https://www.imdb.com/title/tt13345606/ IMDB:n kuvaus spoilerin alle Spoiler A twisted tale of two estranged sisters whose reunion is cut short by the rise of flesh-possessing demons, thrusting them into a primal battle for survival as they face the most nightmarish version of family imaginable No joo olihan tuossa menoa ja meininkiä, verta pakkiin ja silleen. Siitä plussaa, että ensi metreiltä on selvää, että nyt mennään eikä meinata. Liekö olisi tuntunut samalta, jos vanha versio olisi muistissa. Kesken leffan mietti, että olisiko tätä ennen pitänyt joku "edellinen osa" ollut katsottuna. Näyttelijät vetävät hyvin, eikä leffassa liian hyvin voi ennustaa kuka seuraavaksi lahdataan. Siitä miinusta, ettei oikein pelottanut lainkaan, enemmänkin toimintaleffana meni. 3/5
HBO:lta tuli katseltua, senverta hyvä oli, että täytyy varmaan hankkia hyllyyn muiden seuraksi. Kyllä tämän ED leffaksi tunnisti vaikka miljöö olikin muuttunut. Toimi ihan hyvin toi kerrostalokin. Oman mausteen toi lapsien tuominen toiminnan ytimeen. Harvoin on lapsille tälläistä kyytiä annettu elokuvissa. Ja verta, sitä riitti. Jopa niin paljon, että pystyttiin kunnioittamaan Hohdon kuuluisaa hissikohtausta. Varhaisemmat ED-leffat saivat myös kivoja nyökkäyksiä suuntaansa. Näyttelijät vetivät myös hyvin, joten ei kauheasti valittamista. Ja se juustoraastin, sattu sohvalle asti ****
Juustorastin oli hyvä, mutta tämä elokuva meni minulla kahdessa osassa (jatkoin välissä mielummin Babylon 5 kautta viisi ja se mielestäni kertoo paljon), kun en jaksanut katsoa putkeen. Tämä harvinaista minulle, joka lukee paskatkin kirjat loppuun. Voihan se yllättää lopussa? Selvästi olen kasvanut/muuttunut tai vain pilaantunut makuni suhteen. Tämä olisi mennyt viime vuosituhannella kuin metrin halko vanhaan mummoon. Ei enää. Oli suorastaan vaivaannuttavaa. Huokaisin helpotuksesta, kun verellä ruvettiin todella läträämään, tämähän parani ja ehkä minun makuni ei ole sittenkään liikaa muuttunut. Mutta on pakko myöntää, että en todennäköisesti katso tätä uudestaan. Ehkä 2034, kun mietin samoja kuin Episode 1-3 kohdilla, että ei kai ne niin karmeita voineet olla? Oli. Teknilliset pisteet 9/10. Elokuvana omaan makuun ehkä 3/10 ja mieli kirkuu, että anna enemmän, kun veri lensi niin komeasti ja et sinä nähnyt näin hyvältä näyttävää gore/kauhuleffaa 80 ja 90-luvulla. Tuolloin se oli tosin jotenkin kiellettyä hedelmää. Eduskunta kirkui videolakia ja kaikki nuorisossa oli näiden elokuvien syytä. Yllättäen ne oli nähtävä. Nyt lähinnä keskitytään homovastaisuuteen. Jos lapsi kuulee, että on olemassa homoja, niin hän päättää ryhtyä homoksi. WTF. Jotenkin tuntuu, että eliniänodote kasvaa ja älykkyysosamäärä senkun laskee joka vuosi
Itse olen melkoinen orkkis Evil Dead leffan fani ja tämän Risen ilmestymisen suhteen oli suuriakin odotuksia, etenkin kun odotin jotain oikeasti uutta Evil Dead leffaa. Käytännössä tämä Rise kuitenkin oli eräänlainen remake muiden perään. Joskus olenkin vitsaillut, että Evil Dead mahtaa olla elokuvahistorian eniten uudelleenkuvattu leffa. Ensiksi tuli "Evil Dead" (1981), joka käytännössä oli "Within the Woods" (1978) rahoituksenkeruuleffan uudellenkuvaus, Sitten Sam Raimi teki itse uudelleenkuvauksen 1981 versiosta laittaen harhaanjohtavaksi sille kakkososa tunnuksen "Evil Dead II" (1987). Seuraava uudelleenkuvaus oli Fede Álvarezin maan mainio versio vuodelta 2013 ja nyt tämä "Evil Dead Rise", jossa aikalailla moni teema toistuu (kirjan löytäminen, äänitteliden kuuntelu, eristäytyminen, jne.jne.) kuten aiemmissa leffoissa, tosin ei metsän keskellä. Aidosti jatko-osa, tai erilainen Evil Dead leffa oli "Army of Darkness" (1993), joka oli melko ruokottoman huono esitys. Samoin telsusarja "Ash vs Evil Dead" vie hommaa uusille urille, ja samalla vie koko hommaan metsään eikä missään positiivisessa Evil Dead hengessä. Rise leffassa oli muutamia makeita kohtauksia ja efektejä, mutta vaikka roiskeita ja hurmetta tälläisissä leffoissa tulee olla, silti joissain kohti mä myös aloin siihen veren läträämiseen puutumaan. Lisäksi jostain syystä tuo kerrostalo ympäristönä oikein mulla toiminut. Kyllä Rise jollain tasolla oli ok...ehkä 3/5 tasoisesti, mutta edelleen kirkkaasti '81 versio ja Feden tekele nousee mulla tämän leffasarjan kärkisjoille.