HM-100dB/W projekti

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Jani_K, 03.05.2011.

  1. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä kun luulin, että hifilaitteiden kuuntelun pitäisi yleensäkin olla hauskaa. Sinänsä kauniistii soiva, mutta dynaamiton, munaton kaiutin ei innosta, eikä minulle ole hifiä. Paras esimerkki on ehkä kaukaa 80-luvulta: Tuomela teki ensin aikoinaan loistavan 85/3:n (ja 85B:n). Sitten tuli huonevasteeltaan tasaisempi 60/4 (tai jotain sinnepäin), jossa basso lattianrajassa. Iskuäänet puuttui täysin, soinnissa ei yhtään meisseliä. Ei kiinnostanut yhtään. Itse siirryin Focaleihin, kun hifin sarjoista hävisi hauskanpito ja meisseli, eli HIFI.
     
    Viimeksi muokattu: 15.04.2012
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Sanakirja käteen, Hifi tulee sanoista High Fidelity, 'korkea totuudenmukaisuus'. "Hauskanpitoa ja meisseliä" se ei tarkoita.
     
  3. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvän dynamiikan se kyllä sisältää. Akustiset soittimet soidakseen luonnonmukaisesti vaativat paljon dynamista toistokykyä. Siten myös aika paljon äänivaroja, tietysti huoneen koosta riippuen. Itse äänittelin kaverini rummunsoittoa tuolloin 80-luvulla. Vaikka 60/4 oli Hifiä mitä suuremmassa määrin tuolloin, niin rumpuja se ei kunnolla toistanut. Silloin huonommaksi rankattu 85B toisti. Eli kun kaiuttimissa on aina puutteita, niin mikä puute ketäkin vähiten tai eniten häiritsee on kovin eri asia. Minulle dymaniikan puute on niin iso puute, ettei kaiutin ole minulle hifiä, jos dynaaniset omanaisuudet ovat liian huonot. Eli ne rummut eivät soi kunnolla.

    Uskoisin, että nämä noin 150-200 euron 18soundin elementit ovat kuultavasti parempia kuin esim noin 50 euron "vastaavat". Eli näillä 18soundeilla tulos on hifiä, vaikka ääntäkin saa kohtuudella. Voin toki olla väärässä.

    AudioVideon "ruutinassakka" on pitkään aikaan eka niin kiinnostava rakennussarjakaiutin, että semmoisen voisi jopa kuuntelematta tehdä. HM 95 tai 100dB/w on kovin iso ja basson ulottuvuus voisi olla parempi, etenkin, kun huomioi kotelon koon. Tuomelan C115 oli kiinnostava, mutta ei toista edes niin alas, että tulisi toimeen yhdellä subilla. Siksi jäi tekemättä, vaikka jopa kotelotarvikkeet tuli aikoinaan ostettua.
     
  4. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moppe kyllä ihan oikeessa siinä, että HIFI:n käsitteeseen kuuluu kyllä kaiuttimen kyky toistaa dynamiikkaa (varsinkin iskuääniä). Toinen asia on että raaskiiko tosiaan noin kalliista osista (ja hienolla kotelolla) rakennettua kaiutinta roudailla bileistä toisiin? hifikaiuttimena kotosalla tuo varmasti on hyvä. Tuolla hinnalla saa jo ihan kohtalaisia kaupallisiakin PRO-luokan passivikaiuttimia, joiden kotelomateriaali, suojaverkot jne. on suunniteltu roudaamista varten. Ei välttämättä niin hifiä, mutta fun factorya varmasti löytyy.

    Faktahan on ikävä kyllä myös se, että kaiuttimien rakentelu on pääpiirteittäin tullut mielettömän kalliiksi. Mitään suurta rahallista säästöä ei välttämättä enään itse rakentamalla saa, ellei sitten satu jostain saamaan suhteilla tai muuten elementtejä ja muita osia nykyistä huomattavasti edullisemmin.
     
