.fi/harry-kt/baari/2.JPG
     
  2. Kuufi

    Kuufi Guest Guest

    Liittynyt:
    24.08.2004
    Viestejä:
    95
    Saadut tykkäykset:
    0
    Keitä nämä suurteholedit kiinnostavat, niin törmäsin paikallisessa sähköliikkeessä uusiin 5 wattisiin.
    Ominaisuudet olivat jotakuinkin seuraavanlaiset:

    High Power LED MR16
    - Tuotemerkintä: EL16-53W1
    - Valaistuskulma 60 astetta
    - LED teho: 5 W
    - Kanta: MR16
    - Käyttöjännite: 12 V

    Hinta oli muistaakseni 29,90 EUR, eli kovin on kallista vielä.
     
  3. xstr

    xstr Guest Guest

    Liittynyt:
    15.02.2007
    Viestejä:
    188
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pakko oli kokeilla ja ostaa keittiöön hajonneen halogeenin tilalle 10 euron ledikorvike (1,8 W) claesohlsonilta ja sinistä valoahan se on kuten täällä jo valiteltiin. Kaksi oikeaa halogeenia pitä vielä huolen että juusto tulee leivän pälle.

    Nostellaan tätä threadia ja kysellään onko kukaan kokeillu noita kalliimpia suurteholedi ratkaisuja?

    Meillä on siirrytty hifistelymielessä pois hehkulampuista. Enään liesituulettimessa taitaa olla hehkulamppu. Parvekkeella tunnelmaa valaisee myös ledit, saunasarja. Noh harrastuksensa kullakin ...:D
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Listaan kokemuksiani Yleiselektroniikan myymistä 1 W ja 3 W Star-mallisista teholedeistä (alumiininen tähtimäinen jäähdytys/juotosliitoslevy valmiina), siis tee-itse-hepuille tarkoitettuja irtoledejä ovat he:
    http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=747&productID=16815

    Liitteenä (kovin puutteellinen) PDF-datalehti. Liitteen kuvassa tosin näkyy lepakonsiipimallinen sivulle valoa levittävä ledikupu, ja minä ostin puolipallokupuisia tavallisia malleja, jotka säteilevät valon suoran eteensä ja siitä sitten himmentyen kohti laitoja. Valovoiman polaarivaste on hieman kuin dipolimikrofoninn puolikkassa eli yksi pallo. Tai kardiodi, hieman takaviistoonkin valoa lähtee.

    1 W led maksaa veroineen 4,58 euroa. 22 lumenia. Liian kallista valoa.
    3 W led maksaa veroineen 8,85 euroa. 60...70 lumenia. Kohtuuhintaista valoa.



    A) Hieno ominaisuus näissä ledeissä, joka on harvinaista herkkua teholedeissä: YLI 180 asteen valon säteilykulma. Eli jos ledin liimaa kiinni seinään, ledi valaisee myös sen seinän, kuten kaiken muunkin ympärillään. Periaatteessa yksi ledi siis riittää pienen tyhjän huoneen kaikkien pintojen valaisemiseen. Muilla teholedeillä itse seinä jää pimeäksi, koska säteilykeila on huomattavasti alle 180 astetta.

    B) Toinen hieno ominaisuus: minkäänlaista sumentavaa heijastinta/linssiä ei tarvita, valo on riittävän diffuusia valaisemaan ympäristö kauniisti. Tavalliset ei-teholedit piirtävät törkeän rumia rinkuloita ja laikkuja eteensä, eli ledimäärä pitää olla useissa kymmenissä, tai pitää käyttää ledien edessä softauslinssejä, joihin hukkuu valovoimaa. Mutta puheena oleva YE:n myymä teholedimerkki kelpaa "valaisimeksi" sellaisenaan, ihan paljaana.

    C) Hyvää/huonoa: teholedin SUORA valo tuottaa terävät varjot, pystyy leikkimään varjokuvaleikkejä ledin valon avulla. Tämä tarkoittaa käytännön sisustamisessa kuitenkin sitä, että ledin valo on pakko hyödyntää aina epäsuorana. Vaikkapa miestä korkeamman komeron päälle ledi, joka osoittaa valkoiseen kattoon, silloin huoneeseen leviää kauniin diffuusi valo, varjot ovat pehmeitä.
    HUOM: sama tilanne pätee myös keittiössä, ei saa liimata ledejä yläkaapin alle valaisemaan työpöytää, varjot ovat törkeän teräviä. Vaikka ledejä olisi työtason yllä kolme kappaletta, sekään ei auta, teräviä varjoja on silloin kolme kappaletta, entistä kamalampi fiilis. Siis: EI SUORAA VALOA sisäkäytössä, teholedivaloa on käytettävä aina epäsuorasti seinän tai muun heijastimen kautta peilaten, diffusoiden. Mikään tosin ei estä piilottamasta ledejä maitolasin tai muun himmeän läpikuultavan aineen taakse, kuten tapahtuu lähes kaikissa keittiö/kylpyhuonevalaisimissa joka tapauksessa.

