F1-kausi 2014

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 11.03.2014.

  1. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 499
    Saadut tykkäykset:
    41
    Jospa siellä maksimimäärä polttoaineen virtaukselle tyyliin g/s eli jota ei hetkellisestikään saa ylittää. 100kg/h ---> 28g/s ??
     
  2. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    On se kyllä kumma, kun eivät aikuiset miehet jaksa itse polkea vaan pitää laittaa heppa liikkeelle napista painamalla. Naurettavaa touhua taas tänäkin vuonna tämä "kuninkuusurheilu".
     
  3. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Minua kyllä ihmetyttää, että miten tuo ero koko kisan bensamäärän ja hetkellisen bensankulutuksen välillä voi olla niin pieni. Autollahan välillä jarrutetaan ja välillä kiihdytetään. Jos ajaa ajotietokoneella varustetulla henkilöautolla, niin jarrutuksessa kulutus laskee alle 2 l/100 km -lukemaan ja kiihdytyksessä mennään hetkellisesti jopa lähelle 20 l/100 km -lukemaa. Formuloissa tuo 100 kiloa kisaa kohti tarkoittaisi noin 60 kiloa tunnissa. Ero hetkelliseen maksimiin on tällöin varsin pieni. Tosin ehkä formuloissa ajetaan valtaosa kierroksesta sitten kaasu pohjassa.

    Itse en kyllä ihan valtavasti itkisi bensarajoituksen takia. Käytännössä kuskin kannalta tilanne on se, että kone antaa tietyn verran tehoa ja sillä mennään. Kuski voi tietysti vaikuttaa bensankulutukseen myös vaihdevalinnoilla. Nappulasirkuksessa on tapahtunut se parannus aiempaan, että nyt ymmärtääkseni ERS toimii automaattisesti pitkin kierrosta, kun taas viime vuoden KERS edellytti erillistä napinpainallusta.

    Kilpailullisesti kisa vaikutti minusta ihan hyvältä, mutta todellinen tilanne nähdään sitten, kun kisa ja aika-ajo käydään sään osalta samanlaisissa oloissa. Silloin varmaan kisassa nähdään vähemmän ohituksia.

    Muutamia huomioita kisasta:
    - Pelättyä keskeytysrumbaa teknisten vikojen takia ei nähty, vaan suuri osa keskeyttäneistä törttöili itsensä pihalle.
    - Red Bull oli odotettua nopeampi (diskauksesta huolimatta)
    - Toro Rossokin sai Rellun koneilla molemmat kuskinsa top 10:een (joista toinen oli ensimmäisessä kisassaan), joten ei se nyt ihan susi moottori ole
    - Ferrari vaikuttaa huonommalta kuin miltä testien perusteella vaikutti. Alonso ajoi hyvin, mutta jos Williamsilla olisi mennyt kisa ilman kommelluksia, Ferrari olisi ollut vasta neljänneksi paras talli.
     
  4. Don MC

    Don MC Käyttäjä

    Liittynyt:
    19.05.2005
    Viestejä:
    1 188
    Saadut tykkäykset:
    39
    Juuri näin.
     
  5. The Ring

    The Ring Charles Bronson 1921-2003 Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    02.12.2002
    Viestejä:
    1 526
    Saadut tykkäykset:
    1
  6. CleverIndeed

    CleverIndeed Guest Guest

    Liittynyt:
    11.11.2007
    Viestejä:
    5 595
    Saadut tykkäykset:
    1
    Nykytekniikalla tuon pitäisi olla helpostikin korjattavissa. Jokainen katsoja voisi ladata ilmaiseksi mp3-soittimeensa krhm siis älypuhelimeensa sitä ulinaa, ja siihen sitten repeatti päälle.

    Paljon vakavampi kysymys lienee kuitenkin turvallisuus. Mites monta vuotta tässä nyt on kulunut ilman kuolonkolareita, joudutaan menemään 90-luvulle asti?
     
  7. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Vappuna tulee 20 vuotta edellisestä kuolemantapauksesta. Sen jälkeen kisojen turvallisuuteen onkin satsattu paljon, ja monista "läheltä piti"-tilanteista on otettu oppia sääntömuutoksia mietittäessä.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2014
  8. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ehkä olisi saman tien pitänyt siirtyä puhtaasti sähköautoihin. Tällöin olisi voitu joka auto varustaa kovaäänisellä, josta toistettaisiin vaikka 140 dB voimakkuudella tiimin "moottorin ääntä" vaikka mp3- tai huipputiimien kohdalla flac-filusta. Yksi vaihtoehto olisi, että tiimit saisivat vapaasti kilpailla äänenvoimakkuudella ja vaikkapa 120 dB olisi minimitaso säännöissä.

    Turvallisuuskehitys on ollut vähän kaksiteräinen miekka. Nykyään kölvit ajaa muista piittaamattomasti kuin mikroautoja, kun mitään riskiä kuolemasta ei ole. Esim. Kobayashin täysin kaheli syöksy Australiassa.
     
  9. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Sehän johtui ilmeisesti takajarrujen viasta. Pidän selitystä ihan uskottavana, sillä tämän vuoden autoissahan takajarrujen tekniikka on toteutettu täysin sähköisesti ERS-järjestelmän takia.
     
