Kiropraktikot

Keskustelu osiossa 'Terveys & hyvinvointi' , aloittajana kurdt, 12.02.2005.

  1. zipzap

    zipzap Guest Guest

    Liittynyt:
    15.12.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Käväisin juuri viikko aikaa kiropraktikolla ja olin hieman ''rentouttavaakin'' ottanut, kun pari välilevyä alaselässä tuppaa liikkumaan. No vartti ja 50€ oli hoito. Ryske, pauke ja kipu oli sen vertas kovaa, että vesi lensi silmistä, vaikka olin tuota rentouttavaakin ottanut ja kipukynnys muutenkin korkea. No pari päivää särki lihakset ja nyt on aika vetreä olo (Vko)...en tiedä kunka koulutettu tuo on...nimen perässä lukee D.C., mutta niin turhapurollakin...
    Auttoi kumminkin ja tekipä tuo ½ tunnin työn samalla rahalla, kun suorassakulmassa olin. Kuntoon tuo selkä tuskin tulee, mutta parempi se nyt kumminkin on. Niskat tuo väänteli kanssa ja kas...eipä ole sitä jokapäiväistä särkyä kuulunut, kun tähän tietokoneen eteen istun.
    Kuinka paljo sitä likaa lattialta löytyykään, kun kolme viikkoa kävelee kumarassa...
     
  2. zipzap

    zipzap Guest Guest

    Liittynyt:
    15.12.2005
    Viestejä:
    9
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ja thaihieronnassa ne ei osaa mitään....yrittävät kyllä jäykistää entisestään....U know...EN SUOSITTELE...heh
     
  3. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Laitan tänne omia kokemuksia, ehkä joku kokee hyödylliseksi:


    Mua on vaivannut selkä enemmän tai vähemmän viimeiset kymmenen vuotta. Asiaa on todennäköisesti pahentanut notkoselkä, joka todettiin jo ekalla luokalla.

    Ekat pahat oireet oli ekassa kesätyöpaikassa liukuhihnaduunissa, jossa selkää vihloi lapaluiden välistä niin paljon, että töitä oli vaikea tehdä. Nyt viimeiset pari vuotta alaselän kipu on ollut päivittäistä ja viimeiset pari kuukautta niin pahaa, että aamulla en pysty laittamaan sukkia jalkaa niin että taivutan pelkästään selkää alas. En muista milloin olisin pystynyt tanssimaan bileissä yli tuntia ilman särkylääkettä.

    Monet lääkärit ja fysioterapeutit sanoo, että selkäkivut kyllä korjaantuu kun harrastaa oikeanlaista liikuntaa, mutta omat kokemukset osoittaa ihan muuta. Mä olen liikkunut koko elämäni aikana aika paljon ja viimeisen reilun vuoden aktiivisesti vahvistanut selkälihaksia. Liikunnasta ei ainakaan omassa tapauksessa ole ollut mitään apua kipuihin.

    Eilen aamulla homma alkoi ottaa todenteolla päähän joten aloin etsimään googlesta juttuja. Monissa (huuhaa) paikoissa alaselän kivut yhdistetään Si-niveleen. Pikaisesti katsottuna vaikuttaa siltä, että lääketiede tunnustaa SI-nivelen olemassaolon ja vaikutuksen selkärangan asentoon. Toisaalta lääketiede ei ainakaan yhtenä rintamana tunnusta, että SI-niveltä manipuloimalla (niksauttamalla) saattaa selkäkivut hävitä ja selkärangan asento muuttua.

    Tarkemmin sanottuna vaiva SI-nivelessä lähteiden mukaan johtuu siitä, että nivel on venähtänyt paikoiltaan ääriasentoon esimerkiksi tilanteessa, jossa on nostanut esinettä huonossa asennossa. Nivel jumittuu ääriasentoon eli lukkiintuu ja siten aiheuttaa lannerangan vinoutta, minkä usein voi nähdä silmin. Kun olin itse lukenut tästä, menin peilin eteen ja huomasin, että mulla itse asiassa oli snadisti vino lanneranka.