    D) 1 W LED, huonoa: 1 W ledeissä on ikävän roosan/pinkin sävyinen perusväri, valkoinen ei siis ole puhtaan valkoista, vaan siinä korostuu violetinpunertavat sävyt, jos sellaisia huoneesta löytyy. Minulla valkoisessa seinämaalissa on aavistus punertavaa sävyä, ja tämä ledin pirulainen korostaa sitä todella ikävästi, tulee epäluonnollisen värimaailman fiilis.

    E) 1 W LED, hyvää: 1 W ledin valovoima hiipuu kauniisti laitoja kohti mentäessä, värin sävy ei liian pahasti muutu, eli kaiken valon pystyy ottamaan hyötykäyttöön heijastimen avulla. Seinä, johon ledin liimaa, on suht neutraalin värinen.

    F) 3 W LED, huonoa: kolmen watin ledin valonväri muuttuu laitoja kohti mentäessä "likaisen vihreäksi". Jos kaiken valon ottaa hyötykäyttöön heijastimen avulla, saattaa olo muuttua hieman vihertäväksi, Shrek-mäiseksi. Ja jos heijastinta ei käytä, maailma on tosi vihreä siellä laidoilla (seinä, johon ledi on liimattu, vihertää). Kannattaa imeä mattamustaan metalliin laitasävyt, ellei halua vihreyttä huoneeseensa. Asia hoituu myös sillä, että heijastinta nostaa pari milliä irti ledistä, ja antaa vihreän laitavalon levitä valaisimen rungon sisälle, eikä heijastimen sisuksen kautta huoneeseen. Tämä viherrys nyt on oikeastaan pilkun viilaamista (valtaosa valosta on riittävän valkoista, vain murto-osa vihreää), eli pelkkä ennakkovaroitus puristeille. Minulle tämä ledi kelpaa täydellisesti eteisen valaisemiseen. Mutta se hyötyalueellaan roosan sävyinen 1 W ledi ei kelpaa.

    G) 3 W LED, hyvää: kolmen watin ledeissä on neutraali perusväri, valkoinen on riittävän puhtaan valkoista valokeilan hyötyalueella. No siis arvoon 70 näillä ledeillä kenties pääsee valonpuhtausasteikolla, eli studiotyöskentelyä ei näillä voi harrastaa, mutta kotiin valo kyllä kelpaa. Ja ajoneuvoihin.


    ____________________________



    Yleisiä havaintoja valovoiman tarpeesta sisällä, eli montako lediä tarvitaan huoneisiin:

    2 kpl 22 lumenin 1 watin ledejä ei anna aivan tarpeeksi valoa esim. valkoisen pienen eteisen valaisemiseen. Saati 1 kpl. Näköjään 3 wattia on se minimiraja, joka tarvitaan riittävän perusvalon tuottamiseen. Joko yksi kolmen watin ledi tai kolme yhden watin lediä.

    1 kpl 66 lumenin 3 watin ledi siis riittää saman eteisen valaisuun. Vähempi ei riitä, ja enempää ei välttämättä tarvita pohjavalaisuun. Spottivalot erikseen voivat olla tarpeen, jos jotain tarkkaa työtä täytyy tehdä, mutta kengännauhojen sitomiseen riittää yksi kolmen watin ledi.

    Ei-valkoiseen huoneeseen tarvitaan enemmän tehoa, 3-wattinen ledi ei riitä, eikä kolme 1-wattista. Samoin jos huone on iso, pitää valoja ripotella parin metrin välein; yksi ledi "kantaa" yleisvaloa noin metrin päähän.

    50 cm päästä ("otsalamppuna") 3 W ledi kelpaa erinomaisesti työvaloksi lukemiseen, kirjoittamiseen, piirtämiseen jne. Otsalamppuna valon kirkkaus on juuri sopiva, eli kun ottaa jonkun esineen lähitarkkailuun 10 cm päähän silmästä, sen kirkkaus kasvaa juuri sopivasti, ja etäämmälle esinettä vietäessä sen kirkkaus himmenee sopivasti.

    Lähikuukausina/vuosina ledien valovoima yhä kehittyy, eli samalla teholla saadaan yhä enemmän lumeneita aikaiseksi. Jos siis tänään näillä mainituilla ledeillä 3 wattia on tarvittava teho tiettyyn minimivalaistustasoon (66 lumenia), ensi keväänä saman valon saa luotua jo 2 watin ledillä, vuoden päästä 1 watin ledillä.

    Minä odotan suoraan verkkovirtaan kytkettävien 2-wattisten 120-lumenisten ledien saapumista kieli pitkällä vyön alla (paitsi, etten vyötä käytä). Mutta kaiken ehtona on riittävä valon puhtaus ja sävy, ruman värin luovia ledejä en huoli. CRI saisi olla 98, mutta siihen ei kai vielä ledeillä päästä.


    ____________________________



    Mittasin 1 watin ledien arvoja, kun en löytänyt niitä muualta (3-wattisesta pikamittasin jännitteeksi 3,4 volttia isommalla virralla ja 3,2 volttia pienemmällä virralla, tarkemmat mittaukset teen toiste):

    Ledien kesken on jännitehajontaa, noin 0,03 volttia kahden tutkimani 1 watin ledin välillä ilmeni. Eli sarjaan kytkettäessä ledit ottavat hieman eri tehoja. Rinnan kytkettäessä ledien tehot voi trimmata samoiksi ledikohtaisin sarjavastuksin.

