Ebay

Keskustelu osiossa 'Kauppapaikoista' , aloittajana anon4340, 21.08.2008.

  1. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    En nyt ihan varmaksi muista, mutta muistaakseni tuohon Sampopankilta saamaani inffoon tuli päivitystä, kun ihmettelin heille, että onko todellakin näin.
    Vastasivat, että olen saanut virheellistä infoa.
     
  2. Baphomet

    Baphomet Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2008
    Viestejä:
    624
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla ainakin on paypalilla maksetut epäselvyydet hoitanut paypal itse ja rahat olen saanut sitä kautta takaisin.
     
  3. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kunhan epäselvyys ei vanhene.
     
  4. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko kukaan myynyt Ebayssa? Olen miettinyt, kun mulla olis jotain tavaraa jota voisi kaupata laajemmalle kohderyhmälle, että Ebay.ie varmaan voisi olla paras / kattavin.
    Muutaman euron ilmeisesti veloittavat ilmoituksesta, mutta miten maksu kaupan toteutuessa, onko pankkisiirto omalle tilille ainoa turvallinen vaihtoehto?
    Ja mikä olisi turvallinen toimitustapa, mukana olisi esim n. 150kpl kolikoita (rahoja vissiin ei edes saisi oikein postitella...), pieni ja arvokas paketti joka painaa myös vähän enemmän?
     
  5. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Ebay ja Paypal kulkevat käsi kädessä, joten kaipa joutuisit luomaan Paypal-tilin, mikäli sinulla ei sellaista jostain syystä ole. Ostajan näkökulmasta Paypal on erittäin kätevä ja turvallinen, ja olenpa minäkin saanut rahani takaisin jouhevasti Paypal-reklamaation kautta. Tuo turvallisin toimitustapa taas selvinnee postista kysymällä; tuskin kukaan täällä on kuitenkaan asiantuntevampi.

    Sinuna en muutenkaan rajaisi ostoehtoja liian tiukoiksi. Ebay-huijarin yleisimpiä tunnusmerkkejä ovat A) Ebay-profiili on uusi ja B) Ebay-myyjä suosii maksutapoja (kuten pankkisiirto), joiden kautta ostajan on vaikeampi tehdä reklamaatioita. Muun kuin Paypalin ehdottaminen maksutavaksi on arvelluttavaa (erään myyjän kanssa olen käyttänyt saksalaista maksupalvelua, mutta kyse oli suuremmasta yrityksestä, jolla oli tuhansia positiivisia arvioita jne.).

    Olen itsekin ajatellut joskus Ebayssä myymistä (olen sieltä vajaa 300 ostosta tehnyt), mutta nuo Ebayn palvelumaksut yms. ovat lannistaneet. Täytyy ottaa huomioon sekin, että Suomi on kallis maa niin tavarassa kuin postimaksuissa. Siinä missä Hong Kongin tavaraa saa pilkkahintaan ilmaisilla toimituksilla, niin muualla jo toimitusmaksut itsessään saattavat olla liian kova pala purtavaksi ostajan näkökulmasta.
     
  6. Dr. Eever

    Dr. Eever Guest Guest

    Liittynyt:
    23.12.2008
    Viestejä:
    1 737
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitti neuvoista, täytyy tosiaan tarkastaa todelliset postikulut (ja myös Ebayn kulut) mikäli päädyn ilmoituksen tekemään tuonne. Tuossa kun vaan lueskelin juttuja vakuutetuista lähetyksistä yms, niin jostain syystä se vakuutus ei välttämättä korvaakkaan menetystä ja asiakkaalla voi olla velvollisuus todistaa lähetyksen arvo ja se että se todella on lähetetty ko vakuutetussa lähetyksessä...
    Paypal -tilin olen joskus luonut, mutten muistaakseni koskaan ole sitä käyttänyt, tästä syystä ko toiminto on minulle vieras ja kun usein puhutaan Paypal -huijauksista niin pelkään olevani oikein syöttinä :D Näihin ihan kotimaisiinkin ilmoituksiini kun nuo huijarit on tarttuneet.
    Toisaalta vielä tuo pointtisi että huijari on usein uusi Ebayssa, aiheuttaa myös minulle sen ongelman että voi olla vaikea myydä arvokkaampaa pakettia. Täytyypä vielä tuumailla....
     
  7. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    Olen myynyt. Käytä ebay.com tai ebay.de vähän riippuen mitä myyt ja laita myynniksi worldwide. Uskon että on parempi peitto noin.

    Kuvat - hyvät sellaiset - lisää luottamusta. Ja oma profiili kannattaa olla 100% ja muutama sata kauppaa näyttää paremmalta kuin kymmenen. Nopea kommunikointi ostajille on hyväksi - ympäri vuorokauden, aina jossain paistaa aurinko :) Ohi ei kannata myydä vaikka kaikennäköistä yritystä voi tulla.

