Dolby Vision ja Epson EH-TW9400

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana Jogge, 30.12.2020.

  1. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
  2. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Tämähän on oiva ketju kysellä ja pohdiskella tyhmiä HDR:n liittyen, kun en asian suhteen ole mikään ekspertti. :)

    Kovasti olen pähkäillyt, että miksi pitää takertua huippukirkkauteen eli maksimi nitseihin eikä siihen DR-osaan HDR-termistä eli dynaamiseen alueeseen, joka tarkoittaa kirkkaimman valkoisen ja mustimman mustan suhdetta. Jos olen käsittänyt oikein niin nit on pinta-alaan sidottu yksikkö. Eli nitsien pysyessä samana, esimerkiksi 130" ruudun/valkokankaan valomäärä (tai jotain sinne päin) on nelinkertainen verrattuna 65" kuvaan. Tai toisin päin käännettynä, jotta noilta ruuduilta saadaan sama määrä valoa ruudulta/kankaalta katsojan silmiin, voidaan 130" kuvan kirkkaus pudottaa neljännekseen verrattuna 65" ruutuun. Jos vielä tilanteena on se, että 65" ruutu on hyvin valoisassa olohuoneessa (näyttölaitteella on huoneen valoisuuteen erittäin pieni vaikutus) ja 130" valkokangas hiilikellarissa (jossa ainoa valonlähde on projisoitu kuva) niin kyllä käy sääliksi hiilikellarin asukkia kun mustaksi tykitetty kangas (@nepa ;) ) räjähtää yhtäkkiä täyteen kirkkauteen.

    Provosoivana esimerkkinä erittäin hatusta vedetyt suhteet, kumpaa kuvaa mieluummin katsoisit:
    -huippukirkkaus 1000 nitsiä, musta 10 nitsiä
    -huippukirkkaus 100 nitsiä, musta 0,1 nitsiä
    Ensimmäinen täyttää speksin dynamiikalla 100:1, toinen jää hyvin kauas speksistä dynamiikalla 1000:1.

    Jollain lailla asiaa voisi testata tutkiskelemalla hiilikellarin isoa mustaa kuvaa katsovan henkilön pupillin kokoa ja verrata sitä olohuoneessa telkkarin mustaa kuvaa katsovan henkilön pupilliin. Tuon jälkeen täräytetään kuvaruudut täyteen kirkkauteen ja verrataan taas pupillien kokoa. Veikkaan, että hiilikellarin asukin pupillissa näkyy enemmän dynamiikkaa.

    Jostain olin lukevinani, että Dolby Vision vaatimus teatterien kuvan kirkkaudelle olisi hieman yli 100 nitsiä. Jos en ihan puutaheinää muistele, niin miksi tuo ei voisi olla jonkinlainen ohjenuora myös kotikäyttöön?

    No joo. Kuten mainitsin, en ole minkään suhteen asiantuntija, mutta välillä tuntuu, että silmät sulaa päähän tummahkossa huoneessa tykin tuottamaa kuvaa katsellessa, vaikka varmasti katsottavan kuvan kirkkaus on erittäin kaukana tuhannesta nitistä.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2021
    nepa tykkää tästä.
  3. Back In Black

    Back In Black Käyttäjä

    Liittynyt:
    08.08.2020
    Viestejä:
    168
    Saadut tykkäykset:
    32
    Itse katson elokuvia isolta "ruudulta" pikimustassa huoneessa, eli olen vissiin tuon yhden höpisijän mainitsema hiilikellarin asukki... No, sanon vaan, että minua ei tarvitse sääliä, koska pyyhkii oikeinkin hyvin. Väitän, että todella harva on valheenpaljastustestin läpi käytyään nähnyt, että millaiseen kuvanlaatuun päästään kotona kunnon elokuvahuoneessa. Puhujia maailmaan mahtuu aina.

    Aiemmin joku puhui kontrastista ja totesi, että yleensä televisioissa on parempi kontrasti kuin mitä videotykeillä. Juu, on yleensä on, mutta jos tarkastellaan merkityksellistä kontrastia esim. elokuvien katselussa, niin tilanne on hieman kimurantti. OLED esim. on ylivoimainen mustan tuottaja, joten jätän sen tästä pois ja myös vanhan kunnon plasman, ja puhun vain muista televisioista eli lcd-näytöistä.