    Noin 400 mA: 3,30 V noin 1,32 wattia (hieman liikaa tehoa)
    Noin 300 mA: 3,26 V noin 1,00 wattia (nimellinen teho)
    Noin 200 mA: 3,22 V noin 0,65 wattia
    Noin 100 mA: 3,11 V noin 0,31 wattia
    Noin 50 mA: 3,01 V noin 0,15 wattia

    Sama pieni valkoinen eteiseni valaistuu ihan riittävästi (että näkee kulkea ja noukkia pudonneita esineitä lattialta) kahdella ledillä 50 mA virralla eli 0,30 watin tehonkulutuksella.

    Leikitään, että teholähde haukkaa saman verran sähköä, tällöin vuoden ympärivuorokautinen perusvalaiseminen eteisessä kuluttaa 5,256 kilowattituntia, maksaen 0,50 euroa. Toistan: eteisen ledivalaisu maksaa 0,50 euroa vuodessa.

    "Alikellotettujen" teholedien käyttöikä tällä virralla lienee kymmenkertainen nimelliseen verrattuna, ollen 500000 tuntia eli 57 vuotta. Jos "valaisimen" rakentaa 5 euron hakkuriverkkolaitteesta ja 5 euron ledistä ja ilmaisesta etuvastuksesta, 57 vuoden valaisun kuluiksi muodostuu vuotta kohti:
    ( 10 euron laitekulut + 28,50 euron sähkölasku ) / 57 = 0,675 euroa vuotuiset kustannukset. Sopii yrittää samaa "energiansäästö-loistelampuilla".



    Fakta täten on, että jos 7...15 watin loistelamput tai muut valot ovat liian kirkkaita/tehokkaita tarpeeseen nähden (ikuisesti päällä oleva pohjavalaistus eteiseen, makuuhuoneeseen, sekä syklisesti käytettävä jääkaappivalo, fillarin ajovalo, pc-kotelovalo jne.), ledeillä pystyy tekemään valaistuksen kaikista taloudellisimmin ja riittävän kauniilla valkoisella valonvärillä (tai vapaavalintainen väri RGB-ledeillä).

    Minulle 7 watin loistelamput ovat liian kirkkaita ja ruman väristä valoa antavia, joten aion tästä hetkestä alkaen vaihtaa kaikki valoni ledivaloihin (eteinen ja fillari on jo hoidettu, jääkaappia ja pakastinta katselen himoiten). Testaan monet erilaiset teholedimerkit, vaikkapa 15-wattisen 1000 lumenin turbojärkäleen, joka maksaa noin 60 euroa:
    http://www.led1.de/shop/index.php?cName=osram-power-leds-2-osram-ostar-c-191_196

    Oletettavasti 3 watin ledeistä löytyy paras ratkaisu. Lediä voi himmentää jonnekin 0,1...0,3 wattiin, kun ei tarvitse täyttä kolmea wattia. Liikeanturi kirkastakoon valot siellä missä joku liikkuu, ja liikkeen loputtua hetken päästä valo himmennetään taas minimiin.

    Tietty pohjavalotaso silmään näkyvissä huoneissa on pakko ylläpitää, täysin pimeät kämpän nurkat ovat pelottavia. 0,1 watin teholla nurkkaus nousee riittävän valoisaksi ollakseen kotoisa. Jopa lämpimän valon sävyistä lediä tai RGB-ledejä voisi käyttää pohjavalona, valon väriä sitten muuttaisi halutun tunnelman ja mielialan mukaan.

    5500 kelvinin ledit saattavat nyt olla ideaaleja (minulle), koska monitorissani taitaa olla kyseinen perussävy. Liian lämpimiin sävyihin en mene, alle 5500 siis. 6500 kelviniäkin voi kelvata, mutta 9500 menee jo liian kolkoksi.


    ____________________________



    Jäähdytys. Teholed tarvitse aina jäähdytyksen. Ja paskat tarvitsee. Tai asia riippuu ja roikkuu tilanteesta.

    Laskin, että fillarikäytössä 10 vuoden ajalla pimeällä ajetut kauppamatkani ovat 125 tuntia, ja ledi kestää sen 125 tuntia vaikka sen liimaisi otsaan. 10 vuoden päästä (lue: vuoden päästä) joka tapauksessa uusin ledivalot, eli oikeastaan 12,5 tunnin käyttöikä riittää minulle fillariledeissä!

    1 watin led ei kuumene käytännössä lainkaan, ainakaan kun panin niitä 2 kpl hopeatahnan avulla kiinni pieneen valualumiinikoteloon. Valualumiini johtaa lämpöä hieman huonosti, mutta silti kotelo ei tunnu lämpiävän lainkaan, vaikka siinä on kiinni myös LM317-regulaattori ja useita tehovastuksia, säädettävänä vakiovirtareguna laite toimii.

    Siispä veikkaan, että jos 1 watin ledin liimaa/ruuvaa kiinni betoniseinään (teippaus ei riitä, ledi voi irrota ja tipahtaa palavan aineen päälle ja talo palaa), se pysyy riittävän terveenä koska ilma virtaa seinää pitkin ja viilentää sen yhden watin tehon. Betoni imee lämpöä ja siirtää sitä huoneeseen laajemmalta alalta. Puuseinä on vaativampi kohde, se ei ime ledin kuumuutta itseensä, puu on lämpöeriste.

    Sanoisin, että jokin 5...10 cm kokoinen ohut metallilevy ledin alla riittää jäähdytyslevyksi. Metallinen kertakäyttöinen muffinsivuoka, tuhkakuppi, lasinalunen, mikä tahansa peltiläpyskä. Alumiini tai kupari olisi paras aine.



    3 watin ledi on jo vaikeampi tapaus. Se kannattaa sisäkäytössä liimata lämpöä johtavasti (tai ruuvit+lämmönsiirtotahna) johonkin peltiseinään: jääkaappi, viinikaappi, laitekaappi, videonauhuri, what-ever-metalliesine. Esineen eli jäähdytyslevyn koko pitää olla isompi, joku 15 cm kokoinen alue peltiä, kahden kämmenen kokoinen. Piirisarjasiili/prossusiili kelpaa maniosti, silloin "valaisin" on pienikokoisempi, mutta on peltilättänää paksumpi, valonlähde tulee irti seinäpinnasta muutaman sentin verran, osa seinästä jää valottomaksi.

    Vapaassa ilmassa oleva 3-wattinen ei sisällä viilene riittävästi. Äsken pidin kokeeksi fillarivaloani (ulkona on ajoviimaviilennys) pari minsaa valo päällä hiirimatolla (ledi vapaassa ilmassa killuen) ja ledin alumiinilevy tuli niin kuumaksi, että se keittäisi nestepisaran höyryksi, sormella ei siedä siihen koskea.

    Valkoinen 2-puoli-liimainen vaahtoteippi, jolla yleensä seiniin liimataan pyyhekoukkuja sun muita kaapelipidikkeitä, alkaisi lopulta sulaa tai palaa 3-wattisen ledin takia, joten ledi todellakin tarvitsee alustakseen isomman metallin, jonne lämpö saadaan siirrettyä ja sieltä huoneseen haihdutettua.

    .
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Mainitsen vielä erikseen, että kesti tunnin kun tein itselleni fillarivalon irto-osista, eli aina ei tarvita kaupallista valmisratkaisua.

    1) Digipokkarin litium-akku (NP-600 3,7 V 850 mA), sille kun löytyy ennestään laturi, eli fillarin valon sähkö tai energian varastointi ei maksanut minulle enää mitään, kun kierrätän kameran vanhaa akkua ja laturia uudessa käyttötarkoituksessa.

    2) 3-wattinen ledi, josta jo äsken luennoin. Sen jännite ja virta sopii kuin nyrkki silmään käyttämälleni akulle.

    3) Virtakytkin romulaatikon pohjalta.

    4) 1 ohmin säädettävä tehovastus, kokeilemalla löytyi sopiva ohmimäärä virtaa rajaamaan, ettei ledi hajoa täyden akun jännitteen (4,15 V) takia. Noin 0,3 ohmiin säädin sen vastuksen. Vastuksen toisesta puoliskosta saa 0,7 ohmia. Voisi siis tarvittaessa käyttää täydellä akulla 0,7 ohmia, keskitäydellä 0,3 ohmia (ja 0,21 ohmia nuo kaksi rinnan kytkien) ja tyhjenevällä akulla nolla ohmia eli vastukset ohittaen. Valovoiman saa pysymään näin toimien melko vakiona, ostamatta mitään monimutkaisia hakkuripowereita, joihin palaa hukkatehoa. Kun akku käytössä vielä ikääntyy, sen ominaisimpedanssi kasvaa ja voin heittää vastuksenkin hutsin nevadaan. Eli jäljelle jää enää ledi, virtakytkin, akku.

    5) Yksilankaista eristettyä sähköjohdinta, kolvi, kupariseostinaa, teippiä, vaahtomuoviteippiä iskupehmusteeksi (valaisin puristetaan kumilenkeillä kiinni stongassa asuvaan muovikappaleeseen).



    Härveli painaa 58 grammaa. 60 grammaa kumilenkkien kanssa. Sopii etsiä kaupasta valmiina vastaavaa, eikä löydä:

    • 3-wattinen teholedi.
    • tunnin polttoaika nimellisteholla (virtaa rajaamalla monta tuntia).
    • 60 gramman massa kiinnityskumeineen päivineen
    • tunnin työaika kapineen vamistamiseen (10-100 tuntia tulee menemään lopullisen hienon design-kotelon valmistamiseen).
    • 9 euroa kustannukset (ledi piti ostaa, muu roina on ikäloppua kierrätyskamaa) (akku maksaa uutena 25 euroa, kytkin euron, säätövastus euron).
     
  6. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ja puff: muutaman minuutin kolvaamisella syntyi taas uusi valaisin, muutamalla eurolla. 1 watin ledi käytettiin.