  5. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Tavallaan totta. Tai ei kaiuttimien rakentelu ole muuttunut kalliimmaksi vaan Kiinasta tulee varsin asiallista purkkia halvalla. Siististi soivia pömpeleitä saa muutamalla satasella... Toisaalta minusta se itse rakentaminen ei ole muuttunut yhtään tylsemmäksi eli puuhahintasuhde on ihan yhtä hyvä kuin ennenkin :) .
     
  6. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos halutaan suurempia määriä rakentelijoita, niin pitäisi tehdä halvempi versio. Kaikissa malleissa (HM97, HM95, HM100 ja ruutinassakka) on kallis driveri. HM95:ssä on edullinen versio bassosta ja suotimenkin osat edullisia, kun ei ole kallista isoa kelaa. Driver on kuitenkin nykyisin hankala saada ja todella kallis, jossain näin sitä hintaan 240e/kpl.

    Halvempi driver vaatii korkeamman jaon ja herkyys ja tehonkesto ovat hieman alhaisemmat. Taajuusvaste mutkittelee enemmän. Kuitenkin luulisi esim 18soudin ND1030:n (75€) äänivarojen riittävän. Miten paljon äänenlaatu sitten heikkenee on toinen juttu. Ruutinassakan basso sietää korkean jaon, jopa 3kHz. ND1030 voidaan jakaa 1,8kHz:sta, eli nuo voisivat valmistajan tietojen mukaan mennä ihan hyvin yhteen. HM95:stä edullisemalla driverillä saisi vielä paremmin budjettiversion.
     
  7. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän monia varmaan kiinnostaisi huokeampi versio. Halvemmat osat rittää, jos pääkäyttö on bilekaiuttimena äänenlaadun jäädessä alemmalle sijalle. Äänenlaatu saattaa siltikin olla parempi kuin monissa kaupallisissa (PA) pömpeleissä. Toisaalta... esim. RCF:n ART3-sarja on ihan siedettävä ääneltään ja 10" passiiviversion saa ~350e/kpl. Näissä kun kaupanpäälle tuo kotelokin kestää jonkin verran roudaamista ja kolhuja. Puuaines on sinänsä aika huono vaihtoehto roudattavaan kaiuttimeen, siinä kun on jälki heti kun se johonkin terävään osuu. Noh... onneks kuitenkin kaupasta saa tuota kotelon verhoilukangasta. Se suojaa jonkin verran koteloa ja siinä ei mahdolliset kolhut näy ihan heti.
     
  8. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    OT, mutta menköön:
    Tuota on hehkutettu muuallakin ja joskus olen puolivakavissani harkinnutkin bilepönttöjen hankintaa.. Miten tuota sitten lähtisit kuvailemaan tai vertaamaan esim johonkin yleisiin/tunnettuihin studio/kotipönttöihin? Millaisella tolalla ovat esimerkiksi tarkkuus ja erottelu? Onko aktiivimallissa pahastikin pohjakohinaa (tuntuu olevan yleinen vaiva pa-pömpeleissä areenakeikkaa lyhyemmillä kuunteluetäisyyksillä)?
     
  9. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Hifitalo ähkäisi Facebookissa, että heillä on Ruutinassakka-pari koekuunneltavana. Spekulointia ei siis enää tarvitse jatkaa vaan kaikki kiinnostuneet mars kuuntelemaan. Minä tein omani lainabassoilla enkä siis voi demota edes lähipiirille.
     
  10. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuota uusinta ART-sarjaa en ole itse kuullut. Ehdotukseni perustuukin juuri näihin muiden käyttäjien hehkutukseen. Vanhempaa (ART?)12"-mallia olen kyllä kuullut eräissä juhlissa. Nämä soivat äkkiseltään erittäin siististi PA-kaiuttimiksi, joskin mitään tarkempaa analyysiä en siinä tilanteessa voinut tehdä äänikuvan yms. suhteen. Aktiivimallit olivat nämä ja sen muistan, että myös nämä suhisivat jonkin verran kun musiikkia ei niistä kuulunut. Suhina taitaa olla todella vaikeaa kitkeä herkiltä elementeiltä. Ajattelin itse nämä 310:t mennä johonkin kuuntelemaan sekä aktiivisena että mahdollisesti passiivisena.
     