    Mega hyper kontrastilukemia on tottakai koska huippukirkkautta löytyy vaikkka keinoauringoksi saakka, mutta kun mennään tummaan päähän ja joka on tärkeä jos halutaan kuvaan kunnollista syvyysvaikutelmaa, niin paljastuu todella ala-arvoisia esityksiä. Siis todella aivan täyttä paskaa. Moni on pettynyt, esimerkiksi ostaessaan mystisen QLED-häristimen synsamilta, mutta jonka joku on maininnutkin olevan harmaalla "mustalla" varustettu lcd-plättänä. OLED on täysin eri juttu ja sen mustalle ei mikään projektori pärjää, MUTTA huolella rakennetussa mustassa teatterihuoneessa hyvä tykki pesee valtaosan televisioista 100-0 tässä asiassa, eli harmaasävyjen erottelussa ja kuvanlaadussa jossa on kunnollista syvyysvaikutelmaa. Tosin millään postimerkeillä tähän on muutoinkin mahdoton päästä, mutta jos pieni kuva riittää, niin silloin toki televisio on oiva valinta.

    Eli minua ei tarvitse sääliä. Olen laittanut aikas monta tuhatta ajan mittaan menemään sen takia, että pääsen nauttimaan oikeasti laadukkaasta ISOSTA kuvasta ja nähnyt vaivaa sen eteen. Tv nostetaan vain seinälle tai jalustalle, mutta teatteri on eri asia. Kukin tyylillään ja jätetään sääli heitä varten jotka sitä oikeasti tarvitsevat, ihan aikuisten oikeesti.
     
    nepa tykkää tästä.
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Nuo pohdiskelemasi asiat varmaan tykkikäytössä voisivat olla ihan järkeviä. Mutta se taas sitten, että miten tuo käytännössä toteutetaan on hankalampi juttu. HDR terminä toki indikoi enemmän sitä dynaamista väliä tai toisin sanottuna myös kontrastisuhdetta. Mutta miksi tarkertua tuohon kirkkauteen on siksi, että se on speksattu HDR-kuvassa. Aivan kuten värit voidaan kalibroida näkymään samanlaisena joka näytöllä, niin HDR mahdollistaa kirkkauden näyttämisen samanlaisena joka näytöllä (joissa kirkkauden toistaminen onnistuu). Miksi siis rajoittaa kuvaa vain sellaiseksi, jossa huippukirkkaus on 1000 nit ja musta 10 nit, kun voidaan valita mustaksi 0,005 nit ja kirkkaudeksi 10 000 nit. 0,005 nit onnistuu OLEDeilta, mutta 10 000 ei. 0,005 nit tykeillä voi olla aika hankalaa hiilikellarissakin. :)

    En oikein tuota esimerkkiäsi ymmärrä, että mistä nuo lukemat tulevat? :) Todellisuudessahan tykillä lukemat olisivat (provosoidusti :) ) 100 nit kirkkauteen ja 10 nit mustaan ja telkulla 1000 nit kirkkauteen ja 0,1 nit mustaan. Eli telkku voittaisi mennen tullen ja palatessa.

    Eli mielestäni olisi hölmöä lähteä muuttamaan absoluuttista kirkkautta jotenkin suhteelliseksi kontrastin avulla. Sitähän oikeastaan SDR:n kohdalla on jatkuvasti tehty. Koska kirkkautta ei ole absoluuttisesti speksattu eikä sen kasvattaminen helppoa, niin on haettu parempaa kuvaa paremman mustan kautta. Toki musta noin muutenkin on tärkeää, mutta sen avulla saa tykeissä parempaa kontrastia. Toki tästä päästään sitten taas siihen kontrasti vs. ansi kontrasti -taisteluun. :)

    NIT on yksikkönä toki pinta-alaan sidottu, mutta samoin etäisyys vaikuttaa kirkkauteen. Eli 130" kangasta varmastikin katsotaan suhteessa paljon kauempaa kuin 65" telkkua. Ja koska se nimenomaan on sidottu pinta-alaan, niin et voi tiputtaa kirkkauttaa neljännekseen 130" kuvalla. Vaan toisinpäin ajatellen sen täytyy olla neljä kertaa isompi, jotta saat valaistua neljä kertaa suuremman alueen yhtä kirkkaana.

