Firefox 4: ensiapu- ja terapiaketju

Keskustelu osiossa 'Käyttöjärjestelmät ja sovellukset' , aloittajana Groke, 07.05.2011.

  1. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Aivan aluksi: makuasiat ovat makuasioita, mutta itse ainakin suosittelen, että jos et vielä ole päivittänyt Firefox 3:aa uudeksi Firefox 4:ksi, niin jatka toistaiseksi vanhalla selaimellasi. Tai vaihtoehtoisesti tutustu ao. kaltaisiin juttuihin etukäteen, sillä muuten voi lievää suurempi harmitus iskeä. Vähintäänkin aikaasi tuhrautuu tavallista enemmän googlettamiseen, säätämiseen ja kikkailuun.

    Toki voi olla, että nykyistä Firefox 4.0.1:aa myöhemmissä julkaisuissa asiat ovat jo moniltakin osilta paremmalla tolalla. Tai jo nytkin, mikäli oma kokoonpanosi on erilainen käyttiksen jne. osalta, etkä ole liian urautunut FF3:n käyttölogiikkaan.
    Lisäksi aivan kaikki lisäosat eivät enää toimi uuden FF4:n kanssa. Varsin moni kuitenkin toimii, ainakin uuteen versioon päivittämällä (mikä tapahtui automaattisesti). Mutta jos moista päivitystä ei löydy, niin sitten voi olla, että on ko. lisukkeesta luovuttava. Tai vaihtoehtoisesti FF4:ään päivittämisestä, koska niin moni asia muuttuu kerralla.



    Olin melko tyytyväinen Firefox 3.x:ään, mutta tulinpa vastanneeksi kyllä automaattisesti putkahtaneeseen päivityspyyntöön. Kuten monasti aiemminkin. Eli varsin pian minulla olikin Firefox 4.0.1 asennettuna. Käyttiksenäni on Windows Vista (32b Home Premium). Hämmästykseni oli melkoinen, sillä oikeastaan yhtään mikään ei tuntunut paremmalta. Eikä moni asia edes tutultakaan. Saatika hyvältä. Ulkoasu ja erityisesti selaimen käytettävyys ottivat siis mielestäni rutkasti takapakkia.
    Erityisen inha juttu oli se, että aivan kaikki sivujen teksti oli sumeaa. Ja koska asensin vanhan selaimen päälle, olisi palautuksesta vanhaan kenties tullut ns. haastava homma. Kirjanmerkit sentään säilyivät ennallaan.
    Onneksi sain kikkailtua tilanteen niin hyvälle mallille, että nyt FF4 tuntuu enää vain vähän edeltäjäänsä huonommalta. Ainoatakaan parannusta en ainakaan vielä ole omassa perussurffailussani huomannut.

    Alla kohtalontovereille vinkkejä, sillä oletuksena FF4 on mielestäni surkein Firefox koskaan. Ylivoimaisesti ärsyttävin ongelma on sumea teksti, jonka saa korjattua näin:
    1. Jos valikkopalkki, jolta löytyy Työkalut/Tools -alasvetovalikko ei ole näkyvissä, paina Alt -näppäintä. Silloin tuo palkki tulee väliaikaisesti näkyville.
    2. Ota tästä täppä pois: Työkalut > Asetukset > Lisäasetukset > Käytä laitteistokiihdytystä, jos mahdollista: [ ].
      Tuon kun disabloi, on teksti taas yhtä terävää kuin aiemminkin. Ainakaan perussurffailussa en ole huomannut minkäänlaista hitautta (CoreDuo E8400@3,3GHz). Kuten en FF3:ssakaan. Jossain erikoistilanteessa ehkä huomaisin, mutta ei sumeaa tekstiäkään kyllä viitsi kauaa katsella.
      Asiaan liittyvällä lisäosalla saa kyllä fonttiaiheisia asioita säädeltyä (Cleartype yms.), mutta ei se tuota FF4:n bugia kuitenkaan korjaa, joten ei kannata suotta tuhlata aikaansa. Etenkin kun bugin korjaannuttua joutuisi mahdollisesti uudestaan säätelemään.



