Goodreads - Meet your next favorite book

Keskustelu osiossa 'Kirjallisuus' , aloittajana Kalza, 22.01.2013.

  1. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Onkos Goodreads foorumilaisille tuttu palvelu?



    Toimii vallan mainiosti kavereiden lukemisen seuraamiseen, suosituksien antamiseen ja ihan yleisesti tsekkailemaan mitä arvioita mistäkin kirjasta on annettu. En tiedä miten pärjäisin enää ilman Goodreadsia. :)

    http://www.goodreads.com
     
  2. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Noita paikkoja nyt tulee ja menee. Voihan tuosta joku "himolukija" hyötyäkin lukeneisuutensa mainostamisen ohella. Koska toimii suuren yleisön ehdoilla, niin samanlaista populistista joukkotyydytysmateriaalia kuin vaikka fb. Esimerkki: mitä jos törmää kirjaan (ei kuitenkaan kirjaimellisesti), josta ei pitänyt? Otsikon mukaan sitä ei saisi mainita. Ongelmallista.

    Eihän tuolla siis mitään tekemistä ole "hyvien kirjojen" löytämisen kanssa. Suosittelisin etsimään ihan itse, Suomessakin on kirjastoja joka kunnassa, ei voi olla niin vaikeata. Parhaat arviot löytyy sitäpaitsi amazon(e)ista. Toisaalta ehkä mulla vaan ei ole kavereita ja olen hidas lukemaan.
     
  3. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Pöh. Harvat ihmiset edes oikeasti lukevat yhtään mitään, eikä ainakaan omilla kavereilla ole tarvetta "myydä" itseään lukemiensa kirjojen avulla. Otsikossa on jonkunlainen sivuston slogani joka ei välttämättä päde ihan jokaiseen kirjaan. :D

    Kirjoja ja kirjastoja kyllä löytyy, mutta itse ainakin tsekkaan jostain etukäteen onko kirja hyvä ennen kuin vietän tuntikaupalla aikaa sen parissa. Kavereiden suosittelut ovat tuossa ainakin itselläni tärkeässä osassa; he tietävät minusta ja lukumieltymyksistäni (toivottavasti) enemmän kuin Amazon. Ja onhan se nyt oikeasti mielenkiintoista seurata mitä ne intellektuelleimmat kaverit lukevat ja tsekkailla myös heidän suosittelemaa oman alan kirjallisuuttaan ihan yleissivistyksen puolesta...

    Enemmän pitäisi lukea, mutta aikaa tulee vaan käytettyä liikaa kaikkeen muuhun. Siksi ainakin itselläni on melko tarkka ennakkosensuuri mitä luen.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 187
    Saadut tykkäykset:
    1 327
    Itse olen käyttänyt jo jonkun aikaa librarythingiä. En tiedä onko konsepti ihan sama, mutta tuonne kirjoittelen lähinnä omaksi muistiksi pieniä mielipiteitä lukemistani kirjoista. Tosin jostain kumman syystä en ole nyt muutamaan kuukauteen käynyt päivittämässä tietoja. Vajaa 10 kirjaa pitäisi lisätä.

    Pitää kyllä tuohon goodreadsiinkin tutustua. Sen verran paljon tulee kirjoja luettua, että ei yhtään haittaa sivustot, joilta voi tsekata uusia, hyviä kirjoja.
     
  5. pmv

    pmv Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.03.2005
    Viestejä:
    224
    Saadut tykkäykset:
    0
    Librarything täälläkin käytössä. Mielestäni todella hyvä sivusto.
    Tuo on siis nimensä mukaisesti kirjojen luettelointiin tarkoitettu, mutta sosiaalisena sovelluksena myös tuolta saa suosituksia ja voi lukea toisten arvioita kirjoista.

    Kirjojen tiedot voi hakea esim. amazonista tai Helmetistä tai ties mistä. Käytössä olevia kataloogeja taisi olla useampi sata. Kirjat järjestellään erilaisiin kokoelmiin. Esim. minulla on käytössä kokoelmat oma kirjasto, luettu ei oma, parhaillaan lukemassa, odottaa lukemista ja vuosittaisen kokoelmat (eli 2012, 2013 jne.). Kirja voi kuulua useampaan kokoelmaan ja vaihto käy helposti yhdellä klikkauksella.