    Eli, jos miettii tuota pupilliin tulevaa valoa, niin siihen vaikuttaa kuvan kirkkaus (nit) ja etäisyys kuvasta. Jos katsot telkkua ja tykin kuvaa suhteessa samalta etäisyydeltä, niin pupilliin tulee saman verran valoa. Jos katsot telkkua kahden metrin etäisyydeltä ja neljä kertaa isompaa tykin kuvaa kolmen metrin etäisyydeltä, niin toki tykin kuvan kirkkaus voittaa. Mutta vain SDR-katselussa.
    Jos taas katsot suhteessa samalta etäisyydeltä kuvan halkaisijaan nähden, niin kirkkaus on sama. Mutta sitten taas telkku pystyy parempaan HDR-kirkkauteen, jolloin suhteessa samalta etäisyydeltä telkku voittaa.

    Olet oikeassa siinä, että Dolby Cinemassa Dolby Vision vaatimus on 100 nit. Ja sekin saadaan jollain uberkalliilla laserprojektoreilla. Kyseessähän on siis oikea leffateatteri. En tiedä, miten nuo Dolby Cineman speksit olisivat kotikäyttössä mahdollisia, mutta tuossa aiemminkin ehdottelin Dolby Cinema Home -speksejä, jotka olisivat varmasti hyvä lisä Dolbylle ja niillä ehkä saisi Dolby Visionin sitten kotiteattereihin myös tykkikatseluun.
     
  5. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Tuo Dolby Vision olisi tosiaan fiksua jakaa jotenkin cinema / home / etc. tyyppisesti esim. valotehon suhteen , aivan kuten THX tekee äänimaailman puolella :

    THX Certified Compact products for smaller sized rooms, up to 1,000 cubic feet in size, with an 8-foot viewing distance from the screen.

    THX Certified Select products are for medium-sized rooms, up to 2,000 cubic feet in size, with a 10-12 foot viewing distance from the screen.*
    THX Certified Ultra products bring the cinematic experience to larger home theaters, 3,000 cubic feet in size, with a viewing distance of 12 feet or greater from the screen.*

    THX Certified Dominus products are for expansive home theater spaces, 6,500 cubic feet in size, with a 20 foot viewing distance from screen.

    Meidät pitäis palkata selkeesti tuonne Dolbylle..
     
    nepa tykkää tästä.
  6. Jogge

    Jogge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.08.2002
    Viestejä:
    607
    Saadut tykkäykset:
    9
    Sain Dolby Visionin (LLDV) nyt ainakin näkymään tykillä laittamalla HDFury Arcanan tykin ja soittimen väliin. Näin äkkiseltään en kyllä mitään eroa huomannut mutta täytyy tutkia asiaa vielä enemmän.
     
  7. odex

    odex Uusi jäsen

    Liittynyt:
    26.03.2002
    Viestejä:
    85
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mulla on myös nyt tuo arcana vahvistimen ja tykin välissä. Tykkinä Optoma cinemax p2 ja lähteenä Chromecast with google tv. Kauheasti en vielä ole tehnyt vertailua netflixin hdr10 ja visionin välillä. Pitää jossain välissä testailla tarkemmin. Pitäisi jotain hyviä demokohtauksia etsiä, missä erojen pitäisi parhaiten näkyä, jos sellaisia on. Mikä Jogge sulla oli tuossa soittimena?
     
  8. Jogge

    Jogge Uusi jäsen

    Liittynyt:
    30.08.2002
    Viestejä:
    607
    Saadut tykkäykset:
    9
    Apple TV 4K on soittimena. Laita vinkkiä jos löydät sopivia demokohtauksia.
     
  9. ukki

    ukki Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2012
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    31
    Wanda Vision -AV-vahvistin ja tykki näyttävät tuollaista infoa? Minun silmään oikein hyvältä näyttää!

    upload_2021-3-10_13-1-32.png
     
  10. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Kiva kuulla. Tällä ei silti ole Dolby Visionin kanssa mitään tekemistä.


    Mad Max : Fury Roadin räjähdyksiä käytetään aika paljon kun MadVR:n tonemappingia työstetään eteenpäin. Sieltä luulisi heruvan hyviä demokohtauksia.
     