    Sovelsin pääosin tätä: How to Fix Annoyances with Firefox 4’s New Look. Eli asensin nämä lisäosat:
    - Movable Firefox Button (tällä sen räikeänoranssin napin saa siirrettyä muualle ylänurkasta, ei kuitenkaan kokonaan poistettua)
    - Aero Window Title (vain Windows Vista (w/ Aero) & Windows 7)
    - Status-4-Ever (mikäli haluaa alhaalla näkyvän esim. URL:n, kun vie hiiren linkin päälle yms. Tämän alapalkin saa päälle pois joko valikosta tai suoraan näin: Ctrl + / (numeronäppiksen jakomerkki))
    - Ulkonäkö on omaan silmään siedettävä teemalla 'Brushed Metal - XP', joskin valikkopalkin näyvissä ollen varsin sekavan näköinen. Ilman sitä kuitenkin ihan kivalta näyttää. Myös FF3-teema löytyy, mutta siinä otetaan tietenkin kantaa pelkästään ulkoasuun. Näitä on onneksi helppo lisätä/poistaa (Työkalut > Lisäosat).

    Tabiensiirtojuttua en tehnyt, eikä Refresh-napin muuttuminen itseäni haittaa. Enkä asentanut 'Fix Blurry Fonts':aa, koska se taitaa olla vain turhaa säätämistä vaativa lievennys asiaan. Joka korjautuu edellä mainitsemallani kikalla (toki samalla laitteistokiihdytys menettäen, kunnes asia aikanaan mahdollisesti korjataan).​



    Jo entuudestaan minulla oli ja on yhä edelleenkin käytössä: 'AdBlock Plus', 'FlashBlock', 'IE View' ja 'Read It Later'. Nykyään Firefox on hieman kuin "nettiselaimien Topfield". Eli ilmaisilla, lukuisten ihmisten kehittämillä lisukkeilla saadaan monia juttuja parannettua. Valitettavasti ei kaikkia kuitenkaan. Tosin eiköhän kaikista kilpailijoistakin aina jotain narisemista löydy. Itselläni on joka tapauksessa IE9 kakkosselaimena. Chromeen yms. en ole ainakaan vielä tutustunut, koska olin varsin pitkään melko tyytyväinen FF3:n käyttäjä.

    Osan napeista voi siirtää, osan jopa poistaakin käytöstä. Kun siis klikkaa sitä uutta oranssia Firefox-nappia ja valitsee Asetukset > Työkalupalkin asettelu. Tai sitten samaisen Firefox-napin päällä klikkaa oikeanpuoleista hiiren namiskaa ja valitsee suoraan 'Muokkaa'.
    Enivei, vedä jokainen turha nappi tuohon laatikkoon, niin se katoaa selaimesta, mikäli vain on poistettavissa oleva nappi. Tai päinvastoin, vedä haluamasi nappi hiirellä selaimeen.


    Itse palautin välilehdet FF3-tyylisiksi, eli alas. Se on helppoa, kun klikkaa uutta oranssia Firefox-nappia, tai vaihtoehtoisesti jotain aluetta osoitepalkin oikealla puolella, käyttäen hiiren oikeanpuoleista nappia. Tällöin voi laittaa täpän niihin, joiden haluaa näkyvän.
    Vaihtoehtoisesti paina Alt -näppäintä, mikäli valikkopalkki ei ole näkyvissä ja sieltä sitten perinteiseen tapaan Näytä > Työkalupalkit. Eli nykyään myös välilehtien sijainnin - siis korkeussuunnassa - saa tuolta vaihdettua.

    Ehkä tein jotain muutakin, mutta ainakin tuollaiset tulivat mieleen. Käyttöä on varsin vähän alla, joten täytyy toivoa, ettei ole mitään itseäni haittaavia yhteensopivuusongelmia ilmene. Nyt selain on jo varsin siedettävä, eikä akuuttia vaihtopaniikkia enää ole. Saas nähdä, muuttuuko mieli lähiviikkoina.
    Aivan kaikkea ei saa ennalleen, eli nyt osa toiminnoista toimii "väärinpäin". Ainakin hiiren oikealla napilla aukeavan valikon ylimpänä näkyykin 'avaa uuteen välilehteen', eikä se aiempi 'avaa uuteen ikkunaan'. Noiden paikkaa on siis vaihdettu keskenään. FF4 on varsin monessa mielessä varoittava esimerkki siitä, miten päivityksiä ei pitäisi koskaan tehdä (= muuta käyttölogiikka ilman ennakkovaroitusta, äläkä mahdollista aiemman tavan palauttamista). Voi hyvinkin olla, että tämä uusi Firefox 4 aiheuttaa markkinaosuuden hurjankin kutistumisen. Sillä kaikki eivät jaksa säätää ja tutkia, kun kilpailevatkin selaimet ovat ilmaisia. No, hintaisekseen eli täysin ilmaiseksi - virittämisen jälkeen - kuitenkin sen verran hyvä selain, että en kehtaa enempää haukkua.
     