    Sarjavastukseksi kaivoin 2 kpl 15 ohmin metallikalvovastuksia, rinnan juotettu, eli 7,5 ohmia vastuksen arvo.

    Poweriksi otin Bilteman valkoisten minikaiuttimien:
    http://www.biltema.fi/osteri/osteri....htm&linkki=24751.htm&tuote=24751&ryhmaid=132
    mukana saadun powerin, tosi kevyt hakkuripoweri, josta irtoaa tarran mukaan 6 V 800 mA. Se voisi teoriassa ruokkia kolmen watin lediäkin. Mutta en jaksanut kaivaa esille jäähdytyssiiliä (laiska olen, valaisimen tekoon saa mennä enintään 4 minuuttia, sanoi outo kaava päässäni tekohetkellä), joten yhden watin lediä nyt käytin, se pärjää ilman kunnollista jäähdytintä.

    Käytännössä ping-pong-poweri notkahtaa lämmettyään 5,66 volttiin, ledin jännite on tällöin 3,36 V, vastuksiin menee 2,3 V. Virta lienee 306,666 mA eli lediin menee 1,03 W ja vastuksiin 0,70 W. Ei mikään nerokas hyötysuhde, mutta näillä eväin nyt mennään. Powerikin ilmeisesti lämpiää parin watin verran, ei ole sekään mikään 97% hyötysuhteen superlaite.



    Ajattelin käyttää alumiinista kaljatölkkiä ledin jäähdytykseen, mutta sehän maksaa rahaa jos tölkin tärvelee, panttiraha menetetään.

    Sitten tulikin mieleeni, että 3 watin ledin voi kiinnittää hopeatahnan ja palamattoman teipin avulla vesilasiin tai keraamiseen mukiin (ulkopinnalle), jossa on vettä. Vesi imee tehokkasti kuumuutta itseensä, enkä usko veden millään kiehuvan kolmen watin voimalla. Lyhytaikaisessa valon käytössä vesi ehtii jäähtyä lampun levätessä. Myös vedellä täytetty lasipullo tai metallinen taskumatti auttaa lediä pysymään viileänä.

    Jonain päivänä vielä keksin superhelpon ilmaisen viilennystavan, jota alan soveltaa kaikkiin teholedeihin. Siis halvemman kuin tyhjä kaljatölkki, ja paremman.



    Käy muuten tuo 1-wattinenkin kuumana paljaassa ilmassa ollessaan, mutta se ei keitä vettä, haihduttaa sen vain nopeasti.

    Mätkäisin ledin takapintaan 15x15 cm palasen alufoliota, reunat kaksinkertaiseksi kääntäen. Hopeatahnan kera. Olkoon siinä viilentimenä ja häikäisyestimenä toistaiseksi, kunnes keksin paremman viilennysidean.

    Kattoa kohti ampuvaa lediä on helppo makuuttaa alumiinilevyn päällä pii/hopeatahnan kera, mutta alaspäin ampuva lukuvalo on vaikeampi tapaus, peltilevy vaatisi tukevan pitovarren, oikean lukuvalaisimen modauskohteeksi. Ei synny höyhenen kevyt lamppu neljässä minuutissa, tai ilman jotain runkoa, johon ledin saa kiinnitettyä.
     
  7. RS-232

    RS-232 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.08.2007
    Viestejä:
    193
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse laitoin tuollaisen 3W ledin vanhaan itäsaksalaiseen taskulamppuun. Tiedättehän ne peltikuoriset, littanat, lamput 4,5v paristolla? Ledi ei tarvitse esivastusta koska pariston jännite kyykkää sen verran että LED ei vahingoitu. Hyvin on toiminut jo jonkin aikaa. Ainoastaan valokuviossa on hieman toivomisen varaa, mutta ulkonäkö korvaa puutteen täysin.
     
  8. jmtilo

    jmtilo Guest Guest

    Liittynyt:
    24.09.2007
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tein tuossa männäviikolla Partcon ledinauhasta sängynpäätyyn valon. Värisävy on hyvä ja tyytyväinen olen muutenkin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  9. Tactica

    Tactica Guest Guest

    Liittynyt:
    22.04.2003
    Viestejä:
    618
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minkälainen elinikäodotus tuollaisella ledinauhalla on ja voiko nuo ledit "kuolla"? Onnistuuko yksittäisten ledien vaihto vai meneekö koko nauha uusiksi?
     
  10. molokki

    molokki Guest Guest

    Liittynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    67
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pintaliitosledejähän tuossa nauhassa on ja jos nauhaa ei ole suojattu millään koteloinnilla ni juottamalla noita vaihtaa.
     
  11. juctuc

    juctuc Guest Guest

    Liittynyt:
    23.04.2007
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käyttöiästä sanoisin että tuo 50 000h voidaan ehkä saavuttaa,jos on erinomainen LED käytössä,ja tuotetta ei käytetä yli 10h kerrallaan.

    Rautakaupassa näkyi olevan tuota samaa tavaraa kaupan. Ja mallikappale oli päällä,ja sen sävy oli kyllä mennyt jo kamalaksi, vaikka tuskin se siellä on kauaa vielä ollut. Valoteho oli myös kadonnut. On luultavasti päällä yötä päivää.