  11. ukki

    ukki Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2012
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    31
    Nyt olisi mahdollisuus selittää tietämättömälle, mitä "Dolby Vision" ja "Dolby Atmos" esim. tuossa kuvassa tarkoittaa? Koskeeko millään tavalla tällaista tavallista katsojaa, vai onko pelkkä markkinointi juttu?

    upload_2021-3-11_10-47-13.png
     
  12. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Sitä että elokuva pitää nuo sisällään, mutta yksikään videotykki ei ole Dolby Vision yhteensopiva. Telkut ovat eriasia. DV :tä voidaan kikkailemalla käyttää tykeillä mutta vaatinee lisäpulikkaa väliin signaalitielle, kuten ylemmissä keskusteluissa on infottu. Siitä en ala enempää selittämään vaan saat etsiä tietoa ihan itse jos aihe kiinnostaa.
     
  13. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Harkitsen tuollaisen hankkimista juuri tykin DVn puuttumisen vuoksi.
    https://mareks.fi/hd-fury-4k-arcana
    https://hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps/
    Kytketäänkö tuo siis Appletv4ksta vahvariin samalla tavoin hdmi-kaapelilla tykkiliitäntään? Siis Applesta Furynhdmi-in-liitäntään ja Furysta hdmi-out vahvariin tykin liitäntään?

    Entäs BR-soitin, miten sen signaali saadaan tykkiin DVnä? Minulla näyttää olevan tuo Mad Max : Fury Road leffa. Voisi testata sillä.
    Miten Furyn hankkineet ovat tehneet?
    Entäs äänipuoli?
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2021
  14. ukki

    ukki Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.01.2012
    Viestejä:
    374
    Saadut tykkäykset:
    31
    Ei varmaan pitäisi kysyä! Mutta tekeekö tuo "eARC"-palikka jotain sellaista mistä Marantz ei suoriudu ?

    upload_2021-3-11_15-25-57.png
     
  15. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Taitaa tuo HDfury 4K Arcana olla aivan turhaa hypetystä. Oletteko jo testanneet sitä. Mitäs tuloksia olette saaneet?
     
    Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: 19.01.2023
  16. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    ^ Itseäkin kiinnostaisi, onko tuosta HDFury Arcanasta hyötyä topicin tykillä ja mitä asetuksia siitä täytyy mahdollisesti rukata.Manuaalin mukaan sillä voisi manipuloida HDR informaatiota (netdata) ja rajoittaa HDR:n maksimikirkkausarvoja (nits). Huomannut, että tykin HDR asetusta joutuu säätelemään materiaalin mukaan, koska Netflixistä DV matsku näyttää välillä pimeältä tai kirkkaat alueet palavat puhki.
    upload_2023-1-19_8-26-1.png
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2023
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Mihin arvoihin olet itse tuon asettanut?

    Tilasin itselleni myös saman laitteen uutta tykkiä varten.
    Tykinhän pitää pystyä myös toistamaan laaja väriavaruus, jotta laitteesta on hyötyä. Ja bt.2020 käytössä. Itsellä onneksi noin on (Bomaker Polaris) ja laitteen avulla saa Dolby Visionin laajemman väriavaruuden hienosti käyttöön. Ainakin, mitä olen netistä lukenut, niin porukalla on toiminut hyvin, kun on vain laittanut maksimikirkkauden 100-150 nittiin ja minimin 0 tai 0,05 tjsp. Tuo nollasta poikkeava minimi taisi joillakin parantaa tumman pään toistoa.
    Jos tykistä pitää kuvaa vielä säätää, niin voi tietenkin olla, että tykin oma tone mäppäys muuttaa tilannetta vielä tai sitten nuo Hdfuryn arvot eivät ole ihan kohdallaan. Saapa nähdä, miten omalla kohdalla käy.

    Mielenkiinnolla odotan lopputulosta.
     
    noeikujoo tykkää tästä.
  18. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    En ole vielä hommannut laitetta, kun en ole oikein saanut varmuutta, olisiko siitä merkittävää hyötyä. Ohjelmalähteinä mulla on Apple TV 4K ja Panasonic DP-UB424.
     
  19. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Värithän sun toki kannattaa myös kalibroida (Rec709 + BT2020).
     
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Juu, sekinhän se pitää tehdä. :) Kyllä tämä tykkielämä on taas yhtä säätämistä. :D
    Tuossa tykissä on se ikävä puoli, että se ilmeisesti esittää kaiken bt.2020 -väreissä. Eli muuntaa rec709:n aina tuohon, mikä sekoittaa värejä. En tiedä sitten onko tuo, miten iso ongelma oikeasti. Pääasia toki olisi, että HDR-katselussa värit on kohdallaan.