CSS SDX12 prokkis

Keskustelu osiossa 'Tee Se Itse / DIY' , aloittajana Pokkolainen, 27.02.2013.

  1. Pokkolainen

    Pokkolainen Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2013
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  2. jukkis_85

    jukkis_85 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.03.2006
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    0

    vissiin aika herkkiä ne SDX:t jos 150 watilla saa jo musiikin TUMTUMAAN niinku ihan korvissa asti...
     
  3. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Teho on niin suhteellista. 6db lisäykseen tarvitaan jo ~600w ja 10db ~1500w. Isolle elementille riittää hyvin 150w laittamaan huonekalut liikkeelle.
     
  4. aheikkinen

    aheikkinen Aktiivinen käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.04.2007
    Viestejä:
    5 018
    Saadut tykkäykset:
    137
    Ei se vahvarin teho kerro oikeastaan mitään. Esim Genen 7060B tuottaa 10" elementillä ja 120W vahvarilla 108dB lukemat, mikä alkaa jo hyvinkin 'tuntumaan'.

    Laskennallisesti tehon tuplaaminen lisää äänenpainetta 3dB. Mikäli SDX tuottaisi tietyssä kotelossa 150W tehoilla esimerkiksi 96dB, niin tuo 108dB vaatisi laskennalliseti jo 2,4kW. Jossain vaiheessa (12" elukalla kauan ennen 2,4kW lukemaa) tietysti tulevat elementin sähköiset ja mekaaniset rajat vastaan. Tehon loputonta lisäämistä järkevämpää onkin tehdä herkempi kotelo. Herkkyyshän on refleksikotelossa huomattavasti parempi kuin suljetussa. Niinpä esimerkiksi suosituimmista kotisubeista SVS PC12-NSD DSP käyttää refleksikoteloa 400W vahvistimella ja BK Electronics Monolith-DF refleksikoteloa 300W vahvistimella.

    Pinkeliviinicalla on kertomansa mukaan pykälää suurempi 15" elementti. Teoriassa isompi elementti saman mallisarjan sisällä = herkempi. Nyt tosin 'mallisarja' ei ole suoraan vertailukelpoinen, koska hänen elementtinsä on aiempaa sukupolvea.
     
  5. jukkis_85

    jukkis_85 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.03.2006
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    0
    No joo... noinhan se teoriassa menee... kyllä minä sen tiedän. mutta jos järeää elementtiä kunnolla soittaa jollain 150w RMS teholla niin ei se mitään kaunista kuultavaa ole noin niinku jos suoraan näet sen elementin... vähän auttaa jos käännät elementin johonkin nurkkaan... kyllähän sen kalvon silläkin saa liikkumaan mutta ei se ole samalla tavalla kontrollissa se kalvo jos tehoa on vaikkapa 1kw...

    Toi väärin kirjotettu "kotiteatterisubaria suunnittelemassa" on mun topicci ja +500W täytyy vahvistimen olla jonka sille aparaatille hommaan. kaverilla on semmonen tehokas Behringer olikohan NU3000 niin täytynee ehkä kysyä jos sillä testais tuota kuhan valmistuu joskus...
     
  6. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Noita järeämpiä päätevahvistimia voi olla vaikea löytää käytettynä ja vielä edullisesti. Halvemmat pienemmät 8 ohmin stereopäätteet eivät välttämättä toimi kovin hyvin sillattuna 4 ohmin elemntin kanssa. Vaikka tehoa irtoaisikin sillattuna riittävästi, niin basso saattaa kärsiä kontrollin puutteesta vähänkin isommilla voimakkuuksilla. Kartio kyllä liikkuu, mutta basso ei pysy mukana nopeissa äänikuvioissa ja ääni puuroituu. Hypexin DS 4.0 ja DS 8.0 mallit on ilmeisesti suunniteltu toimimaan 4 ohmin kuormalla, joten ne olisivat varmaankin parempi valinta tähän projektiin. DS 4.0 mallistakin luvataan lähtevän tehoa 4 ohmiin 400W, jolla saa varmasti riittävästi ääntä.
     