    Ihan kaikkia kirjojani en ole ehtinyt tuonne viedä, mutta aika paljon kylläkin. Vienti käy suht helposti ja nopeasti kännykällä. Skannaa viivakoodin lukijaohjelmalla ja liittää saadun numeron hakulomakkeelle selaimessa. Sitten vain klikkaa löytyneen kirjan nimeä ja sama seuraavalle kirjalle.

    Minulla tuo on ihan omassa käytössä eli tuolta on näppärä tarkistaa jokos joku kirja löytyi omasta hyllystä ja toisaalta kiva seurata omaa lukemistaan - mitä on tullut milloinkin luettua. Viime vuonna tuli 56 kirjaa luetuksi eli aika paljon. Tämän vuoden tahti vaikuttaa hitaammalta, vasta kaksi kirjaa luettuna.

    Löytyy siis osoitteesta http://fi.librarything.com
     
  6. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Okei, en olekaan tuohon Librarythingiin tutustunut.

    Itse käytän myös Goodreadsia siihen että merkitsen kirjat jotka haluan lukea. Kirjat voivat myös kuulua useampaan hyllyyn, eli mulla osa noista "haluan lukea" -kirjoista kuuluu myös "haluan ostaa" -hyllyyn ja osa on vaan semmoisia jotka haluan lainata ja lukea. Ja omalle kirjastolle toki on oma sivunsa.

    Näistä sivustoista näkyi joku kirjoittaneen vertailunkin; pääsanoma tuntui olevan että käyttötarkoitus on vain hieman eri ja henkilökohtaisen mieltymyksen perusteella kannattaa valita itselle sopiva sivusto: http://bookriot.com/2012/07/31/goodreads-v-librarything-part-one/

    Mulla noi "facebookkaus-featuret" vievät kyllä voiton, muutama oikeasti aktiivinen ja mielenkiintoinen kaveri tulevat pitämään mut edelleenkin Goodreadsin puolella.
     
  7. pmv

    pmv Uusi jäsen

    Liittynyt:
    08.03.2005
    Viestejä:
    224
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole kavereita, joten librarything lienee jatkossakin oikea valinta. :)
     
  8. Kalza

    Kalza Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    28.11.2002
    Viestejä:
    2 844
    Saadut tykkäykset:
    3
    Noin juuri, kirjojen luettelointiin tuo on parempi paikka ja kirjat on helpompi lisäillä sinne. Turha vaihtaa jos ei ole tarvetta :)
     
  9. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34

    Itse olen käyttänyt myös lähes yksinomaan librarythingiä, ja nimenomaan kirjojen luettelointiin. Luettelointisoftalle on tarvetta, nyt on siellä luetteloituna 1967 "kirjaa". (osa on oikeasti lehtiä tai lehtien vuosikertoja).

    Minullakaan ei ole kavereita, ainakaan sellaisia jotka lukevat...ja arvosteluihin käytän blogia.
     
  10. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    No mitä ne siellä goodreadseissa sitte tekee?

    Mistäs tiedät? Käyttääkö ne kaupasta ostettuja vaatteita? Ok eli onpas.

    Joo, huonosti mietitty nimi. Tuskin läheskään kaikki kirjat tuolla on oikeasti "good read".

    Niin mäkin, esim. ottamalla kirjan käteen kirjastossa... Yleensähän (etu)kansi jo kertoo ja takakanttahan ei kannata edes lukea.

    Ok. Mä en vaan tajua tota. Kun mun mielestä MÄ tiedän ylivoimasesti parhaiten mistä pidän. Amazon kyllä heittää ihan hyviä vinkkejä. Toisaalta luen yleensä vanhoja hyviä suosikkeja, suurin osa muusta on anyway roskaa tai mielenkiinnotonta. Sekin on hyvä merkki jos fiktiokirja on uusi se on lähes väistämättä huono (aikansa kuva).

    Toi on lyhyesti sanottuna aika harhaista. Intellektuellia yleissivistystä... No sitähän (Suomessa) tarvitaan.

    Tämä on toki hyvin totta, tästä syystä ei hirveästi kiinnosta randomvinkitkään. Nettifoorumeilta voi kyllä löytyä hyviä ehdotuksia ja amazonitkin osaa laittaa kiitettävästi niitä pelkän selaamisen perusteella.
     
  11. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Vanha aihe, mutta Goodreads on ollut käytössä täälläkin kivan aikaa. Arvosteluja löytyy paremmin yleensä kuin Amazonista.

    Tosin nyt kun Amazon on ostanut Goodreadsin, niin ei tiedä oikein vielä miten tuo palvelu tulee muuttumaan...