  11. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Torvi + kompressiodriveri on herkimmällä alueella (toiminta-alueen alapäässä) helposti yli 110dB/2,83V. Aktiivikaiuttimessa se on suoraan kiinni vahvistimessa joten elektroniikan häiriöetäisyyden pitäisi olla todella raju, jottei kaiuttimen lähellä kuuluisi mitään kohinaa. Koska PA-purkin käyttökohteena on saada musiikkia ja muuta ääntä kymmenen-kymmenien metrien päähän, ei pieni kohina puolen metrin päässä ihmettelevälle hifistille ole ollenkaan oleellista. Passiivikaiuttimissa torvi+driveri-kombon herkyys tasataan ja usein jäädään alle 100dB/2,83V-lukemiin.

    Kuvassa Ruutinassakka-rakennusohjeessa käytetyn Eighteen Sound NSD1095N:n vaste XT1086-torvessa ilman mitään suotoja.

    [​IMG]
     
  12. tikox

    tikox Guest Guest

    Liittynyt:
    16.08.2007
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toivottavasti:
    http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/WaveGuides/WaveGuides.html#18Sound_XT1086_NSD1095

    Onko huonevastemittauksesi aikaikkunoitu yläpäästä? Oikein mukava 30Hz ulottuvuus huoneessa.

    Jokatapauksessa mielenkiintoinen pömpeli, itseasiassa samaa bassoa on tullut simuloitua ja pyöriteltyä päässään vastaavaa 2-tie MTM-versiota, noin alhaisella jaolla saattaisi toimiakin ihan hyvin? Saisi tehtyä lattiaversion.

    Bassoissa halvempi 10W500 ferriittimalli taisi simuloinnin perusteella olla jopa hieman parempikäytöksinen, mutta yläpää ei ihan yhtä nätti ole.

    Itseasiassa tekisi mieli kokeilla Beyman 10BR60 ja CP380/M yhdistelmää vastaavanlaisessa paketissa, yhden kajarin hinta jäisi lähemmäs 300e. Mutta eipä ole aikaa, rahaa eikä paikkaa, toivottavasti eivät komponentit katoa markkinoilta ennekuin itsellä on rahkeita värkkäillä ;)
     
  13. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Ei, tuo esimerkkikäyrä oli napattu ihan 18-Soundin sivuilta. Sen pointti oli vain näyttää, miksi moni aktiivi kohisee. Oma mittaukseni torvesta + driveristä muistutti paljon enemmän tehtaan ehdotusta kuin Sauniston Kimmon mittausta. En tiedä, miksi...

    Ei ole, se esitetty vaste on mitattu hyvin kuiva-akustikkaisessa leffahuoneessani, jossa käytettiin vielä kahdeksaa 100x100cm-akustolevyä lisänä vaimentamassa huoneen heijastuksia. Vertailukohtana olevan Behringerin vaste on varsin suora, siksi siihen on hyvä verrata :)
     
  14. moppe

    moppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vertasin B2030A:n TM:n mittausta ja huonemittausta. Erosta saa huoneen vaikutusta selville. Tulos vastaa aika tarkoin simuloitua vastetta 10NMB420:lle. Kun verrataan 100Hz tasoon, niin 40Hz:lla vaimennus on noin 7-8dB. Vertailussa saadaan välille 50-70Hz simuloitua alhaisempi taso. Simuloinnissa vaste alkaa laskemaan vasta noin 55Hz kohdalta, kun vertailussa vaste laskee loivasti jo ylempää.

    Ulottuvuus olisi ilmeisesti oikein sopiva omaan huoneeseeni, huone korostaa voimakkaasti 40Hz alueella. Jos vertailukohtaa hakee, niin basson ulottuvuus on jokseenkin identtinen genelec 8040a:n kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.04.2012