    Mitä enemmän juttuja luin, sitä enemmän huomasin, että mulla on aika paljon oireita, jotka saattaa johtua lukkiintuneesta SI-nivelestä. Soitin sitten eilen kiropraktikolle eli ns. selkäniksauttajalle. Sain ajan samalle samalle päivälle. Tein pari kumarrusta ja kiropraktikko tunnusteli alaselkää. Syy selkäkipuihin oli häneen mukaansa vasemmalta puolelta lukkiintunut Si-nivel. Eilinen käsittely kesti 15min, sinä aikana kiropraktikko niksautti alaselkää molempiin suuntiin.

    Niksautuksen jälkeen mulla hävisi kivut kokonaan. Eteentaivutus suorilla jaloilla sai ehkä pari senttiä lisää pituutta. Vaikea sanoa suoristuiko ryhti, mutta ainakin siltä se tuntuu. Tänään sängystä nousin ekaa kertaa pitkään aikaan ilman, että selkää särki. Kiropraktikon mukaan vielä pitäisi toinen kerta käydä, sillä lihakset tuppaa vetämään nivelen samaan asentoon missä se oli aiemmin. Kun muutaman kerran naksauttaa paikat auki ja samaan aikaan harjoittaa lihaksia niin lopputuloksena pitäisi olla kivuton selkä.

    Mä en suoraan sanottuna tiedä, johtuiko mun selkäkivut vain ja ainostaan lukkiutuneesta SI-nivelestä. Ainoa minkä tiedän, että kivut hävisi yksinkertaisella niksautuksella ja siitä syystä ajattelin kokeilla niksautusta uudelleen. Mulla on myös varattua aika tukielinlääkärille ensi vuoden alkuun ja mielenkiinnolla odotan hänen mielipidettään asiasta.
     
  4. og playa

    og playa Guest Guest

    Liittynyt:
    18.05.2005
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pistetään omakin kokemus näistä selänkorjaajista.

    Pitkään on tullut harrastettua korista ja aina on sattunut ja tapahtunut. Koskaan ei ole kuitenkaan mitään venähdyksiä tai muita vastaavia tapahtunut, koska jänteet on fysioterapeutin mukaan niin joustavia.
    Pari vuotta sitten alkoi kuitenkin selässä oireilu ja siihen on koris osittain jäänyt. Aluksi kipua tuntui olevan koko ajan harjoitellessa. Kipu kuitenkin paheni niin pahaksi, ettei ajoittain pystynyt istumaan ja hengittäminen oli tuskaa. Selkä särki 24/7, muttei hierontaa kummempaa sille tehty. Lepo ja hieronta lievittivät kipuja hivenen ja pystyi harjoittelemaan normaalisti.
    Vuosi sitten alkutalvesta jälleen selkä alkoi olla yhtä tuskaa, mutta harjoittelin kuitenkin. Lopulta kipu ilmeisesti säteili polveen niin pahasti, etten pystynyt polveani kunnolla koukistamaan. Tällöin soitettiin ensimmäisen kerran osteopaatille. Osteopaatti oli valtuutettu ja hyvin pätevä. Hän huomasi heti, että lantioni on vinossa, josta kipu johtuu. Selässä oli pari pahaa lukkoa, jotka avattiin ja kipu hävisi joksikin aikaa. Pari kuukautta lepoa minulle myös suositeltiin ja valmentaja hyppi riemusta. Toinen puoli selästäni ilmeisesti oli saanut iskun ja vetänyt kramppiin. Tällöin se on pitkän aikaan oltuaan saanut lantion vinoon.
    Levon jälkeen aloitin harjoittelun kevyesti ja selkä tuntui ihan hyvälle, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi hyvälle, joten yksityiseltä lääkäriltä soitettiin aika ja minut vietiin röntgeniin. Röntkenissä paljastui, että lantio on vinossa ja epäiltiin toisen jalan olevan pitempi kuin toinen. Siitä sitten lähdettiin paikalliselle fysioterapia-laitokselle. Joukkueen pelaajat myös kävivät tuolla, joten joukkueeltakin tuli suositukset. Fysioterapeutti hoiti selkääni ja veikkasi myös toisen jalan olevan pitempi kuin toinen. Sain pohjalliset, joilla oli tarkoitus aloittaa harjoittelu. Selkä ei vieläkään tuntunut hyvälle ja minulle sanottiin, että tottuminen pohjallisiin vie aikaa. Jonkin ajan päästä kuitenkin selkä edelleen särki ja tällöin fysioterapeutti tuli tulokseen, että lantio vinossa. Tällöin meni jo hermo ja päätin olla menemättä siihen paikkaan ainakaan tuon selän takia.
    Omalle lääkärillä kävin, joka antoi lähetteen yksityiselle fysioterapeutille. Tämä fysioterapeutti oli myös käynyt jonkin selän nikamien avaus koulutuksen ja hän totesi myös, että lantio vinossa. Sanoin kuitenkin fysioterapeutille, että osteopaatilla kävin, eikä nikamien avaus tuottanut toivottua tulosta. Koska selän toisen puolen lihakset on niin jumissa, niin tuo pelkkä niksautus ei auta, vaan lihaksisto vetää nikamat takaisin lukkoon. Joten minulla avattiin lihakset jonka jälkeen alaselän nikamia avattiin. Myös kuntoutusta sain.
    Tuon ansiosta selkä on kunnossa, eikä ole enään särkenyt. Että ei se pelkkä nikamien avaus auta kuin vähän, jos lihaksisto on tottunut tuohon väärään asentoon.
     