  7. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei wattimäärällä ole kontrollin ja äänenlaadun kanssa mitään tekemistä. 150w vahvistin voi olla äänenlaadullisesti yhtä hyvä ja kontrolloida täysin elementtiä 150w asti, mitä 1kw vahvistin tekee 1kw asti. Musiikilla ei yleensä tarvita semmoista wattimäärää mitä leffoilla. Leffoissa dynamiikka-alue on paljon isompi, jolloin huippukohdissa saattaa olla helposti 10-20db piikkejä puhetasoon nähden, tämä vaatii jonkin verra myös watteja reippaamassa tykityksessä, jotta noissa piikeissä ei tapahdu leikkautumista.
     
  8. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Kuten jusky jo totesi, verrataessa kahta sähköisesti samanlaista 150 ja 1000 wattista vahvistinta, ei se elementti tiedä, ajetaamko se 100 wattia 150 vai 1000 wattisella vahvistimella. Eli ei se vahvistimen teho vaikuta toistoon niin kauaa, kun sen vahvistimen tehonantokykyä ei ylitetä. Silloin tietenkin toisto menee kuralle, kun pienempitehoinen vahvistin leikkaa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2013
  9. jukkis_85

    jukkis_85 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.03.2006
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    0
    ja sillon ryyppybileiltana kun on menoa ja meininkiä ja biisejä soitetaan niin se 150w vahvistin alkaa ottamaan pannuun. :D
     
  10. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan kaiuttimen/subbarin herkkyydestä kiinni. Minulla on herkät bilewooferit 12" elementeillä. Kerran soiteltiin vajaan 100m2 puurakenteisessa (ja korkeassa, ei välikattoa) mökissä niitä. Wooferit oli pinottuna päällekkäin ja nurkassa. Rankimmalla hetkellä vahvistin näytti uloslähteväksi tehoksi ~30-40w. Tässä vaiheessa meteliä oli niin paljon, että kaverille piti jo huutaa, jotta hän kuulisi puheen, ja mökin irtaimisto ja rakenteet rämisi jo ihan kiitettävästi. Simuloituna noiden woofereiden herkkyys on pinottuna ~93-94db/1w, joten 30w teho tuottaa teoreettisesti metrin päähän ~110db äänenpaineen. Käytännössä kun tuohon lisätään 2-3 metriä etäisyyttä ja otetaan tehohäviöt yms. huomioon, oltiin todellisuudessa ehkä ~100db lukemissa. Herkkyys on kova sana, kun halutaan soittaa kovaa.
     
  11. Tonppa1

    Tonppa1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    161
    Saadut tykkäykset:
    1
    SDX 15 260l suljetussa kotelossa yllätti Hypex 4.0 kanssa. Tuntui toimivan yhtä hyvin, tai jopa paremmin kuin normisti kiinni oleva T-Amp 2400. Enkä soitellut edes kovin hiljaa. Ilmeisesti tehontarpeen ja desibelien suhdetta kannattaa oikeasti miettiä, tai kokeilla laadukkailla vahvistimilla.

    Toki uutena vuotena mun keskiäänillä lähes 100db herkät pääkaiuttimet vaativat bassokkaassa musiikissa normi Jammu 3010 400W sijaan TA2400 tehot, kun vieraat halusivat kokeilla yökerhobassoa :)
     
  12. jukkis_85

    jukkis_85 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.03.2006
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    0
    No mitäs nämä jusky:n 12" elementit mahtaa olla merkiltään ja malliltaan? niin ja siis kaksi boxia oli ja kummassakin yksi elementti ja kummallekkin meni tuo 30-40w "rankimmalla hetkellä"?
     
  13. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.eminence.com/pdf/kappalite-3012lf.pdf

    2kpl siis näitä ja molemmilla oma 73L refleksikotelo. Yhteenlaskettuna meni tuo 40w, eli 20w per pahvi.