    Olen valoalalla,ja testissä on pätkä nauhaa,joka on tehty muistaakseni Epistar:in LEDillä.Se on nyt kuukauden palanut yhtäjaksoisesti.Aloittaessa lukseja oli 0.50 cm etäisyydellä 112.Ja nyt niitä on 94...Kohtuullinen tulos,kun otetaan huomioon että kyseessä on "rasitus"testi.

    Kiina on pullollaan LED:in tekijöitä.Mutta mun mielestä hyviä LEDejä tekee muutama hassu valmistaja. Eikä niistä yksikään taida olla Kiinassa. Mutta kai niilläkin pärjää,jos vaan sattuu värisävy osumaan. Valmistavat Kiinassa aika isolla toleransilla LEDinsä. Esim. lämmin valkoinen saattaa olla 3000K-4000K, ja huonolla tuurilla se on tuo 4000K ja vihertävä.

    Testissä on muutakin uutta ja ihmeellistä,mutta menee mainostuksen puolelle,kun kerran alalla olen,joten antaa olla....:)
     
  12. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    10 tuntia kerrallaan? LED saavuttaa maksimilämpötilansa paljon nopeammin, eli koteloimaton ledi muutamassa sekunnissa ja isoon metalliin kiinnitetty ledi nyt tunnissa kuitenkin.

    Eli lediin kiinnitetyn jäähdytyslevyn lämmönvarausmassasta riippuen sekunnista tuntiin alueella on se aika, jonka saavuttamisen jälkeen on ihan sama onko ledi valaisemassa 10 vuotta putkeen vai yhden ylimääräisen sekunnin.

    JäähdytysLEVYTTÖMÄT ledit, siis kaikki epä-teholedit, alle 1 watin tehoiset, ne saavuttavat lämpötilansa parissa sekunnissa, koska niitä ei sen erityisemmin ole kiinnitetty jäähdytysprofiileihin.

    Rautalankaa: JOS kuvittelee pidentävänsä ledin elinkaarta yli 50000 tunnin tai 100000 tunnin tai mitä ledille nyt luvataankaan, saa lediä käyttää ALLE PUOLI SEKUNTIA KERRALLAAN, sitten sen pitää antaa viilentyä noin minuutin verran, sitten taas saa käyttää 0,5 sekuntia.

    Ei siis ole mitään käytännön elämässä avuksi tulevia x tunnin käyttöaikarajoja, joita lyhyemmät ajat pidentäisivät ledin polttoajan ikää. 10 tuntia, tai 2 tuntia tai vastaavaa, liian pitkiä sessiota ovat kaikki käytännön valontarpeet, ledi on jo maksimilämpötilansa saavuttanut. Jopa jääkaapin lampuksi asennettu ledi ehtii kuumentua maksimilämpötilaansa sinä muutamana sekuntina kun jääkaapin ovi pidetään auki ja valo palaa. Tosin 50000 tuntia AUKI oleva jääkaapin ovi on melkoista tuhlausta, eli käytännössä jääkaappiledi kestää niin kauan, että samaa lediä voisi kierrättää tuhanteen eri jääkaappiin, kun jääkaapit aina hajoilevat 10 vuoden välein. Eli 50 tuntia jos jääkaapin ovi olisi auki 10 vuodessa. 5 tuntia vuodessa. 49 sekuntia vuorokaudessa. Juu, suunnilleen noin se menee. Yksi ledi riittää 1000 jääkaappiin.



    Teholedeillä käyttöikää voi yrittää optimoda, mutta silloinkin on tyhmä ajatella xx minuutin maksimisessioiden auttavan, on järkevämpi asentaa lämpöputkellinen jäähdytyslevy, joka pitää ledin lämpötilan viileänä.

    Ja muistetaan silti, että ledi toimii 150-185 asteen kuumuudessa VAIKKA siihen olisi liitetty jäähdytysprofiili tai miljoonan tonnin hopeamurikka tai valtameri. Eli äärettömän ideaalista jäähdyttimen lämmönjohtavuudestakaan ei lopulta ole apua, koska ledin sisäiset osat joka tapauksessa toimivat kuumana, ja tämä kuumuus on nimenomaan se asia, joka ledin tappaa.

    Vastaavasti jos jäähdytys hoidetaan huonosti, asennetaan ledit saunaan kiukaan päälle vaikkapa, silloin ledi joutuu normaalia kuumempana elämään, noin 60 astetta liian kuumana, eli yli 200-asteisena sisäisesti. Silloin voivat puolikovajuotoksetkin alkaa sulaa. Kuumassa asennuspaikassahan ei lediä saa juotostinalla sähköisesti liittääkään sähköjohtimiin, vaan ledin johtimet liitetään puristusliitoksilla, jousikontakteilla. Juotostinat voivat sulaa jo 180-200 asteessa, eli ne tavallaan toimisivat saunassa tahattomasti "sulakkeena", johdin irtoaa ledistä ja ledi sammuu. Normaaliin huoneeseen tulevassa teholedissä voi käyttää tavallista juotostinaa, mutta ei saunakäytössä.
     