  5. säätäjä

    säätäjä Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2015
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ekan kerran jälkeen itsellä pysyi kivut poissa 3 päivää, tokan kerran jälkeen 5 päivää, kolmannesta kerrasta on nyt 11 päivää ja kipuja ei ole tullut.

    Kiropraktikko sanoi, että yleensä 3-5 kertaa riittää, sen jälkeen pitäisi käydä 2-4 kertaa vuodessa.

    Tämän lisäksi oleellista on harjoittaa lihaksia. Lihakset tuppaa vetämään paikat samalla tavalla jumiin, kun ne oli ennen, joten harjoitella pitää.

    Itse kävin fysioterapetilla ja hän laati erikseen selan kuntotusohjelman. Harjoittelu pitäisi kestää 30-45min kerta ja pari kertaa viikossa olisi hyvä tehdä. Tämän lisäksi venyttelyä joka päivä.

    Kunhan lihakset on vahvistuneet ja tottuneet "oikeaan asentoon" niin sen jälkeen riittää venyttely ja kevyt ylläpito eli normaali kuntoilu.

    Mutta tosiaan: ihmeparantumista ei ole. Niksautus saattaa poistaa kivun välittömästi, mutta se tulee takaisin, jos ei muuten kuntouta.
     
  6. og playa

    og playa Guest Guest

    Liittynyt:
    18.05.2005
    Viestejä:
    1 017
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo... toi venyttely on hyvin tärkeää. Oma selkänikään ei välttämättä olisi mennyt yhtä pahaan kuntoon, jos olisin venytellyt asiallisesti. Mutta, oma fysioterapeuttini myös totesi, että joskus olisi selkä alkanut vaivaamaan, vaikka venyttelyn olisin hoitanut kunnolla.
    Oikeastaan suurin ongelma minulla oli venyttelyn suhteen, että venyttelin liian nopeasti suorituksen jälkeen. Miltein heti harjoitusten jälkeen tuli ennen venyteltyä, kun nykyään odotan n. tunnin, ennen kuin alan venyttelemään.
     
  7. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3

    soitin ja iltapäivästä kävästään kattomassa miten käy.
    selkä vaivannut jo vuosia. kuvattu mutta rakenteellista vikaa ei löytynyt.
    fysioterapeutilla käyty tuloksetta.
    toissapäivänä taloa maalatessa meni selkä jumiin, eikä ole vieläkään hellittänyt.
    jaloissa tikustelee kun kävelee ja pirun jäykkä selkä.
    katotaan miten käy :rolleyes:
     
  8. karlkaki

    karlkaki Guest Guest

    Liittynyt:
    09.07.2008
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa katsoa tarkkaan kenellä käy, mieluiten kiropraktiikkaliiton jäsenillä vaan, joilla on oikea pitkä yliopistokoulutus.

    Lisää aiheesta: mikä on kiropraktikko
     
  9. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    Tämä on aika mielenkiintoinen tarina kiropraktikkoihin liittyen.