    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2013
  14. Nummisoft

    Nummisoft Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.01.2008
    Viestejä:
    195
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olisi varmaan nykyäänkin näppärä olla viisarit vahvistimessa ilmaisemassa käytettävää tehoa. Voisi sitten ihmetellä miten monen normaalikäyttöön riittää yksi watti.
    Teho on kuitenkin vain yksi äänenpaineeseen vaikuttavista tekijöistä muiden ollessa elementti, kotelo ja tila. Järjestelmän maksimiäänenpaineet voidaan sopivassa kotelossa saavuttaa paljon ennen elementille määriteltyä maksimitehonkestoa, joka sekin on vain yksi standardin mukaan mitattu arvo ja siten ei päde jokaisessa tilanteessa jokaisella kuuntelumateriaalilla.

    Jos valitaan liikepoikkeamaltaan rajoitettuun subiin(ht-subi järkevän kokoisella kotelolla) maksimiliikepoikkeamaan vaadittavaa tehoa suurempi vahvistin, niin ylimääräisten tehojen ollessa käytössä ollaan jo elementin liikkeenkin puolesta normaalia suuremman särön puolella. No ei sitten tule mukaan vahvistimen puolelta lisää säröä, kuten pienemmällä vahvistimella, eli tämä on nyt ilmeisesti sitä paljon tavoiteltua head roomia.
     
  15. jusky

    jusky Käyttäjä

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    1 854
    Saadut tykkäykset:
    0
    Crown näyttää ulostulevan tehon desipeleinä, laskin siitä wattimäärän. Nämä on muuten tehtaan suositukseen osuvat kotelot, mutta viritys on vähän ohjetta alempi, 35hz. Se tuottaa loivasti laskevan vasteen -6db ollessa suunnilleen tuo 35hz. Huoneen avulla saa helposti suoran vasteen tuonne asti. Tarvittaessa voi käyttää EQ:sta 3db korjausta 35hz 1 oktaavin jyrkkyydellä. Se korjaa vasteen ulottumaan 40hz asti suorana. Tämä tietenkin lähes tuplaa elementin liikeradan ja vähentää puolet kokonaisvaltaisesta tehonkestosta, mutta reserviä on sen verran reilusti, ettei tuosta pienestä EQ:sta ole sinänsä mitään vaaraa. Tuota voi käyttää bassottomassa tilassa, eli pihalla tai erittäin suuressa tilassa.
     
  16. jukkis_85

    jukkis_85 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.03.2006
    Viestejä:
    92
    Saadut tykkäykset:
    0
    laitanpa tänne kun täällä näkyy semmosia tyyppejä olevan jotka vissiin aikalailla tietää näitä juttuja...

    Elikkäs kun mulla on rakenteilla Kotiteatterisubbari topicilla "Kotiteatteriusubaria suunnittelemassa" niin osaisitteko neuvoa että onko tuo Eminence LAB 15 nyt sitten semmonen elementti että se ois hyvä siihen käyttötarkoitukseen ja ennenkaikkea tuohon koteloon joka on jo hyvän matkaa rakenteilla... sillontällön varmaan myös musiikkia tarkoitus kuunnella reilulla voimakkuudella mutta pää-asiassa leffakäyttöön

    kerrottakoon vielä tähän että kotelon nettotilavuus jää nyt ehkä johonkin 140 litran tietämille nettona ja putki on 76cm pitkä jossa on lisänä AIRPORT trumpettipäät joista voi mun mielestä laskea putken pituuteen noin 3cm eli putki ois sitten noin 82cm pitkä. laitan sinne varmaan huomenna kuvan tai pari siitä rakennelmasta ja siis elementtiä en vielä ole tilannut.

    ja tämä nyt ei varmaankaan ollut kaikkien mieleen tänne laittaa mutta laitoin silti kun tietävän olosia kavereita tässä keskustelussa mukana... jusky jotain mulle sinne laittokin mutta ei tuosta elementistä että oisko joku suunnilleen samassa hintaluokassa parempi kenties...
     
  17. Pokkolainen

    Pokkolainen Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2013
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin!

    Elementti saapui postin-Paten tuomana. Olen aika tyytyväinen ulkoisiin mittasuhteisiin, jämäkkyyteen ja laadun tuntuun. Mä luulen että tämä riittää mulle erittäin hyvin vaikka foorumilaiset puhuu et subit alkaa 15" ylöspäin. Aika mörkö on vaikka onkin tyttöjen kokoa ja painaa ku synti :D

    Vahvisitin keskustelu on lähtenyt hyvin käyntiin ja mä olen ainaki aivan yhtä sekasin tulevasta valinnasta kun olin silloin jo ku aloin kyseleen mielipiteitä.
    Aika erilaisia mielipiteitä kyllä porukalla. Toiset sanoo että ihan pienillä tehoilla saa jo ihmeitä aikaan ja toiset juttelee jo kilovateista :D

    Toistan vielä että tämä mun subi tulee vain musiikin kuunteluun noin 30 neliöiseen olkkariin ja haluan siitä tarkan ja nopsan. En mitää amisbassoa mikä jätättää ja "pieree"!
    Lisäksi se äänenlaatu on mulle tärkeä asia ja siksi olen hieman skeptinen näihin PA-laitteisiin vaikka tehoa löytyy kyllä. Tämä tulee normaaliin musiikin kuunteluun ja potkua pitää löytyä tarvittaessa. Ei tarvi mennä minnekkään 20 hz.

    Heittäisin sellasen kysymyksen vielä ilmoille että miten noista pa-päätteistä esim. Behringer inuke nu6000dps 2*3000W 4 ohmiin ja kone painaa 5,5 kg. Sitten esim. NAD 218 THX painaa 22,5 kg? Ei ymmärrä...


    Tässä vielä kuva puurokattilasta ;) Rouva tykkäs hyvää ku laitoin sen lepäämään keittiön pöydälle :D

    katso liitettä IMG-20130302-WA0000.jpg
     
  18. Pokkolainen

    Pokkolainen Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2013
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nii lisään vielä äskeiseen että toi NAD ei pääse tehoissa lähellekkään ja on melkosen kokonen järkäle... Ei olis kellää myynnissä halvalla? ;)
     
  19. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    No, behru on sellainen heppoisesti suunniteltu hakkuripowerilla varustettu D-luokkalainen, laatu on syvältä, mitoitukset riskirajoilla, elinikäoletus kovassa käytössä lyhyt. Nad on taas perinteisella powerilla (siis 50Hz:n muuntajalla) varustettu ja lämpöä tuottavalla AB-luokkalaisella vahvistimella, joka vaatii jäähdytysprofiilia lämmönhukkaamiseen, eikä tuulettimet puhise, komponentit, mitoitukset ja laatu muutenkin kohdalla.

    Tehon suhteen kukaan ei tiedä, miten aiot kuunnella. Onko tilanteita, joissa pitää ne viimeisetkin dB:t saada irti elementistä, silloin vaatii kW-luokan päätteen, jos siihen ei ole tarvetta, pärjää pienemmälläkin.
     
  20. Pokkolainen

    Pokkolainen Guest Guest

    Liittynyt:
    26.02.2013
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuskin on tarvetta aivan viimeisiä db:tä saada koskaan ulos ja eiköhän paljon tuotakin ennen kaapeista tule porsliinit alas. Toisaalta toi kotelo on helpompi tehdä jos ei laittais Hypexiä väliseinineen. Jos ihan kotipäätettä etsii niin silloin on pakko löytää tehokas vanhempi käytetty minkä voi monottaa. Ei vaan ensi etsimältä ole tarjolla juurikaan. Hifiliikkeiden uusissa päätteissä sitten karkaa hinnat pilviin ja hommassa ei ole enää järkeä.

    sdx12 on vielä tuplapuhekelat ja ne on kytkettävä sarjaan kun ei taida moni vahvari tykätä jos ne kytkee rinnan, impedanssin pudotessa 2 ohmiin...