  13. Marko73

    Marko73 Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2006
    Viestejä:
    36
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moi !

    Tässä osoitteessa http://www.lumotech.com esitellään led valaisimia joita olemme asentaneet eri asiakaskohteisiin useita viimeisen vuoden aikana, varsinkin tuo epäsuora askel/kulkuvalo on ollut erittäin suosittu. värisävyt joita olemme käyttäneet ovat Natural white tai Warm white jotka ovat molemmat erittäin lähellä 12v halogen polttimoita riippuen onko kyseessä himmetty halogen ( warm white ) tai täysillä palavat ( natural white ) näihin kyseisiin valaisimiin myydään 2 eri toimilaitetta joista toista voidaan himmentää. Ledit ovat olleet tehoiltaan 2.5 - 3w riippuen minkä toimittajan tuotteista on ollut kysymys, valotehot näistä kyseisistä valaisimista vastaavat n: 20w/12v halogeeneja, myös korkeisiin olohuoneisiin ja porrasauloihin on ruvennut menemään led pohjaisia valaisimia jotka jopa mahtuvat samoihin reikiin kuin 75mm halogeeni, tällä hetkellä suurin este on edelleen hinta joka on noin 10-15 kertainen vastaavaan halogeeniin verrattuna, tosin telineiden vuokraus korkean olohuoneen halogeenien vaihtoon ei myöskään ole ilmaista.
     
  14. juctuc

    juctuc Guest Guest

    Liittynyt:
    23.04.2007
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lähinnä tarkoitin että jatkuvalla "polttamisella" on aika utopistista odottaa yli 50 000h käyttöikää..ja näinhän se on.Pitää sen LEDinkin levätä.Tuo 10h nyt ei ollut mikään sääntö.Kaikenkaikkiaan tuo lämpö "kuluttaa" lediä ja laskee näin käyttöikää, joten on eri poltaa sitä 10 h kerrallaan ja yhteensä sen 50 000h. Kuin että polttaa 50 000h yhtäjaksoisesti ....sitä tarkoitin.

    Noista halogeenin korvikkeista..Niitä tosiaan alkaa olemaan.Mutta valotehot ei taida kuitenkaan olla ihan 20w/12V halogeenin luokkaa,muuta kuin mainoksissa. Tuolla lumotechin sivulla oli että 2.5w valaisin tuottaa 1metrin päähän 350lx värilämpötilan ollessa 6000K ja avautumiskulman ollessa 40. 20w/12V tavallinen halogeeni tuottaa n.800-900lx metrin päähän avautumiskulman ollessa 36.

    Ongelmallista on myös se että valoa saadaan kyllä kivasti pihalle linssillä,mutta linssi tekee valaistavaan kohteeseen pyöreän pallon,ja näin saa aikaan melkoisia varjostumia itse tilaan. Ja kun ihmiset vielä käyttävät halogeenia yleisvalona niin LED-ratkaisu varjostumineen ei aina sovi.Näin on ainakin niissä halogeenikantaisissa teholed-lampuissa mitä olen nähnyt.

    Paras mitä mun luksimittarin päähän on osunut on 170luksia metrin päästä ja avautumiskulma 60.Värisävy 5000K.Muodosti pyöreän pallon lattiaan.Mutta eipä tuota oikein halogeeniin voi verrata kun se valokuvio on niin reunoiltaan "terävä".Halogeenissa valo hajoaa enemmän ympäristöön vaikka avautumiskulma onkin pienempi.

    Oikeastaan valo saisi olla reilulla avautumiskulmalla ja niin ettei jyrkkiä varjostumia synny,kun kerran ihmiset halogeenia yleisvaloksi käyttää.Näin ne yleistyisivät kotikäytössä. Silloin se oli myös tarkoitukseen enemmän sopiva.


    Ps.Mittasin 12V/20w halogeenin ottaman sähkötehon.Tulos oli 28wattia!!. Liekö rosvo muuntaja..noh..joka päivä oppii jotain uutta.
     
  15. RS-232

    RS-232 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    03.08.2007
    Viestejä:
    193
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä, ajattelinkin että olisi hyvä huomioida muuntajat vertailuissa. Ainakin osa muuntajista lämmittää niin mukavasti että eroja pitäisi löytyä jos niitä etsii.
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ainakin minun 20 W 12 V halogeenin mukana tulleessa muuntajassani oli tyhjäkäyntiteho useita watteja.

    Mitatkaa ne halogeenivalaisimenne MYÖS PIMEÄNÄ.

    Mikäli 20 watin halogeenivalaisimen muuntaja on aina kiinni verkkovirrassa, se saattaa imeä hukkatehoa 2-10 wattia, vaikka valo siis ei palaisi. Ja vaikka muuntaja olisi irti verkosta valot pimeänä, silti sen muuntajan häviöt voivat olla useita watteja silloin kun valo palaa.

    Jostain syystä (halpojen) halogeenivalaisimien muuntajat ovat äärimmäisen huonolaatuisia, niiden rautasydämissä on pahoja pyörrevirtoja, jotka taistelevat itseään vastaan, hukkaavat tehoa hukkalämmöksi, vaikkei muuntajan läpi varsinaista hyötyenergiaa edes siirry.