  10. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Nyt kun odotellaan Malesian aika-ajojen alkamista ja Bernd Mayländer tykitti menemään mersullaan sateisella radalla, niin pakko todeta, että siinä on kyllä ihan helkutin paljon hienommat äänet kuin 2014 F1:ssä! :thumbsup:

    Harmi vaan kun sade sotkemassa kuvioita, Kimi ollut niin lupaava harjoituksissa. Yksi asia mitä taas hankala ymmärtää nykyformuloissa on, ettei voida ajaa sateessa. Ajakoot kelin mukaan, kyllä sieltä ennenkin jyvät erottui. Turvallisuusajattelu menee joskus naurettavuuksiin.
     
  11. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 499
    Saadut tykkäykset:
    41
    Mä en ymmärrä miksi tuo seniili laittaa noilla alueille kisat aina iltapäiväsateiden aikaan. En usko että katsomäärissä isoja eroja olisi vaikka kisat näkyisi muutama tuntia aikaisemmin täällä Euroopassa. Tosi fani kyllä herää vaikka aamuyöllä kisoja katsomaan :naminami:

    Toinen asia on tämä äänijuttu, mukavaa pörinäähän nämä uudet autot pitää ja kuulee muitakin auton ääniä, joita ei aiemmin kuullut esim. incar-kuvakulmasta.
     
  12. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Joo, kieltämättä turva-auton äänet olivat aika kivat. Mutta siinä Mersussa onkin hemmetin iso moottori, kun taas F1:ssä pitää pärjätä 1.6 litralla.

    Olisikohan formuloiden ongelma sadekelillä testaamisen puute. Talven testeissä taisi olla yksi hieman sateinen päivä. Toisaalta jos sadekelin kisoja olisi vaikkapa valtaosa, niin todennäköisesti autojen koko aerodynamiikka suunniteltaisiin ihan eri tavalla.
     
  13. jmo

    jmo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 563
    Saadut tykkäykset:
    295
    Laskeskelee varmaan suoraan katsojaluvuista ilman järjenkäyttöä.
    Ihmisethän tykkää että on ns. häppeninkiä, eikä oikeasti niin väliä ketkä ovat hyviä ja ketkä ei.

    Ja 160 kaakkia ilmeisesti tulee lisää ERS:in kautta, kuten Vilander tänään huomautti.
    Joten tehot eivät ilmeisesti paljon häviä, mutta metelit vähentyvät.
    Tämähän kai ei luulisi olevan ongelma, mutta kun ihmiset haluavat kuulla sitä meteliä korvatulppiensa kautta..

    Ja miksi. Jos kerran nämä kuitenkin ovat nopeimpia radalla kiertäviä tekeleitä.
    Kuten Button totesi:
    Voittaessasi tiedät jokatapauksessa voittaneesi maailman parhaat ratakuskit, kuulostaa formula sitten miltä kuulostaa.

    Näinhän se on.
     
  14. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
  15. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ei ole kyse pelkistä äänistä, vaan kaikista muistakin aivopieruista mitä vuosien varrella on päästetty. Mm. puulevy pohjassa, avattava takasiipi, rengaspelleilyt (milloin rajoitettu mitenkin, milloin ollut urarenkaat). Liekö edes nopeimpia, kun keinotekoisesti hidastetaan harva se vuosi.

    Viikolla tuli kuultua liikenteessä aito 2014 F1. Oli maxiskootteri ja piti juuri samanlaista ääntä kiihdyttäessään. :D
     
  16. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 707
    Saadut tykkäykset:
    374
    Vissiin pikkaisen viritetty maksiskootteri jos kuuluu turbon vihellys. :D

    Äänet on autoissa varmaan livenä ihan kohdallaan. Olihan noita nettiklippejä ennen kautta ja hyvältä se minusta kuulostaa nytkin. Ainoa ongelma on että tv-lähetyksessä ne äänet on vaimennettu minimiin. Ei kuulu juuri mitään.
     
  17. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Ehkä enemmän kuuluisi "Asia jota en voi ymmärtää"-ketjuun, mutta vuosi toisensa jälkeen ihmetyttää miten puusilmiä ja päättelykyvyttömiä selostajat on. Hyvä esimerkki Malesian kisasta, kun Oskari ihmettelee miksi Kimin rengas on puhki. "Ehkä osui Alonsoon tai radalla oli jotain", kun näkemättäkin oli selvää, että Magnussen oli nuoruuden innollaan rikkonut Kimin renkaan. Näkihän sen siitä jatkuvasta ohitusyrityksen hakemisesta. Oskarillakin varmaan 150 kisaa takana ja on sokea kuin mustakiikari.

    Jos olisin Kimi vetäisin Magnussenille varikolla "sennat" (Irvine Suzukassa 1993). :thumbsup:
     
  18. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Paljonkohan Santanderi maksaa tällä kertaa Räikkösen ulos saamiseksi?
     
  19. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 981
    Saadut tykkäykset:
    340
    Mä taas ihmettelin lopun Massa/Bottas-episodia. Selostaja ihmetteli, että eikö Massa vieläkään päästä Bottasta ohi, vaikka kohta on viimeinen kurvi. Ohi päästämisen pointti oli kai se, että Bottas olisi saattanut tavoittaa Buttonin, jos olisi päässyt Massasta ohi pari kierrosta ennen loppua, mutta se nyt ei enää ollut kovin realistista kun kisaa oli puoli kierrosta jäljellä. :rolleyes:
     
  20. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Sokea-Oskari taas aivan kuutamolla, kun Rosberg ja Hamilton vääntävät tosissaan keskenään. Onneksi Vilander back-uppina.

    Alkaa olemaan iso pelko, että tulee tylsä vuosi. Onneksi mersun kuskit saa sentään ajaa kilpaa keskenään.