Terve! Hankin tuossa vähän aikaa sitten peerlessin kaksi 12" resolution subia käytettynä. En ole vielä mitää saanut aikaiseksi kun ei ole kauheasti kokemusta kotelon rakentamisesta. Koska subi tulisi kotiteatteriin niin olen ajatellut, että sen täytyisi olla suljettu ja kun ei kotelon virittämisestäkään ole kokemusta. Haluaisin kuitenkin hieman ääntäkin, joten ajattelin siihen peerlessin passiivi säteilijöitä kaveriksi. Vahvistin löytyy jo ennestään, vanha mutta kohtuu tehokas bgw performance series 3. Pyytäisin siis apua kotelon suunnittelussa ja mielipiteitä ideasta. Kriteerejä ei kauheati ole: -Kotelo saa olla kooltaan mitä tahansa 0l ja n. 250l välillä. -Passiiveiksi olin ajatellut ihan tällaisiahttp://www.hifitalo.fi/peerless_xls-12_passiivi_830548 Kiitos jo etukääteen, jos joku jaksaa auttaa =D
Siis suljettu vai refleksi? Jos laitat passiivielementin kylkeen, se vastaa refleksikoteloa, ei suljettua. Passiivielementin massa vastaa refleksikotelon putken ilman massaa. Passiivielementeissä olisi hyvä löytyä joko reilusti enemmän pinta-alaa tai poikkeamaa kuin aktiivisessa elementissä. Tuossa sinun ehdottamassasi alkaa passiivin liikepoikkeama rajoittamaan maksimiäänenpainetta. Noiden käyttö passiiveina voisi olla parempi ratkaisu: http://www.hifitalo.fi/css_apr15 Helpoin lienee kun latailet koneellesi WinISD Pro softan ja sillä opettelet simuloimaan elementin toimintaa haluamassasi kotelossa. Mutta joku 70-100 litraa per elementti, viritys 20-25 hertsin välillä toiminee. Ja refleksissä viritys säädetään putken halkaisijaa (=pinta-ala) ja pituutta (=massa) säätämällä. Passiivielementtiä käytettäessä pinta-ala on vakio, joten viritystaajuus säädetään muuttamalla liikkuvaa massaa ruuvaamalla painoja kartiossa sitä varten olevaan kiinnitykseen.
R12:lle toimisi hyvin 85ltr refleksi, joka on viritetty 22 hertsiin (putken halkaisija 10cm ja pituus 50cm). Kotelon yhden mitan on siis syytä olla ainakin 60cm, jotta saat putken mahtumaan. Muuten muoto ja tyyli vapaat. Yksi subbari huoneen etuseinälle, toinen takaseinälle.
Onko noissa passiivielementeissä paljoakaan järkeä, jos passiivielementti maksaa 120euroa ja refleksiputki ajaa saman asian?
On, hyvinkin paljon. Tosin yleensä lähinnä niissä tapauksissa, kun pienikokoinen ja alas viritetty kotelo ei mahdollista kunnollisen putken käyttämistä (tarpeeksi suuri tuhisematon putken halkaisija -> vaadittu pituus karkaa helposti käsistä). Toki myös ulkotiloissa (blasterit tai terassi-pa) röörin vaihtaminen passiiveihin vähentää kosteushuolia ja putkeen taloksi asettuvien ampiaisyhdyskuntien määrää.
Vaikea tunkea pieneen koteloon riittävää refleksirööriä. Tuo Sauraman ehdottaman on rajoilla. Ei sen tuhinat musiikilla kuulu (=normaali käytössä), mutta siniaallon nautiskelijoita tuhina haittaa. Eli on järkeä, jos haluaa tehdä pienen ja äänenpaineisiin kykenevän refleksiviritetyn subin.
+ Voihan viritystaajuutta muuttaa lisäämällä / vähentämällä painoja passiivisäteilijästä helposti... Hieman helpompaa kun lyhentää / pidentää refleksiputkea "lennosta".
Yritin tuota WINISD:tä opetella käyttämään, mutta eihän siitä mitään tullut. En tajunnu käyristä mitään, enkä myöskään löytänyt mistään vaihoehtoa kahdelle pas.sät. En ole itsekään oikein perillä pitäisikö olla passiivit vai putki, mutta olen vielä kiinni siinä yleikäsityksessä, ettei refleksiputken ääni ole tarkka ja napakka. Tekisin myös mielelläni yhden ison, eikä kahta pientä, kun menee johdotus vähän vaikeaksi.(vahvistin on tällä hetkellä eri huoneessa kuin subi, kun pitää kauheaa meteliä)
Se on ihan sama, viritätkö sen kotelon putkella vai passiivielementillä, lopputulos on käytännössä sama 4:nen asteen toteutus. (Tietenkin passiivilla onnistuu sellaiset viritykset, mitkä ei putkella ole toimivia eli pieni kotelo ja alhainen viritystaajuus). Muistaakseni siellä PR välilehdellä sai määriteltyä passiivien lukumäärän. Toi on nyt taas sitä yleistystä, että refleksisubi ei toimisi kunnolla musiikilla. Kyllä hyvä toteutus toimii mainiosti musiikillakin. Mutta pökkäse ne sujettuun, jos epäilet refleksin toimintaa. Laita vaikka se 70-80 litraa per elementti. Siihen saa sitten tarvittaessa kairattua paikat putkille Edit: Mutta voihan ne kaksi subbaria kuitenkin vierekkäin laittaa, saa tarvittaessa erilleen. Ei kai johdotuksen kannalta eroa ole? Vahvistimesi ei aja 2 ohmin monokuormaa, sarjaan ei bassoja kannata kytkeä, joten järkevin vaihtoehto on vetää molemmille elementeille omat johdot. Sillä bassot ei ole koskaan identtisiä, jännite ei jakaudu tasan sarjaankytkettynä.