F-35 Lightning 2

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana Snäckby, 10.12.2021.

  1. Khilon

    Khilon Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.10.2006
    Viestejä:
    291
    Saadut tykkäykset:
    34
    Nämä nyt ovat näitä. Etenkin ysärillä jaksettiin uutisoida vastaavasti Hornetin ongelmista, todellisista ja kuvitelluista. Kalliit julkiset hankinnat ovat sellaisia, joiden ongelmista kansa tykkää lukea ja pyöritellä päätään kuinka tyhmiä valintoja on tehty. NH90:n ongelmista kirjoitettiin paljon kun niitä oli, nyt on ollut hiljaista kun tilanne on stabiloitunut.

    Kun katsoo laajempaa kuvaa yksittäisten valtamedian uutisten sijaan, niin on helpompi asettaa asiat todellisiin mittasuhteisiinsa. F-35:n ongelmista puhuttaessa on olennaista huomata ensinnäkin se, että korjaamiseen on erittäin hyvät edellytykset kun tilauskirja on valtava. Etenkin kun puhutaan jostain varaosien saatavuudesta ja koulutuksesta, niin en oikein ymmärrä miksi tästä sen kummempaa juttua pitää edes vääntää. Toinen olennainen muuttuja on, että USA:n lainsäädännöstä johtuen nämä ongelmat ovat erittäin julkisia mikä taas tarkoittaa, että F-35:n saamasta palstatilasta ei voi päätellä oikeastaan yhtään mitään. Sanoisin, että monet yllättyisivät siitä kuinka paljon kaikenlaisia teknisiä ongelmia ja rajoitteita ihan kaikkiin koneisiin liittyy, niitä ei vaan yleensä tuoda isommin julkisuuteen.

    Eikä siinä ole mitään poikkeavaa, että lentävän kaluston käytettävyys on ajoittain heikkoa. Edellä mainitsin NH90:n jonka osalta asia korjattiin, mutta näitä on ihan loputtomasti. Aiemmin on uutisoitu mm. Saksan Typhoonien ja Ruotsin Gripenien heikosta tilanteesta, 80-luvulla Apachella oli huono maine ja aikoinaan meillä kotimaassakin MiG- ja Draken-aikakaudella käytettävyys oli jossain 50 % tuntumassa ja koneet seisoivat huollossa pitkiä aikoja mm. puuttuvien osien takia. Nämä ovat täysin korjattavissa olevia asioita eikä niillä ole mitään tarvetta sen enempää revitellä.
     
    nepa tykkää tästä.
  2. vps358

    vps358 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 963
    Saadut tykkäykset:
    545
    Paitti että määhän sanoin, olis pitäny ottaa ne toiset, eikun ne toiset toiset.
    Kukaan ei ole niin viisas kuin jälkiviisas.

    T: Vesku
     
  3. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    5 254
    Saadut tykkäykset:
    1 489
    nepa tykkää tästä.
  4. Burkitsville

    Burkitsville Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    15.06.2010
    Viestejä:
    5 254
    Saadut tykkäykset:
    1 489
    F-35-hävittäjiä toimitetaan myöhässä ja viallisina – Silti Pentagon maksaa valmistajalle bonuksia

    Pentagon on maksanut Lockheed Martinille satoja miljoonia dollareita bonuksia, vaikka F-35-hävittäjiä toimitetaan usein myöhässä ja viallisina, arvostelee Yhdysvaltain hallinnon tarkastusvirasto GAO.

    Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon maksaa F-35-hävittäjien valmistajalle Lockheed Martinille bonuksia, vaikka yhtiö toimittaa koneet usein myöhässä ja niissä on puutteita tai vikoja. Asian on nostanut esiin Yhdysvaltain hallinnon tarkastusvirasto GAO (Government Accountability Office), kirjoittaa uutispalvelu Bloomberg.

    Kyse on kannustepalkkioista, joita Pentagon maksaa koneiden toimittamisesta ajallaan. F-35-ohjelmassa hyväksytään kuitenkin jopa kahden kuukauden viive ilman, että bonuksia evätään kokonaan. Lisäksi toimitettujen koneiden vikojen tai puutteiden korjaaminen voi kestää vuosia.

    GAO:n tuoreen raportin mukaan F-35-ohjelmatoimisto on maksanut Lockheed Martinille satoja miljoonia dollareita suoritukseen perustuvia bonuksia, vaikka myöhässä toimitettujen koneiden osuus ja viiveiden pituus ovat kasvaneet.

    ”Lähes 20 vuoden tuotannon jälkeen F-35-ohjelma jatkaa liiallisia lupauksia ja heikkoa toteutusta”, tarkastusviraston raportti toteaa.

    Tarkastusviraston mukaan jokainen F-35-koneiden toimituserä vuodesta 2018 lähtien on sisältänyt niin sanottuja mvr-poikkemia (major variance requests). Valmistaja on hakenut ohjelmatoimistolta lupaa hyväksyä kone toimitettavaksi, vaikka jokin osa tai järjestelmä ei ole täyttänyt kaikkia vaatimuksia. Poikkeamien määrä konetta kohden on vähentynyt, mutta vuodesta 2018 lähtien niitä on ollut keskimäärin noin 40 per kone.