    Merkki ei vielä takaa mitään, minun onneton muuntajani oli LIVAL-merkkisessä valaisimessa, ellen ihan väärin muista. Hintaluokka lähinnä määrää laadun. Eli Muuntosähkö Oy:n valmistamat kalliit 50 Hz muuntajat ovat laadukkampia ja vähähäviöisempiä kuin Ping Pong Kiina Kommuuni Ry:n puoli-ilmaiset muuntajat.

    Sama pätee moderneihin hakkurimuuntajiin, niissäkin on huikeita hyötysuhde-eroja. Mittasin piruuttani, ja huomasin, että 1 watin LEDiä ruokkiva paska (2 euroa maksanut) verkkolaite hukkaa tehoa paljon lämmöksi, valaisin kuluttaa yhteensä 5 wattia tehoa, eli 4 wattia harakoille ja 1 watti itse ledille hyötykäyttöön.

    Siispä aion tulevaisuudessa keskittää kodin kaiken valaistuksen yhteen hyvähyötysuhteiseen virtalähteeseen, että saadaan 80% tai parempi hyötysuhde. Halvat irtopowerit ovat näemmä liikaa hukkatehoa kuluttavia.

    Jännite- tai virtamuunnos 230 voltista pienemmäksi tosiaan hukkaa yllättävän paljon tehoa harakoille.

    VIRTAmuunnoksen haitoista tuttu vanha esimerkkini: 11 W PL-loisteputkivalaisimen kuristin syö tehoa itselleen 22 wattia, eli kokonaiskulutus on 33 wattia. Ou jee. On siis ihan sama alennetaanko käämissä virtaa vai jännitettä. Jos käämi tai rautasydän on tehty huonoista materiaaleista, hukkateho voi olla moninkertainen siirtyvään hyötytehoon verrattuna.
     
  17. juctuc

    juctuc Guest Guest

    Liittynyt:
    23.04.2007
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muuntajat on siis rosvoja!! Mietin että mikä olisi paras tapa ajaa lediä. Valmiita GU-kantasia LED-lamppuja ajetaan jollakin x-muuntajalla.Ilmeisesti suuria vaatimuksia muuntajalle ei ole??..Reguloitu 12V riittänee?

    Mutta olisko järkevämpää noin niinkuin hukkatehojen puolesta ajaa vakiovirtamuuntajalla. Tietysti niin ,että GU-kantaisissa LED-lampuissa ei ole omaa driveriä.En ole tuollasia nähnyt... On vaan näitä GU-kantaisia missä jokaisessa on oma driveri virran syöttöön LEDille
     
  18. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli laitettua pihavalot 20W/12V pohjaisilla halogeeneillä ja samalla tuli vertailtua silmämääräisesti valaisukykyä ledien kanssa. Tuollaisella 6-7W:n (6-7x1W) edestä ledejä alkoi saamaan samaa kirkkautta. Aika paljon tuntuu olevan ilmaa led-puolella valaistustehokkuudesta, sama vaivaa energian säästölamppuja 60W hehkulamppu pitäisi saavuttaman 11W:n säästölampulla ... nyt käytössä 15W eikä sekään valaise yhtä paljon.

    *huokaus* ja tuohon kun vielä lisätään nuo DVB-G:n mainitsemat hukat muualla, niin ei hyvää päivää. Karpolla ois asiaa ... tai MOTilla. :|
     
  19. Ize

    Ize Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    2 273
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tästä tuli mieleen appiukon tutun sauna, led suoraan kiukaan kohdalla katossa. Mitähän lie lämpötila tuossa parhaimmillaan olisi, 90-100 astetta? Toiminut toistaiseksi yli 6 vuotta, 6x52x2x2 eli reipas 1000 tuntia ainakin on pelannut. Kestotesti jatkuu ...
     
  20. juctuc

    juctuc Guest Guest

    Liittynyt:
    23.04.2007
    Viestejä:
    47
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos se on mallia kiuaslinssi siinä kiukaan päällä ni voi toimiakkin. Mutta paljonkohan on valoteho tipahtanut??.. Kiukaallakin on merkitystä.Ledit saunassa toimii huonommin jos on puilla lämpeävä sauna.Kuumuus kun vierailee ledin ympärillä pidempään.

    Tuosta valotehojen ilmoittamisesta olen täsmälleen samaa mieltä. Esimerkki: GU5.3-kantainen LED-lamppu teholedillä(3w) Valon väri: viilean valkoinen (120-140 lumen, 5700-6200 K) tai
    lämmin valkoinen (100-120 lumen, 3000-2500 K)

    Tuon kerrotaan vastaavan 25w halogeenia!!!!


    Samassa firmassa toinen:
    cool white (85 Lumen, 6700K)

    warm white (65 Lumen, 3000k)
    GU-5.3-kannalla myös ja teholedillä (3w).

    Tuon taas kerrotaan vastaavan n.20watin halogeenia!!! En voi ymmärtää mitää voittaa kertomalla tuollaista palturia.