    Viimeksi muokattu: 07.05.2011
  2. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Tuon saa korjattua tällä: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/menu-editor/
     
  3. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Firefox 3.6 toimii täyttä kaasua. Mitään oikeaa syytä päivittää nelosversioon ei ole.

    Nelosessa on minulla esiintynyt ihka aito kirjanmerkkien katoaminen. Lisäksi tekstinsyöttökenttiin fokuksen saamisessa on ollut ongelmia. Epävakaa paska vielä siis.
     
  4. Maxi

    Maxi HT-hörhö mallia 101 Tukijoukot

    Liittynyt:
    15.04.2002
    Viestejä:
    2 626
    Saadut tykkäykset:
    10
    Kiitos Grokelle pioneerinä toimimisesta ja näiden havaintojen keräämisestä. Itsekin pohdin 4-versioon siirtymistä FF:n sitä niin hanakasti tyrkyttäessä, mutta taidanpa pitäytyä nykyisessä .17:ssa vielä vähän aikaa.

    FF:n lisäosista puhuttaessa tietääkö kukaan, että toimivatko BetterPrivacy ja Tab Mix Plus FF4:ssä ? AdBlock Plussan osalta (ehdottomasti parhain syy käyttää FF:ia yleensäkin) tilanne oli tiedossa, mutta miten nuo muut mainitut ?
     
    Viimeksi muokattu: 07.05.2011
  5. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Toimivat kyllä.
     
  6. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Et edes radikaalia selainmoottorin nopeutumista eli käytännössä selain on paljon nopeampi kuin 3.x?

    Mielestäni tämä muutos on vain looginen, koska uuteen tabiin avaaminen on preferoitava tapa (ainakin omassa käytössäni ja ilmeisesti monen muunkin). Ennen vahingossa saattoi suotta avata uuteen ikkunaan tahtomattaan, koska uusi ikkuna -vaihtoehto oli ylimmäisenä ja ensisijaisena. Googlen Chromessa on myös tabiin avaaminen ylin vaihtoehto ja jo sen takia tämä yhdenmukaiseen käytäntöön siirtyminen on perusteltu. En tiedä muista, mutta ainakin itse olen tabien heavy useri, normaalisti kymmeniä tabeja auki selainikkunassa. Tabit on yksi merkittävimmistä uudistuksista selaimissa sitten selainten keksimisen!

    Normaalia muutosvastarintaa, ei tule vaikuttamaan selainten markkinaosuuksiin. Ja onhan noita vaihtoehtoja tarjolla. Windowsin puolella IE (9 on vissiin ihan hyväkin - en ole itse jaksanut päivittää 8:sta eteenpäin kun käyttöä on niin minimaalisesti IE:lle muutenkin), Googlen Chrome, Firefoxin aiemmat versiot tai vaikka Netscape 4, jos on oikein kunnolla jämähtänyt. :thumbsup:

    Jotain huonoa olen itsekin huomannut. Laitteistokiihdytys tuntui ainakin alkuun kaatavan selaimen tietyn ajan kuluessa. Otin kiihdytyksen pois päältä ja muistaakseni oire poistui se jälkeen. Itselläni tuota fonttien sumeusongelmaa ei sen sijaan ole ollut. Aluksi myös itsellänikin tuntui oudolle kun tabiin avaaminen nostettiin uuden ikkunan yläpuolelle, mutta nyt näppituntuma on jo harjaantunut ja asiaan on tottunut.

    Itse suosittelen päivittämään jo turvallisuussyistä. Toisaalta itse tykkään muutenkin kulkea teknologian etupäässä.
     
  7. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se ei ole käytännössä yhtään nopeampi.


    Haitallisen koodin suorittamista tarkkailevat ohjelmat ovat erikseen.
     
  8. Arpa

    Arpa Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    808
    Saadut tykkäykset:
    0
    Cleartype LCD monitoria käytettäessä on ihan pakollinen päällä oltava. Sitä voi säätää mieleisekseen MS:n softalla. http://www.microsoft.com/typography/cleartypepowertoy.mspx

    En tiedä miksi se aiheuttaisi sumennusta vain Firefoxissa?

    Kyllä tämä nelonen oli oletusasetuksilla itsellenikin lievä shokki, mutta nyt kun haluamani lisäosat on asennettu ja kun on tähän tottunut, tuntuu vanha 3.6 versio aika vanhanaikaiselta ja hitaalta. Itselläni ei XP:ssä ole mitään ongelmia rautakiihdytyksen kanssa.
     