    Paypal kannattaa olla jos kauppaa tekee, onnistuu ilmankin. Maksut pitää ymmärtää ja huijaukset osata blokata. Ja tappiot pitää osata niellä.

    Viimeksi meni voittohuuto Israeliin :D
     
  8. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Kannattaa sitten muistaa vesileimata omalla nimimerkillä ja päivämäärällä ne kuvat, tai kohta huomaatkin että niitä samaisia keräilykolikoita on yhtäkkiä kymmenellä kiinalaisella juuri rekisteröityneellä 'kauppiaalla' 'myynnissä' sinun ottamiesi kuvien kera..
     
  9. ElvisThePelvis

    ElvisThePelvis Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    05.05.2004
    Viestejä:
    11 670
    Saadut tykkäykset:
    179
    Vaikka uusi profiili voi valveutuneita Ebay-ostajia hieman mietyttää, niin ainakaan itse en anna ostajana välttämättä pelkän yhden mahdollisen epäkohdan vaikuttaa. Etsin pikemminkin tiettyjä ongelmayhdistelmiä. Esim. uusi profiili ja geneerinen, googlen kuvahaulla kopsattu tuotekuva (kuten yllä mainittiinkin) ei ole luottamusta herättävä yhdistelmä. Kommunikoinnista haluan vielä sen sanoa, että se kannattaa suorittaa Ebayn kautta. Sellaiset myyjät ovat aina osoittautuneet huijareiksi, jotka ovat halunneet Ebayn viestipalstan sijaan viestitellä esim. sähköpostin kautta.

    Täytyy sanoa, etten itse ole koskaan kuullut ongelmista Paypalin kanssa. Minulla on siihen niinkin kova luotto, että olen välillä ottanut jopa riskejä Ebay-ostoksissa hyvän diilin toivossa. Rahani tosiaan sain takaisin, kun pakettia ei kuulunut, enkä minä eikä Ebay saanut myyjään mitään yhteyttä, niin ainakin ostajan kannalta tuntuu Paypal olevan se kaikkein turvallisin tapa asioida.
     
  10. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Myyminen Ebayn kautta, paljonko Ebay & PayPal vetää komissioita?

    Jos laitan tuotteen myyntiin lähtö hintaan 1000€, 2000€ tai 3000€.
    Postikuluista en vielä tiedä, en edes arviota. Ne pitää aina maakohtaisesti sitten ihmetellä.
    Todennäköisesti välillä 50-100€

    edit:

    Ilmoittaminen ilmeisesti ilmaista, kun on alle 50 kohdetta kuukaudessa.
    Myynnistä todellakin näin:
    $1000 = $100
    $2000 = $200
    $3000 = $250

    Hyi, aikamoinen palkkio sinänsä menee. Tuon päälle viel PayPalin kulut..

    International listingistä pieni 0,1 fee menee ja muista herkuista jotain, mutta kokonaiskulut luokkaa 12-14% loppusummasta, jos
    menee kaupaksi?
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2014
  11. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kyllä ne kulutkin sieltä löytää. Muistaakseni kokonaiskulut 4-5% luokkaa.

    Mutta erikoinenkin kama löytää ostajansa. Minun yksi kauppa meni Israeliin :)
     
  12. Super-J

    Super-J Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    17.08.2007
    Viestejä:
    4 092
    Saadut tykkäykset:
    436
    Kaikki varmaan on jo tietoisia mutta varmuuden vuoksi: ebayn systeemeihin on murtauduttu ja asiakastietoja (kaikki asiakastiedot?!) on joutunut vääriin käsiin. Salasanat kannattaa vaihtaa heti. Muuta ei liene tehtävissäkään... spämmiä varmaan odotettavissa sähköpostilaatikoihin, huonolla tuurilla ns identiteettivarkauksia.
     
  13. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Vaikka tämä murto ei PayPalin järjestelmiä koskenut, niin jos tuli käytettyä PayPal kirjautumisessa (tai muissa palveluissa) samaa sähköpostiosoitetta ja samaa salasanaa kuin eBayssa, niin nekin tulee tietysti vaihtaa samalla kertaa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.05.2014
  14. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 455
    Saadut tykkäykset:
    776
    Yli 100 miljoonan ebay-asiakkaan vaihtaessa salasanojaan ties miten monessa palvelussa koituu aivan järjetön hyvinvointitappio menetettynä aikana. Se ebay-myyrä, joka tämän murron takana on pitäisi piestä kunnolla ja ampua raketilla Plutoon! :mad: