Noniin, vahvistin saapui ja nyt on koekuuntelussa. Elementtinä on jokin "vinku-intia" luomus. Jostakin 5v vanhasta sonyn subbarista, lainassa. Tietysti vaikea sanoa, mutta ainakin tällä purkkakokoonpanolla tuntuisi entistäkin luonnollisemmalta sijoittaa subbari sohvan alle. Koekuunteluja täytyy jatkaa huomenna, lisää subbarin siirtelyä siis luvassa.
kasaus jatkuu: http://www.aijaa.com/v.php?i=6878500.jpg http://www.aijaa.com/v.php?i=6878498.jpg http://www.aijaa.com/v.php?i=6878499.jpg http://www.aijaa.com/v.php?i=6878542.jpg http://www.aijaa.com/v.php?i=6878501.jpg Vikassa kuvassa näkyvät terminaalit joihin pitäisi liittää johdot tai toinen näkyy toinen toisella puolella. Ovat niin tiukkaan kiinni että puhekelalle menevät johdot vain pyörivät mukana. Miten tuollaiset tiukat saa auki? vai onko noihin joku jippo, vai takuuseenko nämä pitää laittaa kun ei liittimet lähde auki niin että saisi johdot kiinni?
Joissakin erityisesti halvemmissa ja erityisesti autokättöön tarkoitetuissa elementeissä on sellainen jippo että ne "terminaalit" ovat jousikuormitetut, eli ei niiden kuulukaan pyöriä mihinkään. Painat vaan siitä päästä ja pistät piuhan reikään. Tuosta kuvasta tosin ei mitään selvää saa, voivathan ne olla ruuvattavaakin mallia.
ei elementtejä normaalisti tarvitse "ajaa sisään" jotkut elementit vain paranevat käytön myötä , itse tarkoitin tuolla kommentilla vain sitä että käytän alussa jo olemassa olevaa vahvistinta ja siirryn sitten tehokkaampaan (jos tarvetta). joissain elementeissä saattaa olla jäykät ripustukset ja silloin saattaa jotain sisäänajoefektiä löytyä ja puhekelat saattavat asettua käytön myötä. Oli tuossa vähän taukoa rakentelussa , mutta nyt alkaa olla tuet paikoillaan. Pahus kun muutakin joutuu välillä tekemään kuin subbareita :OI http://www.aijaa.com/v.php?i=6986760.jpg
Takalevy vielä irti ja hieman lisää vanua ja sitten pääseekin jo kuuntelemaan miltä subi kuullostaa. http://www.aijaa.com/v.php?i=7021980.jpg
Kyllä tuo hyvin soi! Testaillut nyt pari kolme cd:tä ja hyvin vähän sanomista toistossa vaikka ei ole jakosuotimia välissä. Ainakin tässä vaiheessa olen erittäin tyytyväinen! Illemmalla voi koittaa leffatoistoa vaikka batmanin tahdissa. :king: kyllä voi suositella muillekkin kokeilla halpis subbareita. :thumbsup:
Tämän threadin innoittamana päätin itsekkin aloittaa kauan suunnitellun subi projektin käyntiin. Tavoitteena olisi myös saavuttaa edullinen subwoofer kerrostaloon. budjetti about 250 Vahvistin löytyy jo Hypex hs 200 Elementtiksi olen miettinyt (Infinity KAPPA102.7W) Nämä olisi tarkoitus sijoittaa ~30 l suljettuun koteloon. WinISD :llä simulointi antoi mielestäni ihan hyvät käppyrät. Jos se nyt meni oikein.
Olen tässä itsekin aloittamassa jossain vaiheessa (jälleen kerran) biletys-woofereiden tekemistä. Ajattelin ottaa kokeiluun tuon edullisen Dayton Audion DVC-sarjan. Ajattelin laittaa 12" aktiivin + 2x saman sarjan passiivia 56L koteloon. Koteloita tulisi 2kpl. Tätä voi pitää jokseenkin edullisena, koska koko tuo läjä elementtejä on Europe-audiosta tilattuna alle 300e. Alarajaksi ajattelin 35hertsiä -6db vaimennuksella, vastaavasti 40hz on -3db. Sisätiloissa luultavasti mennään lähemmäksi 30hertsiä, ehkä allekin. 120w x2 (elementin rms-tehonkesto) tuottaisi noin 114db 45hz lähtien 1m päähän, jolloin liikerataa olisi ~+-5mm. Käytännössä sisätiloissa päästään varmasti tuommoiseen 105-110db lukemaan ~35-40hz lähtien. Viritystaajuus tulee olemaan jotain väliltä 35-40hz (helppo säätää sopivaksi lisäämällä painoa passiiveihin). Jollain PA-elementillä ehkä pääsisi tiukempaan yläbassotoistoon, mutta noi Daytonit vaikuttaa mielenkiintosilta tehdä tämmöiset yhden miehen kannettavissa olevat mökäpöntöt.
Juu, SD-sarjasta on kyse. Hiukan hämäävästi tuo on, koska tuo SD-sarjakin nimetään toisaalta DVC-sarjaksi http://www.daytonaudio.com/lspeakers/lspeakers_shielded-dvc.html
Minulla sattuu olemaan tuo elementti (menossa autoon) viitsisitkö simuloida sen 40l suljjetussa kotelossa? Voin aika helposti kokeilla miten se toimii olohuoneessa. Ruuvaan vain elementin kiinni koteloon . verrattuna tuohon baijerilaiseen 15" elementtiin.
Ainoita huonoja puolia on kotelon melko suuri koko.Ei meinaa yksin jaksaa liikutella. Mikä ei minua häiritse. Erittäin sopiva paikka jo löytyi nojatuolin vierestä ja siihen sopii päälle erinomaisesti viskipullo ja pari lasia! Kotelon pinnat täytyy vielä viimeistellä. Laitan sitten vielä kuvia lopputuloksesta kun se on valmis.
Tuli v?s?tty? yksi edullinen subi. Kuva l?ytyy t??lt?. Coral PRF400 (=peerless resolution 15). O Audio Bash 300 W DIY kotelo 90-luvun alusta. Kotelo uudelleenmaalattuna puolihimme?ll? Tikkurilan Helmi -kalustemaalilla (takorauta). Muutoksena resonanssitaajuutta laskettu elementille sopivammaksi ja sis?puolelle lis?tty aeroportit. Kotelo tehty alun perin Phoenix Goldin Sapphirelle. Ulommat py?ristykset tehty aikanaan sulattamalla putket muotoon. Kaikkineen hintaa vehkeelle tuli hieman p??lt? 200 ?. Elementti ostettu edullisesti "k?ytettyn?", mutta ensimm?inen omistaja ei ollut edes avannut pakettia. Aivan riitt?v? tuo "vain" 300 wattinen vahvari kerrostaloyksi??n. Elementille turhan pient? koteloa kompensoi tehokkaasti pieni kuuntelutila ja nurkkasijoitus. ________ LIVE SEX WEBSHOWS
Pieni korjaus lukemiin. Kahdella kotelolla simuloituna pääsee ~117db:iin 50hz ylöspäin, kun tehoja on käytössä tuo 2x 120w. 40hertsissä ~114db ja 35hertsissä ~111db. Todelliseen lukemaan tuolla nyt ei ole oleellista vaikutusta. Edelleen keikutaan siellä 100-110db välimaastossa tilasta riippuen.
Olisi mielenkiintoista tietään todellisuudessa miten tuo ko subi toimisi. Elementin tiedot löytyvät (http://manuals.harman.com/INF/CAR/Boxes and Parameters/102.7W.pdf) En sitte tiedä onko nuo simuloinnit oikein, koska ohjelman käyttö vaatii vielä perehtymistä. Kyseinen elementti verkkokaupasta hintaan 75€ Elementin heikkous on huono ns "todellinen herkkyys". Jos meinaa laittaa kyseisen subin autoon kannattaa varmaankin tehdä tuollainen kotelo mitä löytyy tuolta linkin takaiselta sivulta, siellä on myös käppyrä kohdassa (suljettu kotelo) jossa on kuvattu myös autossa syntyvä korostus (12db LP @ 80hz)
Nyt kun on alustavasti elementti valittu ja kotelon tilavuus on noin 30 l , koska hellan ääreltä kuulului jotain kitinää kun uuden "laatikon" koosta tuli puhe Joten aattelin kysäistä kotelon tuennasta. Alustava piirrustus on liitteenä, joten osaisiko joku sanoa kannattaako tuohon laittaa tuentaa. Ainevahvuus on 22 mm ja materiaali MDF. Kuva on hiukan epäselvä , kun ei jaksanut oikeen panostaa tuohon inventorilla piirtämisiin
Kuuntelin tuota 40l kotelossa ja kyllä se siinä toimii. ei mitenkään ihmeellisesti . selkeästi epäherkempi kuin tuo minun 15" baijerilainen ja minulla autoon tarkoitettu 40l kotelo joka alkoi resonoimaan eli tukea kannattaa laittaa, tosin tuo on tehtu vain 16mm mdf levystä. Eroa syntyy toistossa ja herkkyydesssä ainakin siksi että omassani on kaksi puhekelaa ja omani näyttikin olevan 122.7W (käytännössä sama moottori) Mutta se kertonee jotain kuitenkin elementistä ihan ok toimii , laita koteloon tukia ainakin yksi keskelle pystyyn ja takaseinää vasten yksi vaakaan ja yksi pystyyn. Niillä pitäisi saada kotelo tarpeeksi tukevaksi. 30l pitäisi toimia ihan ok ilmankin tukia. Mutta varmuus aina parasta. Ainakin tuo oma 12" elementti tuntuu saavan 40l kotelon elämään eli se vaatii lisätukia, tehty 16mm mdf levystä.tehdastekoinen kotelo autoon. Herkkyys aika vaatimaton eli tehoa tarvitsee ja jakosuotimen kotikäytössä. Nuo havainnot saatavat johtua siitä että vain yksikelainen elementti ja kuormitetaan vain toisella vahvistimen kanavalla. Ja kotelon resonointi verottaa varmasti myös tahoa. Vanuakaan ei ollut yhtään kotelossa. Ja oma merkitys on silläkin että tuossa omassa 15" on yli 3X suurempi kotelo jolloin se toimiii herkemmin. itse tekisin mielummin 2kpl 12" elementtiä 40l koteloihin tai yhden 15" isomppaan koteloon. Sen verran vakuuttavampi on tuo 15" sointi mielestäni.