Harrastajalle sirkkeli?

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana RedStar, 31.01.2009.

  1. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
  2. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Minä olen pitänyt Festoolin kiskojärjestelmästä erittäin paljon, mutta se on tietysti Festoolin hintainen. Noista tuo Skil epäilyttää. Monesta osasta kasattava on aina huterampi kuin yhtenäinen (eikö Skilillä ole kokonainenkin n.130-140cm kisko - Motonetissa...?) ja halvemmalla merkillä liitokset ovat vielä epämääräisempiä kuin parhaissa.

    Scheppachin 200e kiskosahan ja kiskon paketti tuntuu minusta näistä halvimmista mielekkäimmältä.

    Sitten jos vielä ostaa Festoolin MFT-pöydän tarkasti rei'itetyn mdf-päälilevyn ja siihen muutamia tiukasti istuvia tappeja niin saadaan noin kolmasosahinnalla paljon samaa kuin Festoolin MFT/3 + TS55 -yhdistelmän eduista (yhdistelmän, joka on kaiutinrakennuksessa aika unelma).
     
  3. Antti U

    Antti U Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2008
    Viestejä:
    359
    Saadut tykkäykset:
    3
    Alkaa kyllästyttää maksaa siitä, että ostaa mittaansahattua, mutta saat eimittaansahattua. Sitten rupesin miettimään, että jos tekisi ihan ite noita eimittaansahattuja, niin menisi haukut oikeaan osoitteeseen. Tuo Scheppach vaikuttaa kyllä aikapaljon paremmalle, kuin Skil palapeli.
    Ps. Kannattaa muuten kysyä sahurilta, että miksei voi sahata yksinkertaisella tavalla? Itse ottaisin lyhimmän mitan esim. 300mm x 300mm, kun se on sahattu, niin sahaa 300mm x lisää mittaan 2kpl levynpaksuutta, niin ei tarvitse mittailla joka palaa erikseen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2014
  4. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Mä olen saanut aika oikean kokoisia, mutta mulla on aina piirrustus mukana: leikkaa näin. Samalla mitalla olevat aina yhdellä kertaa, ohjuri kun ei välttämättä osu kahta kertaa samaan kohtaan. Aiheesta on tulossa tarinakin. Kuvamatsku alkaa olla aika hyvin kasassa.
     
  5. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Scheppachin kiskosahasta kokemuksia jonkin verran. En ole muita kokeillut, mutta jotain normaaliin käsipyörösahaan liitettävää kiskoa kattelin ennen hankintaa ja ei vakuuttanut.

    Pääosin kokemukset ovat hyviä, jälki on tarkkaa ja kiskot pysyvät useimpien materiaalien pinnalla paikallaan ilman puristimien käyttöä.

    Kahden kiskon liittäminen toisiinsa tapahtuu yhdellä osalla ja ei ole tukevin mahdollinen. Pölyt ovat helposti naamalla, pölypussia tai imuria ei ole käytössä. Kiskon pohjasta on toinen pehmuste irronnut puoliksi kohtuullisen pienen käytön jälkeen. Sahan jousi voisi olla kevyempi.

    Kokonaisuudessa kuitenkin olen kuitenkin tyytyväinen ja hinta oli aika kohtuullinen kahdellakin kiskolla. Yhdelläkin tulee välillä sahattua pitkiä sahauksia, mutta helposti tulee jälki jatkoksen kohdalle.

    Jotain pöytää olen suunnitellut tekeväni. Ainakin siirrettävät tapit määräämään kiskon linja, jolloin saisi toistuvasti samalla mitalla sahattua.

    XPS levy sahattavan tavaran alla ja soiro sahattavaa tavaraa tarvittaessa vielä kiskon alla on toiminut hyvin alustana.
     
  6. saurama

    saurama Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.05.2002
    Viestejä:
    616
    Saadut tykkäykset:
    10
    Alla voi pitää ihan mdf-, vaneri- tai lastulevyäkin. Esim. jos sahattava levy on 15mm paksu niin säätää sahausyvyyden sitten noin 17 milliin. Sama idis Festoolin MFT-pöydässäkin on, se pöydän pinta on vaihdettava ja sahanterä saa osua siihen. Jyrsintä varten mulla on erikseen yksi melamiinipintainen lastulevyn pala, jonka päällä teen elementeille ja refleksiputkille reikiä.

    Imurin käyttö sähkötyökalujen kanssa on enemmän kuin kannatettavaa. Jonkin verran tulee toki sahajauhoa, mutta ei sellaista pölyräjähdystä kuin ilman sucking devicea...

    [​IMG]