  9. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Ei tosiaan ole vaan Cleartyperä pitää kytkeä heti pois jotta saa kunnollisen terävän kuvan tuon konvergointivirhettä muistuttavan silmiä särkevän mössön sijaan. Win7:ssa se vaatii jo jonkinverran askartelua, mutta onnistuu teemojen, patchien ja fonttien korvaamisen avulla. IE9 vaatii dll:n joka ohittaa tuon mössötekniikan.
     
  10. Kristian

    Kristian Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    31.10.2002
    Viestejä:
    2 740
    Saadut tykkäykset:
    105
    Itse olen käyttänyt FF4:sta aivan alusta saakka (betaversioista lähtien) enkä ole huomannut selaimessa mitään vikaa. Eri kontrollien paikat vaihtoivat paikkaa, mutta siihen tottui. Uuteen tabiin avaaminen ensimmäisenä oikean hiirennapin listassa vain helpotti elämää ja fonttien tarkkuuskin on ihan ok.

    Mukava, nopea selain.
     
  11. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko tarkistanut Lagomin sivuilta onko monitorisi RGB-alipikselijärjestys oikein?
    Minulla ClearType parantaa tekstien luettavuutta eikä FireFox 4:n kanssa ole mitään ongelmia rautakiihdytyksellä. Rautakiihdytys nyt kuitenkin on yksi niistä hyvistä muutoksista joten hyvä että sitä voi käyttää.

    Open as Tabin järjestyksen muuttuminen oli ongelma vain siinä siirtymävaiheessa kun toisessa koneessa oli vielä vanhempi Firefox. Uusi tapa on parempi.

    Pitkään ihmettelin minne history hävisi Forward-Back-nappien kyljestä mutta sehän toimii Back-napin context-menussa.
     
  12. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minäkin jouduin ottamaan tuon rautakiihdytyksen pois (S-IPS paneeli + NVidian n-ohjain), mutta ClearType kyllä toimii kuten pitääkin.
     
  13. TimoJ

    TimoJ Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.09.2001
    Viestejä:
    1 266
    Saadut tykkäykset:
    15
    Olen tarkistanut, on oikein. Ongelma ei koske vain tätä minun konetta vaan jokaista muutakin kone/näyttöyhdistelmää joita olen tutkinut.

    Tuo Firefox 4:n back/forward-nuolen puuttuminenkin piti korjata lisäosalla, ei tunnu oikean napin käyttö tai vasemman pitkä painallus tuossa sujuvalta. Kaikkien muutosten jälkeen Firefox 4 onkin ulkoisesti identtinen 3.x version kanssa.
     
  14. lepreconn

    lepreconn Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Uusimman Java-päivityksen (6.26) yhteydessä asentui myös Java console. Eikä sitä saa pois, ennen sen pystyi deletoimaan Firefoxista. Eihän sillä tee edes mitään. Miten sen saa pois?
     
  15. paaton

    paaton Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.03.2005
    Viestejä:
    848
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minulle oli shokki siirtyä foxista chromeen html5 tuen vuoksi. Nyt uuden selaimen opettelun jälkeen nään punaista joka kerta foxin avatessani, miten ihmeessä uusikin fox voi olla niin paljon chromea hitaampi, onneksi selkeää parannusta on kuitenkin tapahtunut.

    Onko nelosessa selaimen päivittäminen jo korjattu taustalle? Se oli foxin yksi ärsyttävimmistä ominaisuuksista.
     
  16. lepreconn

    lepreconn Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Löytyihän tähän konsti:

    Eli aukaisee hakemiston: C:\Program Files\Mozilla Firefox\extensions

    Ja tuolta deletoi "....CAFECCA..." -hakemiston kokonaisuudessaan. Ja näin pääsee eroon Java Consolesta firefoxissa.
     
  17. lepreconn

    lepreconn Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
  18. Tilt-type

    Tilt-type Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.07.2003
    Viestejä:
    3 131
    Saadut tykkäykset:
    192
    Aluksi olin samaa mieltä kuin Groke... Mut hiljalleen oppinut tykkäämään tästä. Mm. suosikeissa radikaaleja parannuksia. Ja enää ei tarvi lopettaa istuntoa "Lopeta" toiminnon kautta jos haluaa että välilehdet säilyy kun seuraavan kerran avaa Firefoxin.

    Firefox 5.0 ladattu tietoturvan takia. Mut 4.0 se käytännössä on + tietoturvapäivitys.
     
  19. h-p

    h-p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    863
    Saadut tykkäykset:
    0