Keskikaiutin litteän ruudun päälle - helppo DIY ratkaisu

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Dumo, 18.08.2011.

  1. Dumo

    Dumo Guest Guest

    Liittynyt:
    11.12.2003
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli pähkäiltyä ja surffailtua erilaisia ratkaisuja keskikaiuttimen sijoittelua ajatellen. Yleinen ongelmahan tasolle sijoitettujen ruutujen kanssa on että
    - Litteän ruudun päällä ei pysy - ja alla näyttää tyhmältä, nostaa TV:n liian ylös eikä ole kovinkaan hifi
    - Seinällä tulee helposti liian lähelle seinää / tarvitsee syvän hyllyn / seinä ei kestä painoa (ja jos asuu vuokralla, voi olla rajoitettu mahdollisuus porata reikiä)
    - TV:n taakse sopivia jalustoja on kovin huonosti tarjolla

    Eli tehdään siis itse. Koska TV on sijoitettu tason päälle, voidaan hyödyntää vapaina olevia VESA-kiinnityspaikkoja ja tietysti itse tasoa. Pienen pohdinnan jälkeen keksin varsin helpon DIY-ratkaisun, joka vieläpä näyttää fiksulta (imo).

    Materiaalit ja työkalut:
    - Lattarautaa (13,9eur Bauhaus) (tai muuta sopivaksi katsottua metallia, alumiinikin toimii jos löytää taivutusta kestävää kamaa)
    - Sopivan väristä spraymaalia (5,9eur Bauhaus)
    - VESA-kiinnikkeisiin sopivat ruuvit (ilmeisesti mallista riippuen M6 tai M8)
    - Jos kokee tarpeelliseksi: Huopatassuja, materiaalia "tasoa" varten (esim. vaneri), jne.
    - Ainakin seuraavat työkalut olisi hyvä olla: Ruuvipenkki, porakone ja sopiva terä, viila+hiomapaperia...

    Työvaiheet:
    1) Ota mitat: VESA-ruuvipaikkojen väli, etäisyys kiinnikkeestä halutulle kaiuttimen alareunan korkeudelle, haluttu "hyllyn" syvyys, etäisyys kaiuttimen alareunasta tason päälle, haluttu "jalan" pituus (tason päällä).
    2) Sahaa lattaraudat sopiviksi, merkkaa mitat huolellisesti - ja ota huomioon että esim. taivuttaessa lattarauta kääntyy noin 2cm puristuskohdasta eteenpäin.
    3) Suorita taivutukset - yritä saada molemmat mahd. samanlaisiksi.
    4) Poraa reiät - tai mieluiten tee urat - ruuveille jotka tulevat töllöön kiinni. "Jalkaosaankin" voi halutessaan tehdä reiät, jos haluaa ruuvata tasoon kiinni. Samoin "hyllyosaan", jos lattojen päälle haluaa laittaa tason esim. vanerista.
    5) Viimeistele viilan, vesihiomapaperin, sopivan puhdistusaineen (esim. Sinol) ja maalin avulla. Asenna mahdollinen taso, jne.
    6) Asenna ja ihaile lopputulosta.

    [​IMG]

    [​IMG]